نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار اسکناس «صفر» یورویی در #تریر، زادگاه کارل #مارکس به مناسبت دویستمین سالگرد تولد او

۵ مه دویستمین سالگرد تولد #کارل_مارکس است. در شهر #تریر (آلمان) زادگاه او در تمام طول سال مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود. در این شهر به این مناسبت یک اسکناس «صفر» یورویی انتشار یافته، به یاد آرمان #مارکس: دنیایی بدون پول، یعنی برابری همگانی. پول نمایشی در تریر سه یورو می‌ارزد. کاسبی به بهانه مارکس.

محسنی‌ #اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه شایعات مربوط به حکم ارتداد اسفندیار #رحیم_مشایی را تکذیب، و روشنگری درباره علت عدم تعقیب قضایی #احمدی‌نژاد را به آینده موکول کرد

غلامحسین محسنی #اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه یکشنبه ۹ اردیبهشت در نشست خبری هفتگی‌اش در پاسخ به پرسشی درباره عدم تعقیب قضایی محمود #احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران «شائبه‌داربودن» سخنان انتقادآمیز اخیر او از نهادهای حکومتی را تأیید کرد و گفت «اینکه چرا تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد، عرض قبلی بنده است که ان شاءالله در آینده روشن می‌شود.» او شایعات مطرح‌شده درباره احتمال صدور حکم #ارتداد برای اسفندیار #رحیم‌مشایی، رئیس‌دفتر او در زمان ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد. خبر احتمال صدور حکم ارتداد علیه مشایی ــ که در بازداشت به سر می‌برد ــ را روح‌الله احمدزاده کرمانی، معاون سابق احمدی‌نژاد منتشر کرده بود. مشروح سخنان اژه‌ای به زودی در زمانه منتشر می‌شود.

رجب طیب #اردوغان در یک سخنرانی در شهر ازمیر به طرفدارانش وعده داد که در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی زودتر از موعد پیروز خواهند شد و رهبر حزب اپوزیسیون #جمهوری‌خواه_خلق را «دیکتاتور» خواند

رجب طیب #اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه شنبه هشتم اردیبهشت در شهر ازمیر، مهم‌ترین پایگاه حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق (ج ه پ) برای هوادارانش سخنرانی کرد و وعده پیروزی در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری را داد که بیش از یک سال زودتر از موعد، ۲۴ ژوئن برگزار خواهد شد. اردوغان به علاوه #کمال_قلیچ‌داراوغلو، رئیس ج ه پ را نیز «دیکتاتور» خواند. اگر او برنده انتخابات شود، اختیاراتش به موجب تغییر قانون اساسی در رفراندوم سال قبل #ترکیه افزایش خواهد یافت. هرچند اردوغان هنوز به طور رسمی اعلام کاندیداتوری نکرده، اما سخنرانی شنبه در ازمیر آغاز غیررسمی کارزار انتخاباتی او بود. انتخابات آتی ترکیه تحت وضعیت اضطراری برگزار می‌شود.

#تلگرام در ایران نیز وصل شد

پیام رسان #تلگرام پس از چند ساعت اختلال در ایران نیز وصل شد. صبح امروز پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام گفته بود مشکل فعلی به داغ شدن مجموعه‌‌ای از سرورها برمی‌گشته و اشکال به زودی برطرف می‌شود.

#اسدالله_ایمانی، امام جمعه #شیراز استعفا داد ـ او در نامه به رهبر ایران دلیل استعفا را «ناخوشی و ضعف شدید جسمانی» خواند درحالی‌که وب‌سایت حامیان #احمدی‌نژاد او را به #فساد_مالی متهم کرده

#اسدالله_ایمانی، #امام_جمعه_شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر شنبه هشت اردیبهشت از سمت خود استعفا داد و در نامه‌ای به رهبر ایران نوشت که «وظیفه این امر خطیر و رسالت مهم» را بعد از چهار دهه «به صاحب آن» بازمی‌گرداند. او دلیل استعفایش را «ناخوشی و ضعف شدید جسمانی» دانست. در همین حال، وب‌سایت «دولت بهار» وابسته به حامیان محمود #احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران با اعلام خبر استعفای او نوشت: «چندی پیش چهارجوان عدالتخواه شیرازی، به جرم انتقاد از هزینه‌های انتخاباتی امام جمعه سابق شیراز در دادگاه محکوم شدند.»

