ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اصابت راکت به نزدیکی فرودگاه کابل و حمله پهپادی آمریکا به خودروی حامل بمب‌گذار انتحاری

خبرگزاری‌ها عصر یکشنبه ۷ شهریور/۲۹ اوت از شنیده‌شدن صدای انفجار در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کابل خبر دادند. به گفته فرمانده پلیس کابل یک راکت به محله‌ای در شمال غربی فرودگاه اصابت کرده و جان یک کودک را گرفته است. از این حمله هنوز جزئيات بیشتری منتشر نشده است. حمله راکتی به نزدیکی فرودگاه کابل در حالی صورت گرفت که ساعاتی قبل مقام‌های ایالات متحده آمریکا از هدف‌قراردادن یک خودروی حامل عوامل انتحاری داعش خبر دادند. به گفته دو مقام ارشد ایالات متحده پهپادهای نظامی این کشور در حمله‌ای «موفقیت‌آمیز» چندین بمب‌گذار انتحاری که در یک خودرو قصد حمله به فرودگاه کابل را داشتند، هدف قرار داده و منفجر کرده‌اند. انفجاری که خود به‌خاطر وجود مقدار قابل توجهی از مواد منفجره در خودرو، به چندین انفجار ثانویه منجر شده است. برخی از گزارش‌ها نیز از وجود یک بمب‌گذار در خودرو خبر داده‌اند. طالبان این حمله را تأیید کرد. ایالات متحده آمریکا روز گذشته نسبت به احتمال حمله دوباره داعش به فرودگاه بین‌المللی کابل هشدار داده بود و از شهروندان خود خواسته‌ بود فرودگاه را ترک کنند.

یک عضو سپاه پاسداران در مهاباد کشته شد

«عقاب‌های زاگرس»، یک گروه مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران در کردستان، اعلام کرده است طاهر پوردانات، از اعضای سپاه پاسداران ایران در مهاباد کشته شده است. بر اساس گزارش‌هایی که در رسانه‌های نزدیک به احزاب کُردی منتشر شده است، پوردانات سه روز قبل یعنی در چهارم شهریور در مقابل منزلش «هدف گلوله قرار گرفت» و ششم شهریور «در یکی از بیمارستان‌های ارومیه در اثر شدت جراحات جانش را از دست داد». عارف خدرلو، فرماندار مهاباد خبر کشته شدن پوردانات را تایید کرده و کشته شدن او را به اعضای گروه‌هایی که به گفته او «تروریستی» هستند، نسبت داده است. او گفته «موضوع به طور جدی از سوی نیروهای امنیتی در حال پیگیری است»به گفته فرماندار مهاباد، طاهر پور دانات «فرمانده حوزه بسیج روستای کوسه کهریز از توابع شهرستان مهاباد» بود. گروه «عقاب‌های زاگرس» که مسئولیت این حمله را پذیرفته‌اند پیش از این نیز به مواضع و نیروهای سپاه پاسداران در کردستان حمله کرده و در یک حمله هفت تن از اعضای سپاه پاسداران را کشته بودند. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی که به صورت رسمی کنترل مرزهای شرقی و غربی ایران را در اختیار دارد در سال‌های اخیر بارها به مقر احزاب کردستانی در اقلیم کردستان عراق حمله کرده است. سال گذشته برخی منابع نزدیک به احزاب کردستانی از مذاکره میان چند حزب کردستانی مخالف جمهوری اسلامی با نمایندگان این رژیم خبر دادند. این مذاکرات اما ادامه نیافت. جمهوری اسلامی ایران اخیراً از عراق خواسته است مانع حضور احزاب مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق شود.

