ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اسیدپاشی_به_زنان در شهرک مریم شهریار؛ پلیس پیش از آنکه متهم را دستگیر کند می‌گوید او یک «بیمار روانی» است

«رکنا»، خبرگزاری حوادث ایران از اسیدپاشی یک مرد به زنان، در شهرک مریم شهریار در استان تهران خبر داده است. اسیدپاشی صبح روز سه شنبه هفتم دی ماه رخ داده است؛ زمانی که زنان برای ورزش به پارک خیابان درختی رفته بودند. آن‌ها هدف تهاجم مردی قرار گرفتند که «ماسک به صورت داشت و پشت بوته‌های پارک پنهان شده بود». بر پایه این گزارش مرد مهاجم از پشت به زنان اسید پاشیده و متواری شده است. شاهدان عینی گفته‌اند که یکی از زنان به دلیل سوختگی توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده است و سایر زنان «به دلیل لباس ضخیمی که به تن داشتند» صدمه جدی ندیدند. پلیس غرب استان تهران این رویداد را تأیید کرده اما پیش از آنکه متهم را شناسایی و دستگیر کند، او را «بیمار روانی» معرفی کرده است.

خبرگزاری حوزه از بازداشت یک زن به دلیل «هتک حرمت» و «ضرب و شتم» یک آخوند «آمر به معروف» خبر داد

خبرگزاری رسمی «حوزه» که اخبار مرتبط با حوزه‌های علمیه را پوشش می‌دهد از بازداشت یک زن که به روایت این خبرگزاری به یک روحانی «هتاکی» و او را «ضرب و شتم» کرده است، خبر داد. این خبرگزاری جزئیات بیشتری از این رویداد را منتشر نکرد تنها نوشت که «یک روحانی آمر به معروف در خیابان به خانم بدحجاب تذکر می‌دهد که یکی از خانم‌های حاضر در صحنه، با هتاکی و توهین به این روحانی، به وی حمله کرده و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.». در این گزارش به زمان و مکان این رویداد نیز اشاره نشده است اما روز گذشته ویدیویی از مزاحمت و «تذکر حجاب» یک روحانی به چند زن در شهر قم منتشر شد که یکی از آن‌ها به این شخص واکنش نشان داد. به نوشته «حوزه نیوز»، بازداشت این زن پس از انتشار کلیپ در فضای مجازی صورت گرفته و «اظهارات شهود جهت درج در پرونده نامبرده تکمیل گردیده است.».

روزنامه نزدیک به سپاه، روحانی را با ابوموسی اشعری و معاویه و عمرو عاص مقایسه کرد

روزنامه جوان، از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران با اشاره به نخستین دیدار حسن روحانی و علی خامنه‌ای بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، خامنه‌ای را با نخستین امام شیعیان و روحانی را ابوموسی اشعری و معاویه و عمرو عاص مقایسه کرد و نوشت: «چنان دیدارهایی، به خودی خود، فضیلت یا موقعیت و مصونیتی برای چهره‌های سیاسی ایجاد نمی‌کند. مالک اشتر و عمار یاسر و محمد ابن ابی بکر و اشعث بن قیس و ابوموسی اشعری و حتی معاویه و عمرو عاص، بارها با امیر مؤمنان ملاقات کردند.» جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیشتر از دیدار حسن روحانی با خامنه‌ای خبر داده بود. امام در مصاحبه با ایلنا گفته بود: «خبرهایی در این خصوص در فضای مجازی مشاهده کردم، اما پیش از آن از دوستان مشترکی با آقای روحانی داریم، شنیده بودم که چند هفته پیش این ملاقات صورت گرفته است.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: «آقای روحانی در گزارشی که به دوستانشان دادند بسیار ابراز رضایت‌مندی کرده بودند از جلسه‌ای که با رهبری داشتند و صحبت‌هایی که رد و بدل شده است.» جوان می‌نویسد: «آیا شأن و جایگاه این دیدارکنندگان متفاوت، به صرف این دیدار، همتراز شد و مثلاً ابوموسی به جایگاه مالک رسید؟ آیا ملاقات با پیامبر برای سلمان و ابوذر، چک سفید امضا برای هر نوع رفتاری بود یا ملاقات‌های مکرر طلحه و زبیر و سعد و اُبی با حضرت، مایه عاقبت بخیری و نجات‌شان را فراهم کرد یا اینکه مایه بستن راه عذر بر آن‌ها شد و در سرانجام کار که صرفاً برای پرهیزگاران است، با آن‌ها بر مبنای همین دیدارها احتجاج خواهد شد؟» بعد از پیروزی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برخی این گمانه‌زنی را مطرح کرده‌ بودند که ممکن است روحانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود اما این اتفاق نیفتاد و او ظاهرا خانه‌نشین شد.

