ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سهم ناچیز #افزایش_حقوق، از مهم‌ترین کاستی‌ها در #لایحه_بودجه سال ۹۹

بر اساس پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه سال آینده، تنها ۱۵درصد افزایش حقوق برای کارمندان دولتی در نظر گرفته شده است. این در حالی‌ست که طبق اعلام کارشناسان حتی با لحاظ کردن این مقدار افزایش دستمزد، معلمان و پرستاران احتمالا با ۳۵ درصد عقب ماندگی مزدی برای تامین معاش مواجه خواهند بود. محاسبات #گروه_کارگری #شورای_عالی_کار با توجه به افزایش سه برابری نرخ بنزین در آبان ماه امسال و نوسانات قیمت در بازار، نشان می‌دهد که بین ۱۲ تا ۱۸,۳ درصد تورم در حوزه کالاها و خدمات ضروری خانوارها امری محتمل است. با در نظر گرفتن این ارقام اعلام شده از سوی گروه کارگری شورای عالی کار و اضافه کردن آن به نرخ تورم سالانه که از سوی مرکز آمار ایران در آبان ماه امسال ۴۱,۱ درصد اعلام شده، میزان تورم از اواخر دی ماه به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید. #تقی_کبیری، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، ۲۵ آذر ماه در همین راستا گفت نمایندگان مجلس در حال تنظیم و تدوین راهکار و پیشنهاد ویژه برای افزایش حقوق کارمندان هستند زیرا افزایش ۱۵ درصدی حقوق با توجه به وضعیت تورم کافی نیست. #محمد_حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه اما روز ۳۰ آذر ماه با اشاره به مساله افزایش ۱۵ درصدی حقوق‌ها در سال آینده گفت: «ایجاد این انتظار در جامعه که مجلس می‌تواند عدد بزرگ‌تری را به حقوق و مزایای کارکنان اضافه کند، اشتباه است.» او با اشاره به کسری بودجه در لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: «سال آینده عدد قابل توجهی کسری بودجه داریم که بیشتر در حوزه درآمدهای ناپایدار است و در بودجه نیز پیش‌بینی شده است.» اسکندر لطفی، از فعالان صنفی معلمان نیز در همین راستا با یادآوری بندهای مربوطه در قانون اساسی اعلام کرد که با این افزایش ۱۵ درصدی حقوق، معیشت معلمان در سال آینده مسیر افول را خواهد پیمود. این در حالی‌ست که در قانون اساسی به صراحت تأکید شده که حقوق کارمندان دولت باید هر ساله براساس نرخ تورم افزایش یابد: «بسیار بدیهی است که عمل به این قانون و نظارت بر آن برعهده نمایندگان مجلس است.» به گفته لطفی اگر از همان منابع ریالی بودجه به صورت بهینه استفاده شود، نیازی به خلق، ابداع و اعمال محیرالعقول نیست.

#جلال_میرزایی، نماینده مجلس: مردم عادی دنبال آمار کشته‌شد‌ه‌های اعتراضات آبان نیستند

