نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکز آمار: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریورماه برای اقشار فقیر به ۴۸,۸ درصد و برای ثروتمندان به ۴۰,۶ درصد رسید

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهند که سنگینی فشار تورم در ۱۲‌ ماه منتهی به شهریور سال جاری برای دهک فقیر جامعه ۴۸,۴ درصد بوده درحالی‌که دهک ثروتمند فشار ۴۰,۶ درصدی تورم را تحمل کرده است. براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران فشار تورم بر دهک‌های فقیرتر جامعه بیشتر شده و هرچند دهک اول نرخ تورم سالانه ۴۷,۳ درصدی و دهک غنی‌تر نرخ تورم ۴۹,۴ درصدی را در پایان شهریورماه تجربه کرده اما نرخ تورم سالانه گروه کالاهای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که سهم بالایی در سبد خانوار دهک‌های پایین جامعه دارد، به عدد ۶۲,۲ درصد برای دهک فقیر رسیده، درحالی‌که همین شاخص با ضریب اهمیت کمتر برای دهک‌ ثروتمند ۶۱,۵ درصد محاسبه شده است. به‌رغم آن‌که دولت می‌گوید در یک‌ماه گذشته برای کاهش فشار تورم بر دهک‌های فقیر تلاش کرده است، نرخ تورم نقطه‌ای در پایان شهریور برای دو دهک فقیر جامعه بالای ۴۸ درصد بوده درحالی‌که سه دهک داراترین، نرخ تورم نقطه‌ای کمتر از ۴۳ درصد را تجربه کرده است. شاخص مهم دیگر به روند نرخ تورم در سه شاخص تورم کل، تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات و تورم غیرخوراکی‌ها و خدمات در بین دهک‌های مختلف مربوط می‌شود که براساس داده‌های مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نشان می‌دهد که این نرخ در شهریور نسبت به مردادماه امسال برای هشت دهک نخست افزایش یافته و برای دو دهک نهم و دهم روند کاهشی داشته است. با این حال نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات برای همه دهک‌ها از فقیر و متوسط گرفته تا ثروتمند در فاصله مرداد تا شهریور سال جاری صعودی بوده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کالاهای غیرخوراکی و خدمات روند متفاوتی را در پیش گرفته و برای دهک‌های اول تا سوم افزایش و برای سایر دهک‌های متوسط تا ثروتمند کاهش یافته است. این آمار برخلاف وعده‌های ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ و رئیس جمهوری کنونی است که در کارزار انتخاباتی خود گفته بود رشد اقتصادی ایران را به شش درصد می‌رساند و نرخ تورم را تا نصف کاهش می‌دهد و سپس تا دو سال آینده تک رقمی می‌کند. مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران پیش‌بینی کرده بود که در پایان سال جاری نسبت به سال گذشته نرخ تورم ۲۰ درصد بیشتر شود. به‌گفته او «سال گذشته میزان تورم ۴۰ درصد بود و تا پایان سال می‌تواند به ۶۰ درصد برسد که رقم بسیار زیادی است».

کرونا در ایران: ۱۳ هزار و ۲۷۱ بیمار جدید، ۲۷۲ جان‌باخته در یک شبانه‌روز

روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد در شبانه روز گذشته (تا امروز ۷ مهر) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۲۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شدند که هزار و ۸۹۱ نفر از آنها به سبب ابتلا به موارد حاد بیماری می‌بایست در بیمارستان‌های کشور بستری شوند. مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران بنا بر آمار رسمی به ۵ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۹۶۲ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۰ هزار و ۱۶۰ نفر رسید. بر همین اساس تاکنون ۳۷ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۱۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۶۰ هزار و ۹۵۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۳ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۶۶۱ دوز رسیده است.

قیمت هر شانه تخم‌ مرغ به بیش از ۵۵ هزار تومان رسید

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی در خرده‌فروشی‌های تهران ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان شده است. حدود دو هفته پیش قیمت این کالای پرمصرف ۵۰ تا ۵۵ هزارتومان و بیش از یک ماه پیش نیز قیمت آن در بازار حدود ۴۵ هزارتومان بود. به این ترتیب قیمت هر شانه تخم‌مرغ از اواخر شهریور تاکنون پنج تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است. افزایش هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌های دامی، واکسن، دارو، کارتن و شانه، آب، برق و گاز، دستمزد کارگر، کرایه حمل و نقل و همچنین کاهش جوجه‌ریزی، تاخیر در تامین و ارسال نهاده‌ها و حذف ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار از ابتدای سال به دلیل دستوری بودن قیمت‌ها و ضرر و زیان تولیدکنندگان از دلایل جهش قیمت تخم‌مرغ در ایران است.

