ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج دوم #کرونا در هلند: شمار روزانه مبتلایان رکورد زد

موج دوم کرونا در هلند آغاز شده است. سه‌شنبه ۲۹ سپتامبر شمار روزانه مبتلایان تشخیص‌داده‌شده در این کشور رکورد زد و به سه هزار و ۱۱ مورد رسید. در یک هفته اخیر، نتیجه ۲۰ هزار تست در هلند مثبت شده و ۱۰۲ تن جان‌شان را از دست داده اند. دولت این کشور که پیش‌بینی می کند شمار روزانه مبتلایان تشخیص‌داده‌شده در هفته آینده به ۵۰۰۰ تن برسد، دوشنبه ۲۸ سپتامبر مقررات جدید مقابله با همه‌گیری ویروس جدید کرونا را اعلام کرد که بیشتر به محدودشدن شمار افراد در فضاهای عمومی بازمی‌گشت. شهرداران آمستردام، روتردام و لاهه از شهروندان خواسته اند به استفاده از ماسک در فروشگاه‌ها روی بیاورند اما این موضوع اجباری نیست. هلند تا کنون از اتخاذ تمهیدات سخت‌گیرانه در قبال کرونا پرهیز کرده. درحالی‌که شمار جان‌باختگان جهانی کووید‌ـ‌۱۹ از یک میلیون تن فراتر رفته است،‌ تا کنون مجموعا شش هزار و ۳۸۰ تن از میان ۱۱۵ هزار بیمار تشخیص‌داده‌شده در هلند جان‌شان را از دست داده اند.

سه عضو سپاه پاسداران در نیکشهر سیستان و بلوچستان کشته شدند

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق جمهوری اسلامی سه‌شنبه هشتم مهر در اطلاعیه‌ای از کشته‌شدن سه پاسدار و مجروح شدن یک پاسدار دیگر در نیکشهر سیستان و بلوچستان خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «امروز ساعت ۱۶ دو دستگاه خودروی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان نیکشهر که در مسیر اسپکه به نیکشهر در حال تردد بوده در سه راهی مسیر بمپور- اسپکه مورد حمله یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ قرار گرفت. در این حادثه سه نفر از پاسداران به شهادت رسیده و یک نفر مجروح شده است.» قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه گفته که «هویت ضاربان این حادثه در دست پیگیری است».

افزایش ۵۰ درصدی مصرف #فرآورده‌های_گوشتی ارزان قیمت: سوسیس و کالباس ارزان، جایگزین گوشت و مرغ در سفره‌ها شده است

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سه‌شنبه ۸ مهر به نقل از سیامک شادافزا، تولیدکننده مواد اولیه سوسیس و کالباس از روی آوردن مردم به فرآورده‌های گوشتی ارزان‌قیمت خبر داد. به گفته شادافزا از زمان افزایش قیمت گوشت و مرغ، مصرف سوسیس و کالباس ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. تولیدکننده مواد اولیه سوسیس و کالباس درباره کیفیت این محصولات گفت: «سوسیس و کالباسی که به فروش می‌رود اغلب این طور نیست که با کیفیت بالا و مثلاً کیلویی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشته باشد، بلکه مردم به طرف فرآورده‌های ارزانی رفته‌اند که اغلب کیلویی کمتر از ۳۰- ۳۵ هزار تومان قیمت دارند و این به خودی خود نشانگر وضعیت نابسامان اقتصادی مردم در خرید مایحتاج روزانه خود است.اگر قیمت گوشت و مرغ همینطور بالا برود چه بخواهیم و چه نخواهیم باید قبول کنیم گوشت از سفره غذای عده‌ای به طور کامل حذف می‌شود». این تولیدکننده در ادامه مصاحبه با ایسنا درباره نظارت بر کیفیت فرآورده‌های ارزان قیمت گوشتی گفت: « متاسفانه در شرایط فعلی دستگاه‌های نظارتی بیشتر به قیمت محصولات توجه دارند و کیفیت آن طور که باید و شاید برایشان اولویت نیست». وخامت وضعیت اقتصادی و تداوم بی‌پولی دولت، به قطع‌شدن پرداخت ارز دولتی برای برخی کالاهای اساسی مانند گوشت، حبوبات و… منجر شده است. واردات خوراک دام با ارز دولتی نیز با مشکل مواجه شده و موجی از گرانی‌ مواد غذایی و لبنیات را در پی داشته. تخم‌مرغ نیز به عنوان ارزان‌ترین منبع پروتئینی در معرض حذف شدن از سفره‌های اقشار کم‌درآمد است. مسئله‌ای که همزمان با گسترش فقر، خطر سوءتغذیه و گرسنگی را در بخش زیادی از جمعیت ایران شدت بخشیده است.

