ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدها پناهجو وارد جزیره لامپدوسا شدند

حدود ۷۰۰ پناهجو وارد جزیره لامپدوسای ایتالیا شدند. گارد ساحلی ایتالیا شب گذشته، دوشنبه ۵ مهر / ۲۷ سپتامبر، قایق ۱۵ متری آن‌ها را تا بندر جزیره همراهی کرد. پناهجویان به مرکز پذیرش پناهجویان منتقل شدند. امسال شمار پناهجویان واردشده به ایتالیا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این تعداد تا کنون حدود ۴۵ هزار نفر بوده است. بیشتر آن‌ها از تونس، بنگلادش و مصر خود را به ایتالیا رسانده‌اند. مسیر دریای مدیترانه خطرناک است و بر اساس آمار سازمان ملل، در سال جاری میلادی یک‌هزار و ۱۰۰ نفر از پناهجویان در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند. کشورهای مدیترانه‌ای به‌تازگی تلاش‌های خود را برای سوق دادن اتحادیه اروپا به اتخاذ سیاست عادلانه در مورد پناهجویان افزایش داده‌اند. هدف از این تلاش‌ها آن است که بار رسیدگی به پناهجویان را فراتر از کشورهای ورودی ـ که مسئولیت اکثریت پناهجویان را بر عهده دارند ـ بین کشورهای دیگر نیز تقسیم کنند.

مرگ دست کم ۲۳۹ بیمار دیگر در ایران؛ وزیر بهداشت مدعی شد تا دو هفته دیگر ۷۰ درصد جمعیت واکسینه می‌شوند

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران سه‌شنبه ۶ مهر مدعی شد وزارت بهداشت تا دو هفته آینده ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه خواهد کرد. عین‌اللهی گفت: بعد از گذراندن دو هفته آینده به واکسیناسیون ۷۰ درصدی که می‌خواستیم خواهیم رسید. میزان واکسن تزریق شده در این مدت در دنیا بی‌سابقه است. در هفته گذشته ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن تزریق کرده‌ایم و درحال نزدیک شدن به آمار ۵۳ میلیون تزریق واکسن هستیم. بر مبنای آخرین آمارهای ارائه شده تاکنون بالغ بر ۳۶ میلیون و ۹۰۸ هزار نفر در ایران دست کم یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و بیش از ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به صورت کامل واکسینه شده‌اند. همزمان اما آمارهای روزانه ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر بیماران کووید-۱۹ به‌رغم کاهش نسبی در هفته‌های اخیر بالاست. وزارت بهداشت روز سه‌شنبه ابتلای ۱۱ هزار و ۷۰۱ تن دیگر به کرونا و مرگ ۲۳۹ تن دیگر را گزارش کرد. آمارهای واقعی تا سه برابر این ارقام برآورد می‌شوند. طبق گزارش وزارت بهداشت تعداد شهرهای قرمز ایران نیز به ۲۹ شهر رسیده اما همچنان ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

فرانسه سه ناوچه جنگی به یونان فروخت

فرانسه با عقد قراردادی سه ناوچه جنگی به یونان فروخت. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، به‌عنوان بخشی از «مشارکت استراتژیک» این قرارداد را به ارزش چندین میلیارد یورو امضا کردند. مکرون امضای این قرارداد را نخستین گام به سوی خودگردانی اروپا نامید. ظاهراً قرارداد ناوچه‌های جنگی به اختلافات بین یونان و ترکیه بر سر منابع گازی در شرق مدیترانه نیز مربوط می‌شود. فرانسه سال گذشته حضور دریایی خود را برای حمایت از یونان در این منطقه افزایش داده بود. از زمان کشف ذخایر غنی گاز در شرق مدیترانه بین ترکیه و یونان در مورد بهره‌برداری از آن‌ها اختلاف نظر وجود دارد. فرانسه در این مناقشه‌ها طرف یونان را گرفت. عقد قرارداد نظامی فرانسه و یونان پس از لغو قرارداد ۵۵ میلیارد یورویی زیردریایی استرالیا و فرانسه توسط استرالیا صورت می‌گیرد. استرالیا مشارکت استراتژیک با آمریکا و بریتانیا را به فرانسه ترجیح ‌داد. در اوایل ماه جاری، کیریاکوس میتسوتاکیس از خرید غیرمنتظره شش جنگنده فرانسوی رافائل خبر داد. این خرید نظامی علاوه بر قرارداد قبلی ۲,۵ میلیارد یورویی در ژانویه گذشته برای خرید ۱۲ فروند رافائل کارکرده و شش فروند جدید است.

