نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در یک روز ۱۰ نفر در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بامداد امروز چهارشنبه ۸ تیر، ۱۰ زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند. هرانا نام دو نفر از آن‌ها را ایمان صفوی‌راد و خالگلدی (نام کوچک نامشخص)، اعلام کرده و نوشته است صفوی‌راد پیشتر به اتهام «لواط به عنف» و خالگلدی به اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند. اتهام ۸ زندانی اعدام شده دیگر نیز همگی قتل بوده است. سازمان حقوق بشر ایران خردادماه سال جاری اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی در پنج ماه نخست سال میلادی ۲۰۲۲ دست‌کم ۱۶۸ نفر را اعدام کرده‌اند. این سازمان افزود رقم فوق نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از یک‌ونیم برابر افزایش داشته است.

محمد علی زحمتکش، معلم محبوس در زندان عادل آباد شیراز، اعتصاب غذا را از سر گرفت

محمد علی زحمتکش، فعال صنفی و بازرس انجمن صنفی معلمان فارس که به شدت بیمار است، در اعتراض به انتقال به بند «زندانیان خطرناک» از سه شنبه ۷ تیر مجدداً اعتصاب غذا کرده است. او از دستگیرشدگان یورش نیروهای امنیتی به فعالان صنفی معلمان و کارگران است و پس از دستگیری به همراه معلمان زندانی در زندان عادل آباد شیراز اعتصاب غذا کرد. به نوشته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، محمد علی زحمتکش «چند روز قبل به این دلیل که به او گفته شده بود در صورت ادامه اعتصابش، معلمان زندانی دیگر را به بندهای جدا از هم منتقل می‌کنند، به اعتصاب خود پایان داده بود، از امروز هفتم تیر به علت انتقالش به بندی خطرناک و عدم تحقق وعده‌های داده شده، اعتصاب خود را مجددا از سر گرفته است.» محمد علی زحمتکش در جریان جنگ ایران و عراق دچار مصدومیت شیمیایی شده است و هنوز از آثار آن رنج می‌برد. او روز سه شنبه در تماس تلفنی با خانواده‌اش از آغاز مجدد اعتصاب غذا خبر داده و تاکید کرده است در تصمیم خود مصمم و استوار است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت زحمتکش، اعلام کرده است عواقب هرگونه اتفاق ناگوار پیرامون محمد علی زحمتکش را متوجه نیروهای امنیتی و قضایی استان فارس می‌داند. این شورا اظهار امیدورای کرده است دست اندرکاران حکومت «قبل از اینکه فاجعه‌ای بزرگ و جبران ناپذیر روی دهد» این معلم زندانی و سایر کنشگران صنفی را آزاد کنند.

سیامک نمازی: من در ایران گروگان گرفته شدم، رئیس‌جمهور بایدن به این کابوس پایان دهید

سیامک نمازی که در حال حاضر قدیمی‌ترین زندانی ایرانی-آمریکایی در ایران است، طی نامه‌ای که چهارشنبه ۲۹ ژوئن / ۸ تیر در نیویورک تایمز منتشر شده، خطاب به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته که او در ایران گروگان است و برای آزادی از این کابوس از او درخواست کمک کرده است. سیامک نمازی در این نامه گفته در حالی که خطر می‌کند و این درخواست عمومی را از زندان اوین منتشر می‌کند که نزدیک به ۲۵۰۰ روز از بهترین روزهای زندگی‌اش را پشت میله‌های زندان سپری کرده و اکنون ناچار است سکوت را بشکند، زیرا معتقد است رویکرد دولت بایدن برای نجات آمریکایی‌ها در تنگنای ایران به شکل چشمگیری شکست خورده است و اگر رئیس‌جمهوری مداخله نکند در آینده قابل پیش‌بینی در این ورطه فرو خواهند رفت. سیامک نمازی در این نامه ضمن اشاره به روند بازداشت و تأکید سازمان ملل و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری مبنی بر بی‌گناهی او، می‌گوید ایران تنها در صورتی گروگان‌ها را آزادمی‌کند که مشوق‌های کافی ارائه شوند. او گفته برخلاف نظر منتقدان، هر رئیس جمهوری مجوز معامله برای آزادی زندانی‌ها را در هزینه‌های سیاسی اجتناب‌ناپذیر در نظر می‌گیرد و گفته به نظر می‌رسد ایران بیش از آن چیزی که کاخ سفید فکر می‌کند برای آزادی آن‌ها می‌خواهد. سیامک نمازی در نامه خود به بازداشت دیگر ایرانی-آمریکایی از جمله پدرش باقر نمازی، مراد طاهباز، فعال محیط زیست و عماد شرقی نیز اشاره کرده است. این زندانی ایرانی-آمریکا در نامه خود گفته کمی بیش از یک سال پیش این چهار نفر دلیل خوبی برای خوش‌بین بودن داشته‌اند تا شاید مذاکرات برجام برای بازگرداندن ایران و ایالات متحده به توافق هسته‌ای با موفقیت به پایان برسد، زیرا دولت بایدن گفته بود که تصور توافق هسته‌ای بدون توافق آزاد شدن گروگان‌ها دشوار است. سیامک نمازی ضمن اشاره به دوران سختی که در زندان و سلول انفرادی سپری کرده است، معتقد است دولت‌های آمریکا او را قربانی سیاست و رها کرده‌اند. او همچنین در پایان نامه خود از رئیس جمهوری آمریکا خواهش کرده جان زندانیان بی‌گناه آمریکایی را بالاتر از سیاست واشنگتن قرار دهد و تصمیماتی را اتخاذ کند تا آنها فوراً آزاد شوند. سیامک نمازی، مدیر ایرانی-‌آمریکایی دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت نفتی «کرسنت» در امارات و از بنیانگذاران «شورای ملی آمریکاییان ایرانی‌تبار»، اواسط مهرماه ۱۳۹۴ و زمانی که برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، توسط مأموران امنیتی اطلاعات سپاه بازداشت شد.