نماینده #ایلام و رئیس کمیته سیاسی #فراکسیون_امید مجلس، گفته است مردم عادی دنبال آمار و تعداد کشته‌شده‌ها نیستند. #جلال_میرزایی روز شنبه هفتم دی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفته است: «برخی نخبگان و افرادی که دغدغه مردم را دارند و فعالان سیاسی، خواهان باز شدن این موضوع‌اند و می‌خواهند علل و چگونگی کشته شدن معترضان را بدانند.» میرزایی رسانه‌های خارج از کشور را به ارائه «آمارهای ضد و نقیض» از کشته‌شدگان اعتراضات آبان متهم کرد و گفت این رسانه‌ها به دنبال راه انداختن جنگ روانی هستند تا مسئولان داخلی را وادار به نشان دادن واکنش کنند. خبرگزاری رویترز به تازگی به نقل از چند منبع در ایران از کشته شدن هزار و ۵۰۰ تن در اعتراض‌های آبان خبر داد. میرزایی گفته است که نیروی انتظامی «مسئولیت بخشی از کشته‌شدگان حوادث آبان» را بر عهده گرفته است: «در این باره نیاز داریم گزارشی شفافی از تعداد کشته‌ها و نحوه کشته شدن‌شان ارائه شود.» با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز از سرکوب گسترده اعتراضات آبان در ایران، آمار دقیق شمار بازداشت شدگان هم اعلام نمی‌شود و تنها اعلام رسمی در مورد این آمار، مربوط به حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس است که از بازداشت هفت هزار نفر خبر داده بود. همچنان تعدادی زیادی از افراد دستگیر شده در بازداشت به سر می‌برند و فعالان و سازمان‌های حقوق بشری از قطع ارتباط بسیاری از بازداشت‌شدگان با دنیای خارج از زندان و همین‌طور عدم دسترسی آنان به وکیل ابراز نگرانی کرده‌اند.

حمله #طالبان به #ارتش_افغانستان در ولایت #هلمند ۱۰ کشته بر جای گذاشت

یک مقام افغان شنبه ۷ دی/۲۸ دسامبر خبر داد که حمله‌ پیچیده گروه #طالبان به #ارتش_افغانستان در ولایت جنوبی #هلمند جان دست‌کم ۱۰ سرباز را گرفته است. ابتدا یک انفجار قوی در آخرین ساعات جمعه شب در یک ایست ارتش رخ داد و سپس نبرد مسلحانه تا چند ساعت بعد ادامه یافت. حمله اخیر به زخمی شدن چهار سرباز دیگر نیز منجر شده است. شورشیان طالبان حضور پررنگی در ولایت هلمند دارند. سخنگوی طالبان مسئولیت حمله را پذیرفته و گفته است شورشیان تسلیحات و مهمات ارتش را تصرف کرده‌اند. به رغم آنکه طالبان معمولاً در فصل زمستان به خاطر بارش سنگین برف در کوهستان‌ها حملات خود را کاهش داده و خود را برای درگیری‌های بهاره آماده می‌کند، حملات این گروه در هفته‌های اخیر علیه ایست‌های بازرسی امنیتی در سرتاسر افغانستان ادامه یافته است. حمله مشابهی روز پنج‌شنبه (۵ دی) در ولایت شمالی #بلخ به کشته شدن شش سرباز افغان منجر شد. در آن حمله نیز ابتدا یک بمب‌گذار انتحاری خودروی خود را منفجر کرد و سپس شورشیان به مقر ارتش حمله کردند. سه‌شنبه (۳ دی) نیز حمله به یک ایست بازرسی در ولایت بلخ به کشته شدن ۱۵ سرباز افغان منجر شد. طالبان ادعا کرده که در آن حمله چهار سرباز را نیز اسیر کرده است. شورشیان طالبان اکنون عملاً نیمی از افغانستان را در کنترل خود دارند و تقریباً هر روزه به ارتش افغانستان و نیروهای آمریکایی یورش می‌برند. این در حالی است که گفتگوهای صلح طالبان و ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله افغانستان بار دیگر از سر گرفته شده است. از زمان حمله ایالات متحده به افغانستان در سال ۲۰۰۱، دهها هزار غیرنظامی افغان، اعضای نیروهای امنیتی، و دو هزار و ۴۰۰ پرسنل نظامی ایالات متحده در درگیری‌های داخلی این کشور کشته شدند.

