نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطع کامل برق در استان‌های جنوبی عراق وزیر برق این کشور را به استعفا کشاند

در روزهای اخیر در استان‌های المثنی، میسان، ذی قار و بصره واقع در جنوب عراق همزمان با گرمای بیش از ۵۰ درجه برق نیز به‌طور کامل قطع شده است. وزارت برق عراق گفته است مهم‌ترین دلایل قطع برق، کاهش ارسال سوخت گاز به نیروگاه‌ها، بیشتر شدن مصرف همزمان با گرمای شدید و عدم پایبندی استان‌ها به سهمیه برق اختصاص‌یافته به هر استان است. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق به شبکه روداو گفته است به دلیل قطع لوله انتقال گاز به المثنی-القادسیه که هنوز دلیل آن معلوم نیست، برق این استان‌ها به‌طور کامل قطع شده است. به‌گفته مسئولان وزارت برق عراق در۱۰ روز گذشته بیش از ۳۱ حمله به خطوط انتقال برق انجام شده است و این حملات یکی از عوامل قطع برق به شمار می‌رود. ماجد حنتوش، وزیر برق عراق همزمان با قطع برق و گرمای شدید اعلام کرد استعفای خود را تقدیم مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر کرده است. استعفای حنتوش هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.

هاآرتص: تشکیلات خودگردان فلسطین به دولت بایدن ۳۰ پیشنهاد ارائه داده است

روزنامه هاآرتص اسرائیل در گزارشی نوشته است که مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین ۳۰ پیشنهاد شامل اقدامات سیاسی برای بهبود اوضاع و اختیارات این تشکیلات و وضعیت معیشت مردم فلسطین به دولت آمریکا ارائه داده‌اند. یک منبع آگاه به هاآرتص گفته است آمریکا، اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین معتقدند که آغاز مذاکرات صلح در شرایط کنونی دور از دسترس است و بهتر آن است که به جای آن اقداماتی انجام شود. به‌گفته این منبع، هر سه طرف آگاهند که همه پیشنهادها در شرایط کنونی قابل اجرا نیست، اما می‌شود برخی مسائل را که به بهبود وضعیت معیشتی فلسطینی‌ها می‌انجامد، از جمله افزایش مجوز کار برای فلسطینی‌ها در اسرائیل و صدور مجوز ساخت مسکن در فلسطین، به پیش برد. تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین خواستار توقف شهرک‌سازی‌ها در بیت‌المقدس (اورشلیم) و کرانه باختری و تخلیه شهرک‌های ساخته‌شده در مناطق خارج از مرزهای ۱۹۶۷ است.

یک مقام قضایی در کرمان: افزایش ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال و درخواست طلاق بیش از ۵۰ درصد آن‌ها

معین افشاری، رئیس دادگاه عمومی بخش بروات استان کرمان سه‌شنبه ۸ تیر از پایداری ازدواج سنتی کودکان و افزایش ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در این منطقه خبر داد. افشاری گفت: «طبق قانون سن قانونی ازدواج ۱۳ سال است هرچند که اقداماتی در حال انجام است که تا سن ۱۵ سالگی افزایش داده شود اما هنوز محقق نشده و متاسفانه در حوزه قضایی بروات به خصوص قسمت‌های روستایی هنوز هم به سنت‌های قدیمی پایبند هستند و از کودکی فرزندان را به هم نسبت می‌دهند و در بزرگسالی در عمل انجام شده قرار می‌گیرند و برای ازدواج اقدام می‌کنند». به گفته این مقام قضایی علی‌رغم این‌که دادگاه‌ها برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال تاییدیه و مجوز صادر نمی‌کنند، ازدواج کودکان از طریق عاقدان محلی صورت می‌گیرد. رئیس دادگاه عمومی بخش بروات تایید کرد که بیش از ۵۰ درصد این ازدواج‌ها پس از ۶ ماه به دادخواست طلاق منجر می‌شود. او خواهان آموزش خانواده‌ها برای آگاهی از تبعات چنین ازدواج‌هایی شد. ازدواج کودکان به‌ویژه ازدواج دختران کم سن و سال که غالبا به اجبار و با مردان بزرگسال صورت می‌گیرد به آسیب‌های جسمی و روانی متعدد از جمله تجاوز جنسی، بارداری‌های زودرس، افسردگی، اقدام به‌خودکشی می‌انجامد و فرصت تحصیل و استقلال فکری و مالی را از دختران می‌گیرد.