ایران اعزام «زائر» به سوریه را از سر می‌گیرد

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت ایران از اعزام اولین گروه از «زائران» به سوریه پس از «وقفه چند ساله» در هفته آینده خبر داده است. او به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا)، گفت: «چرخه جدید اعزام زایران ایرانی به سوریه پس از اعلام موافقت طرف سوری به نمایندگی سیاسی کشورمان در دمشق از هفته آینده فعال خواهد شد.» به گفته او بر اساس هماهنگی انجام شده اولین گروه از «زائران» ایرانی در هفته آینده به سوریه خواهند رفت. سوریه یکی از مقاصد گردشگری و سفرهای زیارتی ایرانیان تا پیش از جنگ داخلی در این کشور بود. نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در آغاز جنگ در سوریه تحت عنوان «دفاع از حرم حضرت زینب»، مدفن منسوب به دختر امام اول شیعیان، به سوریه رفتند و در حمایت از رژیم بشار اسد در این کشور مستقر شدند. اعزام «زائر» از ایران به سوریه در سال ۱۳۹۰ پس از آنکه گروه دولت اسلامی یک هیئت از نظامیان ایران را که در پوشش زائر به سوریه رفته بودند بازداشت کرد، با دستور شورای عالی امنیت ملی متوقف شد. در سال‌های اخیر تصاویری منسوب به «زائران ایرانی» در سوریه منتشر شده بود. سازمان حج و زیارت ایران اما اعزام رسمی زائر به سوریه را رد کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران: «مخالف تجزیه یمن هستیم، به‌زودی سفیر جدیدی برای یمن تعیین می‌کنیم»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه ۷ دی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایران به‌زودی سفیر جدیدی برای یمن تعیین می‌کند. امیرعبداللهیان گفت: «برخی در ذهن خودشان به دنبال تجزیه یمن هستند. ما مخالف تجزیه کشورهای اسلامی هستیم. برای پیگیری مناسبات ایران با یمن سفیر جدید ایران به‌زودی تعیین می‌شود و در این کشور مستقر خواهد شد. در حال حاضر کاردار ایران در یمن با نشاط و با فعالیت لازم سفارت را باز نگه داشته و ما به پیگیری‌های خود برای توسعه همکاری‌ها و بازگشت صلح به یمن و برای لغو محاصره انسانی و پایان تجاوز به این کشور ادامه می‌دهیم و معتقدیم یمن صرفاً راهکار سیاسی دارد.» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح سه‌شنبه ۳۰ آذر اعلام کرد حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن در اثر پیامدهای ابتلا به کووید-۱۹ درگذشته است. سعید خطیب‌زاده تلویحاً عربستان سعودی را در مرگ ایرلو مقصر دانست. وال استریت ژورنال گزارش داده بود که عربستان با پرواز مستقیم به تهران برای انتقال حسن ایرلو که به کرونا مبتلا شده بود مخالفت کرده و گفته بود صدور مجوز پرواز صرفاً بعد از آزادی چند اسیر سعودی میسر است و سفیر ایران هم باید از طریق عراق یا عمان به تهران بازگردد. ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی اما گفته بود نیروهای ائتلاف پس از وساطت دیپلماتیک عمان و عراق و آگاهی از شرایط بیماری ایرلو، در کمتر از ۴۸ ساعت خروج او را از یمن تسهیل کرده‌اند. المالکی روز گذشته یک بار دیگر ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کرد و گفت سفیر ایران در صنعا رهبری حوثی‌های یمن را به عهده داشته است.

حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در روزنامه کیهان برای پاسخ به شکایت جمعیت امام علی به دادگاه رفت

