ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هلند ۱۷ دیپلمات روسیه را به اتهام جاسوسی اخراج می‌کند

دولت هلند ۱۷ دیپلمات روس را به اتهام جاسوسی اخراج می‌کند. وزارت خارجه هلند بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۹ مارس / ۹ فروردین با احضار سفیر روسیه در هلند او را از تصمیم به اخراج این دیپلمات‌ها مطلع کرد. بنا بر اظهار AIVD و MIVD سازمان‌های اطلاعاتی هلند، این افراد گرچه به‌عنوان دیپلمات در هلند حضور دارند اما در واقع جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی بوده است. وُوبکه هوکسترا (Wopke Hoekstra) وزیر خارجه هلند، در باره تصمیم به اخراج دیپلمات‌های روس گفت این تصمیم در بستر به‌شدت متغیر جنگ اوکراین و موضع تهاجمی روسیه در این جنگ، و به‌خاطر امنیت هلند اتخاذ شده است. وزیر خارجه هلند افزود اتخاذ این تصمیم در هم‌فکری با سایر کشورهایی که پیش‌تر دیپلمات‌های روسیه را اخراج کرده‌اند از جمله ایالات متحده آمریکا، بلغارستان و لهستان اتخاذ شده و انتظار اقدام مشابه از سوی روسیه نیز در نظر گرفته شده است. هوکسترا افزود وزارت خارجه برای «سناریوهای مختلف» که ممکن است در آینده روی دهد، آماده است. کادر دیپلماتیک روسیه در هلند دربرگیرنده ۷۵ نفر است که با اخراج ۱۷ تن از آن‌ها، ۵۸ نفر در هلند باقی می‌مانند. ۱۷ دیپلمات روس که توضیحی درباره «اقدامات جاسوسی» آن‌ها داده نشده دو هفته برای ترک هلند فرصت دارند. دولت بلژیک نیز امروز اعلام کرد ۲۱ دیپلمات روسیه را به‌خاطر «جاسوسی» اخراج می‌کند.

مکارم شیرازی که گفته می‌شد بدحال است، با تأکید بر سخت‌گیری در حجاب و بستن فضای مجازی اعلام وجود کرد

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم روز سه‌شنبه ۹ فروردین در دیدار حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی کشور به آن‌چه مقام‌های جمهوری اسلامی «بدحجابی» زنان می‌خوانند و «احساس آزادی زنان در مسافرت‌ها» اعتراض کرد و گفت: «وضع حجاب در مجموع خوب نیست به‌خصوص در مسافرت‌ها که گویا آزادی بیشتری احساس می‌کنند. باید برای معضل بی‌حجابی راهکار ارائه داد.» به نوشته وب‌سایت مکارم شیرازی، او درباره وضعیت فضای مجازی هم ابراز نارضایتی کرد و فضای مجازی را «پایگاه شیطان» خواند. مکارم شیرازی گفت: «همچنان که قبلاً نیز گفته شد فضای مجازی بلای مهم عصر و زمان ماست و بسیاری از مفاسد، از فضای مجازی است و در واقع، فضای مجازی پایگاه شیطان شده است.» در روزهای گذشته اخباری مبنی بر حال نامساعد و بستری‌شدن مکارم شیرازی در بیمارستان منتشر شده بود اما دفتر او این اخبار را رد کرد.

سهیلا حجاب، فعال زندانی در اعتراض به فشار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و ممانعت آن‌ها از رسیدگی پزشکی به او، دست به اعتصاب غذا زد

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه در نامه‌ای از اعتصاب غذای دوباره خود خبر داد. برمبنای گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) مأموران زندان این فعال زندانی را روز دوشنبه ۸ فروردین مورد ضرب و شتم قرار داده و از ملاقات او با خانواده‌اش جلوگیری کرده‌اند. سهیلا حجاب خرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او اواخر اسفند همان سال با قرار وثیقه سه میلیارد تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد اما شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در ادامه با متهم کردن این فعال مدنی به «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «تشویش اذهان عمومی به قصد آشوب» و «تشکیل گروه غیرقانونی»، او را به ۱۸ سال حبس محکوم کرد که پنج سال از آن به عنوان اشد مجازات قابل اجراست. سهیلا حجاب در بخشی از نامه خود دلایل اعتصاب غذا را «اعمال نفوذ نهادهای امنیتی، جلوگیری از اعزام به مرخصی و عدم رسیدگی پزشکی» اعلام کرده و گفته که «راهی جز اعتصاب غذای مجدد ندارد». او با اشاره به گفت‌وگوی بی‌نتیجه با ۱۷ مقام بلندپایه قضایی از جمله انسیه خزعلی مشاور، ابراهیم رئیسی در «امور بانوان» و مقدسی فر، مشاور رئیس قوه قضاییه در امور زندانیان سیاسی امنیتی، دادستان، رئیس دادگستری تهران و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، درباره کاهش فشارهای نهادهای اطلاعاتی و امنیتی گفته: «فشارهای امنیتی کماکان ادامه داشته، بارها دست به اعتصاب غذا زدم که در نتیجه همین اعتصاب غذاها آسیب‌های جدی به سلامتی اندام‌های داخلی بدنم وارد گشته و هر بار که اعتصاب غذا نموده‌ام با وعده‌های بسیاری از جمع کثیری از مسئولان به اعتصاب غذای خود پایان دادم». این فعال مدنی در ادامه نامه خود می‌افزاید: «اعمال نفوذ و دخالت بازجویان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، فشارها، تهدیدها، پرونده‌سازی برای اعضای خانواده اینجانب منجر به فروپاشی نهاد خانواده و زندگی خصوصی اشخاص و افراد خانواده گردیده و صدمات جبران ناپذیری بر پیکره خانواده اینجانب وارد آورده است. خاطرنشان می‌کنم که سلامتی جسمی و روحی مادرم، به خصوص چشم او در خطر کامل نابینایی قرار دارد. تمام موارد فوق مطابق نظر پزشکی قانونی و پزشکان متخصص مغز و اعصاب قلب و چشم اینجانب نیاز به درمان خارج از زندان دارد که با اعمال نفوذ نهادهای اطلاعاتی مانع از اعطای مرخصی درمانی درخصوص اینجانب گردیده، لذا راهی جز اعتصاب غذای مجدد سراغ ندارم».

