ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از یک ماه بی‌خبری از وضعیت امیر ارسلان مهدوی، شهروند بازداشت‌شده در شیراز

بنا به اطلاعات رسیده به زمانه از طریق منابع آگاه، امیر ارسلان مهدوی، مربی اسنوبرد از روز چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ در خیابان معالی‌آباد بازداشت شده است و تاکنون از وضعیت و محل نگهداری او بعد از گذشت بیش از یک ماه اطلاعی در دست نیست. یک منبع آگاه به زمانه گفته نهادهای امنیتی خانواده این شهروند را متقاعد کرده‌‌اند تا در مورد امیر ارسلان مهدوی اطلاع‌رسانی نکنند. امیرارسلان مهدوی ۳۴ سال دارد. بنابر خبرهای منتشرشده، دنا شیبانی (سنگ‌نورد و مربی اسنوبورد)، مرجان جنگجو (مربی ورزش)، اشراق نجف‌آبادی (عضو سابق تیم ملی دوچرخه‌سواری کوهستان ایران) و حامد قشقایی (کوهنورد) از دیگر ورزشکاران شهر شیراز هستند که بازداشت شده‌اند.

وریا غفوری به قید وثیقه آزاد شد

وریا غفوری، بازیکن تیم فوتبال فولاد خوزستان و کاپیتان سابق تیم استقلال تهران سه‌شنبه هشتم آذر به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد. غفوری ۳ آبان‌ماه به اتهام «تخریب و توهین به تیم ملی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده بود. وریا غفوری، کُرد زاده‌ی سنندج است و بازیکن پیشین تیم ملی. او از ماه‌ها پیش به دلیل انتقادهایش از تبعیض و سرکوب در نظام جمهوری اسلامی هدف حمله‌های گروه‌های حامی جمهوری اسلامی قرار گرفته بود. از ابتدای خیزش انقلابی ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، چندین بازیکن پیشین و فعلی تیم ملی ایران احضار یا بازداشت شده‌اند. تیم ملی هم‌اکنون در قطر در مسابقات جام جهانی حاضر است.

سفیر فرانسه با سِسیل کولر، شهروند فرانسوی در زندان اوین دیدار کرد

نشریه «لو پوَن» فرانسه به‌نقل از کمیته «آزادی برای سسیل» نوشت، نیکلا روش، سفیر فرانسه در تهران توانست برای نخستین بار با سسیل کولر (کوهلر)، معلم و فعال سندیکایی فرانسوی در زندان اوین دیدار کند. به‌گفته کمیته «آزادی برای سسیل» این دیدار چهارشنبه هفته گذشته ۲ آذر / ۲۳ نوامبر به‌مدت ۱۰ دقیقه‌ انجام شد. سسیل کولر و همراهش ژاک پاری ۱۷ اردیبهشت / ۷ مه هنگامی که در حال دیدار از ایران بودند دستگیر شدند. تهران آن‌ها را به جاسوسی متهم کرده است. این دو در زندان اوین بازداشت هستند. در شش ماه گذشته این نخستین باری بود که این معلم اهل آلزاس فرانسه با فردی خارج از زندان گفت‌وگو کرده است. کمیته «آزادی برای سسیل» افزوده است که «کولر در جریان آتش‌سوزی مرگباری که در ۲۳ مهر / ۱۵ اکتبر در زندان اوین رخ داد، آن‌جا بود.» این کمیته همچنین گفته است سسیل کولر «با چندین زن در یک سلول مشترک به‌سر می‌برد و چندین ماه را در سلول انفرادی گذرانده که به‌عنوان شکنجه محسوب می‌شود و برخلاف قوانین و استانداردهای سازمان ملل است». این کمیته یادآوری کرد که «کولر تا کنون به وکیل مستقل دسترسی نداشته و نتوانسته است با خانواده‌اش تماس مستقیم داشته باشد». مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که «دو جاسوس فرانسوی دستگیرشده همچنان در بازداشت هستند» و پرونده آن‌ها «در مرحله تصمیم‌گیری نهایی» است. با این حال او تاریخ مشخصی در این زمینه اعلام نکرد. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ملاقات سندیکایی معلمان فعال در ایران با سسیل کولر و ژاک پاری را «جاسوسی» اعلام و این فعالان را هم بازداشت کرده‌اند.

