ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالان زن افغان در یک اطلاعیه مشترک خطاب به طالبان: زنان برده جنسی نیستند

شماری از زنان افغان در اعلامیه‌ مشترکی نسبت به وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کردند و گفتند سازمان ملل متحد، نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و عفو بین‌الملل باید بر وضعیت ناگوار جنگ در افغانستان نظارت جدی کنند. آن‌ها خواهان نظارت جدی و مداوم کشورها و سازمان ملل بر روند صلح و پساصلح در افغانستان شدند. در این اطلاعیه که شماری از «فعالان مدنی و سیاسی زنان افغان» آن را پنج‌شنبه ۷ مرداد / ۲۹ ژوئیه در یک نشست خبری در کابل در اختیار رسانه‌ها قرار دادند از گروه طالبان خواسته‌ شده که از زنان به‌عنوان برده‌ جنسی استفاده نکند. آن‌ها گفته‌اند طالبان باید از مجبورکردن زنان به ازدواج اجباری و استفاده از زنان به‌عنوان غنیمت جنگی خودداری کنند. زنان فعال افغان همچنین از طالبان خواسته‌اند که از جرایم جنگی، بی‌حرمتی به اجساد کشته‌شدگان، اسیران و زخمی‌شدگان، خدشه‌دارکردن کرامت انسانی، تخریب دارایی‌های عمومی و زیربناها و کوچ‌دادن اجباری مردم اجتناب کنند. آن‌ها افزوده‌اند که باید این گروه تمامی روابط خود را با گروه‌های تروریستی دیگر از جمله شبکه‌ القاعده، داعش، لشکر طیبه، جیش‌محمد، جندالله هم قطع کند. زنان فعال از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواسته‌اند هرچه زودتر آتش‌بس فوری، دایمی و بدون قید و شرط را بپذیرند و طالبان هم به کشتار غیرنظامیان و ترورهای هدفمند خاتمه دهند.

دستگاه قضایی مصر ۲۴ عضو اخوان المسلمین را به اعدام محکوم کرد

دادگاه مصر حکم اعدام ۲۴ عضو گروه اخوان المسلمین را صادر کرد. حکم اعدام این افراد در ارتباط با انفجار یک اتوبوس حامل نیروهای امنیتی در سال ۲۰۱۵ در منطقه البحیره صادر شد. ۱۰ نفر از این متهمان حضوری محاکمه شدند و سه نفر پیش از این فوت کرده‌اند. در حادثه انفجار اتوبوس سه نفر از مأموران امنیتی کشته و ۳۳ نفر زخمی شدند.

بیانیه مشترک ۲۸ نهاد چپ و دموکراتیک ایرانیان خارج از کشور: برگزاری دادگاه حمید نوری می‌تواند پیروزی بزرگی برای مبارزان راه دادخواهی در ایران باشد

