ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح: #روسیه و #چین پیشنهاد داده‌اند به ایران جنگنده بفروشند

بر اساس توافق هسته‌ای، تحریم تسلیحاتی ایران تا ۱۴ ماه آینده به پایان می‌رسد. امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح پنجشنبه ۷ شهریور در حاشیه نمایشگاه هوافضای روسیه (ماکس ۲۰۱۹) از آنادگی روسیه و چین برای فروش هواپیماهای جنگنده به ایران خبر داد. سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی گفت: «کشورهای مختلفی به ما پیشنهاد فروش تسلیحات می‌دهند و درباره آن بحث و مذاکره هم صورت می‌گیرد، اما همه اینها منوط به آن است که تاریخ پایان تحریم‌های تسلیحاتی فرابرسد.» اگر ایران ناگزیر نشود با کاهش تعهداتش در برجام، توافق هسته‌ای را نقص کند، تحریم تسلیحاتی ایران ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ لغو می‌شود. مایک پمپئو، وزیر خارچه آمریکا بامداد سه‌شنبه ۲۲ مرداد/ ۱۳ اوت در پیامی در توییتر در هشدار به متحدان آمریکا نوشت: «ساعت دارد تیک تاک می‌کند. زمان باقی مانده پیش از آنکه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به پایان برسد و منع سفر قاسم سلیمانی برداشته شود به پایان نزدیک می‌شود.» وزیر خارجه آمریکا در ادامه این پیام از متحدان ایالات متحده خواست فشارها بر ایران را افزایش دهند.

#هایکو_ماس، وزیر خارجه آلمان در #هلسینکی: هیچکس علاقمند به جنگ نیست، ایران سهم خوداز تنش‌زدایی از خلیج فارس را ادا کند

به گزارش خبرگزاری رویترز، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان پنجشنبه ۷ شهریور/ ۲۹ اوت از اعلام آمادگی آمریکا برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای با ایران استقبال کرد. ماس از ایران خواست که به سهم خود برای برون‌رفت از بن‌بست کنونی بکوشد. وزیر خارجه آلمان در جمع خبرنگاران در هلسینکی گفت: «ما از نتیجه اجلاس گروه ۷ راضی هستیم. ایران هم باید برای تنش‌زایی از خاورمیانه به سهم خود کوشش کند.» بعد از ظهر دوشنبه ۴ شهریور در پایان اجلاس گروه هفت، رئیس جمهوری فرانسه در یک نشست خبری دونفره با رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که گفت‌وگوها برای اطمینان پیدا کردن از اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، مؤثر بوده است. رئیس جمهوری آمریکا هم یک بار دیگر تأکید کرد که ایران می‌تواند کشور بزرگی باشد اما بدون سلاح هسته‌ای. روحانی یک روز بعد اعلام کرد که چنانچه تحریم‌های آمریکا لغو شود، امکان مذاکره با دولت ترامپ وجود دارد. ماس در ادامه سخنانش در هلسینکی گفت: «هر اقدامی که به کاهش تنش بینجامد مفید است. هیچکس علاقه‌ای به جنگ ندارد. ما می‌خواهیم موقعیت تنگه هرمز را به بحث بگذاریم که به یک نظر واحد در اتحادیه اروپا برسیم.» ائتلاف دریایی برای حفظ امنیت تنگه هرمز پنجشنبه ۷ شهریور/ ۲۹ اوت، رسماً مأموریت خود در خلیج فارس را آغاز کرد. به گفته مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، بریتانیا، استرالیا و بحرین نیز در این ائتلاف دریایی شرکت دارند.

#ترامپ اعلام کرد بعد از حصول توافق با #طالبان ۵۴۰۰ سرباز آمریکایی از #افغانستان خارج می‌شوند

به گزارش خبرگزاری آلمان، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۷ شهریور/ ۲۹ اوت در گفت‌وگو با شبکه رادیویی فاکس‌نیوز اعلام کرد که قصد دارد بعد از حصول توافق با طالبان، ۵۴۰۰ سرباز آمریکایی را از افغانستان خارج کند. در حال حاضر ۱۸ هزار سرباز آمریکایی در این کشور مستقرند. به گفته رئیس جمهوری آمریکا چنانچه توافق موفقیت‌آمیز باشد، احتمال دارد تعداد بیشتری از سربازان آمریکایی از افغانستان خارج شوند. نهمین دور مذاکرات زلمی‌خلیل‌زاد، نماینده آمریکا با طالبان در دوحه همچنان ادامه دارد. هنوز معلوم نیست توافق صلح فقط شامل صلح طالبان با آمریکاست یا صلح با دولت محمد اشرف غنی را هم دربرمی‌گیرد. برخی فرماندهان طالبان می‌گویند در توافق صلح دوحه، آمریکا دیگر از دولت افغانستان حمایت نظامی نخواهد کرد.

