ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چند بازیکن تیم ملی فوتبال ایران از اعتراضات سراسری حمایت کردند

چند بازیکن تیم ملی فوتبال مردان ایران که قرار است تا دو ماه دیگر در رقابت‌های جام جهانی شرکت کند، از اعتراضات سراسری مردم ایران حمایت کردند. مرتضی پورعلی‌گنجی، مدافع تیم ملی و پرسپولیس، در پستی در اینستاگرام با هشتگ «مهسا امینی» نوشت: «اتفاقاتی که افتاد واقعاً دردناک، غم‌انگیز و باورنکردنی بود.» علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان هم‌تیمی پورعلی‌گنجی نیز در اینستاگرام نوشت: «صدای انبوه مردم، صدای خداست». بیرانوند همراه با این پست تصویری از خود و علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی منتشر کرد که به دلیل حمایت‌اش از اعتراضات سراسری هدف حمله حکومت و رسانه‌های وابسته به آن قرار گرفته است. علیرضا جهانبخش، بازیکن فاینورد روتردام هلند و تیم ملی در اینستاگرام از «رفتار غیرمتعارف و خشونت‌آمیز» با معترضان انتقاد کرد و گفت «سمت مردم‌مان می‌مانیم». سردار آزمون، مهاجم تیم ملی و بایر لورکوزن آلمان هم پیش از این از اعتراضات حمایت کرده بود و بار دیگر در چند استوری از آنها حمایت کرد. اخباری از محروم شدن او از تیم ملی به دلیل حمایتش از اعتراض‌ها منتشر شده بود اما آزمون در بازی تدارکاتی در برابر سنگال به میدان رفت و گلزنی کرد. این بازیکنان همراه با تیم ملی در اردوی آماده‌سازی در اتریش به سر می‌بردند. این اردو اکنون رسماً تمام شده است.

امام جمعه راسک به دلیل تأیید تجاوز فرمانده نیروی انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان به اطلاعات سپاه احضار شد

به‌گزارش کمپین فعالین بلوچ، اطلاعات سپاه پاسداران چابهار چهارشنبه ۶ مهرماه عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت راسک را احضار کرد. احضار نقشبندی به‌دلیل انتشار بیانیه‌ای است که در آن خبر تجاوز سرهنگ ابراهیم کوچکزایی، فرمانده نیروی انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله را تأیید کرده بود. در پی انتشار این بیانیه، نیروهای امنیتی با مراجعه به مولوی فتحی محمد نقشبندی پدر عبدالغفار از او خواسته بودند که بیانیه فرزند خود را تکذیب کند. همچنین نیرو‌های امنیتی خانواده این دختر را در خانه حصر کرده و به آن‌ها فشار آورده‌اند تا هم شکایت خود را پس بگیرند و هم از امام جمعه راسک بخواهند بیانیه خود را تکذیب کند. پیش‌تر خبرگزاری «حال‌وش» خبر داده بود که فرمانده انتظامی شهرستان چابهار در حین بازجویی از یک دختر نوجوان مظنون به قتل به او تجاوز جنسی کرده است. کوچکزایی به بهانه بازجویی، این دختر را عریان کرده و پس از آن به او تجاوز کرده است. شب گذشته، سه‌شنبه ۵ مهرماه مردم خشمگین چابهار در اعتراض به این تجاوز و فشارهای نیروهای امنیتی به خیابان‌ها آمدند.

رئیسی می‌گوید «فتنه‌انگیزی»، ناشی از «اقتدار» جمهوری اسلامی است

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم چهارشنبه ۶ مهر در جلسه هیأت دولت با اشاره تلویحی به اعتراضات سراسری گفت: «تلاش دشمن برای فتنه‌انگیزی در کشور ناشی از احساس خطری است که از اقتدار و پیشرفت نظام می‌کند.» او به دیدارهای خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت «سران کشورهای مختلف در این دیدارها به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف اعتراف کرده و نیاز خود را نیز به بهره‌مندی از این پیشرفت‌ها اظهار کردند.» معلوم نیست با وجود این‌همه «پیشرفت» و «اقتدار» چرا دوازده روز است که مردم و جوانان معترض در خیابان‌ها علیه حکومت شعار سر‌می‌دهند.