شمار شهرهای قرمز به ۶۳ شهر رسید: مازندران در آستانه موج پنجم کرونا

آمارهای ابتلا به ویروس کرونا در مازندران از شیوع وسیع نسخه‌های جهش‌یافته ویروس و آغاز موج پنجم کووید-۱۹ در این استان خبر می‌دهند. بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شمار بیماران نیازمند به بستری در بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در کمتر از یک هفته از حدود ۴۰ نفر در روز به ۱۱۰ نفر رسیده است. در سه روز گذشته در مجموع بیش از ۳۰۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران بستری شده‌اند. تعداد کل بیماران کووید-۱۹ بستری در بیمارستان‌های استان هم از ۲۹۵ نفر در آخرین روز خرداد به ۴۲۵ نفر در دوشنبه ۷ تیر رسیده است و تنها در مدت یک هفته ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است. مسئولان پزشکی استان مازندران از شیوع وسیع نسخه‌های جهش‌یافته ویروس در آفریقای جنوبی و هند، در میان بیماران خبر داده‌‌اند. مطابق با آخرین گزارش‌های رسمی شهر آمل وارد وضعیت قرمز شده است. براساس آخرین آمارهای رسمی وزارت بهداشت در فاصله دوشنبه هفتم تا سه‌شنبه هشتم تیر این وزارتخانه ابتلای ۱۲ هزار و ۷۱۷ نفر دیگر را به ویروس کرونا و مرگ ۱۴۲ تن از بیماران کووید-۱۹ را ثبت کرده است. بر پایه همین گزارش دست کم هزار و ۶۷۲ تن از مبتلایان در بیمارستان‌های سراسر ایران بستری شده‌اند. ارقامی که به اعتراف مقام‌های رسمی بسیار پایین‌تر از ارقام واقعی گزارش می‌شوند. شمار واقعی مبتلایان و بیمارانی که در ایران جان خود را براثر ابتلا به کرونا از دست‌ داده‌اند دست کم تا سه‌برابر ارقام رسمی برآورد می‌شوند. طبق گزارش وزارت بهداشت تعداد شهرهای قرمز به ۶۳ شهر کشور رسیده است. ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. مسئولان استانی نسبت به شتاب آمارهای کرونا و بروز موج جدید هشدار می‌دهند. به‌رغم این‌که تاکنون موج‌های کووید-۱۹ ایران به‌دنبال برگزاری‌ مراسم‌های مذهبی و حکومتی بروز کرده است، مسئولان همچنان عدم رعایت پروتکل‌ها، مسافرت و دورهمی‌های خانوادگی را دلایل اصلی افزایش شیوع کرونا اعلام می‌کنند.

«کارنامه‌سبزها» در تحصن مقابل وزارت آموزش و پرورش، شب را به صبح رساندند

جمعی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش که «کارنامه‌سبز» نامیده می‌شوند، پس از دو روز متوالی تجمع مقابل وزارت آموزش ‌و پرورش، شامگاه دوشنبه هفتم تیرماه مقابل این وزارتخانه تحصن کرده و شب را به صبح رساندند. مطالبه معترضان از این وزارتخانه، استخدام شدن است. برخی از تجمع‌کنندگان، مادرانی هستند که همراه کودکان خود، شب را در تحصن سپری کردند. کارنامه سبزها افرادی هستند که در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش، معروف به آزمون ماده ۲۸ شرکت کرده‌ و برگزیده شده‌اند، اما برنامه‌‌ای برای استخدام آنها وجود ندارد. آن‌ها در ماه‌های گذشته تاکنون چندین بار برای رسیدگی به وضعیت استخدام خود تجمع اعتراضی برگزار کرده‌‌اند. برای نمونه بسیاری از معلمان کارنامه سبز ۲۸ اردیبهشت سال جاری با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران، رسیدگی به وضعیت استخدام خود را مطالبه کرده‌بودند. این معلمان در تجمع اعتراضی خود شعار می‌دادند: «کارنامه سبز داد بزن، حقتو فریاد بزن».

تجمع اعتراضی سرایداران و خدمتگزاران مدارس مشهد

جمعی از خدمتگزاران و سرایداران مدارس مشهد، سه‌شنبه هشت تیرماه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل آموزش ‌‌و پرورش این شهر تجمع کردند. این نخستین بار نیست که کارکنان خدماتی مدارس نسبت به شرایط شغلی دشوار خود اعتراض می‌کنند. برای نمونه در سوم اسفندماه سال گذشته جمعی از نیروهای خدماتی مدارس در اعتراض به وضعیت معیشتی و حقوق پایین مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند. برخی از این معترضان به خبرگزاری تسنیم گفته بودند که نیروهای خدماتی مدارس موسوم به باباهای مدارس بدون بهره‌مندی از مزایایی همچون «فوق‌العاده ویژه»، ساعات اضافه کار و حقوق مکفی در حال فعالیت هستند و ۱۶ هزار نفر از این نیروها، ۱۰ سالی است که به‌صورت قراردادی با حقوق دومیلیون و ۸۰۰ هزار تومان مشغول به کار هستند.