بازنگری ۱۰۰ هزار پرونده قضایی در راستای اجرای قانون کاهش #حبس_تعزیری

اثرات اجرای قانون کاهش #حبس_تعزیری از مواردی از جمله موارد مطرح شده در سی ‌و ‌چهارمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه بود. بیش از چهار ماه پس از اعلام خبر تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری از سوی مجلس، غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه هشتم مهر از بازنگری ۱۰۰ هزار پرونده در راستای اجرای این قانون خبر داد و اعلام کرد در این بازنگری‌ها جمعی از زندانیان با کاهش مجازات، آزاد شدند. اسماعیلی که پس از یک‌ ماه در نشست خبری حضور یافت، درباره اجرای قانون کاهش حبس تعزیری از سوی قوه قضاییه گفت: «عملیاتی شدن این کاهش مجازات حبس ناظر بر جرایم قابل گذشت از ناحیه شاکی خصوصی، جرایم سبک و کم‌اهمیت و اثربخشی به گذشت شاکی خصوصی در جرایم غیرقابل گذشت مانند برخی سرقت‌ها و کلاهبرداری‌هاست. بنابراین کماکان این کاهش مجازات حبس شامل مرتکبین جرایم خشن و سازمان یافته و جرایمی که شاکی خصوصی دارند و آن شاکی خصوصی پیگیر حق خود است، نمی‌شود.» به‌ گفته اسماعیلی تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار پرونده در اجرای قانون کاهش حبس تعزیری مورد بازنگری قرار گرفته که در این بازنگری‌ها جمعی از زندانی‌ها با کاهش مجازات و زودتر از موعد حکم قبلی از زندان آزاد شدند. بر اساس اعلام سخنگوی قوه قضاییه، تعدادی از کسانی که محکوم به حبس بوده‌اند و حکم حبسشان اجرا نشده بوده نیز با بازنگری پرونده‌هایشان مشمول مجازات جایگزین حبس شدند و از ورود آن‌ها به زندان جلوگیری شده است. کاظم حسینی، حقوقدان و وکیل بازنشسته دادگستری اما اوایل مرداد ۹۹ درباره تصویب قانون کاهش مجازات حبس گفته بود: «تصویب این قانون نه نشان از درایت و دانش حقوقی طراحان آن دارد و نه امیدی به حل معضلات اجتماعی و قضایی کشور، چرا که این طرح فاقد بنیان‌های حقوقی و چارچوب‌های قانونگذاری‌ست و صرفا جهت درمان اورژانسی آثار سوء قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ تهیه شده است.»

سخنگوی قوه قضاییه از دستگیری ۹۰۰ معتاد و فروشنده #مواد_مخدر در پایتخت خبر داد

#غلامحسین_اسماعیلی، سخنگوی #قوه_قضاییه در سی و چهارمین نشست خبری خود از دستگیری ۹۰۰ نفر معتاد متجاهر و فروشنده مواد مخدر و سارق در مناطقی مانند شوش و هرندی خبر داد و گفت در این راستا ۱۴۹ کیلوگرم مواد مخدر نیز کشف شده است. به‌ گفته اسماعیلی، طرح دستگیری این افراد توسط دادسرای تهران و با همکاری نیروی انتظامی انجام شده است. این گفته‌های اسماعیلی در حالی‌ست که با شیوع گسترده ویروس #کرونا در کلان‌شهر تهران، بسیاری از مراکز ترک اعتیاد و مکان‌های نگهداری از معتادانی که مقامات رسمی آنها را «متجاهر» می‌نامند، در پایتخت بسته شدند. مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، اواخر فروردین ماه امسال گفته بود: «یکی از نگرانی‌های جدی ما گروه‌های جدید از جمله معتادان مراکز ماده ۱۶ و زندانیانی هستند که آزاد شدند و می‌خواهند در گرم‌خانه‌ها حضور یابند.» به‌ گفته او، اگر افرادی که به ‌دنبال بسته شدن مراکز ترک اعتیاد قصد دارند در گرم‌خانه‌ها بمانند مبتلا به کرونا باشند یک چالش جدید برای ما ایجاد می‌کند. غلامحسین اسماعیلی اما در نشست خبری امروز خود اعلام کرد پس از اجرای طرح جدید دادسرای تهران برای جمع‌آوری صدها نفر از معتادان به گفته او متجاهر، ۲۱ منزل و ۱۵۰ اتاقک که پاتوق این افراد بوده نیز از سوی مراجع قضایی و انتظامی پلمب شده است.

