ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۱ روز بی‌خبری از علی نانوایی، دانشجوی دکترای علوم سیاسیِ زندانی در اوین

علی نانوایی، دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، در شب تولدش ۲۸ دی بازداشت شد. مأموران امنیتی با هجوم به خانه این فعال صنفی دانشجویی، او را ربودند و لپ‌تاپ و تلفن همراه و وسیله‌های شخصی‌اش را با خود بردند. علی نانوایی در ۱۱ روزی که از بازداشت‌اش گذشته است، تنها یک تماس بسیار کوتاه با خانواده‌اش داشته و از محل نگهداری‌اش در بند ۲۰۹ اوین خبر داده است. مقام‌های امنیتی در روند غیرقانونی همیشگی‌شان اجازه ورود وکیل به پرونده را نمی‌دهند و اتهام‌های این دانشجوی دکترای بازداشتی مشخص نیست. علی نانوایی در خیزش آبان ۹۸ نیز بازداشت و به شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم به مدت ۲ سال به حالت تعلیق درآمد. نانوایی را وادار به رونویسی از سه کتاب تعیین‌شده از سوی دادگاه نیز کردند. جمهوری اسلامی از آغاز انقلاب ژینا تا کنون در جریان سرکوب بیش از ۵۲۷ تن را کشته و بیش از ۲۰ هزار تن را بازداشت کرده است. دست‌کم ۷۱۷ تن از بازداشتی‌ها دانشجو بوده اند.

سروه پورمحمدی، عضو انجمن «نوژین» به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، امروز یکشنبه نهم بهمن ماه ۱۴۰۱، سروه پورمحمدی، عضو انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. بر بنیاد این گزارش این فعال مدنی در حین پیگیری وضعیت ۳ عضو دیگر بازداشت شده انجمن نوژین در دادگاه انقلاب سنندج بازداشت شده است. در ماه‌های گذشته فشارهای امنیتی بر انجمن‌های مردم نهاد از جمله گروه فرهنگی و اجتماعی «نوژین» در کردستان افزایش چشمگیری یافته است و شماری از اعضای آن توسط نیروهای امنیتی نیز بازداشت شده‌اند. در دو ماه گذشته سه عضو انجمن نوژین به نام‌های سوما پورمحمدی، سیوان ابراهیمی و ادریس منبری توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده‌اند. از اتهامات مطروحه علیه این افراد تا این لحظه اطلاعی در دست نیست.

نگار داودی، دانشجوی کُرد و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری را به دو سال و سه ماه زندان، شلاق، ممنوعیت خروج از کشور، فعالیت رایگان برای بهزیستی و شرکت در کلاس‌ قرآن محکوم کردند

بنا بر گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، نگار داودی، دانشجوی رشته نرم افزار دانشگاه ایلام از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی رجب محمدی و دادگاه شعبه ۱۰۳ کیفری دو ایلام به اتهام «اخلال در در نظم و آسایش عمومی، توهین به رهبر و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/ خارجی مجموعاً به دو سال و سه ماه حبس، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، یک سال فعالیت رایگان برای اداره بهزیستی و ۲۰۰ ساعت شرکت در کلاس‌های آموزش و تفسیر قرآن محکوم شده است. بر اساس دادنامه صادره، حکم سه ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق به دلیل عدم سابقه کیفری ایشان، به ۲۴۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت تبدیل شده است. نگار داودی، در تاریخ ۲۴ آبان توسط نیروهای امنیتی در منزل خانوادگی‌اش در ایلام بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد. او پس از هفت روز بازجویی و شکنجه برای انجام اعترافات اجباری به بند زنان زندان مرکزی ایلام منتقل و در تاریخ ۲۷ آذر با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و کفالت به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

زن‌کشی: نگین رستمی به‌دست شوهر سابقش به آتش کشیده شد و به دلیل شدت جراحات سوختگی در بیمارستان کوثر سنندج جان خود را از دست داد