علی‎رغم تقلای دولت برای کنترل تورم: خودروهای سایپا تا ۱۰ میلیون تومان گران شد‎

#سایپا یکی از بزرگترین خودروسازان داخلی با صدور بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های خود در سراسر ایران، بهای محصولات خود را افزایش داده است. خبرگزاری دانشجویان ایران(ایستا) اعلام کرد این شرکت که بخشی از آن متعلق به دولت است، به طور میانگین از چهار تا ۱۰ میلیون تومان قیمت خودروهایش را گران کرده. این افزایش قیمت در شرایط رخ داده که دولت با پایین نگه داشتن نرخ ارز تلاش می‎کند تورم را کنترل کند.

#حسن_روحانی در آستانه #روز_کارگر: ۵۵ درصد پول نفت را به مستمر‌ی‌بگیران می‌دهیم

#حسن_روحانی، رئیس جمهوری در جشنواره ملی قدردانی از کارگران که به مناسبت هفته کارگر در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: ۵۵ درصد پول نفت را می گیریم و به مستمری بگیران می‌دهیم. او گفت پول نفت کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است درحالی که پولی که سازمان تأمین اجتماعی به کارگران می‌پردازد حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان است. به گفته روحانی، دولت بیش از حد فربه شده و باید با عصا و ویلچر راه برود. دولت روحانی از زمان روی کار آمدن کوشیده با تعدیل ساختاری و خصوصی سازی، هزینه‌های دولت را کاهش دهد. همزمان در سال‌های گذشته بازنشستگان بارها برای دریافت حقوق و مزایا و معوقه‌های خود دست به اعتراض زده‌اند. وضع زندگی بازنشستگان در ایران طوری شده که بعد از سال‌ها خدمت به دولت در خطر فقر قرار گرفته‌اند و حقوق آنها متناسب با نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی نیست.

پادشاه #عربستان عملیات احداث «#قدیه»، یک شهرک تفریحی چندین میلیارد دلاری در نزدیکی #ریاض را افتتاح کرد

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه #عربستان همراه با محمد #بن_سلمان، ولیعهد این کشور پروژه شهرک تفریحی #قدیه در جنوب غربی ریاض را شنبه‌شب ۲۸ آوریل / هشت اردیبهشت افتتاح کرد. این شهرک تفریحی با مساحتی بیش از ۳۳۴ کیلومتر مربع دو برابر پارک «دیزنی ورلد» است و شامل پارک آبی، پارک موضوعی، رویدادهای فرهنگی و اقامت‌گاه‌های تفریحی می‌شود. مقام‌های عربستان انتظار دارند که این پارک سالانه یک و نیم میلیون بازدیدکننده داشته باشد. تنها هزینه زیرساخت‌های قدیه به ۸ میلیارد دلار می‌رسد. ولیعهد عربستان در حال اعمال سیاست‌های اقتصادی و سیاسی جدید در این کشور است و مجتمع‌های تفریحی همچون قدیه بخشی از پروژه اقتصادی سعودی برای کاهش وابستگی به نفت است. چندین روز پیش پس از چهار دهه نخستین سینمای عربستان افتتاح شد. شهرک تفریحی قدیه ۲۰۲۲ افتتاح خواهد شد.

دسترسی به #تلگرام در برخی کشورها ممکن شد ــ در ایران همچنان با مشکل مواجه است

کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران می‌گویند دسترسی به #تلگرام در ایران تنها بر روی نسخه دسکتاپ این پیام‌رسان ممکن است. با این حال بنابر آخرین گزارش‌ها دسترسی به پیام‌رسان تلگرام که نزدیک به ۱۰ ساعت در بسیاری از کشورهای جهان قطع بود، بار دیگر در شماری از این کشورها ممکن شده است. هر چند همچنان برخی سرویس‌های این پیام رسان از جمله نمایش تصاویر و ویدیو‌ها و "نمایش فوری" لینک‌ها (instant view) غیر فعال است. صبح امروز پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام گفته بود مشکل فعلی به داغ شدن مجموعه‌‌ای از سرورها برمی‌گشته و اشکال به زودی برطرف می‌شود.