واردات واکسن فایزر به ایران منتفی شد

روابط عمومی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای که سه‌شنبه شب ۶ مهر / ۲۸ سپتامبر انتشار یافت، آورده است: «از آن‌جا که بر اساس آخرین شواهد علمی معتبر کمیته علمی کرونا، واکسیناسیون زنان باردار در مراکز واکسیناسیون توسط شبکه بهداشتی با واکسن سینوفارم انجام می‌شود، تصمیمی برای واردات واکسن فایزر وجود ندارد.» به‌گفته وزارت بهداشت، اعضای کمیته ملی واکسن کوویدـ۱۹ در جلسه اخیر خود به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون این افراد کماکان با واکسن سینوفارم ادامه یابد. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی جمعه ۲ مهر گفته بود: «واکسن فایزر به تعداد بسیار محدود و برای تزریق به مادران باردار وارد کشور می‌شود و این واکسن به دیگر افراد نمی‌رسد.» مهرداد جمالی ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران روز گذشته سه‌شنبه ۶ مهرماه اعلام کرد که با ورود پنجاه و نهمین محموله واکسن کرونا شامل دو میلیون دوز از نوع سینوفارم، واکسن چینی، میزان واکسن‌های وارداتی از مرز ۷۳ میلیون دوز گذشت. بر اساس آمار منتشر شده گمرک، بیشترین واردات واکسن از ۱۵ بهمن‌ماه ۹۹ تا ۳۱ شهریورماه سال جاری مربوط به واکسن سینوفارم چین با ۳۵ محموله شامل ۶۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دوز بوده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان وزارت بهداشت در پنج شهر

بازنشستگان وزارت بهداشت سه‌شنبه ۶ مهر همزمان در مراکز پنج استان برای تحقق مطالبات معیشتی خود تجمع کردند. آن‌ها به عدم اجرای احکام افزایش ۱۵ درصد به مستمری‌شان معترضند. بازنشستگان معترض در تجمعات خود در اهواز، گرگان، تبریز، اصفهان و رشت پارچه نوشته‌هایی حاوی مطالبات‌شان در دست داشتند و شعار می‌دادند: «ما بازنشسته هستیم، از خود گذشته هستیم». بازنشستگان وزارت بهداشت پس از عدم اجرای وعده‌های سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت در نامه‌ای به مدیرعامل صندوق بازنشستگی نامه اعتراض‌آمیزی نوشتند که در آن آمده است: «احتراماً ما بازنشستگان سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعتراض شدید خود را از عدم صدور احکام افزایش ۱۵ درصد طبق نامه شماره ۸۵۵/م/۱۸ تاریخ ۱۴۰۰/۴/۱۵ سازمان برنامه و بودجه و عدم اعلام شفافیت و توضیح متولیان مجموعه تحت مدیریت جناب‌عالی بابت تأخیر در انجام کار اعلام می‌داریم و خواستار تسریع در صدور احکام می‌باشیم. بدیهی است در صورت‌ عدم اقدام مناسب مراتب از طریق مجاری قانونی پیگیری خواهد شد.» بازنشستگان وزارت بهداشت یک هفته پیش از تجمع در چند مرکز استان، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور حکومت اسلامی از او خواستار پیگیری شده بودند.

دومین روز تجمع رانندگان مسیرهای جاده ساوه در اعتراض به عدم توزیع گاز مایع

تجمع گروهی از رانندگان مسیرهای جاده ساوه چهارشنبه ۷ مهر برای دومین روز ادامه یافت. رانندگان معترض که مقابل فرمانداری رباط کریم تجمع کرده‌اند می‌گویند چند روز است به بهانه طرح الکترونیکی «صدف» قادر به زدن سوخت نیستند. «صدف»، طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران سال ۹۹ اجرای آن را به صورت پایلوت در ۱۰ منطقه آغاز کرد و گفته می‌شود اکنون بیش از ۹۰ درصد کشور را تحت پوشش قرار داده است. شانا شبکه اطلاع رسانی نفت و گاز، هدف از راه اندازی طرح الکترونیکی صدف را «جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و استفاده غیرمجاز از گاز مایع و نیز ساماندهی توزیع فرآورده‌های نفتی» عنوان کرده است.