سه منطقه دیگر در لهستان با فشار اروپا قطعنامه‌های ضد دگرباشان را لغو کردند

سه منطقه در لهستان که پیشتر با تصویب قطعنامه علیه «ایدئولوژی دگرباشان (LGBTQ)» خود را «منطقه عاری از دگرباشان جنسی» اعلام کرده بودند، به‌دنبال فشار کمیسیون اروپا این قطعنامه‌ها را لغو کردند. کمیسیون اروپا لهستان را به قطع منابع مالی تهدید کرده است. قطعنامه‌های مذکور برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ به تصویب رسید که در جریان آن تقریباً ۱۰۰ منطقه دیگر نیز قطعنامه‌های مشابهی را به تصویب رساندند. مقام‌های محلی این مناطق با حدف حفاظت از ارزش‌های خانوادگی دگرجنس‌گرایان و با اعلام این‌که کارزار حقوق همجنس‌گرایان «حمله به ارزش‌های سنتی کاتولیک است»، صدور قطع‌نامه علیه بخشی از شهروندان را توجیه کردند. تصویب قطعنامه‌های فوق با حمایت کامل حزب راست‌گرای «قانون و عدالت» لهستان انجام شد و به‌رغم اساس نمادین و لازم‌الاجرا نبودنشان، به جنگ فرهنگی و عرفی علیه دگرباشان و تشدید رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه آن‌ها دامن زدند. اقدامی که خشم اتحادیه اروپا را برانگیخت. این اتحادیه اعلام کرد تصویب چنین مواردی نقض قوانین ضد تبعیض اروپاست. کمیسیون اروپا در ادامه از پنج منطقه بزرگ خواست فوراً این قوانین را لغو کنند و تهدید کرد در صورت خودداری از لغو قوانین مذکور تا ۱۲۶ میلیون یورو از بودجه دولت‌های محلی را مسدود خواهد کرد. وزیر دادگستری لهستان اروپا را به باج‌گیری متهم کرد. با این‌حال در واکنش به پاسخ اروپا، ابتدا منطقه Swietokrzyskie در هفته گذشته و مناطق Podkarpackie ، Lubelskie و Malopolskie در هفته جاری این قوانین را لغو کردند. روابط همجنس‌گرایان هنوز از نظر قانونی در لهستان به‌رسمیت شناخته نشده و این کشور اعطای سرپرستی فرزند به زوج‌های همجنس‌گرا را هم ممنوع کرده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش می‌گوید کتاب‌های درسی در ایران متناسب با «فرهنگ ایثار و شهادت» بازبینی می‌شوند

علیرضا کاظمی، سرپرست آموزش و پرورش جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۶ مهر «فرهنگ ایثار و شهادت» را در رأس «مأموریت‌های نظام تعلیم و تربیت» کشور دانست و گفت: «مطمئن باشید کتاب‌های درسی را متناسب با فرهنگ ایثار و شهادت بازبینی و تکمیل خواهیم کرد.» کاظمی افزود: «آن‌چه امروز کشور ما را در مقابل طوفان‌های حوادث در سراسر تاریخ پرافتخار ایران اسلامی عبور داده همین فرهنگ است. ما این را هم به عنوان یک تکلیف آموزشی و پرورشی و هم یک تکلیف انقلابی و ولایی تلقی می‌کنیم.» در شهریورماه گذشته، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اعلام کرده بود که در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۴۶ میلیون کتاب در ۹۹۴ عنوان درسی برای ۱۵ میلیون دانش‌آموز در سطح کشور تولید شده و محتوای برخی از کتاب‌های درسی نیز تغییر یافته است.

