نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فراخوان ایران به فلسطینی‌ها برای مقاومت در برابر الحاق #جولان به خاک #اسرائیل

وزارت خارجه ایران به‌مناسبت روز زمین فلسطینی‌ها (یوم الارض - ۳۰ مارس) در بیانیه‌ای دو اقدام آمریکا در به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل و به‌رسمیت شناختن حق حاکمیت اسرائیل بر جولان را محکوم کرده و گفته است این اقدامات نشان‌دهنده درست بودن مقاومت فلسطینی‌ها در برابر اسرائیل است. در این بیانیه آمده است: «استقرار صلح پایدار و عادلانه در منطقه تنها با ادامه مقاومت تا رفع کامل اشغال فلسطین، بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین خویش، تعیین نظام آینده فلسطین براساس همه پرسی با حضور کلیه ساکنین اصلی آن و نهایتاً تشکیل دولت یکپارچه فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس، میسر خواهد بود.»

با واژگون شدن یک قایق در #کارون دو نفر مفقود شدند

محمد سعید الماسی بخشدار سوسن از توابع ایذه اعلام کرد که واژگون شدن یک قایق در رودخانه کارون در مقطع این بخش در ایذه در شمال شرق خوزستان، موجب سقوط دو نفر در رودخانه شد که از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست. این رویداد ساعت ۱۶ امروز، جمعه ۹ فروردین رخ داد و قایق مزبور پنج سرنشین داشت و در حدفاصل روستای ده ثریا بخش سوسن واژگون شد. سه نفر از سرنشینان این قایق نجات پیدا کردند، اما از سرنوشت قایقران و یک سرنشین دیگر که هر دو مرد هستند اطلاعی در دست نیست. برخی از اهالی روستا در این منطقه، به دلیل نزدیکی مسافت، از قایق برای جابه‌جایی خود استفاده می‌کنند. بخش سوسن در فاصله ۴۰ کیلومتری مرکز شهر ایذه قرار دارد.

استاندار #خراسان_شمالی خسارت #سیل در این استان را بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زد

محمدعلی شجاعی استاندار #خراسان_شمالی برآورد اولیه از خسارت #سیل اخیر در این استان را بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. این خسارت‌ها در بخش‌های مختلف مانند راه‌های دسترسی، ابنیه و منازل روستایی، دام‌های تلف‌شده، محل نگهداری دام‌ها و زمین‌های کشاورزی بوده است. خراسان شمالی در دو سامانه بارشی اخیر کشور یکی از استان‌های درگیر بود.

جاده ترانزیتی تهران ـ مشهد به دلیل #سیلاب ساعت‌ها مسدود شد

شدت بارندگی‌ها و #سیلاب گسترده در بسیاری از مناطق جاده ترانزیتی #تهران - #مشهد از جمله در منطقه عباسآباد موجب تخریب راه‌های دسترسی و از بین رفتن بخش‌های مختلف از دشت استان سمنان و خراسان رضوی شد. با مسدود شدن جاده تهران - مشهد مردم ساعت‌ها در صف طولانی انتظار کشیدند و در نهایت با عبور تک تک خودرو‌های شخصی از این جاده اصلی عبور کردند.

درخواست انجام تحقیقات مستقل در مورد مرگ یک #زندانی در زندان #رجایی‌_شهر بر اثر ضرب و جرح مأموران

#سازمان_حقوق بشر_ایران اعلام کرد که شامگاه دوشنبه ۵ فروردین سال جاری، نگهبانان زندان رجایی‌شهر کرج با چوب و باتون یک زندانی به نام بهمن میرزایی را که گفته شده از بیماری اعصاب و روان رنج می‌برد و تحت نظر متخصص بود، چنان کتک زدند که این زندانی جان خود را از دست داد. یک منبع آگاه گفته است که جسد بهمن میرزایی را صبح روز بعد از سلولش خارج کردند. مسئولان زندان دلیل مرگ او را خودکشی اعلام کرده‌اند. این منبع آگاه به‌نقل از برخی دوستان بهمن میرزایی از داخل زندان می‌گوید مأموران او را به سلول انفرادی منتقل کردند و در آن‌جا با چوب و چماق آنقدر او را زدند تا جان باخت. روز سه‌شنبه جسد او به پزشکی قانونی کهریزک انتقال یافته بود. بهمن میرزایی، متولد ۱۳۶۴ به اتهام «درگیری دسته‌جمعی منجر به قتل» بازداشت و از سه سال پیش در زندان رجایی‌شهر کرج به سر برده بود. سازمان حقوق بشر ایران مرگ این زندانی را «قتل فراقضایی» دانسته و خواستار تحقیقات مستقل، فوری و بی‌طرفانه در مورد مرگ او شده است.

