ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوکراین از سرنگون کردن ۳۰۰ پهپاد ایرانی خبر داد

نیروی هوایی اوکراین جمعه ۶ آبان / ۲۸ اکتبر اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ پهپاد ساخت ایران را سرنگون کرده است. پهپادهای «شاهد ۱۳۶» اخیراً به طور فزاینده‌ای برای حمله به منابع انرژی و سوخت اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌‌اند. ایران ادعاهای اوکراین و غرب مبنی بر ارسال پهپادهای موسوم به انتحاری به روسیه را رد کرده است.

هسته کارگران هم‌پیمان: با تشکل‌یابی و اعتصاب، برای آزادی زندانیان سیاسی مبارزه خواهیم کرد

ائتلافی از کارگران صنعتی و پروژه‌ای در تهران و جنوب ایران که خود را «هسته‌ کارگران هم‌پیمان» می‌نامند، در بیانیه‌ای خواهان آزادی زندانیان سیاسی شده اند و اعلام کرده اند که برای آزادی کارگران و معلمان و دانشجویان و کودکان زندانی مبارزه خواهند کرد. هسته‌ کارگران هم‌پیمان در بیانیه خود می‌نویسند: «در شرایطی که جوانان، زنان، معلمان، کارگران و تمامی اقشار زیر ستم، در خیابان فریاد آزادی خواهی را سر می‌دهند، قوه قضائیه جمهوری اسلامی در اقدامی ظالمانه دو تن از کارگران فعال عضو سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران آقایان رضا شهابی و حسن سعیدی و سه معلم آزاده و دلسوز آقایان رسول بداقی، جعفر ابراهیمی و محمد حبیبی را به زندان با احکام طولانی سه تا شش سال حبس و تبعید محکوم کرد. ما کارگران صدور این احکام ناعادلانه علیه کارگران و معلمان را محکوم کرده و برای آزادی بی قید و شرط آنها از پا نخواهیم نشست.» آنها می‌نویسند که طبقه کارگر در برابر ابزارهای سرکوب «دولت سرمایه‌داری» از ابزار خودش یعنی تشکل‌یابی و اعتصاب می‌تواند برای مبارزه علیه سیستم حاکم بهره ببرد: «طبقه کارگر در اتحاد با زحمتکشان جامعه به عنوان بزرگترین طبقه اجتماعی از مهمترین و قدرتمندترین اهرم خود بر علیه سیستم حاکم برخوردار است. اتحاد، تشکل و اعتصاب و قدرت توقف کار و از حرکت انداختن چرخ تولید به کارگران قدرتی بخشیده که قادر است بنیان نظام سرمایه داری را فلج نموده و از بیخ و بن برکند.» آنها به ضرورت مطالبه آزادی زندانیان سیاسی و به ویژه «آزادی بازداشت‌شدگان کودک و جوان اعتراضات جاری» اشاره می‌کنند و می‌نویسند: «همچنانکه کانون های صنفی معلمان و شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان و سندیکاهای واحد اتوبوسرانی و نیشکر هفت تپه براین امر واقف هستند و اقدام عملی برای حمایت از معلمان و کارگران زندانی و همکاران خود انجام خواهند داد. ما نیز تلاش می کنیم در این مبارزه متحد تشکل های مستقل کارگری و معلمان و هم‌پیمان با سایر اقشار زحمتکش و دانشجویان باشیم.»

رئوفه میرباقری، کنشگر فمینیست و فعال حقوق زنان در تنکابن بازداشت شد

بنا به اطلاعات رسیده به زمانه، رئوفه میرباقری، کنشگر فمینیست و فعال حوزه زنان چهارشنبه چهارم آبان توسط اطلاعات سپاه در تنکابن بازداشت شد. از زمان بازداشت تا جمعه ششم آبان هیچ اطلاعی از شرایط او و محل نگهداری‌اش در دسترس نبود، اما روز جمعه طی تماسی که با خانواده‌اش داشت، اطلاع داد که در بازداشت به سر می‌برد و حالش خوب است. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهام‌های مطرح‌شده علیه این فعال حقوق زنان اطلاعی در دست نیست.

