نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شروین حاجی‌پور، خواننده و ترانه‌سرا بازداشت شد

بنا بر گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های فارسی زبان شروین حاجی‌پور، خواننده و ترانه‌سرا بازداشت شده است. تاریخ دقیق این دستگیری برای زمانه مشخص نیست اما ترانه «برای...» که در ارتباط با اعتراضات سراسری به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی توسط این هنرمند جوان ساخته شده و با استقبال بسیار گسترده روبه‌رو شده بود امروز بدون توضیحی از حساب کاربری او پاک شد. ترانه «برای ...» بر اساس تعدادی از توییت‌های اعتراضی کاربران در شبکه اجتماعی توییتر درست شده بود. ویدئوی این ترانه تا پیش از پاک شدن نزدیک به ۴۰ میلیون بار دیده شده بود. مشخص نیست که شروین حاجی‌پور توسط چه نهادی بازداشت شده است. شروین حاجی‌پور متولد ۱۳۷۵ است.

حسین ماهینی بازیکن اسبق باشگاه پرسپولیس و تیم ملی فوتبال بازداشت شد

حسین ماهینی بازیکن اسبق باشگاه پرسپولیس عصر امروز هفتم مهر با حکم قضایی دستگیر شده است. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) این خبر را تایید کرده است. این مدافع اصالتا بوشهری که سابقه بازی در تیم های پرسپولیس تهران، ذوب آهن اصفهان، ملوان بندرانزلی و چند تیم دیگر را در کارنامه دارد در روزهای گذشته در همبستگی با اعتراضات سراسری به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی چند پیام در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود. ماموران امنیتی ابتدا در نبود او به خانه‌اش هجوم برده و پس از تفتیش منزلش، لپ‌تاپ، گوشی‌های همراه و تبلت او و خانواده‌اش را ضبط کردند. او هنگام بازگشت به منزل، توسط مأموران اطلاعاتی بازداشت شد.

مأموران امنیتی حین بازداشت کیانا (دیدار) کریم‌پور، فعال مدنی و بازیگر تئاتر، او را به شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند

بر اساس گزارشی که به دست زمانه رسیده است، کیانا (دیدار) کریم‌پور، فعال مدنی و بازیگر تئاتر، دوشنبه چهارم مهر ۱۴۰۱، حین اعتراضات خیابانی در تهران بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. کیانا کریم‌پور در تماس با خانواده از ضرب و جرح خود هنگام دستگیری به دست مأموران در حد کبودی بدن خبر داده است. او وضعیت دیگر بازداشتی‌های اعتراضات را وخیم توصیف کرده است. این فعال مدنی و بازیگر تئاتر پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌هایش بازداشت و زندانی شده بود. از آغاز دور جدید اعتراض‌های سراسری در ایران صدها معترض بازداشت و ده‌ها تن مجروح و کشته شده‌اند. به دلیل نبود ارتباط میان بسیاری از خانواده‌های بازداشت‌شدگان با رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری و هم‌چنین تداوم اختلال و مسدودسازی اینترنت از جانب حکومت، تا این لحظه آمار و ارقام دقیقی از شمار افرادی که در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند در دسترس نیست.

آریا جعفری عکاس مطبوعاتی و ورزشی چند روز است که بازداشت شده است

انجمن و جامعه عکاسی مطبوعاتی ایران از بازداشت آریا جعفری عکاس مطبوعاتی و ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ اصفهان خبر داد. این انجمن گفت آریا جعفری یکشنبه ۳ مهر / ۲۵ سپتامبر بازداشت شده و هنوز با خانواده خود تماسی نگرفته است. دلیل دستگیری او نیز روشن نیست. آریا جعفری سال‌هاست که به‌عنوان عکاس مطبوعاتی در رسانه‌های داخلی ایران فعالیت دارد و برنده جایزه‌های مختلف عکاسی از جمله برگزیده‌ دو دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران است. انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران گفته است «در راستای وظیفه خود پیگیر شرایط این عضو جامعه‌ی رسانه‌ای ایران خواهد بود و از مقامات قضایی و امنیتی درخواست آزادی ایشان را دارد.» آریا جعفری پیش از این نیز یک بار در پی انتشار عکس‌هایش از تجمع اعتراضی مردم اصفهان به اسیدپاشی‌ بازداشت شده بود. بدین ترتیب با احتساب آریا جعفری، از زمان آغاز دور جدید اعتراضات سراسری پس از قتل حکومتی مهسا امینی در ایران، ۱۹ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) پیش از این دو بار از مقامات ایران خواست که هر چه سریع‌تر روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را آزاد کنند و محدودیت اعمال‌شده بر اینترنت را رفع کنند.