پایان اعتصاب غذای مراد طاهباز؛ دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی فوری زندانیان محیط زیستی شد

سازمان دید‌بان حقوق بشر از پایان اعتصاب غذای مراد طاهباز، فعال محیط زیست ایرانی‌ـبریتانیایی‌ـآمریکایی خبر داد و خواهان آزادی فوری او و دیگر فعالان محیط زیست زندانی شد. مراد طاهباز عضو هیئت‌مدیره مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان است. نیروهای اطلاعات سپاه او و هفت فعال محیط‌ زیست دیگر در ایران را بهمن ۱۳۹۶ دستگیر و زندانی کرد. این پرونده به پرونده فعالان محیط زیست مشهور است. اطلاعات سپاه فعالان محیط زیست مؤسسه حیات وحش پارسیان را متهم کرده بود که با دوربین‌های ساخت آمریکا به بهانه فیلمبرداری از گونه‌های در حال انقراض، از تأسیسات نظامی سپاه فیلمبرداری کرده است. سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت اطلاعات اتهام جاسوسی فعالان محیط زیست را رد کردند. آن‌ها ابتدا به افساد فی‌الارض متهم شده بودند. بعد شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی شش تن از آن‌ها را به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم کرد. از جمله مراد طاهباز به ۱۰ سال زندان محکوم شد. وزارت خارجه بریتانیا پیشتر اعلام کرده بود در جریان مذاکراتی که به آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، دو گروگان دوتابعیتی حکومت ایران منجر شد، توانسته مقام‌های جمهوری اسلامی را متقاعد کند که مراد طاهباز را به مرخصی نامحدود به خانه خود در تهران منتقل کنند. با این‌وجود او دو روز بعد از مرخصی به زندان بازگردانده شد و همزمان برخی از رسانه‌های داخلی ایران مدعی‌ شدند این زندانی به یک هتل منتقل شده است. بر مبنای اظهارات خانواده طاهباز، او اما به زندان منتقل شده و در اعتراض به این مسئله و عدم رسیدگی پزشکی دست به اعتصاب غذا زده بود. وبسایت امتداد گزارش داده بود که در طول مرخصی دست کم ۱۰ مامور امنیتی این شهروند را همراهی می‌کرده‌اند. یک منبع مطلع در تشریح وضعیت جسمی مراد طاهباز به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفت: «مراد طاهباز، با توجه به اینکه هشت روز در اعتصاب غذا سپری کرده بود به لحاظ جسمی با ضعف مفرط مواجه شد و از سوی دیگر از بیماری سرطان هم در رنج است و اعتصاب غذا باعث افزایش خطر جانی او می شود و با توجه به این موارد پس از هشت روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.»

اتحادیه‌ اروپا خواستار بازگشایی فوری مدارس دخترانه در افغانستان شد

اتحادیه‌ اروپا در بیانیه‌ای تصمیم طالبان مبنی بر تعطیلی مدارس دخترانه را محکوم کرد. در بیانیه‌ اتحادیه‌ اروپا آمده است که بستن مدارس به‌روی دختران، نقض آشکار اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر و چندین سند بین‌المللی است. این اتحادیه گفته است: «هیچ دلیل مذهبی یا اجتماعی نمی‌تواند چنین رفتار نابرابر را توجیه کند.» اتحادیه‌ اروپا محروم‌ساختن دختران افغانستان از آموزش را «تعهدشکنی طالبان به مردم افغانستان و عقب‌نشینی این گروه از تضمین‌هایی» دانست که به شرکای افغانستان داده‌اند. اتحادیه اروپا افزوده است که این تصمیم، بخت طالبان را برای به‌دست‌آوردن مشروعیت داخلی که به‌دنبال آن هستند، از بین می‌برد. این اتحادیه‌ تأکید کرده است که عدم لغو فوری تصمیم طالبان، پیامدهای گسترده‌ای بر اعتمادسازی خواهد داشت. وزارت خارجه‌ آمریکا نیز در بیانیه‌ای تصمیم طالبان مبنی بر بستن مدارس دخترانه را «مسیری اشتباه» در افغانستان دانسته و گفته است اقدامات طالبان نشان می‌دهند که این گروه به تعهداتی که مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی داده‌اند، پایبند نیستند. در بیانیه وزارت خارجه‌ آمریکا آمده است که آموزش و آزادی بیان ارزش‌ها یا امتیازهای غربی نیستند؛ بلکه به حقوق ‌بشر مربوط و برای جامعه‌ای صلح‌آمیز و مرفه در افغانستان ضروری‌اند.

