نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفیر پیشین آلمان در ایران رئیس #اینستکس شد

سخنگوی وزارت خارجه آلمان از تصمیم بریتانیا، فرانسه و آلمان سه کشور اروپایی حامی برجام برای انتصاب برند اربل، سفیر سابق آلمان در ایران به عنوان رئیس سازوکار ویژه اروپا برای تجارت با ایران (اینستکس) خبر داد. پیش از این پل فیشر ریاست این سازوکار را بر عهده داشت. لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، یکشنبه ۶ مرداد/۲۸ ژوئیه از آمادگی روسیه برای شرکت در اینستکس خبر داد. جاگاریان درباره اجرایی شدن اینستکس «به‌عنوان پایه‌ای برای حفظ برجام و بازگشت طرف‌های توافق هسته‌ای به تعهداتشان» و نقش روسیه در این زمینه گفت: «فکر نمی‌کنم این سازوکار بتواند انتظارات تهران را برآورده کند چرا که اینستکس بیشتر بر غذا و دارو تمرکز دارد اما انتظارات اصلی ایران مبادلات بانکی و فروش نفت است. معتقد هستم با این وجود که اروپا تلاش می‌کند اما نمی‌تواند موفقیتی به دست بیاورد چرا که امکانات آنها بسیار محدود است. ما چندین بار اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در اینستکس شرکت کنیم اما طرف اروپایی تاکنون برای ما تشریح نکرده است که جزئیات این سازوکار چیست».

دو دانشجو در تجمع اعتراضی در شهر #الابیض #سودان کشته و عده زیادی مجروح شدند

به گزارش خبرگزاری رویترز دو دانشجو در تجمع اعتراضی در شهر الابیض در استان شمال کردفان سودان کشته شدند. کمینه پزشکان سودان که بخشی از ائتلاف مشاغل این کشور است و در سازماندهی اعتراضات مدنی در سودان نقش دارد اعلام کرد که در درگیری با دانشجویان معترض عده‌ زیادی از دانشجویان مجروح شده‌اند. معترضان سودان به دو گروه تقسیم شده‌اند: ائتلاف آزادی و تغییر و جبهه انقلاب. شورای نظامی و ائتلاف آزادی و تغییر با پادرمیانی اتیوپی و اتحادیه آفریقا یک توافق‌نامه سیاسی امضا کردند که به موجب آن می‌بایست یک شورای حاکمیتی تا برگزاری انتخابات آزاد تشکیل شود. بر اساس این سند این شورا متشکل از ۱۱ تن است که پنج تن از آنها نظامی و پنج تن دیگر غیرنظامی هستند و یک عضو غیرنظامی مستقل نیز با توافق دو طرف انتخاب می‌شود. ریاست این شورا هم به صورت ادواری تعیین می‌شود. جبهه انقلاب با این توافق مخالف است و استدلال می‌آورد که چنین توافقی شکننده است و خواسته‌های معترضان را تأمین نمی‌کند. از هفته گذشته تاکنون جبهه انقلاب تظاهراتی را در سراسر سودان سازماندهی کرده است.

#شاپور_احسانی‌_راد، فعال کارگری و عضو هیأت مدیره «اتحادیه آزاد کارگران ایران» دستگیر شد

#شاپور_احسانی_راد عضو هیات مدیره «#اتحادیه_آزاد_کارگران_ایران» و از اعضای هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی (#بستا) روز دوشنبه هفتم مرداد در محل کار خود توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. احسانی‌راد پیش از بازنشستگی نماینده کارگران نورد پروفیل اهواز بوده است. به نوشته اتحادیه آزاد کارگران ایران، احسانی‌راد بازنشسته است اما به دلیل سطح نازل مستمری بازنشستگی، به عنوان سرایدار در یک مجتمع ساختمانی کار می‌کند؛ جایی که ماموران روز دوشنبه با مراجعه به آن احسانی‌راد را دستگیر کردند. دستگیری احسانی‌راد در شرایطی صورت می‌گیرد که هم‌اکنون جعفر عظیم‌زاده، دبیر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران در زندان به سر می‌برد و پرونده‌های قضایی پروین محمدی نایب رئیس این اتحادیه و ناهید خداجو، نسرین جوادی، فرهاد شیخی، هادی سلیمانی و مهدی فخری، از اعضای آن در جریان هستند. اتحادیه آزاد کارگران ایران دستگیری شاپور احسانی راد را محکوم کرده و از تشکل‌های کارگری خواسته است خواستار آزادی تمام کارگران بازداشتی شوند.