دور جدید اعتصاب کارگران هفت‌تپه آغاز شد

«هفت‌تپه»، کانال مستقل کارگران در شبکه اجتماعی تلگرام از برگزاری اولین روز از دور جدید اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در روز سه‌شنبه ۶ مهر خبر داد. در این خبر گفته شده که تجمع اعتراضی کارگران در مقابل مدیریت شرکت برگزار شده است. این کانال مستقل کارگری مطالبات کارگران اعتصابی هفت‌تپه چنین عنوان کرده است: تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت و شفاف‌سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت، پرداخت فوری حقوق‌های معوقه، تسریع در انجام عملیات کشت و ترمیم کارخانه، بازگشت به کار اخراجی‌ها، تمدید قرارداد فصلی‌ها، اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی - رستمی در پرونده اختلاس. کارگران اعتصابی هفت‌تپه گفته‌اند تا رسیدن به مطالبات خود، اعتصاب ادامه دارد. کارخانه نیشکر هفت‌تپه تا پیش از خلع ید از امید اسدبیگی و مهرداد رستمی که در سال ۱۳۹۴ بزرگ‌ترین مجتمع کشت و صنعت نیشکر خاورمیانه را با مبلغی کمتر از قیمت واقعی آن خریدند، در تملک بخش خصوصی بود. اعتراض و اعتصاب گسترده کارگران که از سال ۱۳۹۷ دور تازه‌ای از آن آغاز شد در سال گذشته سرانجام به نتیجه رسید و سازمان خصوصی سازی در اعتراض به رأی هیئت داوری که مخالف خلع ید از مالکان شرکت بود، به دادگاه شکایت کرد. رأی دادگاه مبنی بر خلع ید از بخش خصوصی در نهایت در شهریور امسال به صورت رسمی به دولت و مالکان این کارخانه ابلاغ شد. کارگران نیشکر هفت‌تپه که از تیر امسال دور تازه‌ای از اعتراض را آغاز کردند خواستار اداره شرکت با مشارکت و نظارت نمایندگان کارگران شده‌اند. اسماعیل بخشی، کارگر اخراجی نیشکر هفت تپه که در جریان اعتراضات سال ۱۳۹۷ بازداشت و شکنجه شد، پیشتر خواستار اداره شورایی این شرکت شده بود.

کره شمالی یک آزمایش موشکی دیگر انجام داد

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی سه‌شنبه ۶ مهر / ۲۸ سپتامبر یک «پرتابه ناشناخته» را در سواحل شرقی کره شمالی شلیک کرده است. نماینده وزارت دفاع ژاپن نیز به خبرگزاری فرانسه گفت احتمالاً پرتابه شلیک‌شده یک «موشک بالستیک» بوده است. کره شمالی پیشتر دو آزمایش موشکی در اوایل ماه جاری انجام داده بود که یک موشک کروز دوربرد جدید و موشک‌های بالستیک کوتاه برد را آزمایش کرد. نماینده کره شمالی پیش از این در مجمع عمومی سازمان ملل از اقدامات پیونگ یانگ دفاع کرد. او در سخنرانی خود در نیویورک گفت هیچ کس نباید کره شمالی را از حق دفاع از خود سلب کند. این کشور که در سطح بین‌المللی تا حد زیادی منزوی است، به دلیل برنامه هسته‌ای و موشکی خود از سوی ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل متحد مورد تحریم‌های شدید قرار گرفته است.