ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک انفجار خونین دیگر در مسجدی در کابل: ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند

کابل بار دیگر صحنه حادثه‌ای خونین شد. عصر جمعه ۹ اردیبهشت در مسجدی در منطقه سه‌راهی علاءالدین ناحیه ششم شهر کابل انفجاری رخ داد که دست‌کم پنج نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر در آن زخمی شدند. خبرگزاری فرانسه گفته است در این انفجار دست‌کم ۱۰ نفر کشته شده‌اند. بیمارستان اورژانس کابل نیز گفته است تا کنون از محل انفجار دو کشته و ۲۳ زخمی به این بیمارستان منتقل شده‌اند. برخی از منابع مردمی شمار کشته و زخمی‌‌شدگان را ۵۰ نفر اعلام کرده‌اند. نوع انفجار و مسئولیت آن هنوز روشن نیست. شب گذشته (پنج‌شنبه) نیز دو انفجار در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ، جان دست‌کم ۱۱ نفر را گرفت و چندین نفر دیگر را زخمی کرد. مسئولیت این حمله را گروه «دولت اسلامی» (داعش) به‌عهده گرفت. به‌تاگی انفجارهای مشابهی در دو مسجد در ولایت‌های قندوز و مزارشریف رخ داده بود که تلفات سنگین بر جای گذاشت.

سالیانه در ایران «۸۰۰ کارگر» بر اثر حوادث کاری جان خود را از دست می‌دهند

حسن اصیلیان، رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای از وقوع سالیانه ۱۳ هزار حادثه کاری در ایران خبر داد و گفت ۸۰۰ مورد از این حوادث منجر به مرگ کارگران می‌شود. به‌گفته اصیلیان، این حوادث در پی فقدان ایمنی کار روی می‌دهد و بسیاری از گزارش‌هایی که می‌توانند از آسیب‌های جدی پیش‌گیری کنند ارائه داده نمی‌شوند. همچنین بیماری‌های ناشی از کار، عامل ۸۱ درصد از مرگ‌های مربوط به مشاغل است و حوادث سهم ۱۹ درصدی از مرگ‌های حین کار را به خود اختصاص داده است. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

نامه سرگشاده ۲۸ نفر از روشنفکران و هنرمندان آلمان به اولاف شولتس: دیگر سلاح‌های سنگین در اختیار اوکراین قرار ندهید، برای آتش‌بس فوری اقدام کنید

بوندستاگ، پارلمان آلمان پنج‌شنبه ۸ اردیبهشت / ۲۸ آوریل ارسال سلاح‌های سنگین به اوکراین را تصویب کرد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پیش از این نسبت به چنین اقدامی تردید داشت. جمعه ۹ اردیبهشت / ۲۹ آوریل، ۲۸ روشنفکر و هنرمند آلمانی در نامه‌ سرگشاده‌ای به شولتس نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم هشدار دادند و ضمن قدردانی از او به‌دلیل آن‌که خطرات گسترش جنگ در اوکراین را با دقت مورد بررسی قرار داده، خطاب به صدراعظم آلمان نوشته‌اند: «دیگر سلاح‌های سنگین را چه به‌طور مستقیم و چه غیرمستقیم در اختیار اوکراین قرار ندهید. برعکس، از شما می‌خواهیم هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا نسبت به آتش‌بس فوری اطمینان حاصل شود؛ مصالحه‌ای که هر دو طرف بتوانند آن را بپذیرند.» نویسندگان نامه ضمن محکوم کردن «تجاوز روسیه به‌عنوان نقض حقوق بین‌الملل» و این‌که وظیفه سیاسی و اخلاقی حکم می‌کند که «از خشونت تهاجمی بدون مقاومت عقب‌نشینی نکنید»، گفته‌اند باید قاطعانه مانع از وقوع جنگ هسته‌ای شد. آن‌ها افزوده‌اند «تحویل مقادیر زیادی سلاح سنگین می‌تواند خود آلمان را به یکی از طرف‌های جنگ تبدیل کند» و ضد حمله روسیه نیز می‌تواند زمینه را برای دخالت ناتو فراهم کند و به‌همراه آن خطر جنگ جهانی را افزایش دهد. نویسندگان نامه مسئولیت خطر تشدید درگیری هسته‌ای را برعهده «متجاوز اصلی» دانسته‌اند و از سوی دیگر گفته‌اند «افزایش مسابقه تسلیحاتی که تحت فشار رخ می‌دهد می‌تواند آغاز مسابقه‌ای جهانی با پیامدهای فاجعه‌بار باشد.» آن‌ها در انتهای نامه خود ضمن تأکید بر این‌که «تلاش برای صلح جهانی مهم است»، آورده‌اند: «ما بر این باوریم که رئیس دولت آلمان می‌تواند سهمی تعیین‌کننده در راه حلی داشته باشد که در برابر قضاوت تاریخ بایستد.» از امضاکنندگان این نامه می‌توان به این افراد اشاره کرد: آندریاس درسن (فیلمساز)، مارتین والزر (نویسنده)، یولی تزه (نویسنده)، لارس آیدینگر، (بازیگر)، پروفسور دکتر راینهارد مرکل ( فیلسوف حقوقی)، الکساندر کلوگه (فیلمساز و تهیه‌کننده سینما)، راینهارد می (نوازنده و خواننده) و پروفسور دکتر پتر ویبل (نظریه‌پرداز هنر و رسانه).