در حمله تروریستی گروه اسلامگرای الشباب به هتلی در موگادیشو چندین نفر کشته شدند

تروریست‌های گروه اسلامگرای الشباب بیش از ۱۲ ساعت‌ است که هتل «ویلا روزا» در موگادیشو، پایتخت سومالی را تحت کنترل خود دارند. از آغاز این حمله تاکنون چندین نفر کشته شده‌اند. پلیس احتمال می‌دهد که مجروحان زیادی در داخل ساختمان وجود داشته باشد. سیاستمداران عمدتاً از این هتل استفاده می‌کنند. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک افسر امنیتی از کشته شدن چهار نفر خبر داد. به گزارش خبرگزاری آلمان، پلیس اعلام کرده که دست‌کم ۱۰ مهمان هتل و یک بمبگذار انتحاری از جمله دو نفر با تابعیت دوگانه سومالیایی-بریتانیایی کشته شده‌اند. احمد محمد دودیشه، وزیر امنیت سومالی نیز در میان مجروحان است. احتمالاً تعداد قربانیان افزایش خواهد یافت. افراد مسلح گروه الشباب عصر یکشنبه ۶ آذر / ۲۷ نوامبر در وقت نماز به ساختمان هتل حمله کردند. به‌گفته شاهدان عینی صدای انفجار و تیراندازی مهیبی در مرکز شهر شنیده شد. شبه‌نظامیان الشباب که روابط نزدیکی با القاعده دارند، مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند. به‌گفته پلیس، مقامات دولتی و سایر مهمان‌ها از هتل نجات یافته‌اند. این حمله دو روز پس از عملیات نظامی گسترده نیروهای دولتی سومالی در مرکز این کشور انجام شد که دولت اعلام کرد در این عملیات ۱۰۰ عضو الشباب کشته شدند. سومالی، کشوری در شاخ آفریقا با حدود ۱۶ میلیون جمعیت، سال‌هاست که مورد حملات و خشونت‌های این گروه تروریستی قرار می‌گیرد. دولت موگادیشو چندین ماه است که عملیات نظامی علیه الشباب انجام می‌دهد.

اعتصاب کارگران شرکت صنعتی مرتب به روز سوم کشیده شد

کارگران شرکت خودروسازی مرتب برای سومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند. این کارگران ۹ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و از شنبه ۵ آذر در اعتصاب به سر می‌برند. در ویدئویی که از این اعتصاب منتشر شده، کارگران در برابر شرکت تجمع کرده‌اند و پلاکاردهایی دارند که روی آنها نوشته شده: «کارگر داد بزن، حقتو فریاد زن»؛ «۹ ماه حقوق طلب داریم». در هفته‌های اخیر، چندین اعتصاب کارگری رخ داده است. بر اساس گزارش‌ها، کارگران ذوب‌آهن اصفهان نیز امروز دوشنبه ۷ آذر دست به اعتصاب زده‌اند. شماری از کامیون‌داران هم در شهرهای مختلف ایران به اعتصاب وارد شده‌اند.

ادامه حمایت‌ها از وریا غفوری: تیم زنان زارع باطری سنندج در بازی‌ها شرکت نمی‌کند

تیم فوتبال زنان زارع باطری سنندج رسماً اعلام کرد که تا زمان آزادنشدن وریا غفوری از شرکت در مسابقات امتناع خواهد کرد. به گزارش «اعتماد آنلاین» این تیم قرار بود شنبه در برابر خاتون بم حاضر شود اما از بازی امتناع کرد و نتیجه دیدار سه – صفر به نفع خاتون بم اعلام شد. بنا به این گزارش، بر اساس مصوبه سازمان لیگ فوتبال، یک تیم در صورت عدم حضور در دو مسابقه از جدول لیگ کنار گذاشته خواهد شد. وریا غفوری، هافبک تیم فولاد خوزستان و کاپیتان سابق تیم استقلال تهران به اتهام «تخریب و توهین به تیم ملی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد. وریا غفوری، کُرد زاده‌ی سنندج است و بازیکن پیشین تیم ملی. او از ماه‌ها پیش به دلیل انتقادهایش از تبعیض و سرکوب در نظام جمهوری اسلامی هدف حمله‌های گروه‌های حامی جمهوری اسلامی قرار گرفته بود. از ابتدای خیزش انقلابی ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، چندین بازیکن پیشین و فعلی تیم ملی ایران احضار یا بازداشت شده اند. تا کنون چهره‌های فوتبالی سرشناس دیگری همچون جواد نکونام، سرمربی تیم فولاد خوزستان، کریم باقری و علی دایی نیز از وریا غفوری حمایت کرده اند.

