نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#رقیه_نفری، دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر‌ و فعال توئیتری بازداشت شد

#رقیه_نفری دانشجوی رشته ریاضی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و فعال توئیتری که با نام مستعار «اشرف» در میان کاربران توئیتر شناخته می‌شد، از روز هفتم اردیبهشت‌ ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری‌ خود در شهرستان #شهریار بازداشت شده است. بر اساس اخبار رسیده از سوی فعالان دانشجویی، رقیه (اشرف) نفری روز ۱۰ اردیبهشت‌ ماه و پس از سه روز بازجویی به #زندان_قرچک ورامین منتقل شده است. او در توئیت‌های خود به انتقاد از سیاست‌های سران و مسئولان جمهوری اسلامی به‌ ویژه در دوران پس از شیوع #ویروس_کرونا پرداخته بود. نهادهای امنیتی و قضایی تاکنون توضیحی درباره دلیل یا دلایل بازداشت این فعال توئیتری به خانواده او ارائه نداده‌اند. به گفته منابع نزدیک به خانواده رقیه نفری، دادگاه برای آزادی این دانشجو ۶۰۰ میلیون تومان #وثیقه تعیین کرده است. نهادهای امنیتی در فضای همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و به تبع آن تعطیلی دانشگاه‌ها و همچنین عدم امکان برگزاری تجمعات اعتراضی از سوی دانشجویان، فشارها را بر نهاد دانشگاه افزایش داده‌اند. بازداشت و به زندان انداختن دانشجویان بر خلاف ادعای #ابراهیم_رئیسی، رئیس #قوه_قضاییه است که در بخشنامه خود خواستار کم کردن ورودی زندان‌ها در ایام شیوع ویروس کرونا شده بود. فعالان مدعی این قبیل بخشنامه‌ها را نمایشی می‌خوانند و معتقدند که ضمانتی برای اجرای آنها وجود ندارد.

تمدید حکم #بازداشت #حمید_نوری در #سوئد برای هفتمین بار

دادگاه #استکهلم حکم بازداشت #حمید_نوری (حمید عباسی) را که به عنوان دادیار سابق #قوه_قضاییه جمهوری اسلامی شناخته می‌شود تا یک ماه دیگر تمدید کرد. به این ترتیب او دست‌کم تا روز ۲۷ ماه می/ هفتم خرداد ۹۹ در بازداشت خواهد بود. #ایرج_مصداقی، نویسنده و زندانی سابق سیاسی که از جان‌به‌دربردگان اعدام‌های سال ۶۷ و از شاکیان پرونده حمید نوری است، روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت/ ۲۹ آپریل، این خبر را در صفحه توئیتر خود اعلام کرد. این هفتمین بار است که بازداشت موقت نوری تمدید می‌شود. هنوز مشخص نیست که دادگاه او چه زمانی برگزار خواهد شد. به گفته ایرج مصداقی، دادستان سوئد برای تکمیل تحقیقات مورد نظر، حکم بازداشت حمید نوری را تمدید کرده تا ارتباط او با خارج از محل نگهداری فعلی‌اش قطع باشد؛ مبادا که آزادی او باعث از بین بردن یا دستکاری اسناد و مدارک لازم برای تحقیقات پرونده بشود. مقام‌های قضایی سوئد ۹ نوامبر سال ۲۰۱۹/ ششم آبان ۹۸ حمید نوری را هنگام ورود به سوئد در فرودگاه بین‌المللی استکهلم بازداشت کردند. قرار بازداشت او بعد از آن هر ماه به درخواست دادستان پرونده تمدید شده است.

#سازمان_ملل درباره «تأثیرات فاجعه‌بار» پیامدهای #کرونا بر #زنان هشدار داد

سازمان ملل متحد معتقد است که پیامدهای بیماری کرونا می‌تواند تأثیرات مخربی بر زنان بگذارد. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) تخمین می‌زند که خروج از محدودیت‌های ناشی از ویروس جدید کرونا می‌تواند منجر به هفت میلیون بارداری غیرمترقبه شود. همچنین به دلیل قطع زنجیره تأمین دارویی حدود ۴۷ میلیون زن در کشورهای فقیر دیگر نمی‌توانند به داروهای ضدبارداری مدرن دسترسی داشته باشند. صندوق جمعیت سازمان ملل همچنین نگران افزایش شدید خشونت علیه زنان و ازدواج دختران است. ناتالیا کانم، مدیر صندوق جمعیت سازمان ملل گفت ویروس کوویدـ۱۹ می‌تواند «تأثیرات فاجعه‌باری بر دختران و زنان در سراسر جهان داشته باشد». این سازمان بین‌المللی خواستار حمایت بیشتر از افراد آسیب‌پذیر شده است.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۵۹۵۷ نفر، مبتلایان ۹۳۶۵۷ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۸۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۵۹۵۷ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (سه‌شنبه) تا ظهر امروز (چهارشنبه)، ۱۰۷۳ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۹۳۶۵۷ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۷۳۷۹۱ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۲۹۶۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

#حسن_روحانی می‌گوید زمان پایان #کرونا روشن نیست و مردم خود را برای کار و فعالیت آماده کنند

