ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنان معترض افغانستان: «در شرایط خفقان تن به سکوت تسلیم ندهید»

گروهی از زنان معترض افغانستان یکشنبه ۸ خرداد/۲۹ مه در اعتراض به وضعیت معیشتی، فقر و محدودیت‌های طالبان علیه زنان، در کابل راهپیمایی کردند. طبق گزارش روزنامه «اطلاعات روز» در این راهپیمایی که از مقابل وزارت معارف حکومت طالبان آغاز شد، زنان معترض شعار «نان، کار، آزادی، پیش به‌سوی آبادی»‌ سردادند. یکی از معترضان پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود «اینجا همه‌چیز ممنوع است بجز گرسنگی». زنان معترض در پایان این راهپیمایی در قطعنامه‌ای با اشاره به گسترش بیش از پیش فقر در افغانستان پس از تسلط گروه تروریستی طالبان بر این کشور اعلام کردند: «اکثریت قریب‌به‌اتفاق مردم افغانستان از تأمین حداقل موادغذایی و مایحتاج زندگی‌شان عاجز مانده‌اند. طالبان بر کرسی‌های مدیریت کشور لمیده اما به‌جای این‌که به فکر حل مشکلات مردم و چاره‌جویی برای رفع فقر و بیکاری باشند، تمام توان‌شان را برای ایجاد محدودیت بر زنان و دخالت در خصوصی‌ترین امور شهروندان به‌کار می‌برند.» آن‌ها خواستار فشار بر حکومت طالبان برای قبول مسئولیت درخصوص معاش مردم شدند. زنان معترض افغانستان در قطعنامه خود به برکناری بیش از ۹۵ درصد از کارمندان ادارات دولتی اعم از ملکی و نظامی توسط حکومت طالبان اعتراض کردند که به گفته آن‌ها دامنه فقر را گسترده‌تر کرده است. آن‌ها خواستار بازگشت کارمندان ادارات دولتی به سرکار شده‌اند. در بند دیگری از قطعنامه‌ زنان به عدم نظارت بر کمک‌های بین‌المللی اشاره شده و آمده است: «نهادهای کمک‌رسان خارجی و کشورهای کمک‌کننده بر توزیع کمک‌ها نظارت درست ندارند و بیشتر کمک‌ها با هدایت گروه حاکم به مناطق و ولایت‌های خاص سوق داده شده و مستحقین واقعی از دریافت این کمک‌ها محروم می‌شوند.» زنان معترض در ادامه خواستار بازگشایی هرچه زودتر مکتب‌ها و مدارس به‌روی دختران بالاتر از کلاس ششم شده‌اند. آنان از مردم افغانستان خواسته‌اند که «در برابر شرایط خفقان، تن به تسلیم و سکوت ندهند و تحت هر شرایطی از حقوق اساسی و آزادی‌های مشروع و برحق‌شان دفاع کنند».

پرستاران سازمان تأمین اجتماعی در اعتراض به اجرا نشدن قانون مشاغل سخت تجمع کردند

جمعی از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی صبح یک‌شنبه مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی تجمع کردند تا به اجرا نشدن قانون مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران اعتراض کنند. سازمان تأمین اجتماعی با وجود رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر بازنشستگی پرستاران با ۲۵ سال سابقه کار، از اجرای این رأی سر باز می‌زند. پرستاران معترض پلاکارد و دست‌نوشته‌هایی به همراه داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «خواسته کادر درمان سازمان تامین اجتماعی، بازنشستگی بر اساس بخشنامه‌های تجمیع و تنقیع و اجرای رای قطعی دیوان عدالت اداری در این خصوص است.» همزمان با پرستاران تأمین اجتماعی، بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز همانند یک‌شنبه‌های قبل در چند شهر به خیابان آمدند تا به تعلیق همسان‌سازی و تأخیر در تصویب و ابلاغ افزایش حقوق دوره بازنشستگی اعتراض کنند.

شورشیان اسلام‌گرا در کنگو دستکم ۲۴ تن از ساکنان یک روستا را کشتند

در شرق کنگو شورشیان اسلام‌گرای موسوم به«نیروهای متحد دموکراتیک» (ADF) به یک روستا حمله بردند و به روایت سازمان صلیب سرخ ۲۴ را نفر را کشتند. سخنگوی ارتش کنگو اما در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تعداد کشته شده‌ها را «ده‌ها» تن اعلام کرد که در حمله شبانگاهی شورشیان وابسته به گروه ADF به روستایی در استان کیوو شمالی به قتل رسیدند. گروه رصد امنیتی «کیوو» که خشونت‌ها در کنگو را زیر نظر دارد شمار قربانیان این حمله را ۲۷ نفر گزارش کرد. منابع دولتی کنگو گفته‌اند که نیروهای امنیتی هفت تن از شورشیان را کُشتند و چند تن دیگر را اسیر کردند. این قتل عام یک ماه پس از برقراری نسبی آرامش در منطقه به دنبال عملیات نظامی مشترک کنگو و اوگاندا علیه شورشیان در نوامبر ۲۰۲۱، صورت گرفته است که می‌تواند به معنای آغاز دور تازه‌ای از خشونت در این منطقه باشد. صلیب سرخ محلی روز جمعه ۲۷ مه/ ششم خرداد هم از کشف جسد ۱۷ سرباز که سرشان بریده شده بود در استان نایبوری خبر داده بود. احتمال می‌رود آن‌ها نیز قربانی خشونت ADF شده باشند.