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین شریعتمداری، مدیر مسئول و نماینده علی خامنه ای در روزنامه کیهان، روز دوشنبه ششم دی برگزار شد. در این جلسه وکیل شارمین میمندی نژاد، مدیرعامل جمعیت امام علی، سازمان خیریه غیردولتی که اسفند سال گذشته با حکم دادگاه منحل اعلام شد، شریعتمداری را به «توهین، افترا و نشر اکاذیب» متهم کرد. نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان که نقش پررنگی در پرونده سازی برای فعالان مدنی و سیاسی در ایران دارد اما در پاسخ به کیفرخواست و موارد مطرح شده از سوی وکیل جمعیت امام علی، مدعی شد که تمامی آنچه که در گزارش روزنامه کیهان منتشر شده، مستند و به نقل از وبلاگی است که او آن را به شارمین میمندی نژاد منسوب کرد. او در دادگاه نیز همان اتهام‌های قبلی را تکرار کرد و جمعیت امام علی را «فاسد» خواند که علیه نظام جمهوری اسلامی اقدام کرده است. روزنامه کیهان نخستین بار در سال ۱۳۹۶ در یک گزارش امنیتی جمعیت امام علی را به «اقدام به فريب مردم مؤمن و خداجو»، «سوء استفاده از باورهای عمیق مذهبی مردم» و «نشر افکار ضاله و انحرافی» متهم کرده و نوشته بود که مدیر این مؤسسه فرزند یکی از وابستگان به رژیم پهلوی است. همان زمان جمعیت امام علی در پاسخ به کیهان این اتهامات را «امنیتی» و «پرونده سازی» خواند. شریعتمداری اما در پاسخ به جوابیه این نهاد خیریه از آن‌ها خواست «شکایت کنند». پرونده سازی کیهان در فروردین ۱۳۹۸ پس از سیل در چندین استان ایران دوباره به جریان افتاد و این بار رسانه‌های همسو با کیهان هم دست به کار شدند. در نهایت در تیر ماه ۱۳۹۸ ماموران امنیتی به محل سکونت چند تن از اعضای جمعیت امام علی هجوم بردند و شارمین میمندی‌نژاد، موسس، مرتضی کی‌منش، مسئول رسانه‌ای و کتایون افرازه، بازرس علی‌البدل جمعیت را بازداشت و دفتر مؤسسه را پلمپ کردند. اسفند سال گذشته نیز دادگاه انقلاب جمعیت امام علی را منحل کرد.

برخی گزارش‌ها می‌گویند «نعمت الله مشعوف»، روحانی اهل سنت و از اهالی شهرستان آزادشهر بازداشت شده است

بر اساس برخی گزارش‌ها شامگاه یکشنبه ۵ دی نعمت الله مشعوف، روحانی اهل سنت و از اهالی شهرستان آزادشهر توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شده است. بازداشت این روحانی اهل سنت ظاهراً به دلیل عدم قبول انتصاب او به امامت نماز جمعه آزاد شهر صورت گرفته است. مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه پیشین، در نماز جمعه شهر آزادشهر با اشاره به ازدواج امام سوم شیعیان با شهربانو گفته بود: «مادر امام زین العابدین دختر یزدگرد بود و عمر بن خطاب پس از فتح ایران او را به ازدواج امام حسین درآورد و ۹ امام پس از آن نیز از همین نسل به وجود آمده‌اند. در نتیجه اگر خلافت عمر بن خطاب را نپذیریم، اعتبار امامان و نسب آنان را زیر سؤال برده‌ایم.» به دنبال انتشار این اظهارات محمدحسین گرگیج، از امامت جمعه آزادشهر عزل و نعمت الله مشعوف به جای او منصوب شد. گرگیج در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که علت سخنرانی او نصب بنرهای توهین‌آمیز در کوچه وخیابان‌ها و برخی از سخنان تفرقه‌افکن در «ایام فاطمیه» است. پیشتر ویدیویی از مشعوف در مخالفت با عزل گرگیج توسط نماینده خامنه‌ای منتشر شده بود.

سخنگوی سپاه: موشک و مذاکرات هسته‌ای دو موضوع جداگانه‌اند

سردار شریف، سخنگوی سپاه پاسداران در یک نشست خبری که سه‌شنبه ۷ دی برگزار شد گفت: «برخی کوچک‌ترین توجه و اطلاعاتی از دستاوردهای ایران در عرصه تأمین امنیت و نظامی ندارند و همگام با دشمن علیه دستاوردهای نظامی کشور صحبت می‌کنند که شلیک موشک موجب تغییر رویکرد کشورهای دیگر در مذاکرات شد، درحالی‌که این دو موضوعی از هم جدا است و ربطی به هم ندارد.» پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۶ مرداد ۱۴۰۰ در آخرین دیدار با اعضای دولت دوازدهم گفته بود اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و نخواهد داد. کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم در مصاحبه با پایگاه خامنه‌ای بر همین معنا تأکید کرده بود. ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اخیرا در مصاحبه با نیویورکر گفته است: توانایی‌های هسته‌ای تهران تنها خطری نیست که ازسوی جمهوری اسلامی جهان را تهدید می‌کند و موشک‌‌های آن، درحال حاضر به «تهدیدی فوری‌تر» از برنامه هسته‌ای ایران تبدیل شده‌اند. مک کنزی حمله ایران با اشاره به حمله ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق با یازده موشک بالیستیک گفت که هرچند راکت‌ها و موشک‌های ایران به‌مدت چند دهه به‌شدت غیردقیق بود، در این حمله «آن‌ها تقریباً به همان جایی‌که در نظر گرفته شده بود، اصابت کردند.» به گزارش آژانس اطلاعات دفاعی دولت فدرال ایالت متحده، زرادخانه موشکی جمهوری اسلامی ایران، «بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین» در خاورمیانه است. سپاه پاسداران اخیراً در رزمایش «پیامبر اعظم ۱۷» سطح تازه‌ای از توانایی موشکی خود را به نمایش گذاشت.