گروه‌های حامی محیط زیست: با تغییر در کد،‌ مصرف برق بیت‌کوین ۹۹ درصد کاهش می‌یابد

گروه‌های حامی محیط زیست سه‌شنبه ۹ فروردین / ۲۹ مارس با آغاز کارزاری اعلام کردند که با تغییری اندک در کد استخراج بیت‌کوین، مصرف انرژی آن را می‌توان تا ۹۹ درصد کاهش داد. کارزار به راه‌افتاده «کد را تغییر بده،‌ نه اقلیم را» نام دارد. آغازگران آن را سازمان‌های «کارگروه محیط زیستی»، «صلح سبز ایالات متحده» و چندین گروه دیگر تشکیل می‌دهند. استخراج بیت‌کوین میزان زیادی برق مصرف می‌کند. هم‌اکنون مجموع کل برق مصرفی برای بیت‌کوین برابر با کل برق مصرفی در کشور سوئد است. اتریوم، دیگر رمزارز معروف همین حالا سیستم جدیدی را معرفی کرده که به گفته این شرکت مصرف برق را ۹۹ درصد کاهش خواهد داد. به علاوه، افزایش محبوبیت بیت‌کوین باعث شده در جایی مثل ایالات متحده معدن‌های زغال‌سنگ و دیگر سوخت‌های فسیلی که کهنه و به لحاظ اقتصادی بی‌صرفه شده بودند، اکنون برای تأمین انرژی استخراج بیت‌کوین به کار روند. در ایران نیز استخراج بیت‌کوین مسئول افزایش شدید مصرف برق و کمبود آن معرفی شده بود که باعث افزایش استفاده از مازوت برای تولید انرژی شد.

عذرخواهی خانه مداحان از اظهارات یک مداح معروف درباره پرداخت پاکت‌های پول به مداحان

مهدی اکبری، مداح معروف مشهد در مصاحبه‌ای که نسخه‌ای از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده سربسته در مورد گرفتن پاکت پول و تعیین قیمت مداحی قبل از خواندن، سخنانی بیان کرد که به مزاج خانه مداحان خوش نیامده است. خانه مداحان در این‌باره بیانیه‌ای منتشر و از سخنان مهدی اکبر عذرخواهی کرد. این نهاد که مطیع علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است برای پنهان کردن درآمدهای مداحان گفته است مداحی «برپایه عشق» است و «امور معنوی» فراتر از امور مالی است و مداحان «زیست زاهدانه» دارند. خانه مداحان بدون پاسخ روشن به سخنان مهدی اکبری گفته است «اظهار نظرهای شخصی برخی از مداحان هیچ‌گاه نظر جامعه مداحان نبوده و نیست.» ظاهراً در میان مداحان بر سر کاسبی اختلاف افتاده است. حسن آهی، فرزند علی آهی، مؤسس خانه مداحان در سال ۱۳۹۶ در مصاحبه‌ای گفته بود: «امروز مدیر خانه مداحان با طرح ترافیک، کارت استخر و... عده‌ای را دور خود جمع کرده است. (...) آقایان، پول خرج می‌کنند و کارهایی انجام می‌دهند تا یارگیری کنند.»

طالبان: کارمندان باید ریش و کلاه داشته باشند

حکومت طالبان کارمندان دولتی را موظف کرده‌ است که ریش بگذارند و کلاه داشته باشند. شماری از کارمندان وزارت امور خارجه افغانستان گفته‌اند که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به کارمندان و مراجعه‌کنندگانی که کلاه و ریش نداشته‌اند، اجازه داخل‌ شدن به ساختمان این وزارتخانه را نداده‌اند. به‌گفته این کارمندان، به آن‌ها گفته شده که از این به بعد با لباس شرعی به دفترهای‌ کار خود بیایند، ریش بگذارند، لباس افغانی بپوشند و لنگ یا کلاه به‌ سر کنند. کارمندان وزارت امور خارجه همچنین افزودند طالبان گفته‌اند کسانی‌ که ریش‌شان از یک قبضه کم‌تر باشد، اجازه ورود به این وزارتخانه را ندارند. در مورد کارمندان زن که تاکنون در بسیاری از اداره‌ها اجازه کار نیافته‌اند، نیز گفته شده که باید حجاب کامل داشته باشند. کارمندان می‌گویند به آن‌ها دستور داده شده از این مقررات پیروی کنند، در غیر این صورت اخراج خواهند شد.