#مرکل در یک تماس تلفنی #پوتین را از نتایج رایزنی‌ها در اجلاس گروه ۷ درباره ایران آگاه کرد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پنجشنبه ۷ شهریور/ ۲۹ اوتدر یک گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، مسکو را از نتایج رایزنی‌ها در مورد اوکراین و توافق هسته‌ای با ایران در اجلاس گروه ۷ در بیاریتز فرانسه مطلع کرد. کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد طرفین توافق کردند تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را افزایش دهند. در این بیانیه آمده است «طرف‌ها درباره اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کردند. آنها بر ضرورت تشدید تلاش‌های همه طرف‌ها برای حفظ برجام تأکید کردند.» بعد از ظهر دوشنبه ۴ شهریور در پایان اجلاس گروه هفت، رئیس جمهوری فرانسه در یک نشست خبری دونفره با رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که گفت‌وگوها برای اطمینان پیدا کردن از اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، مؤثر بوده است. رئیس جمهوری آمریکا هم یک بار دیگر تأکید کرد که ایران می‌تواند کشور بزرگی باشد اما بدون سلاح هسته‌ای. روحانی یک روز بعد اعلام کرد که چنانچه تحریم‌های آمریکا لغو شود، امکان مذاکره با دولت ترامپ وجود دارد.

#ذوب‌آهن_اصفهان به دلیل نبود مواد اولیه با نیمی از ظرفیت کار می‌کند

معاون شرکت #ذوب‌آهن_اصفهان می‌گوید این کارخانه با ۵۵ درصد ظرفیت کار می‌کند زیرا سنگ آهن و مواد آهن‌دار به اندازه کافی در اختیار ندارد. به گفته‌ی نعمت الله محسنی، معاون ذوب آهن اکنون به اندازه کافی سنگ آهن در کشور وجود دارد اما صادر می‌شود و این امر سبب شده بخش زیادی از ظرفیت تولید ذوب آهن اصفهان بدون استفاده بماند. معاون بازرگانی ذوب‌آهن اصفهان پرسیده است: «چرا با اینکه سنگ آهن دانه‌بندی که خوراک ذوب‌آهن اصفهان است به این شرکت داده نمی شود، ۱۱۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی حدود دو هفته پیش از کشور خارج شد؟» ذوب آهن اصفهان سال ۹۲ در چارچوب خصوصی‌سازی‌ها واگذار شد. به گفته‌ی محسنی «دولت بر اساس سیاستگذاری اشتباهی که انجام داد ابتدا زنجیره مواد اولیه و بالادستی فولاد را واگذار کرد.» ذوب آهن اصفهان ۱۴ هزار کارگر دارد و معادن زغال سنگ با ۲۰ هزار کارگر مواد اولیه این کارخانه را تامین می‌کنند. بحران اقتصادی و ارزی در ایران و تحریم‌ها علیه این کشور باعث شده که بسیاری از کارخانه‌ها با مشکل تأمین مواد اولیه روبرو شوند.

فرمانده نیروی هوافضای #سپاه : سرویس‌های اطلاعاتی دوست به ما می‌گفتند قرار است به شما حمله شود، این حربه‌ای بود تا ما پای میز #مذاکره برگردیم

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، جنگ آمریکا علیه جمهوری اسلامی را «یک عملیات روانی گسترده» دانست تا مسئولان حکومت ایران را پای میز مذاکره بکشاند. او گفت: «حتی سرویس‌های اطلاعاتی دوست هم به ما می‌گفتند قرار است به شما حمله شود اما ما می‌دانستیم که این اتفاق نمی‌افتد.» به‌گفته حاجی‌زاده، زمانی این سایه جنگ بر طرف شد که پهپاد آمریکایی سرنگون شد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: «ما این اطمینان را داشتیم که اگر اولین موشک یا بمب آمریکایی‌ها به سرزمین ما اصابت کند پایگاه‌های آن‌ها در منطقه و ناو آن‌ها در دریای عمان را که از قبل هدف‌گیری کرده بودیم بزنیم.» امیرعلی حاجی‌زاده همچنین توقیف کشتی بریتانیایی در خلیج فارس را اقدامی در تلافی توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا در جبل‌الطارق دانست و گفت دستور آن را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صادر کرده بود: «زمانی‌که ایشان (خامنه‌ای) می‌گویند اقدام انگلیس بی‌جواب نمی‌ماند تنها ۴۸ ساعت بعد کشتی انگلیس توقیف می‌شود. این‌ها نسخه‌هایی است که رهبر انقلاب صادر کردند و دقیق اجرا شد.»