رئیس پلیس تهران سرقت یک محموله واکسن ضد کرونا را تأیید کرد

یک محموله واکسن در تهران در مسیر انتقال به یک مرکز واکسیناسیون به سرقت رفته است. حسن رحیمی، رئیس پلیس تهران یکشنبه ۷ شهریور در گفت و گو با «رکنا» ضمن تأیید این موضوع گفت «تعداد واکسن‌هایی که سرقت شده خیلی زیاد نیست و تنها ۳۰۰ عدد واکسن به سرقت رفته است.» به گفته او سارقان در یافت آباد تهران به خودرو حامل واکسن حمله کردند و واکسن‌ها را به سرقت بردند. فرمانده پلیس تهران گفت که این واکسن ها قرار بوده با یک خودرو کرایه ای از انبار به یک پایگاه واکسیناسیون منتقل شود. مسئولان وزارت بهداشت و درمان تا به حال در باره این رویداد توضیحی ارائه نکرده اند. ایران یکی از کندترین کشورها در روند واکسیناسیون است و نحوه توزیع و واکسینه شهروندان با ابهام های فراوانی روبرو است. در هفته‌های گذشته رسانه‌های خبری ایران از خرید و فروش واکسن در بازار غیررسمی و همچنین توزیع واکسن های تقلبی در برخی از مناطق خبر داده بودند. پلیس ایران گفته است که چند تن را که در فروش آب مقطر به جای واکسن نقش داشتند، بازداشت کرده است. هویت بازداشت‌شدگان تا به حال فاش نشده است.

ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی را به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب کرد

ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) رئیس سازمان انرژی اتمی را تغییر داد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی را جایگزین علی اکبر صالحی کرده است. اسلامی از مهر ۱۳۹۷ پس از استعفاء عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی جایگزین او شد. در پیشینه اسلامی که از این پس به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عضو کابینه دولت سیزدهم است، مدیرعاملی یا عضویت در هیئت مدیره صنایع هواپیماسازی، سازمان هوافضا و همچین معاون امور صنعتی و تحقیقی وزارت دفاع به چشم می‌خورد. او ششمین رئیس سازمان انرژی اتمی پس از استقرار جمهوری اسلامی است. پیش از او علی اکبر صالحی در دو مقطع زمانی، فریدون عباسی، رضا امراللهی، غلامرضا آقازاده و فریدون سحابی عهده دار این سمت بوده اند. سازمان انرژی اتمی ایران در سال‌های اخیر به دلیل انفجار یا خرابکاری در تأسیسات هسته ای و به سرقت رفتن اسناد مربوط به برنامه‌های هسته ای ایران با انتقاد محافظه کاران تندرو روبرو شده است.

وزیر خارجه سوریه در دیدار با وزیر خارجه ایران در دمشق «برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری» را به علی خامنه‌ای تبریک گفت

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۷ شهریور/۲۹ اوت در دومین سفر خود به دمشق رفت. خبرگزاری امنیتی فارس در گزارش سفر امیر عبداللهیان نوشت او با فیصل المقداد، وزیر خارجه رژیم سوریه دیدار کرده و قرار است با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز دیدار کند. به نوشته فارس وزیر خارجه سوریه «برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری» را که به اعلام پیروزی ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) منجر شد، به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تبریک گفته و از ریاست جمهوری رئيسی و انتصاب امیرعبداللهیان به سمت وزیر خارجه ایران استقبال کرده است. به نوشته فارس حسین امیرعبداللهیان نیز در این دیدار از آغاز مرحله جدیدی از همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و سوریه و «گام‌های بلند در جهت مبارزه با تروریسم اقتصادی» سخن گفته است. جزئیات مشخصی از همکاری‌های تجاری مورد اشاره منتشر نشده است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس: هیأتی از کمیسیون از اوین بازدید می‌کند