نام‌هایی که تهرانی‌ها در سه ماه نخست سال ۹۸ برای فرزندانشان انتخاب کردند: از ماهان و آرد و کیان تا نفس و نورا، از علی و امیر علی و فاطمه و زهرا هم غافل نماندند

به گزارش رسانه‌های داخلی و با استناد به گزارش‌های سازمان ثبت‌ احوال استان تهران، در سه ماه نخست سال ۹۸ برخی نام‌های دخترانه و پسرانه از سایر نام‌ها متداول‌تر بود. در فروردین سال جاری پدران و مادران ساکن تهران نام‌های پسرانه امیرعلی، سامیار، امیرحسین، علی، امیرعباس، کیان، محمدحسین، ماهان، کارن، آراد و نام‌های دخترانه فاطمه، حلما، بهار، زهرا، باران، مرسانا، آوا، نورا، هانا و ریحانه را به سایر نام‌ها ترجیح دادند. در اردیبهشت علاوه بر نام‌های یاد شده نام‌های پسرانه آراد، کیان و آریا و نام‌های دخترانه آوا، زهرا، مهرسا و سلین هم مورد توجه بیشتری قرار گرفت. در خرداد اسامی مورد توجه برای پسران مانند ماه‌های فروردین و اردیبهشت بود و نام‌های دخترانه نفس و نورا نیز به فهرست اسامی مورد توجه اضافه شد.

اولیای دم #میترا_استاد: خبر رضایت گرفتن #محمد_علی_نجفی در ازای ۱۰ میلیارد تومان صحت ندارد

مسعود استاد، برادر میترا استاد، همسر دوم محمد علی نجفی خبرهایی را که برخی رسانه‌ها درباره رضایت اولیای دم در برابر دریافت ۱۰ میلیارد تومان منتشر کرده بودند، تکذیب کرد. محمود حاج لوئی، وکیل اولیای دم نیز این خبر را تکذیب کرده و گفته است: «هیچ حکمی از شعبه نهم دادگاه کیفری یک به ما ابلاغ نشده است و همچنان منتظر صدور حکم هستیم.» ۷ خرداد ۱۳۹۸ میترا استاد (۳۵ ساله) همسر دوم شهردار سابق تهران در منزل خود واقع در سعادت‌آباد تهران، به ضرب گلوله کشته شد. چند ساعت بعد نجفی با مراجعه به پلیس آگاهی تهران، به قتل همسرش اعتراف کرد. ۱۳ خرداد دادستان تهران از صدور کیفرخواست پرونده نجفی و ارسال آن به دادگاه خبر داد. به گفته علی القاصی مهر با توجه به تکمیل تحقیقات دایر بر الف- قتل عمد میترا استاد ب- حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) با تقاضای اولیای دم مقتول مبنی بر قصاص نجفی، پرونده با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شد. ۳۱ تیر سال جاری سومین و آخرین جلسه دادگاه محمد علی نجفی برگزار شد. او با حکم اعدام مواجه است.

یک #کارگر مکانیک و یک کارگر تراشکار در #حوادث_ناشی_از_کار جان باختند

در دو #حادثه_کار جداگانه در سنندج و اصفهان، دو کارگر جان باختند. یکشنبه ششم مرداد کمپرسور هوا در تعمیرگاهی در شهرک مولوی سنندج منفجر شد و #کارگر مکانیک ۲۰ ساله در دم جان باخت. شبانگاه یکشنبه ششم مرداد نیز کارگر تراشکار ۴۷ ساله یک کارگاه سیمان در اضفهان در اثر اصابت دستگاه تراش به سرش به شدت مصدوم شد و چند ساعت بعد در بیمارستان درگذشت. حوادث ناشی از کار در ایران آمار بالایی دارند و فعالان کارگری بارها خواهان بهبود شرایط ایمنی محل کار شده اند.