حسن #روحانی در مراسمی به مناسبت هفته #کارگر وزیران کابینه را به دو دسته «نومید» و «امیدوار» تقسیم کرد و گفت که خودش برای شنیدن هر چه کمتر این نومیدی‌ها تلاش می‌کند

حسن #روحانی یکشنبه ۹ اردیبهشت در مراسمی به مناسبت #هفته_کارگر از سخنان برخی وزرا که نومیدانه مشکلات پیش رو همچون #خشکسالی و کمبود بودجه را گوشزد می‌کنند، انتقاد کرد. او گفت در ذهنش وزرا به دو دسته «نومید» و «امیدوار» تقسیم می‌شوند گرچه هر دو دسته «پرتلاش» هستند. رئیس‌جمهوری ایران خواهان امیدواری بیشتر شد و گفت «تلاش کردم گوش من نومیدی‌ها را کم بشنود». او با ذکر مثال‌هایی تلویحاً خود را مسئول تمام کاستی‌های دولت ندانست و گفت «همه با هم» باید خوب باشند. در مورد مشکلات کارخانه‌ها نیز همین را گفت: «اگر #کارگر خوب نباشد کارفرما چطور به سود می‌رسد؟ اگر کارگر خوب باشد سرمایه نباشد، کار پیش نمی‌رود. همه با هم کار را پیش می‌برید.» حسن روحانی در ماه‌های اخیر به خاطر عمل‌نکردن به وعده‌های انتخاباتی هدف انتقاد اصلاح‌طلبان و رأی‌دهندگان به او بوده است. اعتراضات کارگری نیز در ماه‌های اخیر تقریباً هر روزه ادامه یافته است.

#تلگرام از کار افتاده، اما این ربطی به #فیلترینگ ندارد. برخی سرورهای تلگرام داغ کرده اند. بنیانگذار تلگرام می‌گوید مشکل برطرف می‌شود

در ایران #تلگرام از دسترس خارج شده، اما این موضوع ربطی به #فیلترینگ ندارد. در اروپا نیز مشکل دیده می‌شود. از ساعت ۲ بامداد یکشنبه به وقت اروپای مرکزی مشکل بروز کرده. #پاول_دوروف، بنیانگذار تلگرام گفته که مشکل به داغ شدن مجموعه‌‌ای از سرورها برمی‌گشته و اشکال برطرف می‌شود. با وجود اعلام رفع اشکال در برخی گزارش‌ها، هنوز از ایران و اروپا خبر می‌رسد که مشکل برقرار است.

حزب حاکم #ارمنستان در پی اعتراض‌های گسترده مخالفان اعلام کرد که نامزدی برای نخست‌وزیری معرفی نخواهد کرد

حزب جمهوری‌خواه #ارمنستان، حزب حاکم بر این کشور اعلام کرد که نامزدی برای نخست‌وزیری معرفی نمی‌کند. سخنگوی این حزب دلیل این کار را کاهش تنش‌ها و تهدیدهای امنیتی خواند. قرار است پارلمان ارمنستان اول مه نخست‌وزیر جدید را معرفی کند. سرژ #سرکیسیان، نخست‌وزیر پیشین این حزب پس از ۱۱ روز تظاهرات و اعتراض ده‌ها هزار نفر علیه او، ۲۳ آوریل از سمت نخست‌وزیری ارمنستان استعفا داد. اما مخالفان به رهبری نیکول #پاشینیان به تظاهرات خود علیه فساد و برای تجدید حیات سیاسی این کشور ادامه داده‌اند. پاشینیان که عضو پارلمان است، گفته که او باید به عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب شود.