بن بست برجام قیمت دلار را صعودی کرده است

در آخرین ساعات معاملات روز دوشنبه ۶ مهر، قیمت دلار به مرز ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و امروز در میانه کانال ۲۸ هزار تومانی خود را تثبیت کرد. مدت‌هاست که قیمت ارز در بازار ایران به عنوان تب‌سنج تحولات خارجی جمهوری اسلامی عمل می‌کند. پس از شوک ارزی ۱۳۸۹ تاکنون، هر تحولی که در مورد مناقشه هسته‌ای ایران اتفاق افتاده تأثیر مثبت یا منفی خود را به صورت گسترده بر قیمت ارز گذاشته است. در این هفته نیز تنش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران بر سر بازرسی از تأسیسات هسته‌ای کرج و نصب تجهیزات نظارتی در آنجا و استنکاف ایران از پذیرش این درخواست، اثر خود را در بازار ارز گذاشته است. چشم‌انداز مبهم برجام پس از روی کار آمدن دولت جدید سبب شده است تا روند صعودی قیمت ارز به صورت پیوسته و آرام ادامه داشته باشد. بازیگران بازار خود را برای خبر بزرگ آماده می‌کنند. خبری که می‌تواند قیمت ارز را در یک دوره زمانی کوتاه تا ۵۰ درصد افزایش دهد. شاید به همین دلیل است که پس از توافق هفته گذشته آژانس با ایران برای ازسرگیری نظارت‌ها، قیمت دلار تنها در بک محدوده زمانی چند ساعته ۷۰۰ تومان کاهش یافت و مجدداً روند صعودی خود را از سرگرفت. در کنار این تحولات، رشد طبیعی درخواست برای ارز در نیمه دوم سال و البته خبرهایی که از کمبود عرضه از سوی بانک مرکزی به بازار رسیده است سبب شده تا فشار روانی در بازار ارز بیشتر هم بشود.

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس گفته نماینده‌ای خیلی مشخص بود که معتاد و تزریقی است و او را از خیابان‌ها جمع می‌کردند و می‌آوردند به مجلس

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خواهان آن شد که دست هیئت نظارت بر نمایندگان باز باشد و منتظر شکایت نماند، بلکه مستقلاً وارد عمل شده و مجلس را مدیریت کند. سلیمی گفت: «اگر واقعاً یک عنصری، عنصر نامطلوب در مجلس شناخته شود، مثلاً فرض کنید یک کسی سارق باشد، در دوره‌های قبل نماینده‌ای داشتیم که خیلی مشخص بود که معتاد و تزریقی بود و او را از خیابان‌ها جمع می‌کردند و می‌آوردند و تا پایان دوره هم نماینده بود و وقتی این مسئله کشف شد، آیا او باید تا پایان دوره نماینده باقی بمانده و آبروی نظام و مجلس را ببرد؟ باید با او چه کرد؟ البته استثناء است، ممکن است در چند دوره یک نفر مانند این نماینده ورود پیدا کند، چه باید کرد؟ باید فقط نگاه کرد و حرص خورد که چرا او وارد مجلس شده است؟»

خامنه‌ای، پیمان جبلی از مخالفان برجام را به ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی منصوب کرد

با پایان مدت پنج ساله ریاست علی عسگری، پیمان جبلی به عنوان رئیس جدید صداوسیمای جمهوری اسلامی انتخاب شد. علی خامنه‌ای در حکم انتصاب پیمان جبلی نوشته است: «جنابعالی را که از صلاحیت دینی و انقلابی، و تخصص و تجربه‌ طولانی در مدیریت‌های سازمان صداوسیما، و آگاهی از ماهیت و عملکرد و وظایف رسانه‌ ملی برخوردارید، برای یک دوره‌ پنج‌ساله به ریاست آن سازمان منصوب می‌کنم.» رهبر جمهوری اسلامی در این حکم وظایف جبلی را یادآوری کرده است: «هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی- ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هائی است که باید با ارتقاء سرمایه‌ی انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید.» جبلی قبل از پست معاونت برون مرزی صداوسیما، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما، معاون سیاسی (خبر) صداوسیما، دبیر اخبار خارجی بخش شامگاهی رادیو، دبیر اخبار خارجی و داخلی اخبار تلویزیون، سردبیر اخبار سراسری شبکه ۲ سیما، مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکل اخبار شبکه العالم، مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت، معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی سعید جلیلی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس بود.

رئیس جدید دانشگاه کابل تحصیل زنان و دختران در دانشگاه را تا «اسلامی شدن محیط دانشگاه» ممنوع اعلام کرد

محمد اشرف غیرت، رئیس جدید دانشگاه کابل که از سوی طالبان منصوب شده است، در توییتر نوشت: «تا زمانی که محیط اسلامی مناسب و حقیقی برای همه فراهم نشود، زنان هرگز اجازه نخواهند داشت به دانشگاه‌ها بیایند یا کار کنند. اول اسلام». این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که پیش از این، طالبان دانشجویان دختر و پسر را در دانشگاه‌های افغانستان جدا می‌کردند. محمد اشرف غیرت ۳۴ سال سن دارد و به‌گفته طالبان، مدرک کارشناسی روزنامه‌نگاری دارد او دو هفته پیش جایگزین محمد عثمان بابری شد که مدرک دکترا دارد. سندیکای استادان دانشگاه و معلمان در افغانستان خواستار لغو انتصاب خیرات به‌عنوان رئیس دانشگاه کابل شده‌اند و معتقدند او تخصص کافی در این زمینه ندارد. حمید الحمیدی، سخنگوی پیشین وزارت آموزش عالی افغانستان و استاد دانشکده مطبوعات دانشگاه کابل نیز در پیامی گفته است نظام آموزش عالی در افغانستان به‌طور کامل در حال فروپاشی است.