تشکیل دولت تازه در #ایتالیا

در ایتالیا جنبش پنج ستاره با سوسیال دموکرات‌های حزب دموکرات بر سر تشکیل دولت جدید به توافق رسیدند. سرجو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا پیش از این با نمایندگان این دو حزب دیدار کرده بود و روز گذشته، چهارشنبه ۶ شهریور / ۲۸ اوت نیز با جوزپه کنته، آخرین نخست‌وزیر ایتالیا که می‌خواهد دولت آینده را تشکیل دهد ملاقات کرد. جوزپه کنته در پی درخواست ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی لگا برای برگزاری انتخابات زودهنگام از سمت خود استعفاء داد. در پی این استعفا، رئیس جمهوری ایتالیا از کنته خواست تا زمان تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه دهد. ماتارلا تا روز سه‌شنبه به احزاب مختلف فرصت داده بود تا برای تشکیل دولت ائتلافی به رایزنی بپردازند. بدین ترتیب با تشکیل دولت تازه در ایتالیا، ماتئو سالوینی، رهبر حزب لگا به خواسته اصلی خود که برگزاری انتخابات زودهنگام بود نرسید. او امیدوار بود که در انتخابات زودهنگام بیشترین آراء را به‌دست آورد و با ائتلاف با احزاب راست‌گرا نخست‌وزیر ایتالیا شود.

۵۰ درصد #خوابگاه‌های_دانشجویی در سراسر ایران فرسوده‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر، سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فرسودگی ۵۰ درصد خوابگاه‌های دانشجویی در سراسر کشور خبر داد و گفت: «از حدود دو سال قبل ۲۱ پروژه خوابگاهی جدید ایجاد شده اما به دلیل محدودیت اعتبارات در این حوزه، ۱۸ پروژه در روند ساخت متوقف شده‌ است.» به گفته این مقام مسئول سرانه دانشگاهی در حوزه فرهنگی رفاهی ۳ هزار و ۲۰۰ بوده که در اغلب دانشگاه‌ها کمتر از این حد است. برای جبران این نقصان به ۱۵۰ میلیارد تومان نیاز است که این بودجه وجود ندارد. معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به نارضایتی دانشجویان از کمبود امکانات رفاهی دردانشگاه‌ها هشدار داد. فرانشیز غذای دانشجویی ارزان‌تر از قیمت واقعی آن است. به گفته سیما سادات لاری قیمت فرانشیز غذای دانشجویی باید افزایش یابد که این امز هم به دلیل شرایط اقتصادی موجود به نارضایتی دانشجویان دامن می‌زند.

#وزیر_نفت: بیش از ۲ میلیون #کارت_هوشمند_سوخت جدید بنزین صادر شده که یک میلیون آن به باجه پست برگشت خورد است

بیژن زنگنه، وزیر نفت شامگاه چهارشنبه ۶ شهریور در برنامه تیتر امشب سیمای جمهوری اسلامی گفت: «برای همه خودروهایی که در ایران شماره شده‌اند، کارت هوشمند سوخت صادر شد، فایده کارت سوخت در زمان سهمیه‌بندی است و غیر از آن بی‌معناست.» زنگنه گفت: «اگر بخواهیم بنزین را سهمیه‌بندی کنیم بهتر است از کارت بانکی استفاده شود. بیش از ۲ میلیون کارت هوشمند سوخت جدید بنزین صادر شده که یک میلیون آن به باجه پست برگشت خورده است.» وزیر نفت در ادامه سخنانش گفت تنها راه سهمیه‌بندی بنزین است: «با کارت هوشمند سوخت شخصی هر چند بار می‌توانند در جایگاه‌های عرضه سوخت‌گیری کنند، اما با کارت جایگاه تنها ۳۰ لیتر می‌توانند سوخت‌گیری کنند.» از اواخر سال گذشته قاچاق بنزین به روزانه هشت میلیون لیتر رسیده و به این ترتیب ۲۰ میلیارد تومان از منابع مالی دولت (با احتساب قیمت تولید بنزین) و ۲۸ میلیارد تومان از این منابع (با احتساب قیمت فوب) هر روز از دست می‌رود. کارت سوخت صرفاً می‌تواند الگی مصرف را اصلاح کند و تأثیری در قاچاق بنزین ندارد.

#عراقچی: تنها راه جلوگیری از کاهش تعهدات ایران در #برجام فروش نفت است

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران شامگاه چهارشنبه ۶ شهریور در گفت‌وگوی زنده با بخش خبری ۲۱ شبکه اول سیمای جمه.ری اسلامی گفت: «ما در حال مذاکره با اروپا هستیم و خواسته‌های ما از آنها روشن است. ما مذاکره‌ای با آمریکا نداریم و در این ارتباط به صورت صریح و روشن اعلام موضع کرده‌ایم. ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکایی‌ها از مذاکرات ما با اروپایی‌ها در جهت خواسته‌های خودشان سوءاستفاده کنند.» عراقچی یادآوری کرد که تنها راه جلوگیری از کاهش تعهدات ایران در برجام، فروش نفت است. روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته بود مذاکرات درباره ۱۵ میلیارد یورو برای مبادلات نفتی و بانکی در قالب اینستکس با فرانسه ادامه دارد.