تعرفه‌های پستی ۲۰ تا ۵۰ درصد گرانتر شد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکشنبه ۸ خرداد/۲۹ مه از افزایش ۲۰ درصدی هزینه خدمات پایه پستی شامل ارسال عادی و سفارشی محصولات برای شهروندان خبر داد. او اخبار مبنی بر احتمال دو تا سه‌ برابر شدن تعرفه‌های پستی را رد کرد و گفت: «طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مقرر شده که خدمات پایه پستی، عادی و سفارشی ۲۰ درصد برای مردم عادی، ۵۰ درصد برای حقوقی‌ها و دولتی‌ها افزایش یابد. خدمات غیرپایه، ویژه و پیشتاز نیز ۴۰ درصد، مطابق با تورم افزایش می‌یابد زیرا تعرفه‌های پستی از سال ۱۳۹۸ تغییر نکرده بودند.» در روزهای گذشته اخباری مبتنی بر افزایش تعرفه‌های پستی منتشر شده بود و برخی از شهروندان گزارش کرده بودند که برای ارسال محموله‌هایشان از آن‌ها هزینه‌ای بیشتری گرفته شده است. بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی تحت تاثیر افزایش هزینه تعرفه‌های پستی قرار خواهند گرفت. طبق گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) وزیر ارتباطات شرکت ملی پست را موظف به راه‌اندازی سامانه‌ای برای برگرداندن هزینه‌های اضافه بر قیمت مصوب به شهروندان کرده است. محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست پیشتر با اعلام این‌که این شرکت با ۱۰ تا ۱۵ میلیاردتومان ضرر روزانه مواجه است و هزینه‌ای بالغ بر دو برابر تعرفه فعلی برای ارسال محموله‌های پستی می‌پردازد، گفته بود : «تعرفه‌های پستی در دی ماه ۱۴۰۰ در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات مصوب شده و ما اجازه پیاده‌سازی آن‌ها را داشتیم، اما به دلیل تصمیم ستاد تنظیم بازار که تا انتهای سال بنا به دستور رئیس جمهوری هیچ تعرفه دولتی افزایش پیدا نکند، اجرای این مصوبه معلق ماند و به تشکیل اولین جلسه ستاد تنظیم بازار بعد از سال جدید موکول شد».

وزیر بهداشت : «ورود آبله میمون به ایران ثابت نشده است»

بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت ایران یکشنبه ۸ خرداد/۲۹ مه در مصاحبه با خبرنگاران گفت که ورود بیماری آبله میمون به ایران «هنوز ثابت نشده است». طبق گزارش خبرگزاری تسنیم بهرام عین‌الهی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌ها نسبت به آبله میمون گفت: «این بیماری بیشتر عوارض پوستی دارد و میزان مرگ و میر آن مثل کرونا نیست و خیلی کم است. در کشور ما هم تعدادی موارد مشکوک عنوان شده بود که نمونه‌های آن را به انستیتو پاستور دادیم و هیچ کدام از آنها ثابت نشد. بنابراین هنوز در کشور ما ثابت نشده آبله میمون آمده باشد. با این حال کارشناسان وزارت بهداشت در مرزها شرایط را کنترل می کنند و اگر موردی بود حتماً در مورد آن اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.» پیشتر ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران، از شناسایی شش بیمار مشکوک به آبله میمون در ایران خبر داده و گفته بود پنج نفر از این افراد مشمول نمونه‌گیری شدند که نتیجه آزمایش سه نفر منفی شده است. آبله میمون یک عفونت ویروسی معمولاً خفیف است که در بخش‌هایی از غرب و مرکز آفریقا یک بیماری بومی به‌شمار می‌رود. همزمان با اظهارات وزیر بهداشت مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری ریاست جمهوری و رئیس سابق انستیتو پاستور ایران هم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت کیت تشخیصی آبله میمون در کشور موجود است و اگر فرد مشکوک یا مبتلایی در کشور وجود داشته باشد، تشخیص بیماری سخت نیست. او در عین‌حال تاکید کرد که کسانی که پیشتر واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا ۸۵ درصد نسبت به این ویروس ایمنی خواهند داشت اما به‌دلیل همه‌گیر نبودن این بیماری هنوز نیازی به تزریق همگانی واکسن آبله وجود ندارد. مصطفی قانعی گفت اگر نیاز به تزریق واکسن به‌وجود آید با توجه به تجربه قبلی درباره واکسن کرونا که «اول پول ساخت را می‌گیرند و بعد دست به تولید می‌زنند» دولت از سه تا شش ماه قبل این واکسن‌ها را به تولیدکننده داخلی سفارش دهد. روز جمعه یک مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی شیوع آبله میمون را قابل مهار خواند و اعلام کرد که کشورها باید گام‌های سریعی برای مهار شیوع آبله میمون بردارند و اطلاعات مربوط به ذخایر واکسن خود را به اشتراک بگذارند.