ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهاجمان ناشناس در لندن با چاقو به پوریا زراعتی، مجری ایران‌اینترنشنال، حمله کردند

شبکه‌ی خبری «ایران‌اینترنشنال» گزارش داد که پوریا زراعتی، مجری این شبکه، در لندن و هنگام خروج از خانه هدف حمله چند مهاجم ناشناس مسلح به چاقو قرار گرفته است. بنا به این گزارش، زراعتی به بیمارستان منتقل شده و وضعیت او پایدار است. هنوز از هویت یا انگیزه‌ی احتمالی مهاجمان خبری در دست نیست. به گزارش ایران‌اینترنشنال، پلیس در حال بررسی این حادثه است.

نتانیاهو بدون توقف بمباران‌های غزه خواهان ادامه گفت‌وگوهای غیرمستقیم با حماس شد

درحالی‌که به نظر می‌رسید مذاکرات غیرمستقیم بین حماس و اسرائیل برای آتش‌بس به بن‌بست رسیده است، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جمعه ۱۰ فروردین / ۲۹ مارس به مذاکرات جدید با هدف آتش‌بس در غزه چراغ سبز نشان داد. دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نخست‌وزیر با مدیر موساد و مدیر سرویس امنیت عمومی (شین بت) گفت‌وگوهایی انجام داده و با دور بعدی مذاکرات در روزهای آینده در دوحه و قاهره، برای پیشبرد مذاکرات موافقت کرده است.» دفتر نخست‌وزیر اسرائیل تاریخ آغاز دور جدید مذاکرات را که قرار است دیوید بارنیه، رئیس موساد و رونن بار، رئیس شین بت در آن شرکت کنند، مشخص نکرد. دو روز پیش، نتانیاهو اعلام کرد هیئت اسرائیل را به‌دلیل این‌که آمریکا از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل علیه قطعنامه آتش‌بس در ماه رمضان استفاده نکرد، از دوحه پایتخت قطر، محل مذاکرات خارج می‌کند. روز گذشته (پنج‌شنبه) نیز به‌رغم فشارهای بین‌المللی، از جمله از سوی ایالات متحده، نتانیاهو بر عزم خود بر انجام حمله زمینی به رفح واقع در جنوب غزه تأکید کرد. در ماه‌های اخیر، چندین دور مذاکره از طریق مصر، قطر و ایالات متحده آمریکا، میانجی‌های بین‌المللی برگزار شده اما نتیجه‌ای در بر نداشته است. حماس و اسرائیل یکدیگر را متهم به سنگ‌اندازی در مذاکرات می‌کنند. از زمان آغاز جنگ در غزه، تنها یک آتش‌بس به‌مدت یک هفته در پایان ماه نوامبر گذشته برقرار شد این قانون اجازه آزادی حدود صد گروگان ربوده شده در حمله ۷ اکتبر را در ازای اسرای فلسطینی زندانی توسط اسرائیل داد.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت خطاب به حسن روحانی: به خاطر همین دروغ‌هاست که ردصلاحیت شدی

سپهر خلجی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری سابق ایران در مورد رویدادهای آبان ۱۳۹۸ در شبکه اکس نوشت: «در هشت سال که با مردم صداقت نداشتید حداقل امروز تمرین کنید که با مردم صادق باشید. هم وزیر کشور وقت و هم معاون وی بارها گفتند که از زمان دقیق اجرای گرانی بنزین خبر داشتید و معلوم نیست چرا حتی سخنان منصوبان خود را رد می‌کنید! طوری مردم را غافلگیر کردید که خودتان هم صبح جمعه فهمیدید! همین دروغگویی‌هاست که باعث رد صلاحیت می‌شود.» حسن روحانی ۲۵ بهمن‌ماه در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد در پاسخ به یکی از پرسش‌های آن‌ها که در سالنامه نوروزی این روزنامه منتشر شد، گفته بود: «اصل تصمیم، مصوبه سران سه قوه بود و تصمیم را گرفته بودیم. (...) من واقعاً از زیرنویس شبکه خبر فهمیدم بنزین دیشب گران شده! رئیسی اولین کسی بود که توییت زد و مخالفت کرد، در حالی که نامه سران قوا را با خط خودش امضا کرده بود!»