#کشف‌رود طغیان کرد، ساختمان‌های شمال #مشهد تخلیه شدند

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی مشهد اعلام کرد در پی طغیان کشف‌رود و احتمال آبگرفتگی منازل، همه ساختمان‌های واقع در محدوده شمالی مشهد تخلیه شدند. آتشپاد حسن جعفری جمعه ۹ فروردین به رسانه‌های داخلی گفت: «هم‌اینک تمام مسیر‌های ورودی فرعی متصل به کشف‌رود تا رفع خطر کامل بسته شده و از عبور و مرور افراد محلی نیز در این منطقه جلوگیری می‌شود.» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد علت بالا آمدن سطح آب کشف رود را باز شدن دریچه‌های سد کارده اعلام کرد. سد کارده در ۴۰ کیلومتری شمال شهر مشهد بر روی رودخانه کارده در پایین‌دست روستایی به همین نام قرار دارد. شعبه‌ای از رودخانه کشف‌رود از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می‌گذرد. طبق پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بارش‌های رگباری در سطح خراسان رضوی و شهر مشهد تا شامگاه جمعه ۹ فروردین ادامه دارد.

در انفجار #کوره_آجرپزی_محمدآباد اصفهان پنج #کارگر_افغانستانی مصدوم شدند

پنج #کارگر_افغانستانی صبح جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ در #انفجار_کوره_آجرپزی مصدوم شدند. حادثه در منطقه #محمدآباد بخش جرقویه سفلی از توابع اصفهان روی داده که محل فعالیت چند واحد آجرپزی است. به گفته‌ی مدیر فوریت‌های پزشکی اصفهان حادثه صبح زود رخ داده و کارگران صدمه دیده به بیمارستان الزهرا در اصفهان منتقل شده‌اند.

نخست‌وزیر #نیوزیلند می‌گوید این کشور نمی‌تواند به تنهایی با افراطگرایی مقابله کند

#جاسیندا_آردرن نخست‌وزیر #نیوزیلند در مراسم بزرگداشت قربانیان حمله تروریستی به دو مسجد شهر کرایست‌چرچ این کشور گفت نیوزیلند نمی‌تواند به تنهایی با افراطگرایی که در جهان گسترش یافته، مقابله کند. آردرن گفت: «افراطگرایی مرز و نژادی نداشته و به قانون مربوط نیست. ما می‌توانیم با استفاده از ارزش‌های انسانی علیه این پدیده مبارزه کنیم.» او با بیان این‌که «ما هرگز اشک مردم را فراموش نخواهیم کرد»، افزود: «نژادپرستی در همه جا وجود دارد، اما در نیوزیلند از آن استقبال نخواهیم کرد.» مراسم بزگداشت قربانیان حمله تروریستی در نیوزیلند جمعه ۹ فروردین / ۲۹ مارس با حضور نمایندگان ۵۹ کشور و هیاتی از سازمان همکاری اسلامی و دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برگزار شد. ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس، مردان مسلح به دو مسجد نور و لینوود در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند حمله کردند و ۵۰ نفر را کشتند. جاسیندا آردرن پیش از این از تشکیل یک کمیته تحقیق درباره این حمله تروریستی خبر داده بود.