تداوم حضور معترضان در خیابان‌های مهاباد

پنج‌شنبه پنجم آبان پس از شکل‌گیری اعتراضات گسترده مردمی در مهاباد و کشته شدن دست‌کم چهار تن از معترضان، مردم خشمگین در این شهر صبح روز جمعه با سر دادن شعارهای ضد حکومتی باز هم به خیابان‌های اصلی شهر بازگشتند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در برخی از خیابان‌های شهر بین معترضان و نیروهای سرکوبگر درگیری رخ داده است. در ویدئوهایی که امروز جمعه از مهاباد منتشر شده بارها صدای تیراندازی شنیده می‌شود. در خیزش سراسری جاری، معترضان در مهاباد هر شب را در خیابان‌ها و محلات این شهر حضور داشته‌اند. معترضان در این شهر طی دو روز گذشته به شدت از سوی نیروهای ضدشورش و سپاه پاسداران سرکوب شده‌اند. جو شهر مهاباد کماکان امنیتی و نظامی‌شده گزارش شده است. در نقاطی از شهر حضور سنگین نیروهای ضدشورش و لباس‌‌ شخصی مشاهده می‌شود. در این میان، مراسم خاکسپاری کبری شیخه ۵۲ ساله، زانیار ابوبکری و شاهو خضری که پنج‌شنبه پنجم آبان در اثر اصابت گلوله جنگی نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند، با حضور گسترده مردم برگزار شد. ویدئوهایی که از این مراسم منتشر شده، معترضان شعارهای حماسی و شعار «ژن، ژیان، ئازادی» سر می‌دهند. هم‌چنین شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن یک شهروند به نام فرشتە احمدی (اهل سردشت و ساکن مهاباد) ۳۲ سالە و مادر دو فرزند در جریان اعتراضات روز گذشته مهاباد با تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی خبر داده است. بر اساس این گزارش، فرشته احمدی در محله پشت‌تپ مهاباد برای کمک به چند جوان در محل حضور داشت، اما از سوی مأموران مسلح هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد.

تداوم بی‌خبری از هیوا مسعودی، فعال مدنی اهل سنندج

هیوا مسعودی، فعال مدنی اهل سنندج که از روز دوشنبه، ۴ مهر توسط سوی ماموران اداره اطلاعات سنندج بازداشت شده، هنوز تفهیم اتهام نشده است. خانواده‌ این فعال مدنی نگران وضعیت او هستند. او از زمان بازداشت تا کنون تنها یک بار به‌صورت تلفنی با خانواده تماس گرفته و از محل نگهداری خود خبر داده است. همچنین او از حق داشتن وکیل تعیینی محروم است. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان هیوا مسعودی، از فعالان مدنی سنندج و از فعالان سابق دانشجویی پیش‌تر نیز به‌دلیل فعالیت‌های مدنی خود بازداشت شده بود. مسعودی در دی‌ ماه سال ۱۳۸۹ در درپی یورش نیروهای امنیتی به منزل حبیب‌الله لطیفی، زندانی سیاسی کُرد، در سنندج به همراه ۱۹ نفر دیگر بازداشت شده بود.

وخامت حال محمد غلام‌زاده، دانشجوی بازداشتی دانشگاه تهران

بنا به اطلاعاتی که به دست زمانه رسیده است، محمد غلام‌زاده، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه تهران «تحت فشارهای شدید برای اعتراف اجباری» قرار دارد. محمد غلام‌زاده یکشنبه سوم مهرماه توسط ضابطین اطلاعات سپاه با خشونت بازداشت و سپس در تاریخ ۱۶ مهر امسال از بازداشتگاه اوین به زندان فشافویه (زندان بزرگ تهران) منتقل شد. در حال حاضر در بند محل نگهداری این دانشجو در زندان فشافویه او درگیر با انتشار بیماری تنفسی است و حال بسیاری از زندانیان به علت ابتلا به این بیماری «وخیم» است. همچنین وضعیت خدمات بهداشتی در این زندان و نگهداری تعداد زیادی از زندانیان در سلول‌های کوچک و فاقد تهویه‌ مناسب، به تسریع انتشار این بیماری و وخامت حال مبتلایان منجر شده است. در روزهای اخیر با وجود صدور قرار وثیقه توسط دادسرا و غیرقانونی بودن تداوم بازداشت این دانشجو، دادسرا همچنان از پذیرش وثیقه امتناع نموده و پرونده را به شعبه‌ ۱۵ (قاضی صلواتی) ارجاع داده است. به دلیل سابقه‌ صدور احکام ناعادلانه و سنگین توسط این شعبه و همچنین مشارکت فعالانه در سناریوسازی‌های نهادهای اطلاعاتی، نگرانی شدیدی در مورد وضعیت این دانشجو وجود دارد. نیروهای امنیتی از آغاز خیزش «زن، زندگی، آزادی» ده‌ها تن از دانشجویان را در دانشگاه‌های مختلف بازداشت کرده‌اند. برخی از دانشجویان بازداشت شده به ادعای مسئولان حکومتی به صورت موقت آزاد شده‌اند، اما هنوز شمار زیادی از آن‌ها در زندانند.