ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#پوتین تمدید پیمان «استارت نو» با آمریکا را امضا کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تمدید توافق‌نامه محدودیت سلاح‌های هسته‌ای با آمریکا، موسوم به «استارت نو» را امضا کرد. پوتین و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۲۶ ژانویه / ۷ بهمن در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند که پیمان «استارت نو» را پنج سال دیگر تمدید کنند. این توافق‌نامه اگر تا ۵ فوریه / ۱۷ بهمن سال جاری تمدید نمی‌شد، هیچ مانع دیگری بر سر مسابقه تسلیحاتی دو کشور باقی نمی‌ماند. پیمان «استارت نو» در آوریل ۲۰۱۰ توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا و دیمیتری مدودوف، رئیس جمهوری وقت روسیه در قلعه پراگ در پایتخت جمهوری چک پیمان «استارت نو» را امضا کردند. این پیمان کلاهک‌های هسته‌ای دو کشور را به ۱۵۰۰ کلاهک و موشک‌ها و بمب‌های هسته‌ای دو کشور را به ۷۰۰ عدد محدود می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا اکتبر ۲۰۱۹ / مهر ۱۳۹۸ اعلام کرد به دلیل آن‌که روسیه به‌طور مکرر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده، آمریکا از این پیمان خارج خواهد شد. دو کشور روسیه و آمریکا حدود ۹۰ درصد سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس: اقدام سئول در استرداد پول‌های ایران بر تصمیم درباره کشتی توقیف‌شده کره‌ای مؤثر است

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دیدار مجازی با سونگ یونگ گیل رئیس کمیته سیاست خارجی و وحدت مجلس ملی کره جنوبی اعلام کرد که رسیدگی به موضوع توقیف نفتکش کره جنوبی از سوی قوه قضائیه ایران در حال پیگیری است. ذوالنوری گفت: «قوه قضائیه در رسیدگی به این تخلف مستقل عمل می‌کند، اما نوع رفتار و اقدامات کره و تسریع در استرداد پول‌های بلوکه‌شده ایران، می‌تواند در رفتار و تصمیم قوه قضائیه در حل مشکل توقیف کشتی یادشده مؤثر واقع شود.» در همین حال، ذوالنوری همچون دیگر مسئولان جمهوری اسلامی تکرار کرد که «توقیف کشتی کره‌ جنوبی ارتباطی به پول‌های بلوکه شده ایران ندارد.» سپاه پاسداران ۴ ژانویه / ۱۵ دی یک نفتکش کره‌ای با ۲۰ خدمه را به اتهام آلودگی محیط زیستی توقیف کرد. این کشتی در حال حاضر در نزدیکی بندرعباس، در توقیف است. با این حال گفته می‌شود که ایران برای بازپس‌گیری دارایی‌های مسدودشده خود در کره جنوبی دست به چنین اقدامی زده است. سفر اخیر مقام‌های وزارت خارجه کره به ایران برای حل مسئله نفتکش به نتیجه‌ای نرسید. براساس گزارش رسانه‌ها و مقام‌های دولتی، هفت میلیارد دلار از درآمدهای ارزی ایران در کره‌جنوبی بلوکه شده است. ایران تا کنون دو مرتبه به صورت رسمی تهاتر منابع بلوکه شده با دارو و کالا را پیشنهاد کرده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس: استفاده از #مازوت ضروری است وگرنه خاموشی خواهیم داشت

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس از مخالفان استفاده از سوخت مازوت انتقاد کرد و گفت: «اگر نیروگاه‌ها مازوت نسوزانند در فصل سرما با ۲۵ درصد خاموشی مواجه خواهیم بود لذا استفاده از مازوت در شرایط فعلی ضروری است، حتی اگر مدافعان محیط زیست، روشنفکران و هنرمندان با آن بدون ارائه راه‌ حلی مخالفت کنند.» عباسی دلایل کمبود گاز را «عدم صرفه‌جویی از سوی مردم» و «نبود مدیریت منسجم در حوزه انرژی» دانست و گفت: «راه مقابله با آلودگی ناشی از سوختن مازوت حذف این سوخت نیست بلکه باید مسئله فیلترینگ در نیروگاه‌ها جدی گرفته شود.» رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین گفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بودجه وزارت نیرو افزایش نیافته است و حتی «سهم این وزارتخانه هم از وجه دریافتی از مردم بابت هزینه آب و برق به‌صورت کامل به آن اختصاص پیدا نمی‌کند». در روزهای اخیر شهرهای بزرگ ایران با بحران آلودگی هوا مواجه شده‌اند. یکی از دلایل بحرانی شدن آلودگی هوا استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها است. گفته می‌شود به دلیل تحریم نفتی ایران، نفت کوره یا مازوت خریدار ندارد و مخازن از مازوت پر شده و نیروگاه‌های تولید برق با این سوخت تغذیه می‌شوند. چندی پیش عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست نیز گفته بود: «اگر خانواده‌ها در مصرف گاز صرفه‌جویی نکنند، استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها به‌عنوان سوخت اجتناب‌ناپذیر است.» به گفته مهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در سازمان حفاظت محیط زیست ایران، سوخت مصرفی گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌های ایران صدها برابر حد مجاز گوگرد دارد.