#سها_مرتضایی در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده خود #اعتصاب_غذا کرده است

#سها_مرتضایی، داوطلب دکتری رشته علوم سیاسی و دبیر سابق شورای صنفی #دانشگاه_تهران و دانشجوی محروم از تحصیل (ستاره‌دار) که در شهریور ماه سال گذشته از سوی شعبه ۲۶ #دادگاه_انقلاب تهران به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در اعتراض به ممانعت مقامات قضائی در تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیونی از سوی خانواده او از روز جمعه ۶ دی ماه در زندان اعلام #اعتصاب_غذا کرده است. او دلیل اعتصاب غذای خود را بی‌عدالتی در روند رسیدگی به پرونده خود اعلام کرده و گفته است: «وقتی من زندانی توان تامین #وثیقه ندارم، موظفید مرا به قید تعهد آزاد کنید. آن‌چه من اکنون شاهدش هستم همان بی‌عدالتی و تبعیضی است که برای آن زندانی شده‌ام.» این فعال دانشجویی که در خلال اعتراضات سراسری آبان ماه امسال بار دیگر از سوی نهادهای امنیتی در جلوی خوابگاه دخترانه دانشگاه تهران بازداشت شد، پس از تحمل نزدیک به یک ماه انفرادی و بازجویی، در تماسی تلفنی به دوستان خود اعلام کرد که از سوی دادگاه برای او ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان وثیقه در نظر گرفته شده است. علی‌رغم اینکه خانواده این فعال دانشجویی برای تأمین این میزان از وثیقه با دشواری‌هایی روبه‌رو شد، اما بنا بر اعلام برخی فعالان دانشجویی، با وجود اینکه روز چهارشنبه چهارم دی ماه وکیل و خانواده این زندانی برای تودیع وثیقه به دادگاه مراجعه کردند، به آنها اعلام شد از سوی دادستان پرونده، کیفرخواست علیه او صادر شده و او می‌باید تا زمان تعیین شعبه در زندان بماند. به گزارش کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور سها مرتضایی نه تنها از بیماری قلبی رنج می‌برد، بلکه نیروهای امنیتی برای تحت فشار قرار دادن او و خانواده‌اش، به انتقال به بیمارستان روانی و شکنجه با شوک الکتریکی تهدیدش کرده‌اند. بر اساس این گزارش، #اسماعیل_سلیمانی، رئیس #حراست دانشگاه تهران روز ۱۳ آذر از مادر سها مرتضایی خواسته است برگه‌ای را امضا کند تا از طرف دانشگاه تهران، دختر او به بیمارستان روانی منتقل شود و به او شوک الکتریکی داده شود تا دست از فعالیتهایش بردارد. مادر این زندانی از پذیرش خواسته این مسئول امنیتی دانشگاه خودداری کرده است. ‎

انفجار بمب در پایتخت #سومالی در ساعت پرتردد روز دست‌کم ۲۰ کشته بر جا گذاشت/ افزایش شمار کشته‌ها به ۶۱ نفر

در حالی که خبرهای اولیه از کشته شدن دست‌کم ۲۰ تن بر اثر انفجار بمب جاسازی شده در یک خودرو در ساعت پرتردد صبح شنبه ۷ دی/ ۲۸ دسامبر در پایتخت سومالی حکایت داشتند، خبرگزاری رویترز از جان باختن حداقل ۶۱ نفر در این انفجار خبر می‌دهد. انفجار در یک ایست بازرسی در یک تقاطع شلوغ موگادیشو، پایتخت سومالی رخ داده است. یک افسر پلیس به اسوشیتدپرس گفته است که میزان تخریب‌گری انفجار بسیار زیاد بوده است. او کشته شدن ۲۰ نفر را تایید کرده و گفته که بسیاری دیگر زخمی شده‌اند. محمد عبدالرزاق، یکی از نمایندگان مجلس سومالی اما تعداد کشته‌شده‌ها را بیش از ۹۰ نفر دانسته و در عین حال تاکید کرده است که این اطلاعات تایید شده نیست. شاهدان صحنه انفجار را شبیه یک قتل عام توصیف کرده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته اما شبه‌نظامیان الشباب تاکنون حملات متعددی در سراسر سومالی انجام داده‌اند.