علی خضریان، سخنگوی‌ کمیسیون اصل نود مجلس و نماینده تهران یکشنبه ۷ شهریور / ۲۹ اوت به خبرگزاری امنیتی فارس گفت کمیسیون اصل نود به موضوع تصاویر منتشر شده از زندان اوین «ورود کرده» و هیأتی از این کمیسیون از زندان اوین بازدید خواهد کرد. خضریان گفت: «به دنبال ماموریت رئیس مجلس به کمیسیون اصل نود برای پیگیری اتفاقات زندان اوین و تصاویر منتشر شده از آن، کمیته قضایی کمیسیون اصل نود در حال پیگیری این موضوع است. طی روزهای آتی اعضای کمیسیون ضمن برگزاری جلسه با مسئولان قضایی و سازمان زندان‌ها، بازدیدی از زندان اوین انجام خواهند داد». تصاویر مورد اشاره که گفته می‌شود از طریق هک دوربین‌های زندان اوین به‌دست آمده، دو هفته پیش و از سوی گروهی که خود را «عدالت علی» می‌خوانند به صورت عمومی منتشر شد. در ویدیوهای منتشر شده بدرفتاری و شکنجه زندانیان و حمله گارد ویژه به درون زندان به وضوح قابل مشاهده است. مسئولان جمهوری اسلامی به‌رغم وجود شواهد متعدد مبنی بر شکنجه بازداشت‌شدگان و زندانیان در نظام قضایی و امنیتی ایران، هرگز مسئولیت آن‌را نپذیرفته و شکنجه و بدرفتاری را به‌طور کل انکار می‌کنند. حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس هم یکشنبه مدعی شد «شکنجه در زندان های جمهوری اسلامی معنایی ندارد». او انتشار تصاویر از سوی گروه «عدالت علی» را شانتاژ خبری خواند و آن‌را به اسرائیل نسبت داد.

وزارت بهداشت ایران مرگ ۵۸۱ تن دیگر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ را گزارش کرد

وزارت بهداشت یکشنبه ۷ شهریور/ ۲۹ اوت مرگ ۵۸۱ تن دیگر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ و ابتلای ۳۱ هزار و ۵۱۶ نفر در شبانه‌روز گذشته را گزارش کرد. ارقامی که به تایید مقام‌های پزشکی حداکثر یک‌سوم آمارهای واقعی را منعکس می‌کنند. براساس گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، دست کم ۳ هزار و ۶۱۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. حال ۷ هزار و ۸۷۷ تن از مبتلایان وخیم اعلام شده است. در شرایطی که طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت تنها ۷ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۸۸۱ نفر در ایران به‌طور کامل واکسینه شده‌اند و نشانی از برنامه ریزی برای واکسینه‌کردن گروه‌های سنی پایین‌تر به‌چشم نمی‌خورد، ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. برنامه واکسیناسیون به‌دلایل مختلف بسیار کند دنبال می‌شود و مسئولان همچنان نسبت به رقم بالای مرگ و میر، کمبود دارو، سرم، اکسیژن، تخت خالی و تشدید فاجعه انسانی همه‌گیری در ایران هشدار می‌دهند. براساس تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت و درمان در هفته منتهی به ۴ شهریور شمار بیماران فوت شده نسبت به یک هفته قبل ۱۰,۴ نفر افزایش یافته است. برخی پزشکان نسبت به امکان شروع موج ششم همه گیری در ایران هشدار داده‌اند.

جانشین فرمانده مرزبانی ایران: روزانه ۲ هزار افغانستانی به مرزهای ایران می‌آیند، بیشترشان را باز می‌گردانیم