۲۸ نماد چپ و دموکراتیک وابسته به ایرانیان خارج از کشور پنجشنبه ۷ مرداد در بیانیه مشترکی، برگزاری دادگاه حمید نوری را موفقیتی برای جنبش دادخواهی ایران دانستند. حمید نوری متهم به دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ و مشخصاً سال ۱۳۶۷ است. نهادهای چپ و دموکراتیک در بیانیه‌شان نوشتند: «این اولین بار است که یکی از عاملان جنایاتِ جمهوری اسلامی ایران در دادگاهی با “اعتبار جهانی” و جهت بررسی یکی از ده‌ها جنایات این رژیم در داخل کشور در بیش از چهل و دوسال گذشته محاکمه می‌شود. از دیگر ویژگی های این دادگاه این است که یکی از مسئولین رژیمی که هنوز بر سر کار است به دادگاه کشیده می‌شود. رده‌بندی کردن جنایات رژیم ایران به‌عنوان جنایت علیه بشریت خود نیز گام مهمی است در برجسته نمودن تبعات حقوقی و تأیید عمق چنین کشتاری در اذهان عمومی چه در ایران و چه در خارج ایران.» بنا بود دادگاه نوری با نام مستعار عباسی، در تاریخ هشتم ژوئن ۲۰۲۱/ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود که به درخواست وکیل او و با موافقت دادستان و دادگاه به مدت دو ماه به تعویق افتاد. حمید نوری قرار است از تاریخ سه‌شنبه ۱۰ اوت ۲۰۲۱/ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ به اتهام قتل، جرایم سنگین و نقض قوانین بین‌المللی در دادگاه استکهلم محاکمه شود. نهادهای چپ و دموکراتیک در بیانیه مشترک‌شان از طیف‌های مختلف اپوزیسیون و دادخواهان خواسته‌اند که برای ایجاد «کارزاری جهانی‌ برای هر چه پُر دامنه‌دار‌تر و موفق‌تر روشنگری حول دادگاه حمید نوری برای به ثمر رسیدن عدالت» تلاش کنند. آنها برگزاری این دادگاه را به ویژه پس از به ریاست جمهوری رسیدن ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ)، یک پیروزی برای دادخواهی برشمردند: «نفس برگزاری این دادگاه می‌تواند پیروزی بزرگی برای همه نیروهای سیاسی اپوزیسیون، بازماندگان، خانواده‌ها و مبارزین راه دادخواهی در ایران و تجربه‌ای نو در راه پر پیچ وخم و طولانی دادخواهی باشد.» این نهادها خواستار آن شده‌اند که «همه زندانیان سیاسی چپ جان‌بدربرده که طعم شکنجه و محکومیت های غیرانسانی رژیم را در دهه ۶۰ چشیده‌اند، نیز بتوانند به‌عنوان شاکی در این محاکمه و یا دادگاه های مشابه شرکت کنند.» کمیته همبستگی کارگران ایران و سوئد، کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران- برلین، شورای همبستگی ایرانیان با روژاوا – استکهلم، اتحاد نیروهای دموکراتیک ایرانی -سوئیس، انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران ــ پاریس، و همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران ــ فرانسه از جمله نهادهای امضاکننده این بیانیه هستند.

سیل در شرق افغانستان: ده‌ها تن جان باختند، صدها تن آواره شدند

سیلاب ویرانگر در ولایت نورستان در شرق افغانستان به کشته شدن ده‌ها تن منجر شده است. حافظ عبدالقیوم، والی نورستان پنج‌شنبه ۷ مرداد به روزنامه «۸ صبح» افغانستان درباره سیل گفت: «حوالی ساعت ۱۱:۰۰ چهارشنبه‌شب، ششم اسد، سیلابی مدهش در ولایت نورستان جاری شده که تلفات جانی و مالی زیادی در پی دارد.» عبدالقیوم گفته همه ولسوالی‌های نورستان درگیر سیل شده اند اما روستای «مهردیش» از توابع ولسوالی کامدیش بیشترین آسیب را دیده است. به گفته والی نورستان، تنها در این قریه دست‌کم ۶۰ تن کشته شده‌اند. او گفت گزارشی از تلفات در دیگر مناطق این ولایت گزارش نشده است. به گزارش «یورونیوز»، شمار کشته‌شدگانی که اجسادشان یافت شده، به ۴۰ تن رسیده است و دست‌کم ۱۰۰ تن در مجموع کشته و زخمی شده است. شمار ناپدیدشدگان بیش از این و حدود ۱۵۰ تن ذکر می‌شود. ۳۰۰ خانه آسیب دیده‌اند و ۸۰ خانه تخریب شده‌اند و به همین خاطر، صدها تن نیز آواره شده‌اند. کنترل بخشی از مناطق آسیب‌دیده از جمله ولسوالی کامدیش در دست طالبان است. بر اساس گزارش‌ یورونیوز، دولت افغانستان در تلاش است تا عملیات امدادرسانی را با همکاری نهادهای کمک‌رسان بی‌طرف انجام دهد.

یک دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی: الان همه دوستان ما در افغانستان، عراق، لبنان و فلسطین پول ‌دارند