#مینو_محرز: شاهد افزایش دوباره بیماران #کرونا در بیمارستان‌ها هستیم خطر موج چهارم در اسفند جدی است

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران گفت: «شاهد افزایش دوباره بیماران در بیمارستان‌ها هستیم، علت اصلی این افزایش بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اگر با همین روند جلو برویم احتمالاً در اسفندماه شاهد خیز جدید و موج چهارم انتشار کرونا در ایران خواهیم بود.» محرز با تأکید بر این‌که روند افزایش بیماری کوویدـ۱۹ و انتشار ویروس کرونا در ایران «بسیار نگران‌کننده است»، افزود: «ویروس جهش‌یافته انگلیسی در ایران هم دیده شده و حتماً وجود دارد، مگر می‌شود نباشد، شاید از مدت‌ها قبل هم بوده است.» محرز اظهار امیدواری کرد که ویروس جهش‌یافته «در ایران خیلی پخش نشود اما اگر گسترش پیدا کند، نگرانی‌ها بیشتر می‌شود». در ایران مجوز مصرف واکسن روسی کرونا به نام «اسپوتنیک وی» صادر شده است اما مینو محرز گفته که این واکسن را تأیید نمی‌کند و به‌عنوان یکی از اعضای کادر درمان، خودش این واکسن را تزریق نخواهد کرد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع کرده است در حالی که بیش‌تر کشورهای جهان از این واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی استفاده می‌کنند.

#پاکستان متهم به قتل #روزنامه‌نگار_آمریکایی را به دلیل کمبود شواهد #تبرئه کرد

دادگاه عالی پاکستان روز پنجشنبه ۲۸ ژانویه/ ۹ بهمن دستور آزادی یک اسلامگرا را صادر کرد که متهم به سر بریدن دانیل پرل، روزنامه‌نگار آمریکایی بود. خانواده روزنامه‌نگار آمریکایی و دولت آمریکا از این تصمیم قضات پاکستانی انتقاد کرده‌اند. احمد عمر سعید شیخ به عنوان متهم ردیف اول در پرونده قتل دانیل پرل در سال ۲۰۰۲ دستگیر شد و پس از برگزاری دادگاه مجرم شناخته و به اعدام محکوم شد. این پرونده بعدا و با فرجام‌خواهی وکلای متهم به دیوان عالی پاکستان احاله شد. دادگاه دیوان عالی پاکستان نیز با برگزاری جلسه فرجام خواهی در حضور ۳ قاضی، نهایتا متهم ردیف اول را به دلیل فقدان شواهد موثر، تبرئه کردند. سلمان طالب‌الدین، دادستان ایالت سند به رویترز گفت که دو قاضی دادگاه عالی رای به تبرئه و یک قاضی رای به گناهکاری داده بود. دادستان کل پاکستان نیز با انتشار بیانیه‌ای گفت که مقامات قضایی ایالت سند که دانیل پرل در آنجا ربوده شده درخواست بازنگری در رای دادگاه عالی را ارائه کرده‌اند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز این تصمیم را «توهین به قربانیان تروریسم در همه جا از جمله در پاکستان» خواند. دانیل پرل پس از حملات 11 سپتامبر 2001 به كراچي سفر کرد و در حال تحقيق درباره شبه‌نظاميان اسلامگرا بود كه ربوده شد. ویدئویی بریدن سر وی چند هفته بعد منتشر شد. پرل در زمان قتل ۳۸ سال داشت. وکیل خانواده دانیل پرل به خبرگزاری رویترز گفت: «آن‌ها از این تصمیم دیوان عالی شوکه شده‌اند. تصمیم دادگاه تمسخر عدالت است و ما به مبارزه خود برای اجرای عدالت در مورد دانیل پرل ادامه خواهیم داد.»

