ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اشرف غنی: دست‌کم ۵۰ درصد عواید ملی دزدی می‌شود

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نخستین نشست شورای عالی جوانان این کشور اعلام کرد که منابع دولتی در افغانستان «به‌‌ گونه درست» به‌کار گرفته نشده است و حدود ۵۰ درصد عواید ملی دزدی می‌شود. او افزود ارگ ریاست جمهوری افغانستان و شماری دیگر از نهادها در این امر ناکام بوده و به این موضوع باید اعتراف کرد. اشرف غنی از جوانان خواست که در «استفاده معقول منابع» شکل «ناظر» به خود بگیرند و طرح‌های بدیل ارائه دهند. او همچنین بر مداخله جوانان در امور کشور تأکید کرد و افزود شورای عالی جوانان باید برای هر وزارت و اداره دولتی پیشنهاد مشخصی ارائه کند. وزارت دارایی افغانستان در سال ۱۳۹۹، حدود ۱۷۴ میلیارد افغانی عواید ملی جمع‌آوری کرد. اگر میزان حیف‌ومیل نیز به مجموع عواید افزوده شود، عواید ملی این کشور در سال مالی ۱۳۹۹ به ۳۴۸ میلیارد افغانی می‌رسد.

پیکر آزاده نامداری به خاک سپرده شد

مراسم تدفین پیکر آزاده نامداری صبح دوشنبه ۹ فروردین در محل قطعه نام‌آوران بهشت زهرا تهران برگزار شد. آزاده نامداری مجری و تهیه‌کننده تلویزیونی ایرانی بود. او با اجرا در برنامه «تازه‌ها» در سیمای خانواده به شهرت رسید. نامداری پس از ۱۲ سال کار در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ممنوع‌التصویر شده بود. ۷ فروردین ۱۴۰۰، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخل ایران خبر از مرگ آزاده نامداری دادند. به گزارش خبرگزاری فارس پیکر آزاده نامداری در آپارتمان محل سکونتش در منطقه سعادت‌آباد در غرب تهران کشف شد. خبرگزاری مهر به نقل از یک «منبع آگاه» ناشناس علت مرگ او را خودکشی عنوان کرد. خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام اورژانس تهران نوشت «از زمان فوت آزاده نامداری ۴۸ ساعت گذشته بوده‌ و به همین دلیل چهره او در ابتدا قابل شناسایی نبود.» نامداری که سال‌ها با حجابِ رسمی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از حجاب اجباری دفاع کرده بود، پس از انتشار ویدیوهای شخصی‌اش در سفر خارج از ایران که بدون حجاب دیده شد، مورد انتقاد گسترده قرار گرفت و متهم به «ریاکاری» شد.

افراد مسلح، خانه مقام استانداری لرستان را به گلوله بستند

افراد مسلح ناشناس، منزل قدرت‌الله فلاح‌نژاد مدیرکل امور شهری استانداری لرستان را به گلوله بستند. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، شامگاه یکشنبه ۸ فروردین سرنشینان مسلح یک‌دستگاه خودرو سمند سورن سفید رنگ، با اسلحه کلاشنیکف به منزل قدرت‌الله فلاح‌نژاد در یکی از خیابان‌های خرم‌آباد شلیک کردند. اثر شلیک ۱۴ گلوله بر در، دیواره‌های منزل و خودروی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان کشف شده است. همچنین رگبار گلوله‌ها، موجب شکسته شدن شیشه‌های خودرو قدرت‌الله فلاح‌نژاد شده و بخشی اتاق خودرو نیز خسارت دیده است. ایلنا می‌نویسد هنوز از انگیزه عاملان این اقدام مسلحانه خبری در دست نیست اما، نیروی انتظامی در حال بررسی ابعاد این حادثه است.

تعداد بستری‌شدگان کرونا در خراسان رضوی رو به افزایش است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد تعداد بیمارانی که به سبب ابتلا به موارد حاد کووید-۱۹ در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری می‌شوند رو به افزایش گذاشته و به ۵۰۰ نفر رسیده است. مهدی قلیان اول دوشنبه ۹ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت:«نتایج مثبت آزمایشات پی.سی.آر مراجعان سرپایی در مراکز منتخب کرونا طی هفته‌های گذشته دو برابر شده به طوری‌که از ۱۰ درصد به حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. این امر نشان دهنده آن است که مسافرت‌ها، رفت و آمدها و دید و بازدیدها در روند افزایشی تعداد مبتلایان به کرونا موثر بوده و با ادامه این روند در آینده نه چندان دور وضعیت مشهد و خراسان رضوی از رنگ زرد به رنگ نارنجی تبدیل خواهد شد.»

احتمالا نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل تحریم بانکی و مشکلات تأمین ارز برای تهیه سوخت خاموش می‌شود

محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی دوشنبه ۹ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد به دلیل شرایط حاکم بر ارتباطات بین‌المللی ایران و مشکلات ناشی از انتقال ارز و تحریم‌های بانکی با مشکلاتی در زمینه تامین و انتقال ارز برای خرید سوخت هسته‌ای سالانه و تعمیرات واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر دچار مشکلاتی شده است. بیم آن می‌رود که فعالیت آن متوقف شود. جعفری گفت: «از مهمترین مواردی که باید سالانه برای واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر تهیه شود، می‌توان به سوخت هسته‌ای مورد نیاز هر سال، تجهیزات و قطعات یدکی مربوط به نگهداری و تعمیرات سالانه (نیمه‌ اساسی و اساسی) اشاره کرد.» معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: «مشکلات اصلی ما در سال‌های اخیر، تغییرات نرخ ارز و مشکلات مربوط به تحریم‌های بانکی بوده که سبب شده تأمین هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری، خرید قطعات یدکی و سوخت سالانه واحد یکم از جمله، انتقال مبالغ ارزی به شرکت‌های طرف قرارداد در کشور روسیه با مشکلات مواجه شود.» تأمین هزینه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نگهداری و بهره‌برداری ایمن و مطمئن از این نیروگاه متکی بر درآمدهای حاصل از فروش برق به شبکه سراسری است. دولت نتوانست این هزینه‌ها را تأمین کند و نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۳۹۷ خاموش شد.

ظریف برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا-روند استانبول وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران شامگاه یکشنبه ۸ فروردین برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول (نهم و دهم فروردین) و نیز گفت‌وگو با مقامات تاجیکستان درباره روابط دو کشور ایران و تاجیکستان وارد فرودگاه بین‌المللی دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد. به گزارش خبرگزاری فارس ظریف در بدو ورود به تاجیکستان گفت که هدف جمهوری اسلامی ایران کمک به برقراری صلح پایدار و پایان درگیری‌ها در افغانستان است. ظریف با اشاره به برنامه دیدار و مذاکرات خود با مقامات عالی تاجیکستان، گفت: «روابط ایران و تاجیکستان روابط دیرینه و برادرانه‌ای است، امیدوارم این سفر بتواند برای تقویت و گسترش همکاری‌ها در همه زمینه ها سهم خوبی ایفا کند.» ظریف در این سفر دو روزه علاوه بر شرکت و سخنرانی در کنفرانس قلب آسیا - روند استانبول و مذاکرات با مقامات تاجیکستان، با وزیران امور خارجه تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هند و آذربایجان نیز دیدار خواهد کرد. ۱۵ کشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می‌روند. کنفرانس قلب آسیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در استانبول، کابل، آلماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.