بیش از ۷۰۰ نویسنده و هنرمند در حوزه ادبیات کودک و نوجوان: به صف کردنِ عده‌ای نوجوان مسلح با پوشش نظامی در برابر مردم معترض، مصداق بارز نقض حقوق کودک است، نوجوانان بازداشتی را آزاد کنید

شمار بسیار زیادی از نویسندگان، شاعران، مترجمان، روزنامه‌نگاران، تصویرگران، ناشران، مروجان کتاب، مربیان و دیگر فعالان فرهنگی و هنریِ حوزه ادبیات‌ کودک‌و‌نوجوان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که بسیاری از بازداشت‌شدگان در جریان اعتراضات سراسری به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، از نوجوانان‌اند. این گروه از فعالان فرهنگی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نوشته‌اند: «ضمن همراهیِ قاطع با هموطنان دردمندمان، با صدای بلند اعلام‌ می‌کنیم براساس مفاد پیمان‌نامه‌ی جهانیِ حقوق کودک و همین‌طور قانون حمایت از اطفال و نوجوانانِ ایران، پاسخ هیچ معترضی، به‌ویژه معترض نوجوان گلوله و جای او در زندان نیست.» این نویسندگان و هنرمندان حوزه ادبیات کودک و نوجوان در ادامه اعلام کرده‌اند: «ما مجدانه خواستار آزادی فوری نوجوانان بازداشت‌شده و پایان‌دادن به سرکوب خونینِ معترضان هستیم.» بر اساس گزارش‌ها بسیاری از نوجوانان بسیجی نیز برای کمک به سرکوب معترضان به خیابان‌ها اعزام شده‌اند. این فعالان فرهنگی در ادامه یادآوری کرده‌اند: «به صف کردنِ عده‌ای نوجوان مسلح با پوشش نظامی در برابر مردم معترض، مصداق بارز نقض حقوق کودک و استفاده‌ی ابزاری از آن‌هاست؛ بی‌تردید این شیوه‌ی برخورد با نوجوانان برای آمران عواقبی ناگوار و غیرقابل‌ جبران در پی خواهد داشت.»

دو تن از چهار معلم و فعال صنفی معلمان بازداشت‌شده در کامیاران کماکان در بازداشت به‌سر می‌برند

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، طی چند روز گذشته چهار معلم و فعال صنفی معلمان به نام‌های حسام مهدی‌زاده، ادریس مهدی‌زاده، فرزین موفقی و خبات مظفری پس از احضار تلفنی به اداره اطلاعات و سازمان سپاه کامیاران بازداشت شدند. بر اساس این گزارش حسام مهدی‌زاده و ادریس مهدی‌زاده، دو برادر بازداشت‌شده پس از دو روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شدند. فرزین موفقی و خبات مظفری کماکان در بازداشت نهادهای امنیتی به‌سر می‌برند. از آغاز دور جدید اعتراض‌های سراسری در ایران صدها معترض بازداشت، و ده‌ها تن مجروح و کشته شده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی در هراس از گسترش اعتراض‌ها بار دیگر به قطع اینترنت و تشدید سانسور آنلاین دست زد‌ه‌اند. اعتراض‌ها با وجود سرکوب خشونت‌بار حکومتی کماکان ادامه دارند. پیشتر شبکه حقوق بشر کردستان، با انتشار گزارشی از بازداشت دست‌کم ۶۷۵ نفر در جریان اعتراض‌های مردمی در شهرهای کُردنشین خبر داده بود.

مونا بروزیی ترانه‌سرا و مبین بلوچ، فعال بلوچ بازداشت شدند

سارا برزویی، خواهر مونا بروزیی، ترانه‌سرا، از بازداشت او خبر داده است. او چهارشنبه ششم مهر در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «دیشب حدود ساعت ۹ شب خواهرم مونا برزویی بازداشت شد». مونا بروزیی در واکنش به قتل حکومتی مهسا امنیتی، یک ترانه سروده بود. از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری او هنوز اطلاعی در دست نیست. در یک خبر دیگر فعالان بلوچ گزارش دادند که مبین بلوچ، فعال مدنی بلوچ بازداشت شده است. برپایه این گزارش اطلاعات سپاه پاسداران شامگاه ششم مهر مبین بلوچ را بازداشت کردند. در روزهای گذشته انتشار خبر تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله موجب اعتراضات گسترده در چابهار شد. مقام‌های مذهبی در چابهار این خبر را تأیید کرده‌اند.