سخنگوی دولت سیزدهم: بعد از تصمیم مجلس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت در زمینه حذف ارز ترجیحی گندم و دارو به تصمیم می‌رسد

علی بهادری، سخنگوی دولت سیزدهم در بخشی از نشست خبری سه‌شنبه ۷ دی خود درباره حذف ارز ترجیحی برای برخی اقلام و کالاها گفت: «دولت هیچ برنامه کوتاه‌مدتی در زمینه حدف ارز ترجیحی گندم و دارو ندارد.» بهادری در ادامه افزود: «در حوزه بلندمدت هم باید دید تصمیم مجلس درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ چیست، بعد دولت برنامه‌ریزی لازم را انجام خواهد داد.» بهادری همچنین درباره تغییر نرخ بنزین گفت: «دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.» ساعتی قبل از برگزاری نشست خبری سخنگوی دولت، شمس‌الدین حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته بود: «حذف یارانه دارو و نان در دستور کار دولت نیست. البته من شخصا معتقدم که حتی در خصوص دارو و نان می‌توانیم یارانه ۴۲۰۰ تومانی را کنار بگذاریم، اما قیمت‌ها را افزایش ندهیم.» محمدحسن آصفری،‌ عضو کمیسیون امور داخلی مجلس، به خبرگزاری ایرنا گفته است: «در سال‌های اخیر ۱۹۰ درصد افزایش تورم داشتیم. قرار بود با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی سبد خرید مردم رنگین‌تر شود، اما متاسفانه یارانه ارزی به دلیل ناتوانی دولت در نظارت، به دست مصرف‌کننده نرسید.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: ۱۴ میلیون نفر از مردم شغل شایسته ندارند، وزارت کار اما مسئول ایجاد اشتغال نیست

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه ۷ دی مجلس شورای اسلامی گفت: «فارغ از اینکه ما حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار در کشور داریم، حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم شغل شایسته ندارند، به این معنا که مشاغل آنان ناقص، ناپایدار و دارای مشکلاتی است.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنانش از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سلب مسئولیت کرد. عبدالملکی گفت: «مخاطب این سوال و مسئول ایجاد اشتغال، فقط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و موضوع اشتغال به بخش‌های دیگری چون صنعت، کشاورزی، گردشگری، محیط‌ زیست و امثال این هم ربط دارد. وزارت کار مسئول ایجاد اشتغال نیست بلکه مسئول هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال است.»

کلیات «طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان» تصویب شد

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در نشست علنی سه‌شنبه ۷ دی مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. نمایندگان با ۲۱۰ رای موافق کلیات این طرح را به تصویب رساندند. در صورت تصویب نهایی این طرح وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف خواهد شد زمینه سرمایه‌گذاری برای برداشت آب، نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان (با اولویت انتقال آب به استان سیستان و بلوچستان) را فراهم نماید.علی بابائی کارنامی، نماینده ساری و درود به عنوان مخالف اول کلیات این طرح گفت: «پارادوکس منافع در استان‌ها بر سر موضوع آب ایجاد خواهد شد که مجلس و دولت باید با کار کارشناسی به آن بپردازند.» بابائی کارنامی در ادامه افزود: «این طرح نیازمند میلیاردها تومان اعتبار است و بحث میان اصفهان، خوزستان و سایر استان‌ها در حوزه آب بسیار جدی است. ضمن اینکه اصل تأمین آب برای مناطق محروم نباید مورد سوء استفاده قرار گیرد.» حبیب اله دهمرده، نماینده زابل در موافقت با کلیات طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان گفت: «تنها نقطه‌ای که در دنیا به صورت مصنوعی آن را خشک کرده‌اند و به سرزمین سوخته تبدیل کردند سیستان و بلوچستان است. هرساله تقریبا ۴ میلیارد مترمکعب آب آورده داشتیم اما امسال یک مترمعکب هم نداریم. این بند را دایر کردند و یک قطره آب هم به سیستان نمی‌آید و مردم از استان کوچ می‌کنند چرا که آب شرب ندارند.»