زلزله ۴ ریشتری کاکی بوشهر را لرزاند. در مورد خسارات احتمالی گزارشی داده نشده

زلزله ۴ ریشتری ساعت هشت و ۱۳ دقیقه و ۳۴ ثانیه روز یکشنبه به وقت محلی بخش کاکی از توابع شهرستان دشتی استان بوشهر را لرزاند. ایرنا از قول عبدالله نادری فرماندار دشتی نوشته است: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر خسارت و تلفات ناشی از زلزله کاکی دریافت نشده است.

معاون تهذیب #حوزه_علمیه استان #تهران: طلاب باید زبان‌ خارجی فرا گیرند تا در #جنگ_نرم با دشمن فعال باشند

حجت‌الاسلام غلامرضا شاه جعفری، معاون تهذیب #حوزه_علمیه استان تهران گفته است: «#طلاب باید زبان های خارجی را فرا گیرند، تربیت طلاب زبان دان برای پاسخگویی به مخاطبان جهانی امری لازم و ضروری است.» او افزوده است که «جنگ نرم» دشمنان علیه اسلام بالا گرفته و طلاب باید با آموزش زبان خارجی پاسخ شبهات را بدهند. او همچنین آموزش زبان برای جذب مسیحیان به اسلام را لازم دانسته و گفته روس‌ها به اسلام رو آورده‌اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: #برجام بدون آمریکا برای ایران هیچ مفهومی ندارد. بودن و نبودنش فرقی ندارد چون راه سرمایه‌گذاری در ایران بسته است

سیدحسین نقوی ‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته است: «جمهوری اسلامی الحاق هیچ بندی را به #برجام نمی‌پذیرد. اگر آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند، ما هم از این توافق‌نامه خارج خواهیم شد؛ اصولا برجام بدون آمریکا برای ما مفهومی ندارد.» او #برجام را برای حکومت ایران بی‌حاصل دانسته و گفته «در حال حاضر نیز شرایط تفاوتی با بر هم زدن برجام از سوی آمریکا ندارد، زیرا سران آمریکا فضا را برای جذب سرمایه‌گذاری احتمالی پس از برجام مبهم می‌کنند و در واقعیت سرمایه‌گذاری در کشور انجام نمی‌شود.»

ابراهیم_اصغرزاده، چهره قدیم #اصلاح‌طلبان و عضو شورای شهر اول تهران: هيچ قدمي را در سال ۹۷ نمي‌توان برداشت، مگر اينکه به اعتراض‌های سال 96 توجه کرد. #روحانی به راست در غلطیده و مردم را ناامید کرده است

#اصلاح‌طلبان بوروکرات شده‌اند: این موضوع را #ابراهیم_اصغرزاده، چهره قدیم #اصلاح‌طلبان و عضو شورای شهر اول تهران در مصاحبه با روزنامه شرق گفته است. او همچنین گفته: « هيچ قدمي را در سال ۹۷ نمي‌توان برداشت، مگر اينکه به اعتراض‌های سال ۹۶ توجه کرد.» به نظر اصغرزاده، « از تابستان سال ۹۶ به اين سمت، آقاي روحاني به سمت راست چرخيد و عدم موفقيت او (البته تا حدودي) در تحقق وعده‌ها باعث شد جامعه سرخورده شود.»

بحث درباره جنازه #مومیایی ادامه دارد. پرسش خبرگزاری ایسنا: شما با جنازه عکس سلفی می‌گیرید؟

خبرگزاری ایسنا نوشته است: « این روزها سلفی انداختن به یک موضوع مرسوم تبدیل شده است و افراد در بسیاری از مکان‌ها و موقعیت‌ها ترجیح می‌دهند خودشان از خودشان عکس یادگاری بگیرند.» این خبرگزاری در این رابطه، با اشاره به #مومیایی منسوب به #رضاشاه، پرسیده است: «شما اگر در مواجه با یک جنازه قرار بگیرید، با او یک عکس سلفی می‌گیرد یا به سنت و آیین فرهنگی و دینی وفادار می‌مانید و حرمت مرده را نگه می‌دارید؟»