جمهوری اسلامی برای کمک به استقرار نیروهای دولتی عراق در مرزهای اقلیم کردستان اعلام آمادگی کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی دوشنبه ۷ آذر در نشست خبری خود درباره موضوع استقرار نیروهای دولتی عراق در مرزهای اقلیم کردستان گفت: «قبلاً نشست‌های امنیتی تهران و بغداد برگزار شد، اقلیم کردستان بخشی از خاک عراق است و دولت عراق مسئول تأمین امنیت خطوط مرزی مشترک دو کشور است و این خبر را شنیدیم که دولت عراق تصمیم گرفته نیروهای رسمی خود را در مرزهای کردستان عراق مستقر کند امیدواریم این استقرار صورت بگیرد و از آن استقبال می‌کنیم.» کنعانی افزود: «اگر دولت عراق نیاز به کمک فنی در این خصوص داشته باشد آمادگی داریم به دولت عراق کمک کنیم.» پیش از این شورای امنیت ملی عراق به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور طرحی برای استقرار نیروهای مرزبانی عراق برای کنترل نقطه صفر مرزی در طول مرز با ایران و ترکیه وضع کرد. براساس تصمیم این شورا همه نیازهای تدارکاتی فرماندهی نیروهای مرزبانی تأمین و توانایی‌های انسانی و اموال لازم و پشتیبانی و تأمین تجهیزات انجام خواهد شد. همچنین قرار شد بین دولت اقلیم کردستان و وزارت پیشمرگه برای انجام این تصمیمات هماهنگی‌هایی صورت گیرد. جمهوری اسلامی از آغاز اعتراضات سراسری در ایران چند بار با شلیک موشک و پهپاد به مقر نیروهای کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق حمله کرده و چندین نفر را کشته و زخمی کرده است. قرار است فردا (سه‌شنبه) محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق به تهران سفر کند. این سفر به دعوت رسمی ابراهیم رئیسی انجام می‌شود.

بیانیه مشترک چهار تشکل مستقل بازنشستگان: «نه به شرایط موجود»

چهار تشکل مستقل بازنشستگان در بیانیه مشترکی حمایت کامل خود را از خیزش سراسری طبقات و اقشار مختلف مردم برای دست‌یابی به مطالباتشان اعلام و تأکید کردند در صورتی که حکومت به خواست‌ها و اراده مردم برای تغییر تمکین نکند و نیروهای سرکوب را از سطح جامعه جمع نکند، بازنشستگان به خیابان می‌آیند و «کف خیابان» به سرکوب و کشتار پاسخ خواهند داد. اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، شورای بازنشستگان ایران، گروه بازنشستگان مستقل ایران و جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد نوشته‌اند حکومت در پاسخ به خیزش مردم، «بدون پذیرش هیچ مسئولیتی دست به سرکوبی بی‌رحمانه و خونین زده و با سناریوسازی‌های مختلف و تهدید و گروگان‌گیری، خانواده‌ها را برای پذیرش سناریو‌های حکومتی تحت فشار گذاشته و مسئول همه این وقایع هولناک را به نفوذ دشمن نسبت می‌دهد.» بازنشستگان نوشته‌اند «اعتراضات و مقاومت گسترده، بی‌نظیر و تاریخی مردم ایران، جامعه را در موقعیت قدرت دوگانه‌ای قرار داده است. در نتیجه اکنون این کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان، دانشجویان و دانش‌آموزان هستند که تعیین تکلیف می‌کنند». چهار تشکل مستقل بازنشستگی خطاب به حکومت نوشته‌اند اگر به خواست‌های مردم گردن ننهد، بازنشستگان هم با این خواست‌ها به خیابان می‌آیند: ۱-توقف فوری سرکوب درهر شکل‌اش و آزادی تمام زندانیان سیاسی و بازداشتی‌های اعتراضات اخیر ۲ – جمع‌آوری تمام نیروهای سرکوب اونیفورم‌پوش و لباس شخصی از سطح شهرها، دانشگاه‌ها و مدارس، ادارات و بیمارستان‌ها ۳- بازداشت و محاکمه آمران و عاملان کشتار مردم به‌ویژه در سیستان و بلوچستان و کردستان ۴ – حق آزادانه و بدون مداخله مراسم خاکسپاری و سوگواری جان‌باختگان و محکومیت هرگونه جسدربایی و گروگان‌گیری آن به‌منظور اعتراف‌گیری از خانواده‌ها و ساختن سناریوهای حکومتی برای پنهان‌سازی حقیقت. ۵ – حق انتخاب نوع پوشش و تأمین آزادی‌های فردی و اجتماعی ۶ – به‌رسمیت شناختن تشکل‌های مستقل و حق تجمع و اعتراض مردم ۷ – پاسخ به مطالبات اقتصادی و معیشتی و تأمین رفاه برای عموم

پنج روزنامه و نشریه معتبر جهان از دولت آمریکا خواستند که از پیگرد قضائی جولیان آسانژ خودداری کند

