نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازپرس #مجمع_عالی_نمایندگان_کارگران: #قدرت_خرید کارگران از ابتدای سال ۵۰ درصد کاهش یافته ــ #تورم بیش از نرخ اعلام‌شده است

حمیدرضا امام‌قلی‌تبار، بازپرس #مجمع_عالی_نمایندگان_کارگران ایران در یادداشتی به خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران از کاهش ۵۰ درصدی #قدرت_خرید کارگران از ابتدای سال جاری خبر داد. به گفته امام‌قلی‌تبار، #کارگران نرخ رسمی تورم را که ۸,۲ درصد اعلام شده، باور نمی‌کنند و افزایش قیمت‌ها و تورم واقعی را در زندگی روزمره لمس می‌کنند. به گفته او، اجاره‌بها امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و خوراکی‌های ضروری نیز بین ۱۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر شده‌اند. امام‌قلی‌تبار از دولت خواسته که نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها را به طور واقعی اعلام کند؛ افزایشی که به گفته او گاه تا ۳۰۰ درصد نیز مشاهده شده است. بر اساس داده‌های #مرکز_آمار_ایران که دوم مرداد منتشر شد، نرخ تورم شهری «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در دوازده‌ماهه منتهی به تیر ۱۳۹۷ به ۱۱ درصد رسیده که نسبت به تورم ماه قبل آن سه دهم درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم شهری «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» تیرماه به ۸ درصد رسید که نسبت به ماه پیش از آن ۰,۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. برخی کارشناسان نرخ تورم را بیش از این ارزیابی کرده‌اند. استیو هانکه، استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز چندی پیش در توئیتر خود نرخ تورم ایران در ابتدای ژوئن / اواسط خرداد امسال را ۷۸,۵۵ درصد تخمین زد؛ یعنی ۱۰ برابر نرخ اعلام‌شده آن به صورت رسمی.

۱۱ زندانی #اعتراض‌های_سراسری دی‌ماه در #شازند به حبس و شلاق محکوم شدند

به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا»، وابسته به فعالان #حقوق_بشر ایران، ۱۱ تن از معترضان بازداشت‌شده #اعتراض‌های_سراسری_دی‌ماه در #شازند، استان مرکزی به حبس تعزیری و شلاق محکوم شدند. یک متهم به سه سال و نیم حبس، سه تن دیگر هر یک به سه سال حبس، و هفت تن دیگر نیز هر یک به یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. همگی باید ۷۴ ضربه شلاق نیز تحمل کنند. بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، شلاق نوعی شکنجه محسوب می‌شود اما جمهوری اسلامی هنوز آن را به عنوان مجازات به کار می‌گیرد. احکام این معترضان را شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک به ریاست محمدرضا عبداللهی صادر کرده است. #محمد_نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر یکی از محکومان است. او پس از مرگ وحید حیدری در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ اراک دست به افشاگری زد و اکنون به اتهام «انتشار مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی» به دو سال حبس تعزیری محکوم شده. مقام‌های قضائی ایران مرگ #وحید_حیدری، دستفروش اراکی را «خودکشی» خواندند. اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ از روز هفتم دی ‌‌ماه در مشهد آغاز شد و به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش پیدا کرد. شمار کل بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر به گفته منابع رسمی چهار هزار و ۹۷۲ تن بود و دست‌کم ۲۷ تن نیز در جریان سرکوب این اعتراض‌ها کشته شدند.

بورس کالا دلیل افزایش ۲۰ درصدی #قیمت_آهن

رئیس #اتحادیه_فروشندگان_آهن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران از افزایش ۲۰ درصدی قیمت آهن خبر داد. به گفته محمد آزاد، #آهن کالای داخلی است و حتی صادر می‌شود و بنابراین افزایش قیمت آن ارتباطی به آشفتگی بازار ارز ندارد. به باور او، «بورس کالا گوی سبقت را از بازار گرفته و عامل افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها شده است.» پس از افزایش قیمت‌ها، هر کیلو میلگرد از سه هزار و ۶۰۰ تومان به چهار هزار و ۲۰۰ تومان رسیده و تیرآهن نیز به قیمت هرکیلو چهار هزار و ۳۰۰ تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. اقتصاد ایران پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با تهران (برجام) دچار بحران شده است. واحد پول ملی در مدت کوتاهی ۵۰ درصد از ارزش‌اش را از دست داد و نرخ تورم نسبت به سال قبل افزایش یافت. بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم شهری «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» تیرماه به ۸ درصد رسید که نسبت به ماه پیش از آن ۰,۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. برخی کارشناسان نرخ تورم را بیش از این ارزیابی کرده‌اند. استیو هانکه، استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز چندی پیش در توئیتر خود نرخ تورم ایران در ابتدای ژوئن / اواسط خرداد امسال را ۷۸,۵۵ درصد تخمین زد؛ یعنی ۱۰ برابر نرخ اعلام‌شده آن به صورت رسمی.

