ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در پی افشای فایل صوتی ظریف، علی ربیعی جانشین حسام‌الدین آشنا شد

پیامدهای انتشار فایل صوتی سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره نقش سپاه در سیاست‌های خارجی همچنان ادامه دارد. حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که گفته می‌شود از برگزارکنندگان نشست فاش‌شده با ظریف بوده استعفا داد و در پی آن حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، علی ربیعی، سخنگوی دولت را جایگزین او کرد. روحانی در حکم خود نوشته است ربیعی با حفظ سمت‌اش به‌عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک منصوب می‌شود. روحانی اظهار امیدواری کرده است که علی ربیعی «با رعایت سیاست‌های کلی نظام» به وظایف خود عمل کند. علی ربیعی، سه‌شنبه ۷ اردیبهشت در یک نشست خبری ادعا کرد که فایل صوتی ظریف به سرقت رفته است. او همچنین اعلام کرد که روحانی به وزارت اطلاعات دستور پیگیری داده است. فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای ظریف یکشنبه ۴ اردیبهشت منتشر شد. آن‌چه ظریف در این فایل گفت این بود که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ و به تعبیر روشن‌تر سپاه پاسداران بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. افشای این فایل سبب واکنش‌های بسیاری در داخل ایران و همچنین در آمریکا شد.

۸۵ درصد موارد مرگ بر اثر کرونا در تهران مربوط به سنین ۵۵ سال و بیشتر بوده است

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به روند افزایشی کرونا در این استان گفت: «در طول ۲۴ ساعت گذشته رکورد جدیدی در میزان بستری جدید در استان به ثبت رسید و کماکان بالاترین میزان بستری و مرگ و میر مربوط به ابتدای کهنسالی است.» زالی گفت: »آمار بیماری کرونا در استان تهران در شاخه صعودی و روبه افزایش است به شکلی که ما در طول ۲۴ ساعت گذشته رکورد جدیدی در میزان بستری جدید در استان به ثبت رساندیم و ۱۸۲۰ بیمار جدید در تهران در ۲۴ ساعت قبل بستری شدند که ۲۰۲ نفر از آنها مستقیما در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.» وی افزود: «با این احتساب کلیه موارد بستری در ۱۰۵ بیمارستان استان تهران ۸۲۳۰ بیمار است که ۲۰۱۰ نفر از آنها در ICU بستری هستند. با توجه به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۳۰ بیمار مجموعا از بیمارستان‌های تهران ترخیص شدند و با توجه به عدد ۱۸۲۰ رکورد روزانه مشاهده می‌کنید که تعداد بستری جدید ما از موارد ترخیصی فزونی دارد و این نشان‌دهنده بالا بودن سطح اشباعی بیمارستان‌ها است.» زالی گفت: «در طول روزهای اخیر مجددا الگوی خانوادگی بیماران رو به افزایش است. تنها شاخصی که نسبت به هفته گذشته کاهش یافته میزان مراجعین و بستری زیر ۱۰ سال بوده است اما در گروه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال افزایش آمار مبتلایان را داریم. متاسفانه ۸۵ درصد مرگ و میر در استان تهران در طول هفته اخیر مربوط به سنین بالاتر از ۵۵ سال بوده است و ۵۴ درصد بستری هم مربوط به گروه سنی ۵۵ سال به بالا بوده است یعنی کمامان بالاترین میزان بستری و مرگ و میر مربوط به ابتدای کهنسالی است.»

در آستانه روز کارگر، رضا شهابی و خانواده‌اش را به قتل تهدید کردند

رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و خانواده‌اش در آستانه روز کارگر تهدید جانی شده‌اند. این فعال کارگری چهارشنبه هشتم اردیبهشت در نامه سرگشاده به مسئولان قضایی درباره این تهدیدها که به ارعاب فیزیکی خواهرزاده او نیز رسیده، می‌نویسد: «مدتی است فردی ناشناس با دو شماره متفاوت به خودم و همسرم از طریق واتس‌آپ و پیامک، پیام‌های تهدیدآمیز داده است. ابتدا با این تصور که ممکن است از مزاحمت‌های معمول باشد، اهمیت ندادم تا این که دو روز پیش با ارسال چند پیام به همسرم، ایشان، من و پسر و دخترم را تهدید به قتل کرده بود. پس از این تهدیدات تلفنی، دیروز عصر در خیابان جیحون دو نفر موتورسوار به خواهرزاده‌ام هجوم برده و وی را به شدت مرعوب کرده و در حالی‌که خواهر‌زاده‌ام دچار شوک عصبی شده است، او را با تهدید از محل برخورد، به چند کوچه بالاتر می‌برند و با پیچاندن دست و خشونت فیزیکی به او می‌گویند که: «به دایی‌ات گفته بودیم تاوان سختی خواهد داد حالا باهات کاری نداریم ولی برو به دایی‌ات بگو حواسش باشد و دست از کارهایش بردارد، در غیر این صورت هم پسرش و هم دخترش را می‌گیریم و خودش را طوری می‌زنیم که کسی او را نشناسد.» شهابی از مسئولان قضایی خواسته که در رفع تهدید جانی پیش‌آمده بکوشند. سندیکای شرکت واحد نیز «نگرانی عمیق» از این تهدیدها را ابراز کرده و خواستار رسیدگی سریع و مؤثر مسئولان قضائی شده است. رضا شهابی ۱۳۸۴ همراه با گروهی دیگر از کارگران ایرانی سندیکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی، یکی از تشکل‌های کارگری مستقل برجسته در ایران را تأسیس کرد. او نخستین بار در سال ۸۹ بازداشت و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی در مجموع به شش سال زندان محکوم شد. هنوز از بازگشت شهابی به کار جلوگیری می‌شود. تهدید جانی او و خانواده‌اش در آستانه روز جهانی کارگر انجام می‌شود که ۱۵ تشکل از جمله سندیکای اتوبوس‌رانی به مناسبت آن بیانیه صادر کردند و خواهان ایجاد تشکلی سراسری به عنوان یک شورای همکاری، برای مقابله با پراکندگی مبارزه‌های جنبش کارگری و صنفی و زنان شده‌اند. به باور آنها، مطالبه فوری و اساسی کارگران واکسیناسیون فوری رایگان و عمومی است که صاحبان قدرت با نادیده گرفتن آن به بحران‌ها دامن می‌زنند.