نیویورک تایمز (آمریکا)، گاردین (بریتانیا)، لوموند (فرانسه)، اشپیگل (آلمان) و اِل پایس (اسپانیا)؛ پنج روزنامه و نشریه معتبر جهان در نامه سرگشاده‌ای از دولت آمریکا درخواست کرده‌اند که پیگرد قضائی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس را متوقف کند. آن‌ها گفته‌اند «روزنامه‌نگاری جرم نیست» و «کیفرخواست علیه آسانژ پیشینه خطرناکی دارد و حمله به آزادی مطبوعات است». این پنج نشریه در نامه خود گفته‌اند: « یکی از وظایف اصلی روزنامه‌نگاران در کشورهای دموکراتیک انتقاد از اشتباه‌های دولت است. به‌دست آوردن و انتشار اطلاعات حساس زمانی که به نفع عموم باشد بخشی از کار روزانه ماست. هر کسی که این کار را جرم بداند، گفتمان عمومی و در نتیجه دموکراسی را تضعیف می‌کند.» این نشریات افزوده‌اند: «زمان آن فرا رسیده است که دولت ایالات متحده به پیگرد قانونی جولیان آسانژ به دلیل انتشار اسناد طبقه‌بندی شده پایان دهد.» ۱۲ سال پیش در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰، هیئت‌های تحریریه این پنج نشریه با همکاری ویکی‌لیکس، مجموعه‌ای از گزارش‌های تحقیقی را منتشر کردند که در سرتاسر جهان خبرساز شد. این اسناد دیپلماتیک، مجموعه‌ای از ۲۵۱ هزار سند طبقه‌بندی‌شده از سوی وزارت خارجه آمریکا، فساد، رسوایی‌های دیپلماتیک و امور جاسوسی را در مقیاس بین‌المللی افشا می‌کرد که از سوی وب‌سایت ویکی‌لیکس آسانژ منتشر شده بود. جولیان آسانژ حدود سه سال‌ونیم است که در زندانی با امنیت بالا در بریتانیا به‌سر می‌برد که برای تروریست‌ها یا اعضای گروه‌های سازمان‌یافته جنایی استفاده می‌شود. او با استرداد به ایالات متحده و حکم تا ۱۷۵ سال حبس در یک زندان فوق امنیتی آمریکا مواجه است.

یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه به «علت تأخیر در اعزام به بیمارستان» جان‌باخت

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، بامداد یکشنبه ششم آذر ۱۴۰۱، یک زندانی به نام حسین علیپور، ۵۰ ساله اهل میانه به دلیل تأخیر در اعزام به بیمارستان در بهداری زندان مرکزی ارومیه جان خود را از دست داد. شبکه حقوق بشر کردستان نوشته است: «این زندانی که حدود دو ماه پیش به اتهام جرائم مربوط به مواد مخدر بازداشت و به زندان منتقل شده بود، ساعت ۲ بامداد امروز در خوابگاه یک کوپه ۹ به دلیل تهوع و استفراغ شدید به بهداری زندان منتقل شد اما تاخیر عمدی در اعزام این زندانی به بیمارستان باعث مرگ او شد». پیکر این زندانی به پزشکی قانونی ارومیه منتقل و تاکنون دلیل مرگ او اعلام نشده است.

افراد مسلح ناشناس یکی از اعضای سپاه پاسداران در اصفهان را کشتند

محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان دوشنبه ۷ آذر از حمله مسلحانه به یک عضو سپاه پاسداران در اصفهان به نام رضا داستانی خبر داد. به‌گفته جان‌نثاری این حمله صبح دوشنبه رخ داد و این عضو سپاه هدف چند گلوله قرار گرفت. پس از انتقال رضا داستانی به بیمارستان تلاش پزشکان مؤثر واقع نشد و او جان خود را از دست داد. «همشهری آنلاین» نوشته است که در آخرین هفته آبان‌ماه نیز سرهنگ اسماعیل چراغی، از مأموران یگان ویژه فرماندهی انتظامی استان اصفهان به همراه دو بسیجی به نام‌‌های محمدحسین کریمی و محسن حمیدی توسط افراد مسلح ناشناس کشته شدند. بنا به این گزارش عاملان این حمله شناسایی و دستگیر شدند.

مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار کارگری توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد

مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار کارگری یکشنبه ‌شب ۶ آذر با یورش نیروهای اطلاعات سپاه در حالی که تولد او بود، بازداشت شد. مأموران ضمن تفتیش و بازرسی خانه تمام وسایل الکترونیک مریم وحیدیان و همه مهمان‌ها را ضبط کردند و پس از بازجویی از مهمان‌ها تنها موبایل سه نفر را پس دادند و باقی لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه را ضبط کرده و با خود بردند. مریم وحیدیان سابقه همکاری با اقتصاد۲۴ و ایلنا را دارد.