#آلمان ممنوعیت #فروش_تسلیحات به #عربستان_سعودی را شش ماه تمدید کرد

اشتفان زایبرت؛ سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان سعودی تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ تمدید شد. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان ۶ مارس / ۱۵ اسفند سال گذشته گفته بود که دولت آلمان منع صدور سلاح به عربستان سعودی را تا پایان ماه مارس تمدید کرده است. فرانسه و بریتانیا در تولید سلاح‌های پیشرفته از قطعات ساخت آلمان استفاده می‌کنند. به همین سبب کارخانه‌های تولید سلاح و بریتانیا نتوانسته‌اند به همه تعهدات خود عمل کنند. جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا ۲۰ فوریه گذشته در سفر به برلین از دولت آلمان خواسته بود که در قوانین مربوط به منع فروش سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی معافیت‌هایی قائل شود. آلمان تحریم فروش تسلیحات به عربستان سعودی را پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اعمال کرد.

#علاء_عبدالفتاح فعال چپ‌گرای حامی دموکراسی در #مصر پس از تحمل پنج سال زندان آزاد شد

#علاء_عبدالفتاح فعال چپ‌گرای مصری و از چهره‌های جوان انقلاب مصر در سال ۲۰۱۱ پس از تحمل پنج سال حبس از زندان آزاد شد. وکیل عبدالفتاح و مونا و سنا، خواهران او در فیس‌بوک آزادی عبدالفتاح را اعلام کردند. علاء عبدالفتاح پنج سال پیش در دادگاهی به پنج سال زندان محکوم شد. در دادگاه، ۲۴ نفر از همفکران عبدالفتاح که از جوانان چپ محسوب می‌شوند نیز به احکامی از ۳ تا ۱۵ سال زندان محکوم شدند. افرادِ محاکمه‌شده متهم بودند که در جریان تظاهرات غیرقانونی‌ای که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ برگزار شد به پلیس حمله کرده‌اند. علاء عبدالفتاح به‌ویژه به سرقت دستگاه بی‌سیم یک افسر پلیس متهم شده بود. عبدالفتاح در ماه ژوئن سال قبل از آن به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود اما دستگاه قضایی مصر به دلیل آن‌که حکم را غیابی اعلام کرده بود محاکمه او را تکرار کرد. عبدالفتاح در زمان دستگیری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که هیچ یک از اتهامات را رد نمی‌کند.

۳۰ درصد #شبکه_برق ایران در ۱۰ استان در #سیل آسیب دید

به گفته مدیر عامل توانیر، بیش از ۳۰ درصد از شبکه‌ برق در ۱۰ استان سیل‌زده آسیب دیده است. خسارت‌های وارد شده به شبکه برق ایران بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد شده. محمدحسن متولی‌زاده جمعه ۹ فروردین به خبرگزاری‌های داخلی گفت: «در حوادث اخیر که تقریباً ۲۳ استان را تحت تأثیر قرار داد به شبکه‌های ما خسارت وارد شد، به خصوص در ۱۰ استان این خسارت‌ها بیشتر بود و باعث خاموشی‌هایی هم شد.» مدیر عامل توانیر اعلام کرد که در اثر سیل، برق ۱۴۵۰ روستا قطع شد. برق آق‌قلا و گمیشان دو شهر سیل‌زده استان گلستان همچنان قطع است.

#سنندج در معرض خطر #سیل قرار گرفت، ارتش و بسیج وظیفه مقابله با سیل و امدادرسانی را به عهده گرفتند

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده که تا یکشنبه ۱۱ فروردین بیشترین فعالیت سامانه بارش باران در استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شرق خوزستان، نیمه جنوبی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، برخی نقاط استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و اردبیل، نیمه غربی همدان و شمال غرب فارس است. احتمال دارد که در سنندج سیل بیاید. محمد ابراهیم زارعی فرماندار سنندج با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی به خبرگزاری ایسنا گفت لشکر ۲۸ پیاده ارتش معین (منطقه۱)، ناحیه مقاومت بسیج سپاه سنندج معین (منطقه۲)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی معین (بهاران و گریز)، سازمان همیاری شهرداری‌ها معین (منطقه ۳ و ناحیه منفصل شهرستان حسن‌آباد)، جهاد نصر کردستان و بخشداری معین (نایسر، ننله، آساوله و دوشان) وظیفه مقابله با سیل و امدادرسانی به شهروندان را به عهده گرفته‌اند. علاوه بر این برخی مدارس شهر هم برای اسکان اضطراری شهروندان در نظر گرفته شده‌اند. تیم‌هایی هم برای پاکسازی حریم رودخانه‌ها و جاده‌ها تشکیل شده‌اند.