#پمپئو با وزیر خارجه عربستان سعودی درباره #توافق_صلح_با_اسرائیل گفت‌وگو کرد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که در گفت‌وگویی تلفنی با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، درباره توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل و همچنین اوضاع یمن رایزنی کرده است. پمپئو در توئیتر خود ضمن ابراز خرسندی از این گفت‌وگو نوشت: «ما درباره توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل رایزنی کردیم و من از تلاش‌های عربستان سعودی برای پیشبرد عملیات صلح در جنوب یمن تشکر کردم.» پمپئو همچنین از ادامه گفت‌وگوهای راهبردی دو طرف در ماه اکتبر خبر داد. عربستان سعودی نقش مهمی در گسترش روابط کشورهای عربی با اسرائیل داشته است. با این حال نمی‌توان از نظر دور داشت که دلیل نزدیکی اسرائیل به کشورهای عربی می‌تواند احساس خطر این کشورها نسبت به تهدیدهای ایران باشد. امارات متحده عربی، بحرین و اسرائیل ۱۵ سپتامبر / ۲۵ شهریور در کاخ سفید با امضای یک توافق تاریخی عادی‌سازی روابط را اعلام کردند. رابطه با اسرائیل به‌دلیل اشغال سرزمین‌های فلسطینی سالیان دراز خط قرمز دولت‌های عربی بود و خیانتی به آرمان‌های فلسطینی‌ها به حساب می‌آمد اما امروز در سایه دشمنی مشترک با ایران ائتلافی نوین پایه گذاشته شده است. فلسطینی‌ها این ائتلاف را به‌رسمیت نمی شناسند.

قیمت #پراید در ایران به ۱۴۰ میلیون تومان نزدیک شد

از اواخر شهریور تاکنون قیمت یک دستگاه خودروی پراید در ایران از ۱۱۲ میلیون تومان به ۱۴۰ میلیون تومان نزدیک شد. دنا پلاس توربو به مرز ۶۰۰ میلیون تومان رسید و خودروهای شاسی‌بلند چینی از پنج تا هشت میلیارد تومان در بازار معامله می‌شوند. مزدا سه به قیمت سرسام‌آور یک میلیارد و صد میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۰۸ که از آن به عنوان «خودروی برجامی» یاد می‌شود اواخر شهریور یه قیمت ۹۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد اما اکنون قیمت آن تنها در یک هفته ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته و به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. دولت روحانی در اردیبهشت سال جاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را مکلف کرده بود در روش‌های کنترل و نظارت بر بازار خودرو تجدید نظر کند. اما اکنون بازار خودرو را به حال خود رها کرده است.

نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی درباره #رشوه در ادارات: شیرینی اگر پرملات نباشد رشوه نیست

سیدکاظم موسوی، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی درباره تفاوت رشوه و شیرینی که در ادارات رد و بدل می‌شود گفت: «اعتقاد من بر این است که شیرینی اگر پُرملات باشد با رشوه یکی است و تفاوتی ندارد اما اگر فردی یک جعبه شیرینی یا مبلغی معادل ۵۰۰ هزار تومان تا یک و دو میلیون تومان پرداخت کند، تنها شیرینی محسوب می‌شود همانطور که شخصی به خانه کسی می‌رود و به اندازه بضاعت خود هدیه می‌دهد. اما اینکه افراد مبلغ‌های ۱۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومانی در ادارات رد و بدل می‌کنند، رشوه محسوب می‌شود.» موسوی درباره مجازاتی که در انتظار رشوه‌‌گیرنده و رشوه‌دهنده است گفت: «در اسلام هم رشوه گیرنده هم رشوه دهنده و هم فرد واسطه، جای‌شان جهنم است.» و در قانون مجازات اسلامی ما هم نسبت به این موضوع، جرم‌انگاری شده و از انفصال خدمت گرفته تا جریمه نقدی و حبس، مجازات در نظر گرفته شده است.