اعتمادآنلاین فرازهایی از یک گفت‌وگوی ویدئویی با امیر موسوی، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرده که قرار است جمعه ۸ مرداد متن کامل آن منتشر شود. در این ویدئو امیر موسوی از جمله به موضوع نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه اشاره کرده و گفته است مشکل این نیروها «پول نیست». او گفته است: «الان همه دوستان ما در افغانستان، عراق، لبنان و حتی فلسطین پول ‌دارند.» موسوی همچنین تأکید کرده که ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) و برنده انتخابات اخیر ریاست جمهوری «از کشورهای مقاومت محکم پشتیبانی خواهد کرد». موسوی همچنین مدعی شده که «موساد (سازمان اطلاعات اسرائیل) در طول سه سال گذشته می‌خواست ۷۰ عملیات در ایران انجام بدهد اما موفق نشد». این دیپلمات سابق همچنین تأکید کرده که «اسرائیل بالاخره باید نابود شود». امیر موسوی در مورد مذاکرات محرمانه ایران و عربستان سعودی نیز گفته است: « بین ریاض و تهران به‌صورت مستقیم مشکلی نداریم. مذاکرات بین ریاض و تهران الان در حد امنیتی و نظامی است و هنوز سیاسی نشده است.» او گروه طالبان در افغانستان را هم به «خوب و بد» تقسیم کرده و افزوده است: «باید ببینیم کدام‌شان مسلط می‌شوند.» امیر موسوی زمانی در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان رایزن فرهنگی سفارت ایران در الجزایر فعالیت می‌کرد. او در شبکه‌های اجتماعی، حضور فعال داشت و پست‌هایی به زبان عربی منتشر می‌کرد که برخی از آن‌ها در میان کاربران عرب حساسیت‌هایی بر‌انگیخت.

پادشاهی و گرمایش زمین: ملکه بریتانیا برای معافیت ملک خصوصی‌اش از مقررات کاهش انتشار کربن مخفیانه لابی‌گری کرده است

وکیلان الیزابت دوم، ملکه پادشاهی متحد بریتانیا، برای معافیت ملک خصوصی او از مقررات زیست‌محیطی مخفیانه لابی‌گری کرده‌اند. به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، وکیلان ملکه با وزیران اسکاتلند بر سر این لابی کرده‌اند که در پیش‌نویس قانون مربوط به ابتکار عمل کاهش انتشار کربن، ملک خصوصی ملکه را از این ابتکار عمل معاف کنند و موفق شده‌اند. ملکه بریتانیا یکی از بزرگ‌ترین زمین‌داران اسکاتلند است. او حالا تنها کسی در بریتانیا است که مجبور نیست برای گرمایش ساختمان‌ها از طریق انرژی تجدیدپذیر، دست به لوله‌کشی بزند. اسناد مربوط به این لابی‌گری از طریق قانون آزادی اطلاعات منتشر شده است. حکومت اسکاتلند نیز این لابی‌گری را فاش نکرده است. این حرکت در تضاد با آن چیزی است که خانواده سلطنتی بریتانیا در فضای عمومی از خود نمایش می‌دهد. چارلز، بزرگ‌ترین پسر الیزابت خود را یکی از چهره‌های سرشناس مقابله با تغییرات اقلیمی معرفی کرده و ویلیام، پسر او نیز به کارزار زیست‌محیطی پدرش پیوسته است. ملکه بریتانیا پیش از این نیز بارها به نقض قوانین کشور در راستای منافع خود و خانواده‌اش متهم شده است. گاردین در ماه‌های اخیر فاش کرد که الیزابت دوم از اواخر دهه ۶۰ میلادی تا اواخر دهه ۸۰ میلادی با وزیران و نمایندگان بریتانیایی برای تغییر در قوانین در راستای منافع شخصی‌اش یا برای بازتاب عقاید شخصی او در قوانین لابی کرده بود. ملکه بریتانیا برای معافیت از ابتکارعمل کاهش کربن در حالی لابی می‌کند که پیامدهای تغییرات اقلیمی همین حالا در سرتاسر جهان مشاهده می‌شوند. هزاران دانشمند به تازگی هشدار داده‌اند که سیستم‌های اقلیمی طبیعی متعددی در آستانه ورود به مرحله‌ای غیرقابل بازگشت قرار دارند و راهکار اصلی «تغییرات دگرگون‌کننده سیستمی» برای کاهش شدید انتشار کربن و ممنوعیت استفاده از سوخت‌های فسیلی است.

