ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دختران بیشترین شرکت‌کنندگان در جنبش محیط زیستی «جمعه‌ها برای آینده» را تشکیل می‌دهند

پژوهشگران در مورد شرکت‌کنندگان جنبش محیط زیستی «جمعه‌ها برای آینده» (Friday for Future) تحقیق کرده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که بیشترین آن‌ها را نوجوانان و جوانان بین ۱۴ تا ۱۹ ساله تشکیل می‌دهند که در میان آن‌ها دختران بالاترین تعداد را دارند. این آمار را محققان با پرسش از ده‌ها هزار نفر از تظاهرکنندگان روز جمعه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس به‌دست آورده و منتشر کرده‌اند. در تظاهرات شهرهایی همچون آمستردام، فلورانس و وین در این روز، حتی دختران ۷۰ درصد کل شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دادند. پژوهشگران یکی از دلایل شمار بالای دختران شرکت‌کننده در تظاهراتِ «جمعه‌ها برای آینده» را به دختر بودن گرتا تونبرگ، دانش‌آموز سوئدی آغازگر این جنبش، مربوط دانسته‌اند. گرتا تونبرگ در ماه‌های گذشته توانست با سازماندهی یک اعتصاب چندین هفته‌ای در مدارس، توجه افکار عمومی را در سوئد و دیگر کشورهای جهان به موضوعات محیط زیستی جلب کند. او به کنفرانس بین‌المللی آب‌وهوا در لهستان نیز دعوت و حتی نامزد دریافت جایزه نوبل شد. «جمعه‌ها برای آینده» یا «اعتصاب دانش‌آموزی برای بحران اقلیمی» یک جنبش دانش‌آموزی جهانی متعهد به آگاهی‌بخشی درباره بحران اقلیمی کره زمین است که اعضایش در ساعات درس در روز جمعه به خیابان‌ها می‌روند و علیه بحران محیط زیست در جهان تظاهرات می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر #سوریه: در حملات هوایی به #ادلب دست‌کم ۱۰ غیرنظامی کشته شدند

رژیم سوریه چهارشنبه ۸ خرداد / ۲۹ مه حملات هوایی جدیدی را در منطقه ادلب انجام داد که به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این حملات دست‌کم ۱۰ غیرنظامی کشته شدند. این منطقه در دست نیروهای شورشی تحریرالشام قرار دارد و نیروهای سوریه و متحدان روسی آن قصد بازپس‌گیری آن را دارند. هفت نفر از غیرنظامیان کشته‌شده در منطقه سرجه، منطقه مرزی بین نیروهای تحریرالشام و نیروهای دولتی سوریه، بوده‌اند. رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید حملات هوایی رژیم اسد و روسیه در چندین منطقه با شدت ادامه دارد. روز گذشته، سه‌شنبه ۷ خرداد / ۲۸ مه در حملات رژیم سوریه به مناطق تحت کنترل شورشیان در استان‌های ادلب و حلب دست‌کم ۲۷ غیرنظامی کشته شدند که به‌گفته سازمان ملل ۱۱ نفر از آن‌ها کودک بودند. از روز یکشنبه گذشته تاکنون نزدیک به ۵۰ نفر در حملات ارتش سوریه و روسیه به مناطق شمال غربی سوریه کشته شده‌اند. سوریه و متحدانش از اواخر ماه آوریل حملات خود به مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال غرب این کشور را شدت بخشیده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید از آن تاریخ بیش از ۲۵۰ غیرنظامی از جمله حدود ۵۰ کودک در حملات هوایی کشته شده‌اند.

#خامنه‌ای #پدافند_هوایی خاتم‌الانبیاء و پدافند هوایی ارتش را از هم جدا کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل نیروهای مسلح ایران با صدور احکامی جداگانه امیرسرلشکر عبدالرحیم موسوی را با حفظ سمت فرماندهی کل ارتش به‌عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء و امیرسرتیپ علیرضا صباحی‌فرد را به سمت فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش منصوب کرد. او در حکم خود برای عبدالرحیم موسوی بر تفکیک امور پدافند هوایی ارتش از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء تأکید کرده است. خامنه‌ای همچنین در حکم خود برای صباحی‌مقدم نوشته است که تشکیل نیروی پدافند هوایی به‌عنوان نیروی چهارم ارتش به پیشنهاد مشترک ستاد کل نیروهای مسلح و قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء و بنا به پیشنهاد فرمانده کل ارتش، صورت گرفته است. قرارگاه پدافند هوایی ارتش یکی از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی است که در بهمن ۱۳۸۷ و با تقسیم نیروی هوایی ایران به دستور رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شد. خامنه‌ای این انتصاب‌ها را در جهت «بهره‌برداری از تمام قابلیّت‌ها و ظرفیت‌های نیروهای مسلح و کشور» و «دفاع نفوذناپذیر از آسمان کشور و تقویت شبکه یکپارچه، کامل، قوی و به‌روز فرماندهی و کنترل پدافند هوایی» دانسته است.