سپاه #انصار_الحسین #همدان به #دورهمی_زنان هجوم برد و عده‌ای از بانوان را بازداشت کرد

به گزارش هرانا، روابط عمومی سپاه انصار الحسین استان همدان اعلام کرد که یک شبکه ترویج سبک زندگی غربی در یک دورهمی بانوان همدانی را «منهدم» کرده است. انصار الحسین هدف از این «عملیات» را بازداشت این شهروندان در جهت «مبارزه با هجمه فرهنگی دشمنان نظام در مخالفت با حجاب، ترویج سبک زندگی غربی و موج‌سازی رسانه‌ای» اعلام کرده است. مجموعه فعالان حقوق بشر گزارش داده‌اند که از اول فروردین ۱۳۹۷ تا ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ حداقل ۲۳۳ شهروند ایرانی صرفاً به خاطر سبک زندگی یا شرکت در مهمانی‌های خصوصی در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

یک زندانی در زندان رجایی‌شهر چهارمین روز اعتصاب غذای خود را آغاز کرد

به گزارش خبرگزاری هرانا امید سلوکی که به اتهام معاونت در قتل در اندرزگاه ۱۰ سالن ۳۱ زندان رجایی شهر زندانی است، دوشنبه ۷ مرداد چهارمین روز اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. یک منبع مطلع به هرانا گفته است سلوکی برای مرخصی از زندان با سختی وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی مورد نظر قاضی را تأمین کرد اما قاضی وثیقه را به پنج میلیارد تومان افزایش داد که عملاً به معنای لغو مرخصی او بود. سلوکی در اعتراض به اعتصاب غذا روی آورد. هرانا می‌نویسد: «بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی های بلندمدت بوده است.»

سفیر #بریتانیا در تهران: آرام کردن سطح تنش‌ها در خلیج فارس در اولویت اول بریتانیاست

راب مک ایر، سفیر بریتانیا در تهران با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد: «آرام کردن سطح تنش‌ها همچنان در اولویت اول سفارت و بریتانیا باقی می‌ماند.» سپاه پاسداران هفته گذشته استنا ایمپرو را به بهانه «عدم رعایت قوانین بین‌المللی دریایی و همچنین برخورد با یک قایق ماهیگیری ایرانی» توقیف کرد. توقیف این نفتکش اما به عنوان پاسخ ایران به توقیف نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق درک شد. سرگئی ریابکوف نماینده ارشد روسیه در کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که در نشست روز یکشنبه ۲۸ ژوئیه/ ۶ مرداد اعضای کمیسیون مشترک برجام در وین، درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق نیز بحث و گفت‌وگو شد اما ایران و بریتانیا به درک مشترکی در این زمینه نرسیدند.

سخنگوی #وزارت_خارجه تأیید کرد که #ظریف به #خامنه‌ای به خاطر چهره‌ای که از او در سریال #گاندو ارائه می‌شود شکایت برده است

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری که دوشنبه ۷ مرداد در تهران برگزار شد ارسال نامه گلایه‌آمیز ظریف به رهبر جمهوری اسلامی درباره چهره‌ای که از او در سریال «گاندو» ارائه می‌شود را تأیید کرد. موسوی گفت: «صدا و سیما از سازمان های زیر نظر رهبری است و اگر قرار بود گلایه ای باشد خدمت ایشان گفته می‌شد. در این سریال تلاش می‌شود از وزیر خارجه و وزارت خارجه یک چهره منفعل و بی‌عمل و واداده نشان داده شود. آقای ظریف هم [در نامه به خامنه‌ای] گفتند اگر قرار است ایران به عنوان کشور مقتدر چنین وزیری داشته باشد که این سریال ترسیم می‌کند، به لحاظ شرعی باید کسی [وزیر خارجه] باشد که همزمان عزت مصلحت و حکمت را سرلوحه کار خود قرار دهد و از صلابتی برخوردار باشد که زبان گویای چنین ملت و تاریخی باشد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه، خامنه‌ای هم پاسخ داده است که مطلقاً راضی نیست به وزارت خارجه و ظریف اهانت شود.»