بنا بر گزارش آژانس خبررسانی کردپا، نگین رستمی یکشنبه نهم بهمن‌ماه ۱۴۰۱، نگین رستمی اهل سنندج و ساکن روستای نی از توابع مریوان که روز دوشنبه، سوم بهمن همسر سابقش او را سوزانده بود، به خاطر سوختگی ۹۵ درصدی در بیمارستان کوثر سنندج جان باخت. وبسایت Jinha پیش‌تر در رابطه با خشونت جنسیتی در زندگی نگین رستمی نوشته بود: «نگین رستمی اهل سنه (سنندج) که در کودکی به علت ناامنی و غیر قابل تحمل بودن فضای خانواده‌اش و کتک‌ کاری‌های وحشتناک پدرش، در سن حدود دوازده سالگی تن به ازدواج داد، اما از بخت بد همسرش نیز بدتر از پدرش تا توانست عرصه را بر او تنگ کرد تا آنجا که با وجود داشتن یک دختر مجبور بە طلاق شد». نگین رستمی یکی از بی‌شمار رنان قربانی خشونت خانگی و کودک همسری است. او کە بە تازگی برای بار سوم ازدواج کردە بود بارها از سوی همسر سابق‌اش تهدید بە مرگ شدە بود. وب‌سایت Jinha هم‌چنین در این خصوص نوشته است: «نگین برای بار دوم تن به ازدواج با مردی به نام آ.م می‌دهد.آ. م اهل روستای سالیان در حومه‌ی شهر سنه است. او آنجا هم با بد رفتاری‌ها و شکنجه‌ همسر و خانواده همسرش روبه‌رو می‌شود و گفته‌ها حاکی از آن است که با وجود سه فرزند هنوز با او مانند اسیر رفتار می‌شده و شدت آزارها به حدی بوده که نگین مجبور به فرار می‌شود، اما چون پناهگاهی نداشته و جایی برای ماندن، مدتی را در خانه امنی در سنه به سرمی‌برد تا بلاخره بدبختی‌های زیاد و با وجود عدم موافقت آ.م و اذیت و آزارهایش موفق به طلاق می‌شود». به نوشته این وب‌سایت که به طور ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به زنان کُرد را پوشش می‌دهد، نگین بار دیگر ازدواج می‌کند؛ «این‌بار اما قضیه فرق می‌کند و گویا نگین راضی و خوشحال بوده است و با همسرش در روستای نی، نزدیک شهر مریوان زندگی می‌کنند، اما این خوشبختی تنها دو ماه دوام می‌آورد، و او از دست تهدیدهای آ.م در امان نبوده و تا آنجا که به گفتە خود نگین یکبار با اسلحه نیز او را تهدید کرده و حتی گفته بود، مرگ تو با دستان من اتفاق می‌افتد و بالاخره یک روز می‌کشمت.» زن‌کشی به‌دست مردان، در ایران سالانه جان تعداد نامعلومی از زنان و دختران را می‌گیرد. رسانه‌های رسمی و نهادهای قضایی جمهوری اسلامی از موارد زن‌کشی که غالباً تنها به‌واسطه وجود شاهدان ثبت و رسانه‌ای می‌شوند، با عنوان «اختلاف خانوادگی» و قتل عمد می‌گذرند. خشونت علیه زنان در این پرونده‌ها که کسری از موارد رخ‌داده را شامل می‌شوند، به‌رسمیت شناخته نمی‌شود و دادگاه‌ها غالباً با صدور احکام حبس‌های کوتاه مدت، موارد زن‌کشی به‌ویژه زن‌کشی به بهانه شک و تردید نسبت به زندگی جنسی زنان و دختران که تحت عنوان «قتل‌های ناموسی» خوانده می‌شوند، این پرونده‌ها را می‌بندند.

وزیر خارجه قطر با وزیر خارجه جمهوری اسلامی در تهران دیدار کرد

محمد بن‌عبدالرحمن آل ثانی، وزیرخارجه قطر که به تهران سفر کرده است ظهر یکشنبه ۹ بهمن با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیدار کرد. به نوشته خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) وزیران خارجه ایران و قطر قرار است در مورد مسائل دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کنند. از جزئیات دیدارهای مقام‌های جمهوری اسلامی با مقام‌های دیگر کشورها‌ غالباً گزارش دقیقی منتشر نمی‌شود. وزیر خارجه قطر پیش از تهران به ترکیه سفر کرده بود.

جابجایی چند مقام نیروی سرکوب در فراجا: غلامرضا رضاییان رئیس سازمان اطلاعات نیروی انتظامی شد