تهران دارای بیش از ۳۳ هزار ساختمان ناایمن است، انتشار عمومی فهرست ساختمان‌های ناایمن پایتخت منتفی شد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران صبح جمعه ۱۰ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد در جلساتی که مسئولان آتش‌نشانی و شورای شهر تهران برگزار کردند انتشار عمومی فهرست ساختمان‌های ناایمن پایتخت از دستور کار خارج شد. پس از حادثه پلاسکو در یکم بهمن ۹۵ و انفجار در کلینیک سینا در ۱۰ تیر ۹۹، شورای شهر، شهرداری تهران را موظف کرد که سامانه‌ای را برای معرفی و پایش ساختمان‌های نا ایمن تهران راه‌اندازی کند. شهرداری تهران هم اعلام کرده بود که این سامانه در مهر سال جاری راه‌اندازی می‌شود اما اکنون معلوم شد که قراراست همچنان ساختمان‌های ناایمن تهران مخفی بمانند. بر اساس گزارش‌های رسمی رسانه‌های دولتی، تهران دارای بیش از ۳۳ هزار ساختمان ناایمن است که از آن میان دست‌کم سه هزار ساختمان، در رده ساختمان‌های پرخطر قرار گرفته‌اند و لذا درجه ناایمنی بالاتری دارند.

فرمانده ارشد #داعش در #عراق کشته شد

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، پنجشنبه ۲۸ ژانویه/ ۹ بهمن اعلام کرد که عالی‌ترین فرمانده داعش در عراق در عملیات نیروهای امنیتی و نظامی این کشور کشته شده است. ابویاسر العیساوی که در این عملیات کشته شد به عنوان والی داعش در عراق شناخته می‌شد. این عملیات پاسخی بود به بمب گذاری انتحاری هفته گذشته در بازار بغداد که به کشته‌شدن ۳۲ نفر انجامید. داعش یک روز پس از آن رویداد مسئولیت آن را پذیرفته بود. مصطفی الکاظمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «به وعده‌ام عمل کردم. گفته بودم تروریست‌های داعشی را تعقیب می‌کنیم و پاسخی کوبنده به آن‌ها می‌دهیم.» حمله انتحاری روز پنجشنبه ۲۱ ژانویه/ ۲ بهمن اولین حمله‌ انتحاری داعش در بغداد پس از توقف این نوع عملیات‌ها از سال ۲۰۱۸ بود. تا پیش از این حمله، آخرین بمب‌گذاری انتحاری در بغداد در ژانویه ۲۰۱۸ رخ داده بود که در نتیجه آن ۲۷ نفر کشته شده بودند. مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق پس از وقوع حمله هفته گذشته داعش از تغییرات گسترده در سیاست امنیتی کشورش سخن گفت و گروهی از مسئولان امنیتی را از کار برکنار کرد. العیساوی که در عملیات مشترک روز گذشته نیروهای نظامی و امنیتی عراق کشته شد، در یک سال گذشته به عنوان فرمانده ارشد داعش در عراق معرفی می‌شد. او ملیتی عراقی داشت و متولد شهر فلوجه بود. عملیات برای کشتن این عضو مهم داعش در منطقه‌ای در شمال استان کرکوک و در نزدیکی مرز با ایران انجام شد. ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا نیز در این عملیات با نیروهای عراقی همکاری کرد و پیش از ورود نیروهای ضد تروریسم ارتش عراق، محل عملیات را بمباران کرده بود.

برداشت «هشت صبح» کابل از سیاست تهران: جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که نظم جمهوری فعلی باقی بماند و طالبان بخشی از آن باشند

حبیب حبیب‌زاده در هشت صبح در مقاله‌ای می‌نویسد: «جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که نظم فعلی باقی بماند و طالبان بخشی از آن باشند، چون به نظر ایران طالبان آینده افغانستان نخواهند بود، اما می‌توانند بخشی از آینده این کشور باشند.» محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دو سال قبل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی هند گفته بود: «فکر می‌کنم هیچکس در منطقه، دولتی تحت سلطه طالبان را به نفع امنیت منطقه نمی‌داند. فکر کنم در این زمینه تقریبا یک اتفاق نظر وجود دارد.» حبیب حبیب‌زاده در ادامه مقاله‌اش در هشت صبح می‌نویسد: «ایران تاکنون جانب جمهوری را گرفته است و به نظر می‌رسد همچنان حامی جمهوری باقی می‌ماند.» نویسنده در ادامه احتمال داده که مقامات جمهوری اسلامی در سفر اخیر رهبران سیاسی طالبان به تهران از یک طرح منطقه‌ای برای صلح افغانستان حمایت کرده‌اند. ۷ بهمن هیات سیاسی طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر برای دیدار و گفت‌وگو با مسئولان ایرانی درباره روند صلح در افغانستان وارد تهران شد. علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی بعد از گفت‌وگو با طالبان از ضدیت آن‌ها با آمریکا اطمینان یافته بود. همزمان با این تحولات وزارت دفاع آمریکا طالبان را به نقض توافق دوحه متهم کرده و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرده که آمریکا در حال بررسی توافق دوحه است.