تداوم سرکوب دانشجویان: نیروهای امنیتی شهریار شمس، رامین کیانی و احمد پیروزنیا را بازداشت کردند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی سه دانشجوی دیگر را بازداشت کردند. کانال شوراهای صنفی دانشگاه‌ها در تلگرام از بازداشت شهریار شمس، رامین کیانی و احمد پیروزنیا خبر داد. بنا بر این گزارش نیروهای امنیتی در روز سه شنبه پنجم مهر ماه شهریار شمس دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد تهران شمال و فعال دانشجویی را «به‌طرز وحشیانه‌ای» بازداشت کردند. ماموران حکومتی هنگام بازداشت شمس خواهر این فعال دانشجویی را کتک زدند به‌گونه‌ای که بینی او شکسته و بر اثر ضربات بسیار بی‌هوش شده است. شهریار شمس پیش‌تر نیز در جریان اعتراضات دی ۹۶ بازداشت و در دادگاه تجدیدنظر به ۴ سال و یک ماه و ۱۵ روز حبس محکوم شده بود. رامین کیانی دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و دبیر انجمن علمی روابط بین‌الملل این دانشگاه نیز روز سه‌شنبه ۵ مهر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. نیروهای امنیتی همچنین عصر سه شنبه ۵ مهر احمد پیروزنیا دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس را که برای خرید از خوابگاه دانشجویی خارج شده بود، ابتدا در خیابان کتک زدند و به صورت موقت بازداشت کردند. شوراهای صنفی دانشگاه‌ها گزارش کرده است چند ساعت پس از بازگشت پیروزنیا به خوابگاه، ستاد خبری وزارت اطلاعات طی تماس تلفنی او را احضار و بازداشت کرده است. از آغاز اعتراضات سراسری در واکنش به قتل مهسا امینی دستکم ۱۴۲ دانشجو بازداشت شده‌اند. دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران اعلام کرده‌اند در اعتراض به سرکوب معترضان و بازداشت دانشجویان، تا زمانی که دانشجویان بازداشت شده آزاد نشوند، از حضور در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند.

تکرار شیوه همیشگی حکومت در رویارویی با اعتراضات ـ مکارم شیرازی: فریب‌خوردگان مسیر اعتراضات را منحرف می‌کنند، مسئولان به کاستی‌ها رسیدگی کنند

در پی اعتراضات گسترده مردمی پس از قتل مهسا (ژینا) امینی مسئولان و مراجع دینی حکومتی روش همیشگی خود را در مواجهه با اعتراضات در پیش گرفته‌اند. آن‌ها در حالی‌که اعتراضات را به خشن‌ترین شکل ممکن سرکوب می‌کنند، از یک سو اعتراض را «حق مردم» می‌خوانند و از سوی دیگر معترضان را «عاملان دشمنان» می‌دانند و همزمان از مسئولان امور می‌خواهند که به خواسته‌های مردم رسیدگی کنید. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع دینی نیز در بیانیه‌ای بدون آن‌که به کشتار مردم اشاره‌ای کند، همین راه و رسم را ادامه داده و گفته است «نقد و اعتراض به شکل قانونی آن حق مردم است» اما «دشمنان و کینه‌توزان با همراهی برخی فریب‌خوردگان با سوءاستفاده از احساسات جوانان، مسیر اعتراضات را منحرف می‌کنند». او برای آن‌که خود را همراه مردم نشان دهد گفته است مردم «درگیر مشکلات و فشارهای اقتصادی هستند» و مسئولان باید به «کاستی‌ها» رسیدگی کنند. مکارم شیرازی همچنین به مسئله حجاب هم پرداخته و گفته است «مسئله حجاب از احکام مهم و ضروری دین مبین اسلام است که منافع و برکات زیادی برای جامعه و آحاد آن دارد». چنین رویکردی از سوی افراد حکومتی در ایران دیگر نخ‌نما شده است.