فرمانده جدید نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) که بعد از توقف موقت اعتراض‌های خیابانی بار دیگر به این مقام منصوب شد، چند تن از فرماندهان تحت امر خود را تغییر داد، از جمله رئیس سازمان اطلاعات نیروی انتظامی. بر اساس خبری که رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی منتشر کردند احمد رادان چند روز پس از اینکه حکم به تغییر فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ داد، در یک حکم سردار سرتیپ غلامرضا رضاییان را هم به مقام رئیس سازمان اطلاعات فراجا منصوب کرد. غلامرضا رضاییان پیش از این رئیس پلیس امنیت اقتصادی بود و حالا جای خود را به حسین رحیمی، فرمانده پیشین پلیس تهران بزرگ داده است. جانشین رحیمی هم طی روزهای گذشته از استان همجوار تهران، البرز (کرج) آمده بود. همزمان با این جابجایی‌ها سعید منتظرالمهدی هم جایگزین سردار مهدی حاجیان در معاونت اجتماعی فراجا شد. مهدی حاجیان نیز به مقام مشاور فرمانده کل نیروی انتظامی منصوب شده است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در هفدهم مهر امسال احمد رادان، رئیس پلیس بدنام تهران بزرگ در سال ۱۳۸۸ که نامش به پرونده کهریزک گره خورده است را به سمت فرماندهی نیروی انتظامی منصوب کرد. رادن هم یک هفته قبل عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس البرز را جایگرین حسین رحیمی در پلیس تهران بزرگ کرد.

ادعای وزیر کشور درباره وضعیت نابسامان زلزله‌زدگان در خوی: دولت عزم جدی برای ارائه خدمات به زلزله‌زدگان و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی این منطقه دارد

یک روز پس از زلزله خوی که شدت ۵,۹ ریشتری آن در ارومیه هم مردم را وحشت‌زده کرد، احمد وحیدی، وزیر کشور بدون اشاره به جزئیات این حادثه گفت: «با ایجاد کمپ برای استقرار فوری زلزله‌زدگان و اهدای چادر از سوی هلال احمر، اقدامات لازم برای اسکان زلزله زدگان در منطقه انجام شده است». این مقام حکومتی هم‌چنین ادعا کرد که «تمام دست اندرکاران و استاندار آذربایجان غربی نیز پیگیری‌های لازم را برای تأمین سوخت و مایحتاج مردم انجام داده‌اند». این در حالی است که صبح یکشنبه ۹ بهمن، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با انتشار ویدیویی از صف طولانی پمپ بنزین در خوی خبر داد. هم‌چنین تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان ‌می‌دهد، که جمعیت زیادی از مردم شهرستان خوی پس از زلزله شامگاه دیشب در سرمای شدید و بیرون از منزل، بدون دسترسی به وسایل گرمایشی شب را سپری کرده‌اند. وزیر کشور در حالی گفته «پیش بینی‌ها و تدابیر لازم اندیشیده شده و مردم عزیز منطقه هیچگونه نگرانی نداشته باشند»، که ویدئوهای منتشر شده حکایت از وضعیت نابسامان توزیع چادر و دیگر وسایل گرمایشی در میان زلزله‌دگان این شهر دارد. تا لحظه تنظیم این خبر، به گفته محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی قربانیان زلزله در خوی به سه کشته و ۸۱۶ مصدوم افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان از صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده‌سازی امنیتی بمب‌گذاری در شیراز خبر داد

خبرگزاری رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی (میزان) یکشنبه ۹ بهمن از صدور کیفرخواست علیه هفت متهم پرونده بمب‌گذاری در شیراز خبر داد. در گزارش این خبرگزاری به اسامی متهمان اشاره‌ای نشده است. سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس اتهام‌های وارده به همه متهمان پرونده را «اجماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» اعلام کرده و گفته چهار تن از این متهمان با قرار تأمین مناسب از زندان آزاد شده‌اند و سه تن دیگر هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در جریان یک پرونده‌سازی امنیتی چند کوهنورد و طبیعت‌گرد را در شیراز به تلاش برای بمب‌گذاری متهم کرده است. این پرونده‌سازی با ربودن این افراد در شهرهای مختلف و تحت فشار و شکنجه فیزیکی و روانی و بدون داشتن حق دسترسی به وکیل انجام شده است. خبرگزاری امنیتی تسنیم روز ۲۲ آذر ویدئویی را از اعترافات ساختگی متهمان منتشر کرد که در آن دنا شیبانی، مربی اسنوبرد و گرافیست، اشراق نجف‌آبادی، مربی دوچرخه‌سواری و محمد خیوه، کوهنورد و طبیعت‌گرد، حسام موسوی، مربی سنگنوردی و امیر ارسلان مهدوی، مربی اسنوبرد علیه خود اعتراف می‌کنند.