حمله راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد

یک منبع امنیتی عراق پنج‌شنبه ۷ مرداد / ۲۹ ژوئیه در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری «بغداد الیوم» از حمله راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر داد. به‌گفته این منبع، دو راکت کاتیوشا به منطقه سبز اصابت کرده و خسارت‌هایی به خودروهای غیرنظامی و یک خانه‌‌ در منطقه الامیرات وارد کرده است. این نخستین حمله راکتی پس از بازگشت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از سفر آمریکاست. الکاظمی در واشنگتن با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد. پس از بیش از ۱۸ سال حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق، بایدن و الکاظمی توافق کردند که مأموریت نظامی آمریکا در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ پایان یابد. وزارت دفاع آمریکا و دیگر مقامات دولت در مورد جزئیات خروج نیروهای آمریکا از عراق گفتند که تعداد نامشخص اما کمی از ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی حاضر در عراق از خاک این کشور خارج خواهند شد. آن‌ها که باقی می‌مانند، شرح وظایفشان تغییر خواهد کرد و سمت‌های «مشاوره‌ای» و «آموزشی» خواهند داشت.

ترکیه: آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌های جنوب شرقی کشور، نزدیک شهر ماناوگات

آتش‌سوزی وسیعی در حوالی شهر ماناوگات در استان آنتالیای ترکیه رخ داده و جنگل‌های این منطقه در حال سوختن هستند. سوکرو سوزن، شهردار ماناوگات اعلام کرده است که به‌سبب شدت باد این احتمال وجود دارد که حریق گسترش پیدا کند و با حرکت به سمت شهر مناطق بیشتری را درگیر کند. در مجاورت ساختمان‌های مسکونی دود سیاه و غلیظی همه جا را پوشانده است. گزارش شده که آتش از بعد از ظهر چهارشنبه شروع شده و به‌دلیل شدت باد، شعله‌ها به‌سرعت گسترش یافته و مناطق بیشتری را درگیر کرده است. برخی از ساکنان محله‌های ماناواگات که در مجاورت حریق قرار دارند، از خانه‌هایشان تخلیه شده‌اند. ماناوگات در ۷۵ کیلومتری آنتالیا واقع شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، سوکرو سوزن، شهردار ماناوگات گفت: «حریق به سمت مرکز شهر در حرکت است و با وزش باد دامنه آن گسترده‌تر می‌شود. ما هنوز نمی‌توانیم میزان خسارت‌ها را برآورده کنیم. تا امروز چنین چیزی سابقه نداشته است.» محی‌تین باجیک، شهردار آنتالیا در مصاحبه با هابرترک اعلام کرد که حریق در چهار نقطه اتفاق افتاده و تاکنون چهار محله شهر تخلیه شده‌اند. هنوز گزارشی درباره قربانیان و مصدومان احتمالی منتشر نشده است.

ماجرای عجیب ۲۵۰۰ تن موزی که در گمرک ایران معطل نامه‌نگاری بخش‌های مختلف دولت است

گمرک ایران از وزارت جهاد کشاورزی خواسته تا تکلیف آن‌ها برای ترخیص موزهای وارداتی را روشن کنند وگرنه ۲۵۰۰ تن موزی که در گمرکات مانده و در آستانه فساد است را ترخیص خواهد کرد. ماجرای واردات موز و ابهام درباره نحوه ورود آن به کشور به مصوبه بهمن ۱۳۹۹ ستاد تنظیم بازار باز می‌گردد. براساس این مصوبه برای آنکه شرکت یا تاجری موز به ایران وارد کند باید سه برابر حجم موز وارداتی، سیب صادر کرده باشد و سپس با ثبت سفارش و تعیین منشا ارز این واردات می‌تواند کالای خود را از گمرک ترخیص کند. اکنون که فصل صادرات سیب نیست ولی در بازار نیاز به موز وجود دارد، ۲۵۰۰ تن موز که مراحل ثبت سفارش و تعیین منشا ارز آن‌ها انجام شده در گمرک مانده‌اند چرا که واردکننده‌ها نتوانسته‌اند سیبی به خارج صادر کنند. ایسنا گزارش داده که وزارت جهاد کشاورزی گفته است که آن‌ها این تصمیم را زمانی گرفتند که بازار موز نامتعادل بود و سیب زیادی برای صادرات وجود داشت ولی الان فصل صادرات سیب نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این موضوع را به گمرک ابلاغ کند. حال در میان نامه‌نگاری وزارتخانه‌ها به هم، گمرک می‌گوید که این چند هزار تن موز در حال فاسد شدن است و نمی‌تواند بیش از این منتظر تعلل دولتی‌ها باشد.