راهپیمایی «روز قدس» با نمایش موشک‌های بالستیک «خیبرشکن» و «عماد ۳» و شعار «محو اسرائیل»

در ایران جمعه ۹ اردیبهشت راهپیمایی «روز قدس» برگزار شد. قبل از شروع این راهپیمایی در تهران، جدیدترین موشک بالستیک جمهوری اسلامی با نام «خیبرشکن» و «عماد ۳» به نمایش گذاشته شد. بنا به گزارش رسانه‌های ایران موشک «خیبرشکن» ۱۴۵۰ کیلومتر برد دارد. در این مراسم همچنین «نمایشگاه موشک‌های محور مقاومت» برگزار شد و در آن موشک قاسم جهاد اسلامی فلسطین، موشک عیاش۲۵۰ حماس فلسطین، موشک فاتح ۱۱۰حزب‌الله لبنان، موشک تشرین ارتش سوریه، موشک جمال ۶۹نجباءعراق، موشک قدس۲ انصارالله یمن، موشک سجیل سپاه پاسداران به نمایش درآمدند. شعار اصلی راهپیمایان «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آل‌سعود و خائنین منطقه» و «آزادی فلسطین و قدس شریف» بود. در این مراسم دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: «زوال رژیم منحوس شیطانی (اسرائیل) روز به روز نزدیک‌تر می‌شود و به‌زودی از صحنه محو خواهد شد.» در قطع‌نامه راهپیمایی نیز از «محو اسرائیل» سخن گفته شد.

کومه‌له: دستگیرشدگان در بانه از فعالان کارگری و مدنی بوده‌اند و ربطی به کومه‌له نداشته‌اند

خبرگزاری تسنیم از خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران جمعه ۹ اردیبهشت گزارش داد که نهادهای اطلاعاتی برخی از اعضای حزب کومه‌له (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران) را در بانه بازداشت کرده‌اند. بنا به گزارش تسنیم اداره کل اطلاعات استان کردستان با انتشار اطلاعیه‌ای ادعا کرد که «اعضای این هسته که از خارج از کشور هدایت می‌شدند، قصد داشتند با امنیتی نمودن مناسبت‌ها، روز جهانی قدس و روز کارگر را تحت شعاع قرار دهند.» کومه‌له با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد بازداشت‌شدگان از فعالان کارگری و مدنی سرشناس و خوشنام شهر بانه هستند و هیچگونه ارتباط تشکیلاتی با کومەله ندارند. در این اطلاعیه گفته شده: «این نخستین باری نیست که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای فعالان مدنی و چهره‌های خوشنام کردستان اینگونه پاپوش های امنیتی سرهم بندی می‌کنند. جمهوری اسلامی تلاش می‌کند از طریق اینگونه تبلیغات و پرونده‌سازی‌ها راه را بر گسترش فعالیت‌های مدنی علنی و قانونی ببندد.» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «اینگونه دستگیر‌ی‌ها نتوانسته و نخواهد توانست جامعه زنده و بیدار کردستان را به سکوت و خاموشی وادار کند و از پیگیری حقوق اولیه و مطالبات حق‌طلبانه خود باز دارد.»