زن بلوچ سه روز در صف نفت ایستاد تا جان داد

روزنامه اعتماد صبح نهم بهمن ماه از مرگ یک زن ۵۳ ساله در شهرستان فنوج استان سیستان و بلوچستان به خاطر سکته قلبی در صف طولانی توزیع نفت خبر داد. این واقعه روز ششم بهمن ماه رخ داده است. برادر زنی که در صف توزیع نفت جان باخت به روزنامه اعتماد گفت: خواهرش «سه روز بود كه برای گرفتن سهميه نفت‌شان در صف بود و آخر هم نتوانست سهميه نفت‌شان را بگيرد. بچه‌هايش ازدواج كردند و شوهرش هم برای كارگری به بندرعباس رفته بود. برای همين مجبور بود برای دريافت سهميه نفت خودش اقدام كند». یه گفته برادر این زن او در روز واقعه «به خاطر استرس و سرما قلبش می‌گيرد و سكته می‌كند. سه روز بود كه براي دريافت سهميه نفت به شركت نفت می‌رفت اما نوبت به او نمی‌رسيد. در اين سه روز دبه‌هايي كه با خود برده بود را پيش يكی از آشنايان گذاشته بود تا روز بعد آنها را بگيرد و دوباره وارد صف شود. روز حادثه وقتي صف طولانی را كه مي‌بيند حالش بد می‌شود و اين اتفاق برايش می‌افتد. اين مشكلاتی است كه ما در شهرستان و استان داريم». معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری فنوج هم این واقعه را تایید کرده است. او گفت: «ششم بهمن ماه یک بانوی فنوجی كه براي دريافت سهميه نفت به يكي از جايگاه‌ها مراجعه كرده بود بر اثر عارضه قلبی درگذشت. يكی از مشكلات شهرستان فنوج كمبود مراكز عرضه سوخت است. اين كمبود باعث می‌شود عرضه سوخت به كندی انجام شود». بنا بر گفته منابع محلی زن متوفی «فقیر بود و برای رفت و آمد به کرمان به خاطر درمان هم دیگران به او کمک می‌کردند». فنوج در غرب استان سیستان و بلوچستان و در جوار استان کرمان قرار دارد و یکی از فقیرترین مناطق ایران به شمار می‌رود. شدت گرفتن سرما در ایران و ناتوانی حکومت در تامین سوخت برای گرمایش موجب تشکیل صف‌های طولانی در مقابل مراکز توزیع سوخت شده است.

تصادف وانت حامل کارگران فصلی شوش: یک کارگر کشته شد، ۱۱ کارگر مصدوم شدند

عصر شنبه هشتم بهمن ماه وانت حامل کارگران فصلی کشاورزی در محور شوش‌ــ‌اندیمشک واژگون شد. عارف شهرانی، سخنگوی اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت که در این حادثه ۱۲ کارگر مصدوم و کشته شدند. به گفته او یکی از کارگران فصلی در دم کشته شد و ۱۱ کارگر دیگر که مصدوم شده بودند به بیمارستان منتقل شدند. بهمن سال گذشته نیز حادثه‌ای مشابه برای کارگران فصلی در شوش رخ داد که بر اثر آن ۱۱ کارگر مصدوم شدند. در سه ماه اخیر نرخ حوادث کار در ایران افزایش چشمگیری داشته است و رسانه‌ها کمتر روزی است که از جان باختن یا مصدوم شدن کارگران خبر ندهند. با این حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی است که حوادث کاری کاهش یافته است. این وزارتخانه شمار کارگران جان‌باخته بر اثر حوادث کار در سال ۱۴۰۰ را کمتر از ۸۰۰ نفر در ۱۳ هزار حادثه کاری گزارش کرده است. سازمان پزشکی قانونی اما بیش از ۲۸ هزار حادثه کاری را ثبت و بررسی کرده است. کارگران فصلی معمولا بدون قرارداد و بیمه و به صورت روزمزد با دستمزد حداقلی کار می‌کنند.

آتش‌سوزی مهیب در کارخانه روغن خودرو در آذرشهر

رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی از آتش‌سوزی مهیب در یک کارخانه روغن خودرو در شهرک صنعتی سلیمی، شهرستان آذرشهر خبر داده‌اند. به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، نزدیک به سپاه پاسداران، انفجار در واحد تصفیه روغن خودرو رخ داده است. بنا به این گزارش، مخزن‌های روغن بر اثر حرارت منفجر شده‌اند، آتش‌سوزی مهیبی رخ داده و حتی یک خودروی آتش‌نشانی در این آتش سوخته است. هنوز گزارشی از قربانیان احتمالی این انفجار منتشر نشده است. به گزارش خبرگزاری حکومتی «مهر»، این انفجار شامگاه شنبه ۸ بهمن و اندکی پس از زلزله خوی رخ داد که در آذرشهر هم احساس شده بود.