دومین روز تجمع معترضان به #بیکاری در #عسلویه

شهروندان #عسلویه به افزایش #بیکاری در آنجا معترضند و یکشنبه هفتم مرداد برای دومین روز متوالی تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، معترضان عسلویه در برابر سازمان منطقه ویژه عسلویه جمع شدند و نمایندگان آنها در جلسه‌ای با یک مسئول ارشد پروژه پارس جنوبی شرکت کردند. هنوز خبری از نتایج این دیدار منتشر نشده است. اوایل تیرماه نیز شماری از شهروندان عسلویه، به ویژه جوانان در برابر سازمان منطقه ویژه تجمع کردند و خواهان رسیدگی به نرخ بالای بیکاری در آنجا شدند. شهروندان عسلویه می‌گویند که نیروی کار بومی باید سهمی در اشتغال در صنایع نفتی آنجا داشته باشد. به ویژه اینکه پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی پارس جنوبی به آلودگی شدید هوا و آمار بالای سقط جنین و سرطان در عسلویه انجامیده است.

#عهد_تمیمی ۱۷ ساله، نماد اعتراض‌ #فلسطینیان، از #زندان_اسرائیل آزاد شد

#عهد_تمیمی، دختر ۱۷ ساله‌ای که پس از سیلی‌زدن به سربازان مسلح اسرائیلی به نماد اعتراض #فلسطینیان بدل شده بود، پس از سپری‌کردن دوره هشت ماهه حبس از زندان آزاد شد. فلسطینی‌ها با پرچم و پلاکارد از او در دهکده «#نبی‌صالح»، محل زندگی‌اش استقبال کردند. عهد ۱۵ دسامبر گذشته پس از سیلی‌زدن به دو سرباز اسرائیلی خارج خانه‌اش بازداشت شد. مادرش از این صحنه فیلم گرفت و آن را در فیس‌بوک منتشر کرد. این ویدئو به سرعت دست‌به‌دست شد و عهد تمیمی ۱۷ ساله را به نماد نیم‌قرن مقاومت فلسطینیان بدل کرد. عهد زمانی دو سرباز را هل داد و تلاش‌ کرد به آنها سیلی بزند که دریافت در جریان اعتراضات فلسطینیان به انتقال سفارت آمریکا به #بیت_المقدس (اورشلیم)، سربازان اسرائیلی از فاصله نزدیک به صورت پسرعموی ۱۴ ساله او، محمد تمیمی، با گلوله فولادی با روکش پلاستیکی شلیک کرده‌اند. عهد تمیمی از خردسالی چهره بود. در اوت ۲۰۱۲، عکسی از عهد ۱۱ ساله منتشر شد که او را در حال تلاش برای جلوگیری از بازداشت مادرش به تصویر می‌کشید. انتشار همین عکس باعث شد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، شجاعت او را تقدیر و تحسین کند.

زلزله‌ای به بزرگی ۶,۴ دهم ریشتر اندونزی را لرزاند

در اندونزی، زلزله‌ای کم عمق، به بزرگی ۶,۴ دهم ریشتر، ۱۰ کشته و ۴۰ زخمی بر جا گذاشت. این زلزله در نزدیک منطقه جزیره لومبوک رخ داده است؛ یکی از مناطق محبوب توریست‌ها در اندونزی و در کنار بالی. این زمین‌لرزه به بسیاری از ساختمان‌های تک طبقه و چند طبقه آسیب زده است. سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد این زلزله در ۷ کیلومتری سطح زمین رخ داده است. مقامات محلی می‌گوید احتمال دارد تلفات انسانی این حادثه افزایش یابد. در حال حاضر، شرق جزیره لومبوک با هشت کشته بیشترین خسارات را متحمل شده است. شدت این زلزله‌ به حدی بود که در بالی نیز احساس شد اما تلفاتی بر جا نگذاشت.