نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقتدی صدر اعلام کرد برای همیشه از صحنه سیاست عراق کناره‌گیری می‌کند

مقتدی صدر، روحانی جنجالی شیعه در عراق با انتشار یک توییت اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاست در عراق کناره‌گیری کرده است. او همچنین اعلام کرد که تمامی نهادهای زیرمجموعه جریان صدر به جز سه‌نهاد را منحل خواهد کرد. عراق پس از انتخابات پارلمانی اکتبر سال گذشته به عرصه جدال سیاسی میان جریان صدر و ائتلاف شیعیان نزدیک‌تر به جمهوری اسلامی بدل شده است. ائتلاف وابسته به مقتدی صدر در آن انتخابات اکثریت کرسی‌های شیعیان در پارلمان را به دست آورد و قاعدتاً باید در تشکیل دولت و انتخاب نخست‌وزیر نقش کلیدی می‌داشت. تلاش ائتلاف فتح و دیگر جریان‌های شیعی وابسته به ایران برای مقابله با گزینه‌های نخست‌وزیری و سنگ‌اندازی بر سر اتحاد ائتلاف صدر با کردها، سنی‌ها و زنان پارلمان به بن‌بستی منجر شد که نتیجه آن استعفای نمایندگان ائتلاف صدر بود. مقتدی صدر در هفته‌های گذشته خواستار انحلال پارلمان کنونی و برگزاری انتخابات زودهنگام شده بود. چارچوب هماهنگی شیعیان که ائتلاف فتح، نوری مالکی و برخی احزاب کردی را نمایندگی می‌کند در مقابل بر خواسته خود برای تشکیل دولت پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید داشتند. اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از سیاست گره تشکیل دولت در عراق را کورتر خواهد کرد. کناره‌گیری صدر از سیاست هم به معنای پایان نفوذ او بر روندهای سیاسی عراق نیست و احتمالا این روحانی شیعه در نظر دارد اهداف سیاسی‌اش را به شکل دیگری دنبال کند.

مسعود مصاحب، زندانی دو تابعیتی از زندان به مرخصی درمانی آمد

با مرخصی درمانی مسعود مصاحب، زندانی دوتابعیتی در ایران موافقت شد و او پس از حدود سه سال‌ونیم زندان، دوشنبه ۷ شهریور به مرخصی درمانی آمد. مسعود مصاحب، زندانی ایرانی-اتریشی و دبیرکل «انجمن اتریش و ایران» است. او در اوایل ژانویه ۲۰۱۹ / دی ۱۳۹۸ هنگامی که به همراه هیأتی از شرکت «مد آسترون» به ایران سفر کرده بود، در تهران بازداشت شد و از اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۹ تاکنون در زندان‌ اوین به‌سر می‌برد. حکومت ایران او را به اتهام «همکاری با اسرائیل و سرویس جاسوسی آلمان» به ۱۰ سال زندان محکوم کرد، بدون آن‌که سند و مدرکی در این‌باره ارائه دهد. این حکم در مرحله تجدیدنظر عیناً تأیید شد. بر پایه اعلام خانواده این زندانی ۷۴ ساله، او از مشکلات عدیده پزشکی همچون دیابت، نوروپاتی، مشکلات دریچه‌ قلب، کیست ریه و کیست کلیه و مشکلات تیروئید و پروستات رنج می‌برد. او پیش‌تر نیز سکته مغزی کرده و تاکنون ۹ بار نیز دیالیز شده است.

نخستین جلسه دادگاه سپیده رشنو برگزار شد

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های سپیده رشنو، زن معترض به حجاب اجباری، دوشنبه ۷ شهریور در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. سامان رشنو، برادر سپیده در صفحه شخصی خود نوشت: «جلسه اول رسیدگی به اتهامات خواهرم به صورت علنی برگزار شد، قرار بازداشت موقت فک و مقرر به تودیع وثیقه گردید.» سامان رشنو پیش از این در ۳۱ مردادماه از ملاقات خواهرش با نعیم رضا نظامی چهارمحالی، وکیل خود خبر داده بود. سپیده رشنو، ۲۸ ساله پس از اعتراضش به مامور خودخوانده امر به معروف در اتوبوس بی‌آرتی و تهیه فیلمی از برخورد خشونت آمیز او، روز ۲۵ خرداد بازداشت و گزارش‌‌هایی مبنی بر انتقال او به بازداشتگاه‌ اطلاعات سپاه منتشر شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی اتهام‌های سپیده رشنو را «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌ نشین، فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشاء» عنوان کرده است. کیفرخواست حدود ۱۰ روز پیش به سپیده رشنو ابلاغ شد. سپیده رشنو، متولد ۱۳۷۳ و دانشجوی مقطع کارشناسی رشته نقاشی در دانشگاه الزهرا و اهل خرم‌آباد است.

تصادف و انفجار خودرو سوخت‌بران: دست‌کم پنج تن کشته و چهار نفر مجروح شدند

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که خبرهای مربوط به استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ بر اثر برخورد چهار خودروی سوخت‌بر در محور بندرعباس به میناب، پنج نفر کشته و یک نفر مصدوم شدند. بر اساس این گزارش، این حادثه در محور «چاه سمال» از توابع شهرستان میناب رخ داد که پنج سوخت‌بر در آتش سوختند و یک تن دیگر به شدت مصدوم شد. در این گزارش اشاره‌ای به هویت کشته‌شدگان نشده است، اما در گزارش «کمپین فعالین بلوچ» هویت چهار تن از آن‌ها به نام‌های مجتبی زارعی اهل روستای قشقلمان بخش بندزرک، محمد زاهدی‌فرد و فرزندش آرین زاهدی‌فرد اهل روستای دهو و نادر ترکمانی اهل روستای اسلام‌آباد بخش بندزرک میناب مشخص شده است. شنبه ۵ شهریور همچنین بر اثر انفجار دو خودرو سوخت‌بر در محور شهرستان راسک سه نفر مصدوم شدند. بر اساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۸۷ سوخت‌بر هنگام سوخت‌بری بر اثر تیراندازی مأموران یا در اثر سانحه جان خود را از دست دادند و ۳۱ نفر دیگر زخمی شدند. از میان کشته‌شدگان، سه نفر کودک زیر ۱۸ سال بودند.