ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#عاموس_عوز نویسنده صلح‌طلب اسرائیلی درگذشت

عاموس عوز (و نیز: آموس اوز)، نویسنده نامدار اسرائیلی بر اثر بیماری سرطان در سن ۷۹ سالگی درگذشت. عوز/ اوز از مدافعان صلح و تشکیل دو دولت مستقل اسرائیلی و فلسطینی بود. او در سال ۱۹۳۹ در اورشلیم متولد شد، در اوایل دهه ۱۹۶۰ در دانشگاه این شهر در رشته ادبیات و فلسفه تحصیلات خود را به پایان رساند و به مدت ۱۸ سال در دانشگاه بن‌گوریون اسرائیل ادبیات عبری تدریس کرد. عاموس عوز در سال ۲۰۰۸ جایزه بنیاد ادبی هانریش هاینه و در سال ۲۰۱۳ جایزه ادبی فرانتس کافکا را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۹ از جمله نامزدهای نهایی دریافت جایزه نوبل ادبیات بود. «جایی که شغال‌ها زوزه می‌کشند»، «میشائیل من»، «گفت‌وگوى سربازان»، «تماس با آب»، «درك زن»، «استراحت درست» و «جعبه سياه» از آثار شاخص او هستند.

«#اتوبوس_مرگ دانشجویان #علوم‌_تحقیقات معاینه فنی نداشت و از ۱۳۹۱ #خودروی_فرسوده بود»

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ جمعه هفتم دی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (#ایسنا) درباره پیشرفت تحقیقات درباره سانحه مرگ‌بار واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان #دانشگاه_آزاد علوم و تحقیقات توضیحاتی ارائه داد و گفت که علت این حادثه «احتمالاً» تا شنبه هشتم دی اعلام خواهد شد. به گفته محمدرضا مهماندار، معاینه فنی اتوبوس سانحه‌دیده ۲۲ آذر، حدود دوهفته پیش از حادثه منقضی شده بود و به‌علاوه این اتوبوس از ۱۳۹۱ در رده خودروهای فرسوده قرار داشت. مهماندار توضیح داد که دوربین‌های سطح شهر خودروهای بدون معاینه فنی را تشخیص می‌دهند اما این اتوبوس از محوطه دانشگاه خارج نمی‌شده که تخلف آن تشخیص داده شود. به گفته رئیس پلیس راهوار تهران، مسئولیت رعایت ایمنی بر عهده دانشگاه بوده:‌ «آن محوطه، بخش اختصاصی مربوط به دانشگاه است؛ بنابراین شهرداری، وزارت راه و نهاد دیگری در آنجا دخالت ندارد. هر کسی در رابطه با زمین اختصاصی خود مسئولیت دارد که موضوعات ایمنی را رعایت کند. حال اینکه از چه مشاوری استفاده کند، بر عهده خودش است.» اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران ۱۲ ظهر سه شنبه چهارم دی واژگون شد و با پایه بتنی تأسیسات آب برخورد کرد. بر اثر این حادثه ۱۰ تن کشته شدند. بر اساس یک ویدئوی پخش‌شده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان در مراسم روز دانشجوی سال جاری به مسئولان دانشگاه گفته بودند که اتوبوس‌های حمل و نقل دانشجویان ناکافی و از رده خارج هستند. مدیریت دانشگاه نیز وعده پیگیری داده بود. تا کنون مسئولان قضائی از بازداشت دو تن و اخراج پنج معاون و مدیر دانشگاه پس از این حادثه خبر داده‌اند.

سخنگوی #وزارت_خارجه ایران: سفر غافلگیرکننده #ترامپ بی‌احترامی به حاکمیت ملی #عراق بود