نماینده مجلس: نگران ورود ویروس جهش یافته کرونا از هند به استان سیستان و بلوچستان هستیم

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «معاون سازمان هواپیمایی اعلام کرد که تمام سفرها از هند و پاکستان لغو شده اما گزارش‌هایی به دست ما رسید که متوجه شدیم این اتفاق به صورت کامل نیفتاده است. این موضوع از طرف نمایندگان مجلس در حال پیگیری است.» روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت گفته بود «صدای پای» نسخه جهش یافته ویروس کرونا از هند به گوش می‌رسد. نماینده چابهار در مجلس درباره ورود شهروندان هند مبتلا به کووید-۱۹ از مرز استان‌های همجوار به بوشهر گفت: «در بوشهر تقریبا ۲۰ تبعه هندی اقامت دارند و گویا خبری مبنی بر ابتلای برخی از آن‌ها به ویروس کرونا شنیده شده است. ما برای استان سیستان و بلوچستان نگران هستیم؛ چرا که مرز زمینی با پاکستان داریم. هر چند که اختلافات بین هند و پاکستان باعث لغو ترددها از هند به پاکستان شده است اما صدای پای کرونای هندی به گوش می‌رسد.» سعیدی تأکید کرد: «ما از مسئولان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت امور خارجه می‌خواهیم که به صورت جدی به این ماجرا ورود کنند. همه راه‌های ارتباطی با هند باید بسته شود؛ چراکه گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از هند به دست ما رسیده که این اتفاق نیفتاده است.»نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در هند ۵۰ درصد مسری‌تر و ۶۰ درصد کشنده‌تر از انواع قبلی ویروس است.

افزایش آلاینده‌ها هوای مشهد را در وضعیت هشدار قرار داد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی پنجشنبه ۹ اردیبهشت اعلام کرد با افزایش چشمگیر حجم آلاینده‌ها در هوای کلانشهر مشهد، کیفیت هوای این شهر وارد وضعیت هشدار شده است. تورج همتی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: «میانگین کنونی شاخص کلی کیفیت هوای مشهد با شاخص ۱۳۶ ای. کیو. آی (AQI) نشانگر هوای آلوده برای شهروندان این کلانشهر است. هم‌اکنون کیفیت هوا در سه منطقه سمرقند، خاقانی و شهید آوینی در وضعیت هشدار و آلوده تنفسی برای تمامی افراد قرار دارد.» همتی در ادامه افزود: «کیفیت هوا در ۲۰ منطقه دیگر شهر مشهد که دارای ایستگاه سنجش آلودگی هوا هستند، نشانگر وضعیت هشدار برای تنفس افراد حساس است.» روزانه افزون بر یک میلیون دستگاه خودرو در کلانشهر مشهد با سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت رفت و آمد می‌کنند.

پایتخت از ابتدای سال تاکنون تنها دو روز هوای پاک داشته است

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا تهران از ابتدای سال تاکنون ۳۳ روز هوای قابل قبول، چهار روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز هوای پاک داشته است. بر این اساس هم‌اکنون شاخص آلودگی هوای تهران بر روی عدد ۷۹ یعنی بازه «قابل قبول» قرار دارد. طی ۲۴ ساعت گذشته هم هوای تهران در همین محدوده با شاخص آلودگی ۷۷ قرار داشت.

استقبال نخست‌وزیر پاکستان از آمادگی عربستان برای تنش‌زدایی با ایران

عمران ‌خان، نخست‌وزیر پاکستان از تلاش عربستان برای عادی‌سازی روابط با ایران استقبال کرد. عمران خان چهارشنبه شب با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «ما از ابتکار عربستان برای صلح با ایران استقبال می‌کنیم. ایران همسایه ما و عربستان نزدیک‌ترین دوست ماست. هرگونه اقدام در مسیر صلح باعث تقویت انسجام امت اسلامی می‌شود.» محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که شامگاه سه‌شنبه ۲۷ آوریل/۷ اردیبهشت از تلویزیون دولتی عربستان پخش شد اعلام کرد عربستان علاقه‌ای به دشمنی با ایران ندارد: «ایران همسایه ماست و ما در تلاش برای برقراری روابط خوب با این کشور هستیم و از رشد و شکوفایی ایران خشنود می‌شویم.» ولیعهد سعودی سپس تلویحاً با اشاره به مذاکرات بغداد گفت: «ما با شرکایمان در منطقه همکاری می‌کنیم که اختلافاتمان با ایران را از میان برداریم. حمایت ایران از شبه‌نظامیان [شیعه] و گسترش برنامه هسته‌ای این کشور دو چالش بزرگ است.»