فائزه هاشمی دستگیر شد

خبرگزاری امنیتی تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، شامگاه سه‌شنبه پنجم مهر از بازداشت فائزه هاشمی توسط «یک نهاد امنیتی» خبر داد. تسنیم نوشت هاشمی به‌دلیل آنچه که «تحریک اغتشاشگران به اعتراضات خیابانی» خوانده شده، در «شرق تهران» بازداشت شده است. شامگاه گذشته در ادامه اعتراضات محله‌محور در تهران درگیری‌هایی بین ماموران امنیتی و معترضان در نارمک و به ویژه در میدان هفت‌حوض گزارش شده بود. فاطمه هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا ضمن تایید این خبر گفت: «هنوز اطلاع بیشتری از علت دستگیری خواهرم نداریم و به تازگی در جریان بازداشت او قرار گرفته‌ایم.»

مدیر نشر کیان‌افراز در تهران در اعتراض به سرکوب جنبش جوانان ایرانی مجوز نشر خود را در سطل زباله انداخت

مدیر نشر کیان‌افراز در تهران اعلام کرد در اعتراض به سکوت اعضای صنف ناشران کشور «در مقابل درد و رنج مردم ستمدیده‌ جان به‌‌لب رسیده» مجوز نشر خود را به سطل زباله می‌اندازد. مریم کیان‌افراز، مدیر نشر کیان‌افراز، روز سه‌شنبه، ۵ مهر، در پیامی نوشت: اینجانب مریم کیان‌افراز، روانشناس و مدیر نشر کیان‌افراز، در تاریخ ۵ مهر ۱۴۰۱ مجوز انتشارات خود را به زباله‌های شهر می‌اندازم تا مردم مبارز و آزادی‌خواه سرزمینم آن را به همراه سطل‌های زباله‌ بسوزانند، همان سطل‌های زباله‌ای که برای جستن تکه‌نانی تا کمر در آن‌ خم می‌شوند. مجوز انتشاراتی که من را عضو صنفی می‌کند که اعضایش در مقابل درد و رنج مردم ستمدیده‌ی جان به‌‌لب رسیده سکوت می‌کنند را نمی‌خواهم. مجوز انتشاراتی که ادبیات‌ و آثار نویسندگان‌ و شاعرانمان را زیر ساطور سانسورهایتان سلاخی می‌کنید را نمی‌‌خواهم. مجوز انتشاراتی که برای ورود به ساختمان وزارت ارشاد اسلامی‌اتان، به من نحوه‌ی حجابم را متذکر می‌شوید و اگر حجابم مطابق میل‌تان نباشد اجازه‌ی ورود نمی‌دهید را نمی‌خواهم.» مدیر نشر کیان‌افراز در پایان این پیام اعلام کرد: من یک زنم، یک انسانم، شعور دارم، قدرت تفکر دارم، قدرت انتخاب دارم، قدرت تصمیم دارم. من و زنان سرزمینم به ارشادتان به هیچ شکلش نیاز نداریم. نه به وزارت ارشاد اسلامی‌تان که سلاخ‌خانه‌ی فرهنگ، هنر و ادبیاتمان است. نه به گشت ارشادتان که سلاخ‌خانه‌ی مهساهایمان است. بدرود وزارت ارشاد اسلامی.»

خبرگزاری تسنیم: مهران مدیری علیرغم ممنوع‌الخروجی از کشور خارج شد

خبرگزاری امنیتی تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران نوشت: مهران مدیری که اخیراً به دستور دادستان ممنوع الخروج شده بود، بلافاصله از کشور‌ خارج شده است. به دنبال گسترش اعتراضات به جانباختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، مهران مدیری با انتشار ویدئویی گفته بود که این‌ روزها حال هیچ‌کس خوب نیست و در اعتراض به سرکوب اعتراضات از این پس راضی نیست حتی یک فریم از مجموعه دورهمی او از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شود. تسنیم به نقل از این منبع آگاه نوشته است: «مهران مدیری که اخیراً با برخی مواضع خود به تحریک عواطف و دامن زدن به آشوب‌ها کمک کرده بود، به واسطه دستور دادستان ممنوع الخروج شده بود.» این خبرگزاری اضافه کرده است: «گفته می‌شود که وی بلافاصله از کشور‌ خارج شده است.»