#ریابکوف: در #کمیسیون_مشترک_برجام ایران و بریتانیا به درک مشترکی درباره توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق نرسیدند

سرگئی ریابکوف نماینده ارشد روسیه در کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که در نشست روز یکشنبه ۲۸ ژوئیه/ ۶ مرداد اعضای کمیسیون مشترک برجام در وین، درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق نیز بحث و گفت‌وگو شد اما ایران و بریتانیا به درک مشترکی در این زمینه نرسیدند. هفته گذشته دولت جبل‌الطارق توقیف نفتکش حامل نفت خام ایران به سوریه تا ۳۰ اوت/ ۶ شهریور تمدید کرد. کارولین هاراندل، نماینده بریتانیا در نشست وین با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «خوشحالم که در این نشست شرکت کردم تا بر اهمیت اجرای کامل برجام تأکید کنم. بریتانیا همچنان به اجرای برجام متعهد خواهد بود.» ساعتی بعد از خاتمه این نشست، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در پیامی با تبریک انتخاب بوریس جانسون به عنوان «نخست وزیر پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی»، ابراز امیدواری کرد که در دوران نخست وزیری او، مناسبات تهران – لندن در ابعاد مختلف دو جانبه و چند جانبه توسعه یابد.

مسئولان سفارت #فیلیپین در ایران با خدمه فیلیپینی نفتکش #استنا_ایمپرو دیدار کردند، خدمه در داخل کشتی آزادی عمل دارند

ولفردو سانتوس، سفیر فیلیپین در ایران دوشنبه ۲۹ ژوئیه/ ۷ مرداد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مسئولان سفارت فیلیپین در ایران موفق شده‌اند سه روز قبل با خدمه فیلیپینی کشتی توقیف شده استنا ایمپرو بریتانیا که در بندر عباس پهلو گرفته دیدار و گفت‌وگو کنند. دریانوردان فیلیپینی در سلامت‌اند و در داخل کشتی آزادی عمل دارند. آن‌ها از دولت مانیل خواسته‌اند به خانواده‌هایشان رسیدگی و نیازهای آن‌ها را برطرف کند. پیش از این مسئولان سفارت هند از خدمه هندی نفت‌کش بریتانیا دیدن کرده بودند. ۹ تن از خدمه هندی این نفتکش آزاد شده‌اند. سپاه پاسداران هفته گذشته استنا ایمپرو را به بهانه «عدم رعایت قوانین بین‌المللی دریایی و همچنین برخورد با یک قایق ماهیگیری ایرانی» توقیف کرد. توقیف این نفتکش اما به عنوان پاسخ ایران به توقیف نفتکش «گریس ۱» حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق درک شد. روز گذشته در نشست اعضای کمیسیون مشترک برجام توقیف نفتکش ایران نیز به بحث گذاشته شد.

#مایک_پمپئو: ما از #ظریف نمی‌ترسیم، حکومت #خامنه‌ای اما از من می‌ترسد

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی یکشنبه گذشته اعلام کرد مرضیه هاشمی، خبرنگار آمریکایی – ایرانی پرس تی وی می‌تواند درخواست وزیر خارجه آمریکا برای گفت‌وگوی تلویزیونی با ایرانیان را اجابت کند. پیمان جبلی، معاون برون مرزی صدا و سیما و رئیس شبکه پرس تی وی اما اعلام کرد شبکه پرس تی وی درخواستی برای مصاحبه با وزیر خارجه آمریکا نداشته و فعلا هم برنامه‌ای برای مصاحبه با پمپئو ندارد. وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توییتر پاسخ داد: « اخیراً پیشنهاد سفر به تهران و گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران را مطرح کردم. حکومت پیشنهاد مرا نپذیرفت.» وزیر خارجه آمریکا با اشاره به سفر ظریف به نیویورک که به سه نقطه از شهر محدود بود در توییت دیگری نوشت: «ما از محمد جواد ظریف که به آمریکا می‌آید و از حق آزادی بیان بهره می‌برد، نمی‌ترسیم. آیا واقعیت‌ها در مورد حکومت علی خامنه‌ای چنان بد است که او به من اجازه نمی‌‌دهد همین کار را در تهران انجام بدهم؟» نخستین بار علی مطهری، نماینده مجلس از پیشنهاد پمپئو برای گفت‌وگوی تلویزیونی مستقیم با مردم ایران استقبال کرده و گفته بود استدلال جمهوری اسلامی قوی‌تر است.