دومین درخواست مرخصی رضا شهابی، علی‌رغم «نیاز مبرم» او به جراحی، باز هم رد شد

با دومین درخواست مرخصی رضا شهابی، فعال کارگری زندانی، برای درمان بیماری‌اش باز هم مخالفت شد. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در کانال تلگرامی‌اش با انتشار این خبر نوشت که مخالفت مجدد مقام‌های قضائی و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با مرخصی شهابی، عضو ارشد سندیکا، علی‌رغم «نیاز مبرم» او به جراحی بنا به تشخیص پزشک متخصص مغز و اعصاب صورت می‌گیرد. بنا به گزارش سندیکا، شهابی نخستین‌بار بهمن ۱۴۰۲ برای درخواست داد اما به خاطر «سر موضع» بودن او، وزارت اطلاعات با مرخصی مخالفت کرد. دلیل مخالفت با مرخصی دوم را هم که اواخر اسفند درخواست شده بود، چنین گفته‌اند که «شهابی فاقد شرایط» است زیرا «یک‌سوم حکم» زندان را سپری نکرده است. این دلیل در حالی عنوان شده که رضا شهابی با حکم قابل اجرای پنج سال زندان، حدود ۲۳ ماه است در زندان به سر می‌برد. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی رضا شهابی و گروهی از فعالان کارگری، مترجمان و نویسندگان و فعالان صنفی معلمان را اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت کردند. دستگاه امنیتی و قضایی ایران با سناریوسازی امنیتی آن‌ها را به دلیل دیدار با دو تن از سندیکالیست‌های فرانسوی که با ویزای گردشگری به تهران رفته بودند به اقدام برای براندازی نظام جمهوری اسلامی متهم کرد. دادگاه انقلاب تهران رضا شهابی را در دادگاهی نمایشی که بدون حضور او برگزار شد به شش سال زندان محکوم کرد. این رأی در دادگاه تجدیدنظر تهران هم تأیید شد و بر اساس آن پنج سال از حکم صادر شده قابل اجرا است.

تاجیکستان ۹ نفر را در ارتباط با حمله به سالن کنسرت مسکو بازداشت کرد

در ارتباط با حمله یک هفته پیش به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو، ۹ مرد در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان بازداشت شدند. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های دولتی روسیه، گفته می‌شود که این افراد با قاتلان مظنون زندانی در مسکو ارتباط داشته‌اند. نیروهای روسیه نیز در این دستگیری شرکت داشتند. در حمله به سالن کنسرت در مسکو ۱۴۴ نفر کشته و شمار زیادی زخمی شدند. شاخه خراسان گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت این جنایت را برعهده گرفت. تاجیکستان که با افغانستان هم‌مرز است پناهگاه پیکارجویان اسلام‌گرای داعش محسوب می‌شود.

یونیسف: حدود ۱۴ هزار کودک فلسطینی به دست ارتش اسرائیل کشته شدند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در غزه تا کنون حدود ۱۴ هزار کودک قربانی حملات اسرائیل شده‌اند. یونیسف در بیانیه خود گفته است که به‌رغم تصویب قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل که در آن خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده بود، نیروهای اسرائیلی به عملیات نظامی خود در سراسر غزه ادامه می‌دهند و این امر موجب تلفات غیرنظامیان و آواره شدن بسیاری از آن‌ها و تخریب خانه‌ها و سایر زیرساخت‌های شهری شده است. پیش از این دیده‌بان حقوق بشر اوروــ‌مدیترانه، مستقر در ژنو نیز در گزارشی اعلام کرد که ارتش اسرائیل ظرف یک هفته در حمله‌هایش به مجتمع پزشکی الشفا و پیرامون آن در شهر غزه، ۱۳ کودک را با «شلیک مستقیم گلوله» کشته است. این سازمان در گزارش‌اش از لفظ «اعدام» (execution) برای اشاره به این کشتار استفاده کرد. روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل با گذشت بیش از ۵ ماه از جنگ در غزه، قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن خواهان «آتش‌بس فوری» و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه شده بود.