جلال ستاره ظهر، جانشین فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ایران از مراجعه «روزانه حدود ۲ هزار نفر» از شهروندان افغانستانی به مرزهای ایران خبر داد. او گفت که ایران بیشتر این مراجعه کنندگان را به کشورشان باز می‌گرداند. ستاره ظهر از افغانستانی‌ها خواست «بدون توجه به تبلیغات دیگران، ‌‌به مرزها مراجعه نکنند و در کشور خودشان بمانند تا ان‌شاءالله مشکلاتشان برطرف شود.» فرار از افغانستان پس از آنکه طالبان بخش بزرگی از این کشور را تصرف کرد، شدت گرفته است. ایران به عنوان یکی از مقصدهای میانی افغانستانی ها اما از زمان افزایش شمار متقاضیان خروج از افغانستان، کنترل بر مرزهایش را افزایش داده است. بر اساس اعلام مسئولان وزارت کشور، آواره‌گان افغانستانی به صورت موقت در اردوگاه‌های مستقر در سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان اِسکان داده می‌شوند. مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران ۲۴ مرداد گفته بود: بی تردید این اسکان موقت با اولویت بازگرداندن اتباع تا حدود دو یا سه روز بعد به کشورشان انجام خواهد شد.

نخستین ماموریت وزیر خارجه دولت عضو هیئت مرگ در سفر به عراق: برگزاری دوباره «پیاده‌روی اربعین»

در ایران نهادهای مذهبی و دستگاه سیاست خارجی بدون توجه به افزایش آمار مرگ ناشی از همه گیری کووید-۱۹ بر برگزاری مراسم «پیاده روی اربعین» اصرار می ورزند. در تازه‌ترین اقدام، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر جدید امور خارجه در حاشیه نشست منطقه‌ای حمایت از عراق، در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور درباره زیارت زائران ایرانی در اربعین گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه جدید ایران در نخستین سفر خود به عراق رفته است و پس از آن عازم سوریه خواهد شد. پیش از این نیز مقام‌های مسئول در وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت ایران از دولت عراق خواسته بودند که مانع برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین و زیارت اماکن مذهبی در عراق نشود. دولت عراق به منظور مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ از برگزاری «پیاده‌روی اربعین» و ورود مسافرانی که به قصد زیارت اماکن مذهبی به این کشور می روند، جلوگیری می‌کند. مراسم پیاده‌روی اربعین که در سال‌های اخیر با حمایت کامل سپاه پاسداران و دیگر نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی برگزار شده، یک مراسم سیاسی و مذهبی مبتنی بر ایدئولوژی شیعی است که پیش از این با مخالفت گروه‌های غیرشیعی در عراق روبرو شده است.

واکنش نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس به هک دوربین‌های زندان اوین: «شکنجه در جمهوری اسلامی معنا ندارد»، انتشار تصاویر «شانتاژ خبری» بود

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی ایران انتشار تصاویری از زندان اوین که توسط یک گروه ناشناخته به نام «عدالت علی» صورت گرفت را «شانتاژ خبری» خواند و این اقدام را به «رژیم صهیونیستی» نسبت داد. او به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: هنوز این ابهام برای او رفع نشده که «چرا در این تصاویر منتشر شده از زندان اوین، افرادی که مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند لباس زندانی بر تن ندارند و لباس شخصی بر تن دارند، در حالی که زندانی لباس مخصوص دارد.» تصاویر و ویدئوهای زندان اوین دو هفته قبل به صورت عمومی منتشر شد. یک گروه به نام «عدالت علی» مدعی شدند که با هک کردن سیستم زندان اوین توانسته اند به این ویدئوها و تصاویر دست یابند. در ویدئوهایی که این گروه منتشر کردند بدرفتاری با زندانیان و حمله گارد ویژه به زندانیان به وضوح قابل مشاهده است. نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس اما با بیان اینکه «شکنجه در زندان های جمهوری اسلامی معنایی ندارد»، مدعی شد «این اقدامات یک شانتاژ خبری بود تا افکار عمومی از زندان‌های مخوف آمریکا در افغانستان و شکست‌های اخیر آنها در منطقه برداشته شود.». رئیس سازمان زندان‌های ایران هفته گذشته گفته بود که «پرسنل بی‌تفاوتِ سازمان در فیلم‌های منتشره، به هیأت تخلفات اداری معرفی و از خدمت معلق شدند. پرونده‌هایی هم به دادسرای نظامی ارجاع شد».