#محمدعلی_نجفی: #میترا_استاد صدایم را برای نهاد‌های امنیتی ارسال می‌کرد

محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران که ظاهراً بنا بر اعترافاتش در اثر اختلافات خانوادگی همسر دومش میترا استاد را به ضرب گلوله کشته است، چهارشنبه ۸ خرداد در دادسرای جنایی تهران گفت: «همسرم صدای مرا برای نهاد‌های امنیتی کشور ارسال می‌کرد. بر سر همین موضوع با ایشان به شدت درگیری داشتیم.» نجفی همچنین افزود: «یک نهاد تماس‌های مرا شنود می‌کرد و در اختیار همسرم قرار می‌داده است که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است.» او نامی از این نهاد یا نهادهای امنیتی نبرد. نجفی مدعی شد که قصد کشتن همسرش را نداشته و فقط می‌خواسته با اسلحه او را تهدید کند: «وقتی مرا اسلحه به دست دید؛ ترسید و دستش را دور گردنم انداخت همین باعث شلیک گلوله‌ها شد.» شهردار سابق تهران گفته است که حاضر بوده مهریه همسرش را که ۱۳۶۲ سکه بود به او بپردازد اما او حاضر به جدایی نبود. به‌گفته نجفی بعد از این حادثه به سر خاک پدر و پدربزرگش رفته که خود را بکشد اما تصمیم گرفته که خود را معرفی کند. چند نفر از اصلاح‌طلبان از جمله صادق زیباکلام و غلامحسین کرباسچی نسبت به بهره‌برداری سیاسی جناح اصولگرا از ماجرای قتل میترا استاد هشدار داده‌اند.

#آمریکا اعلام کرد که اگر ایران ۱۲ شرط #پمپئو را جدی بگیرد آماده #مذاکره است

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر ایران ۱۲ شرط مایک پومپئو وزیر امور خارجه این کشور را جدی بگیرد آماده مذاکره است. اورتگاس همچنین تأکید کرد که آمریکا به سیاست فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد داد. به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا کانال ویژه‌ای برای ارتباط با ایران وجود ندارد و مقام‌های آمریکایی نظرات خود را به‌‌شکل علنی بیان می‌کنند و مقام‌های ایران می‌توانند آن‌ها را بخوانند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۶ خرداد / ۲۷ مه در جریان دیدار با آبه شنزو، نخست‌وزیر ژاپن، از احتمال مذاکره با ایران سخن گفت. ترامپ در این‌باره گفت: «معتقدم ایران تمایل به مذاکره دارد. اگر این تمایل را داشته باشند، ما هم مایل به مذاکره هستیم».

#ائتلاف_عربی به انبار مهمات #حوثی‌ها در فرودگاه #صنعا حمله کرد. وزیر خارجه #فرانسه: #عربستان و #امارات به «جنگ کثیف» #یمن پایان دهند

به گزارش خبرگزاری رویترز، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی چهارشنبه ۲۹ مه/ ۸ خرداد به انبار مهمات و سلاح حوثی‌ها در پایگاه نظامی در فرودگاه صنعا حمله کرد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه شامگاه سه‌شنبه ۲۸ مه/ ۷ خرداد از عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواست به جنگ کثیف در یمن پایان دهند. خبرگزاری فرانسه روز گذشته از ورود یک محموله سلاح‌های فرانسوی به عربستان سعودی خبر داده بود. لودریان گفت فرانسه در زمینه فروش سلاح به این کشورها «کاملاً هوشیار» است. وزارت بهداشت یمن اعلام کرده که از زمان آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ تاکنون ۵۳ هزار نفر در این کشور کشته یا مجروح شده‌اند. حمله ائتلاف سعودی به صنعا همزمان با ورود جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به امارات انجام شد. لودریان، وزیر خارجه فرانسه شامگاه گذشته تنش‌های آمریکا با ایران را نگران‌کننده خواند و گفت این تنش‌ها ممکن است به اتفاقات تصادفی منجر شود. بولتون روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران ایران را متهم کرد که در حادثه خرابکاری نفت‌کش‌های فجیره دست داشته اما مدرکی ارائه نداد.

مادر #میترا_استاد خواهان قصاص #محمد_علی_نجفی شد

مادر میترا استاد، همسر محمد علی نجفی، شهردار اسبق تهران که ظاهراً بنا بر اعترافات نجفی در اثر اختلافات خانوادگی به دست او به ضرب گلوله کشته شد خواهان قصاص محمد علی نجفی شد که به این قتل اعتراف کرده و اعترافات او هم از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. مادر مقتول به روزنامه ایران گفت: «میترا با نجفی اختلاف داشت. او را دلداری دادیم و گفتیم که به خاطر مهیار (پسرش) حرفی نزند. مهیار امتحان ریاضی داشت و این درگیری‌ها در روحیه او تأثیر می‌گذاشت. همسر سابق میترا مهندس است و او به خاطر مشکلات شخصی که با همسر سابقش داشت از او جدا شد. دیروز صبح مهیار هراسان تماس گرفت و خبر مرگ میترا را داد.من از خون دخترم نمی‌گذرم و برای قاتلش قصاص می‌خواهم.» محمد علی نجفی یکی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان است. انتخابات مجلس شورای اسلامی هم ۲ اسفند ۹۸ برگزار می‌شود. صادق زیبا کلام در واکنش به اعترافات نجفی به قتل همسر دومش گفت:اصولگرایان تلاش خواهند کرد (همچنانکه شروع هم کرده‌اند) حداکثر بهره‌برداری سیاسی را از این ماجرا بکنند. اصلاح‌طلبان هم تلاش می‌کنند از هزینه آن بکاهند.

امام جمعه #کازرون به ضرب چاقو کشته شد

حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون بامداد چهارشنبه ۸ خرداد با ضربات چاقو مقابل در منزل خود به قتل رسید. به گفته سرهنگ کاووس محمدی، معاون اجتماعی فرمانده ناجا در استان فارس، این حادثه ساعت سه و نیم بامداد در حالی که مقتول از مراسم احیا به خانه‌اش برمی‌گشت اتفاق افتاد. ضارب متواری است، از انگیزه او اطلاعی در دست نیست و پلیس در تلاش برای بازداشت اوست. اعتراضات مردم به تقسیمات کشوری در شهر کازرون در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت سال گذشته به درگیری با نیروهای پلیس و ناآرامی‌هایی در این شهر منجر شد. محمد خرسند از مخالفان طرح تقسیمات کشوری در کازرون بود.