سازمان #هواشناسی: دامنه بارندگی‌ها از شمال و غرب به جنوب ایران گسترش می‌یابد

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اعلام کرد که جمعه ۹ فروردین در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، بخش‌هایی از خراسان شمالی، ارتفاعات سمنان و شرق یزد بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و نقاط سردسیر این مناطق بارش برف پیش‌بینی می‌شود. احد وظیفه به خبرگزاری ایسنا گفت از ظهر امروز (۹ فروردین) از سمت شمال غرب و غرب بارش‌هایی به صورت پراکنده آغاز می‌شود و تا اواخر جمعه سواحل غربی خزر و دامنه‌های البرز مرکزی در استان‌های قزوین، البرز و تهران را در بر می‌گیرد. به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی شنبه۱۰ فروردین دامنه بارش‌ها گسترش می‌یابد و علاوه بر شمال غرب و غرب در مناطق جنوب غرب، نواحی مرکزی و بخش‌هایی از جنوب کشور در استان‌های بوشهر و فارس، نواحی غربی و مرکزی خلیج فارس، استان‌های ساحلی خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های البرز مرکزی در استان‌های قزوین، البرز، تهران و به تدریج سمنان را در برمی‌گیرد و سبب بارش باران و رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و نقاط سردسیر رشته کوه البرز غربی و مرکزی و زاگرس مرکزی سبب بارش برف می‌شود. تا یکشنبه ۱۱ فروردین بیشترین فعالیت سامانه بارش باران در استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شرق خوزستان، نیمه جنوبی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، برخی نقاط استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و اردبیل، نیمه غربی همدان و شمال غرب فارس است که در این مناطق بارش تگرگ نیز پیش‌بینی می‌شود.

سازمان جهاد کشاورزی: #سیل به #کشاورزی #اصفهان ۳۵ میلیارد تومان خسارت زد

قائم‌مقام و معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خسارت ناشی از سیل‌های اخیر به بخش کشاورزی استان اصفهان را ۳۵ میلیارد تومان برآورد کرد. مهرداد مرادمند جمعه ۹ فروردین به خبرگزاری ایسنا گفت: «خسارت‌ها در بخش تاسیسات آبرسانی، کانال‌ها و قنات، حدود ۲۵۰ میلیارد ریال و در مزارع شیلات و پرورش ماهیان، دامداری‌های سنتی و دام‌های سبک حدود ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.» به گفته این مقام مسئول، خسارت‌ها بیشتر در شهرستان‌های سمیرم، نایین، خور و بیابانک، اردستان، تیران و کرون، بوئین و میاندشت، شهرضا، دهاقان، اصفهان و مبارکه بوده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب #سازمان_آب_و_برق #خوزستان: آب سدهای #خوزستان باید تخلیه شود، روستاهای حاشیه #کرخه و #دز تحت تأثیر سیلاب قرار می‌گیرند

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد در طی ۷۲ ساعت گذشته بیش از سه میلیارد متر مکعب آب وارد سدهای خوزستان شد و اکنون ظرفیت مخازن سدهای استان تقریباً کامل شده است. داریوش بهارلویی جمعه ۹ فروردین به رسانه‌های داخلی گفت: «بارش‌های کم‌سابقه سال آبی جاری باعث شده که نزدیک به ۲۴ میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای استان خوزستان شود که این رقم حدود ۳۰ درصد آب‌های سطحی کشور است. با توجه به پیش‌‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی‌های سیل‌آسا در استان خوزستان در روزهای یکشنبه تا دوشنبه هفته آینده نیاز است تا برای کنترل مخازن سدها و جلوگیری از بروز سیلاب‌های بسیار بزرگ‌تر بخشی از آب سدها را خالی کنیم. لذا آب رودخانه‌های استان بالا آمده و متاسفانه برخی از روستاها آسیب دیده‌اند.» بهارلویی یادآوری کرد: تعدادی از روستاهای پایین‌دست حاشیه رودخانه کرخه و دز تحت تاثیر سیلاب قرار خواهند گرفت