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت در جلسه هیئت دولت گفت: «به دلیل ناروشن بودن پایان این ویروس (کرونا) ما خودمان را برای کار، فعالیت، علم و دانش و امید به جامعه آماده کنیم و بنابر فرض این‌که این ویروس برای مدتی در کنار مردم است ما باید مبنا را بر این بگذاریم چون هیچ کس نمی‌تواند در دنیا پیش‌بینی کند پایان این اپیدمی چه زمانی است.» روحانی افزود: «ما باید یک مقدار بدبینانه فعالیت‌مان را در برابر این ویروس ببینیم. باید تمام دستورالعمل‌های پزشکی را رعایت کنیم و کار و تولید در کنار این احتیاط‌ها ضروری است. وقتی بود که می‌گفتیم در خانه بمانید الان می‌گوییم برای ضرورت در خانه بمانید.» ستاد ملی مبارزه با کرونا آغاز مجدد فعالیت‌های اقتصادی مشاغل «کم‌خطر» را تحت عنوان طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» از ۲۳ فروردین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران به‌اجرا گذاشت. برخی از نهادهای پزشکی از جمله سازمان نظام پزشکی نسبت به این اقدام هشدار دادند و بر خطر موج دوم شیوع ویروس کووید- ۱۹ در کشور تأکید کردند. از آغاز این فعالیت‌های اقتصادی در چندین استان از جمله سیستان و بلوچستان و فارس شمار مبتلایان به کرونا سیر صعودی داشته است.

تاکنون در دوران #کرونا ۷۹۶ نفر در ایران بر اثر مسمومیت با #متانول جان خود را از دست داده‌اند

کامبیز سلطانی‌نژاد عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی ایران گفت: «از اول اسفند سال گذشته تا ششم اردیبهشت سال جاری ۷۹۶ مورد مرگ بر اثر مسمومیت با متانول گزارش شده و تهران با ۲۰۵ مورد بیشترین فوتی را در میان استان‌ها دارد.» سلطانی‌نژاد همچنین گفت در این‌بازه زمانی، بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت بیش از چهار هزار نفر به علت مسمومیت حاد بر اثر متانول به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور مراجعه کردند. پس از شیوع ویروس کووید-۱۹ در ایران چنین شایعه شد که مصرف مشروبات الکلی مانع از ابتلا به آن می‌شود. سلطانی‌نژاد نسبت به بروز مسمومیت‌های جمعی ناشی از متانول و عوارض مصرف نوشیدنی‌های الکی تقلبی در کشور اظهار تأسف کرد و گفت: «در این میان برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب با توجه به کمبود اتانول در کشور، از متانول (الکل متیلیک) برای تهیه فرآورده‌های ضدعفونی و یا مشروبات الکلی تقلبی استفاده کردند. او تأکید کرد که متانول یک ماده سمی است و هیچ‌گونه کاربرد بهداشتی و پزشکی ندارد و فقط برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

برکت #کرونا برای فاتحه‌خوانان: فاتحه‌خوانی از راه دور با تبلت، دقیقه‌ای ۲۰ هزار تومان

با شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در ایران کسب و کار فاتحه‌خوانان نه تنها از رونق نیفتاد بلکه درآمد سرشاری هم نصیب آن‌ها شد. به گزارش روزنامه خراسان فاتحه‌خوان‌ها به تبلت و فناوری‌های تماس تصویری مجهز شده‌اند. ظاهراً درآمدش هم کم نیست: برای هر ۵ تا ۱۰ دقیقه قرآن و فاتحه‌خوانی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به کارتشان واریز می‌شود. در ایران تاکنون ۵۸۷۷ نفر در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

در #جهان تعداد مبتلایان به #کرونا از سه میلیون نفر فراتر رفت. بیشترین تعداد جانباختگان در یک روز در #برزیل به ثبت رسید

بر اساس آمار مرکز دانشگاهی «جانز هاپکینز» شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان از سه میلیون نفر گذشت. بر همین اساس تا صبح چهارشنبه ۲۹ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت ۳ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۹ ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در جهان شناسایی شده است. از این جمعیت تاکنون ۲۱۸ هزار و ۱۳ نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند. حدود ۹۵۹ هزار نفر هم سلامت خود را بازیافته‌اند. نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد با انجام تست گسترده کرونا این کشور خود را برای بازگشایی مشاغل از ۱۱ مه سال جاری آماده می‌کند. دولت آلمان مشاغل را بازگشایی و قوانین سختگیرانه قرنطینه را لغو کرده است و با این حال از شهروندان خواسته چنانچه میسر باشد در خانه بمانند. برزیل بالاترین تعداد کشته در یک روز را اعلام کرد. در این کشور آمریکای جنوبی با تراکم جمعیت بالا تاکنون بیش از ۷۳ هزار نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

در #آمریکا تعداد مبتلایان به #کرونا از یک میلیون نفر فراتر رفت

مرکز دانشگاهی «جانز هاپکینز» اعلام کرد که شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا از یک میلیون نفر گذشت. این میزان، حدود یک سوم آمار ابتلای جهانی است. بر همین اساس تا صبح چهارشنبه ۲۹ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت یک میلیون و ۳۵ هزار و ۷۵۶ ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در آمریکا شناسایی شده است. از این جمعیت تاکنون ۵۹ هزار و ۲۶۶ نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند. حدود ۱۴۲ هزار نفر سلامت خود را بازیافته‌اند و بیش از ۱۵ هزار نفر هم در شرایط بحرانی بیماری، بین مرگ و زندگی قرار دارند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا شامگاه سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: « «حالا که کارشناسان ما معتقدند بدترین روزهای این بیماری همه‌گیر را پشت سر گذاشته‌ایم آمریکایی‌ها چشم به راه بازگشایی ایمن و سریع اقتصاد کشورمان هستند.»