ایام نوروزی؛ ۶۱۷ نفر در ۱۵ روز اخیر بر اثر تصادف رانندگی در جاده‌های ایران کشته شدند

سیاوش محبی، جانشین رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: «از ابتدای اجرای طرح نوروزی پلیس یعنی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ساعت ۸ صبح امروز یعنی (جمعه) ۱۰ فروردین ۱۴۰۳، ۶۱۷ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و ۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند.» او افزود استان‌های کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان پرحادثه‌ترین استان‌های کشور به لحاظ آمار بالای تصادفات جاده‌ای بوده‌اند و در این بازه زمانی «به‌طور متوسط ۲۶ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است» روز گذشته، پنج‌شنبه ۹ اسفند، تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد که با توجه به مصوبه اخیر هیأت دولت برای افزایش مبلغ جرایم، نرخ جریمه‌ها به طور متوسط پنج برابر شده است. او بیشترین میزان افزایش جریمه را مربوط به رانندگی در حالت مستی دانست که با مصوبه اخیر دولت با افزایش ۷ برابری روبه‌رو شده است. مقام‌های مسئول در ایران شمار جان‌باختگان تصادف‌های جاده‌ای در سال ۱۴۰۲ را بیش از ۱۷ هزار نفر اعلام می‌کنند و مدعی‌اند بی‌احتیاطی رانندگان اصلی‌ترین عامل حوادث رانندگی منجر به مرگ است. جاده‌های حادثه‌خیز و خودروهای ناایمن دو عامل مؤثر در مرگ بر اثر حوادث رانندگی هستند.

بیش از ۳۰ نفر در حمله اسرائیل به استان حلب در سوریه کشته شدند

دست کم ۳۸ نفر شامل نظامیان و شهروندان عادی در حملات هوایی اسرائیل به استان شمالی حلب در سوریه کشته شدند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی با اعلام این خبر افزود که در میان کشته‌شدگان ۵ عضو حزب‌الله نیز حضور داشتند. وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که ساعت ۱:۴۵ بامداد جمعه به وقت محلی مناطقی در اطراف شهر حلب هدف حملات اسرائیل و یک گروه مسلح قرار گرفت که در جریان آن تعدادی شهروند و پرسنل نظامی کشته شدند. تعداد دقیق کشته‌شدگان در گزارش وزارت دفاع سوریه اعلام نشده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفت که حملات اسرائیل به انبار اسلحه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حلب اصابت کرد که به سلسله‌ای از انفجارهای بزرگ منجر شد. این گروه ناظر بر جنگ اعلام ادعا کرد که انبار مذکور متعلق به حزب‌الله بوده است. ارتش اسرائیل مسئولیت حملات را نپذیرفته است. اما پیش از این نیز طی سال‌ها، اسرائیل در خاک سوریه، در جایی که گروه‌های متحد ایران شامل حزب‌الله حضور دارند، حملاتی ترتیب داده است. این حملات از اکتبر و با آغاز دور جدید جنگ علیه غزه افزایش پیدا کرده است. اسرائیل حتی به دفاع هوایی ارتش سوریه و برخی نیروهای نظامی این کشور حمله کرده است. تعدادی از اعضای سپاه پاسداران جمهوری اسامی نیز در سال‌های اخیر در سوریه کشته شدند. در حال حاضر اسرائیل و حزب‌الله تقریبا هر روز از دو سوی مرز به یکدیگر آتش‌پراکنی می‌کنند. این بزرگترین تنش بعد از جنگ یک ماهه لبنان و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ است.