#بهرام_قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی جمعه ۷ دی در واکنش به سفر غافلگیرکننده رئیس‌جمهوری آمریکا به #عراق گفت: «سفر دزدانه #دونالد_ترامپ به عراق خلاف عرف دیپلماتیک و بی‌احترامی به حاکمیت ملی عراق بود. نیروهای بیگانه دیر یا زود مجبور به ترک تمام منطقه می‌‌شوند.» قاسمی با اشاره به انتقادها از سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به او توصیه کرد که «درس‌های لازم را بیاموزد». ترامپ همراه با همسرش ملانیا چهارشنبه ۲۶ دسامبر / پنجم دی بدون اطلاع‌رسانی قبلی از پایگاه عین الاسد،‌ پایگاه نظامیان آمریکا در استان الانبار عراق دیداری سه‌ساعته انجام داد. هرچند دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای از هماهنگی پیشینی واشنگتن و بغداد درباره این سفر خبر داد، دیدار ترامپ با انتقاد شماری از سیاستمداران و رهبران شبه‌نظامی عراق روبه‌رو شد. هر دو ائتلاف بزرگ پارلمان، ائتلاف «اصلاح» به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه، و ائتلاف «بنا» به رهبری هادی عامری،‌ فرمانده شبه‌نظامی تحت حمایت تهران، دیدار غافلگیرکننده ترامپ را نقض حاکمیت ملی عراق برشمردند. رئیس‌جمهوری آمریکا به خاطر اختلاف در «نحوه اجرای دیدار» موفق به مذاکره رودررو با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق هم نشد. قیس خزعلی، فرمانده گروه شبه‌نظامی «عصائب اهل حق» نزدیک به ایران نیز پس از سفر ترامپ در یک پیام توئیتری نیروهای آمریکایی حاضر در عراق را تهدید کرد. با این وجود،‌ جمهوری اسلامی در حالی از سفر ترامپ انتقاد می‌کند که بزرگترین ائتلاف پارلمان، ائتلاف اصلاح، از منتقدان جدی مداخله ایران در امور داخلی عراق نیز هست.

در #کهگیلویه یک دختر ۱۶ ساله باردار بر اثر #خودسوزی جان خود را از دست داد

علی‌بخش فرامرزی، رئیس مرکز بهداشت بخش #دیشموک در شهرستان #کهگیلویه اعلام کرد که پنج‌شنبه ۶ دی یک دختر ۱۶ ساله متأهل به نام زهرا عباسی که یک بچه ۶ ماهه در شکم داشت پس از #خودسوزی جان خود را از دست داد. سوختگی این دختر بیش از ۹۵ درصد بود و برای درمان به یاسوج اعزام شد. در سال جاری تاکنون پنج مورد خودسوزی زنان در بخش دیشموک گزارش شده که از این تعداد چهار نفر جان خود را از دست داده‌اند. چهار زن متأهل و یکی از آن‌ها مجرد بوده است. بخش دیشموک یکی از بخش‌های محروم شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است. این بخش با ۲۳ هزار نفر جمعیت و ۸۵ روستا در ۹۰ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد. محمد نوروزی‌نیا رئیس آموزش و پرورش دیشموک پیش از این، نرخ خودسوزی بین زنان منطقه را بالا دانسته و گفته بود که ازدواج‌های تحمیل‌شده از مهم‌ترین دلایل خودسوزی دختران در این بخش است.

جنبش اعتراضی در #سودان ادامه دارد؛ گروهی از سران حرکت اعتراضی را دستگیر کرده‌اند

خارطوم – مقامات دست کم ۹ نفر از سران گروه‌های مخالف را دستگیر کردند. این خبر را یک کمیته موافع حقوق مدنی انتشار داده است. دفتر سرویس امنیت و اطلاعات ملی سودان دستگیری افراد را انکار کرده است. در #سودان بیش از یک هفته است که جنبش اعتراضی بالا گرفته است. انگیزه جنبش، گرانی، کمبود و کاهش ارزش پول است. دولت عمر حسن البشیر، که بحران‌زده و فرتوت ارزیابی می‌شود، با خشونت با معترضان برخورد می‌کند. در جریان سرکوب اعتراضات تا کنون ۱۹ تن کشته شده‌اند.

در پی #امارات متحده عربی، #بحرین و #کویت نیز سفارت‌های خود را در #سوریه باز می‌کنند

#امارات متحده عربی سفارت خود را روز گذشته، پنج‌شنبه ششم دی / ۲۷ دسامبر در دمشق، پایتخت #سوریه بازگشایی کرد و با اشاره تلویحی به ایران، علت بازگشایی سفارتش در سوریه را عادی‌سازی روابط با دمشق و کاهش خطر مداخله منطقه‌ای در «امور عربی و سوری» اعلام کرد. ساعاتی پس از آن وزارت خارجه #بحرین نیز با همین موضع اعلام کرد که سفارت این کشور در سوریه کار خود را از سر خواهد گرفت. امارات متحده عربی و بحرین زمانی حامی مخالفان مسلح #بشار_اسد رئیس جمهوری عربی سوریه بودند. #کویت نیز اعلام کرده که سفارت خود در دمشق را ۱۰ تا ۱۴ روز دیگر بازگشایی خواهد کرد. سفارت کویت در دمشق با آغاز جنگ سوریه ۷ سال پیش بسته شد.