اتیوپی: مرکز تیگرای در کنترل جبهه طرفدار خودمختاری قرار گرفت

سخنگوی جبهه آزادی‌بخش مردمی تیگرای (TPLF) اعلام کرد که «مکله» مرکز تیگرای را به کنترل خود در آورده است. در پی این اعلام، دولت اتیوپی درخواست آتش‌بس در منطقه تیگرای را پذیرفت. دولت گفت آتش‌بس تا پایان فصل کاشت در تیگرای (سپتامبر) ادامه خواهد داشت. دولت اتیوپی همچنین به همه مقامات فدرال و منطقه‌ای دستور داد که آتش‌بس را رعایت کنند. نیروهای جبهه آزادی‌بخش مردمی تیگرای پس از فرار ارتش وارد مکله شدند و کنترل این شهر را به دست گرفتند. شاهدان گفته‌اند که سربازان و پلیس فدرال نیز مکله را ترک کرده‌اند. آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی و برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۹ در پی تشدید اختلاف‌های قدیمی با ایالت تیگرای، ۴ نوامبر / ۱۴ آبان نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی به این منطقه فرستاد. او جبهه آزادی‌بخش تیگرای را به حمله به یک پایگاه نظامی دولت فدرال متهم کرد. خشونت‌ها در تیگرای باعث کشته شدن هزاران نفر و آواره شدن بیش از دو میلیون تن در این منطقه کوهستانی شد که بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد. در پی ورود نیروهای جبهه آزادی‌بخش مردمی تیگرای به مکله، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از تحولات اتیوپی ابراز نگرانی کرد و گفت در اتیوپی «هیچ راه حلی نظامی برای حل بحران وجود ندارد». گوترش حمایت از غیرنظامیان، ارائه کمک‌های بشردوستانه و یافتن راه حل سیاسی را برای اتیوپی ضروری دانست. آمریکا، بریتانیا، فرانسه و نروژ از جمله کشورهایی هستند که خواهان نشست علنی شورای امنیت درباره تیگرای شده‌اند. به دنبال درگیری‌های نظامی مداوم بحران انسانی در اتیوپی به سرعت در حال وخیم‌تر شدن است. بر اساس آمار سازمان ملل ۳۵۰ هزار نفر در آستانه قحطی قرار دارند و ۱۴۰ هزار کودک «با شرایطی مانند قحطی روبه‌رو هستند».

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی: آرای باطله با نام احمدی‌نژاد از آرای همتی بیشتر بود

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم از سه میلیون و ۷۰۰ هزار آرای باطله، دو میلیون و ۷۰۰ هزار رأی به محمود احمدی‌نژاد، داده شده است. ترقی افزود: «علی‌رغم این همه سر و صدا و داد و فریاد ایشان، دو۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در یک جمعیت بالغ بر ۸۰ میلیون نفری طرفدار ایشان هستند که البته حتی در این حالت هم از آرای آقای همتی بیشتر بود.» به‌گفته حمیدرضا ترقی این وزن برای خود احمدی‌نژاد نیز تعیین‌کننده است «تا بداند با این میزان طرفدار نباید ادعاهای زیادی داشته باشد». آرای باطله در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۶۸۰ رأی اعلام شد که پس از آرای ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در مرتبه دوم قرار گرفت. محسن رضایی با سه میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رأی در رتبه سوم قرار گرفت.

ادعای یک مقام صنفی: کمبود سوخت در جایگاه‌ها به‌خاطر مشکل کمبود نفتکش است

به‌دنبال انتشار گزارش‌های مبنی بر کمبود سوخت در برخی از مناطق ایران از جمله استان گیلان، همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سه‌شنبه ۸ تیر به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: دلیل کمبود سوخت در جایگاه‌ها پایین‌بودن کرایه حمل نفتکش‌هاست. او برخلاف دیگر مسئولان، کمبود قابل توجه سوخت را تایید کرد و گفت: «سوخت در برخی جایگاه‌ها بسیار کاهش یافته در حالی که باید در مخازن جایگاه‌ها ۲۵۰۰ تا ۳ هزار لیتر بنزین موجودی سوخت باشد.» همایون صالحی بدون اشاره به اعتراضات و اعتصاب کارگران صنعت نفت در روزهای اخیر و پیامدهای احتمالی آن، دستمزد رانندگان نفتکش‌ها را تنها دلیل کمبود به‌وجود آمده عنوان کرد و گفت: «مشکل ناوگان حمل و نقل یعنی نفتکش‌ها کرایه است، مبلغی که به کرایه حمل اضافه شده کفایت نمی‌کند و با کامیون‌های دیگر تفاوت دارد، بنابراین رانندگان ترجیح داده‌اند نفتکش‌ها را به کانتینر و دیگر کشنده‌ها تبدیل کنند. بنابراین شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با مشکل حمل و برخی جایگاه‌ها با چالش کمبود سوخت مواجه شده‌اند». او افزود: «تفاوت نرخ کرایه نفتکش‌ها با دیگر کامیون‌ها گاها تا دو برابر است. نرخ کرایه کامیون‌ها بر اساس میزان محموله و مسافت محاسبه می‌شود، بنابراین وقتی یک نفتکش با میزان بار و مسافت مشابه نسبت به یک کامیون با نوع بار متفاوت دریافتی نصف دارد، ترجیح می‌دهد که نوع بار خود را تغییر دهد.» به گفته صالحی وزارت نفت به‌رغم تورم ۴۲ درصدی (نرخ رسمی) کشوری و تورم ۳۰۰ درصدی در بخش ابزار و تجهیزات جایگاه‌ها، تنها ۲۵ درصد به حق‌الزحمه جایگاه‌ها و مجاری عرضه اضافه کرده است.