تبعیض به زنان مجرد: اضافه شدن امتیاز« تأهل» برای زنان پذیرفته شده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

تأهل زنان در مناطقی که نرخ باروری ۲,۵ یا پایین‌تر است از این پس برای داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش یک امتیاز تلقی می‌شود. سازمان سنجش آموزش کشور با توجه به اعلام اسامی چند برابر ظرفیت نهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور در سال ۱۴۰۰ که ویژه متقاضیان استخدام وزارت آموزش و پرورش است به منظور انجام سایر مراحل جذب و استخدام اطلاعیه‌ای صادر کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، در متن اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور آمده است: «پیرو اطلاعیه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۳ و اعلام نتایج اولیه متقاضیان آزمون نهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور (آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش به تاریخ‌های برگزاری ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) به اطلاع می رساند با توجه به نامه شماره ۲۳۲۳۵ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ سازمان اداری و استخدامی کشور مقرر گردید در راستای اجرای ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ ۹۹/۱۲/۲۶ (موضوع بند ۳ در بخش «ج» سایر امتیازات قانونی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام) امتیاز تخصیص یافته منحصراً در شهرستان‌هایی که نرخ باروری در آنها ۲,۵ و کمتر باشد بابت تأهل به تمامی داوطلبان متأهل زن و مرد تعلق گیرد. لذا داوطلبان دارای شرایط (جنس زن) لازم است ضمن مشاهده مجدد کارنامه اعلام نتایج، درصورتی که در ردیف معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت برای شرکت در مرحله بررسی اسناد و مدارک خوداظهاری و مصاحبه استخدامی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته‌اند در خصوص تهیه مدارک و مراجعه برای انجام مراحل فوق براساس مندرجات اطلاعیه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۳ سازمان سنجش اقدام نمایند.» پس از تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در سال گذشته، تبعیض‌های مثبتی برای زنانی در نظر گرفته می‌شود که متأهل باشند و یا چندین فرزند داشته باشند. این امتیاز یکی از امتیازهایی است که برای زنان متأهل در نظر گرفته‌اند تا در راستای برآورده کردن خواسته علی خامنه‌ای مبنی بر افزایش جمعیت ایران تولید مثل کنند.

یک مجتمع مسکونی در تهران آتش گرفت و یک نفر جان باخت

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام کرد که در ساعت ۲۰ و ۱۱ سه‌شنبه شب ۷ تیر یک مجتمع مسکونی در مجیدیه شمالی، خیابان محمودی تهران آتش گرفت و یک مرد ۶۵ ساله جان باخت و ده‌ها نفر نجات یافتند. به‌گفته ملکی این مجتمع مسکونی پنج طبقه با شش بلوک بود که در مجموع ۱۲۰ واحد در آن قرار داشت. دو خودرو در پارکینگ نیز دچار آتش‌سوزی شدند. ملکی گفت «بیش از ۱۰۰ نفر در نقاط مختلف این مجتمع مسکونی گرفتار شده بودند» و وضعیت سه نفر از حادثه‌دیدگان وخیم بود که به مراکز درمانی منتقل شدند. با تلاش مأموران آتش‌نشانی آتش خاموش شد.