آرش عاشوری‌نیا، عکاس اعتراضات مردمی درگذشت

آرش عاشوری‌نیا عکاس با سابقه و برنده جوایز متعدد عکاسی و یکی از عکاسانی که اعتراضات مردمی در سال‌های گذشته را نیز با عکس‌های خود ثبت کرد، روز ششم مهر در اثر ایست قلبی درگذشت. عاشوری‌نیا متولد سال ۱۳۵۹ در شهر تهران بود. او فعالیت‌های‌ حرفه‌ای خود را با ورود به عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در سال ۱۳۷۹ آغاز کرد و از سال ۱۳۸۲ با «سایت عکاسی» همکاری مستمر داشت. راه‌اندازی فتوبلاگ «کسوف» در سال ۱۳۸۳ برای او شروع تازه‌ای در زمینه عکاسی خبری و مستند اجتماعی بود. این فتوبلاگ در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه فتوبلاگیز و در سال ۲۰۰۶ برنده جایزه گزارشگران بدون مرز شد. عاشوری‌نیا در سال ۱۳۹۱ وب‌سایت «آرش‌نیا» را راه‌اندازی کرد. برگزاری دو نمایشگاه عکس در تهران و دو نمایشگاه عکس دیگر، یکی در لندن و دیگری در شهر کلن آلمان از فعالیت‌های نمایشگاهی عاشوری‌نیا بود. عاشوری‌نیا دبیر عکس روزنامه «یاس‌نو» بوده‌ و تا پیش از مرگ به‌عنوان عکاس آزاد با رسانه‌های ایرانی و بین‌المللی همکاری داشت و عکاسی صنعتی و تبلیغاتی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کرد.

عنایت‌الله نعیمی، شهروند ۶۷ ساله بهایی به دست نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت شد

طبق گزارشی که به زمانه رسیده است، چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱، عنایت‌الله نعیمی، شهروند ۶۷ ساله بهایی، ساکن اصفهان با یورش نیروهای امنیتی در منزل‌ شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مأموران امنیتی در زمان بازداشت تمامی وسایل ارتباطی این شهروند بهایی را ضبط کرده و با خود بردند. هم‌زمان نیروهای امنیتی با یورش به باغ شخصی و هم‌چنین محل کار او، لپ‌‌تاپ حسابداری و دیگر مدارک مربوطه را ضبط کردند. عنایت‌الله نعیمی، برادر عفیف نعیمی، زندانی و از مدیران سابق جامعه بهایی ایران موسوم به «یاران ایران» است. عفیف نعیمی پس از گذراندن یک دوره محکومیت ۱۰ ساله، یکشنبه ۹ مرداد سال جاری به دست نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شد. این بازداشت‌ها در جریان موج جدید برخورد نهادهای امنیتی با شهروندان بهایی صورت گرفته است. پیشتر جامعه جهانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از (۹ مرداد تا ۱۰ شهریور) مقامات با ۲۴۵ مورد سرکوب و آزار، بهائیان را مورد هدف قرار داده‌اند از جمله، دستگیری، حبس، تخریب و مصادره خانه‌ها و املاک، یورش به منازل و اماکن کسب و کار، ضرب و شتم، امتناع از ارائه خدمات درمانی به بازداشت‌شدگان و محروم کردن بیش از ۱۰۰ جوان بهایی از تحصیلات دانشگاهی.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن بازداشت شد

محمدعلی کامفیروزی، وکیل دادگستری اعلام کرد الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم‌میهن، صبح پنجشنبه ۷ مهر بازداشت شده است. کامفیروزی در توییتر نوشت: «پس از احضار تلفنی الهه محمدی، موکلم در راه مراجعه به محل، توسط مأموران اطلاعات بازداشت شد.» الهه محمدی، روزنامه‌نگاری است که نخستین بار تصویری از مهسا امینی بر تخت بیمارستان منتشر کرد. او با سفر به شهر سقز، گزارشی از خاکسپاری مهسا امینی تهیه کرده بود که در روزنامه هم‌میهن منتشر شد. پیش از این مأموران امنیتی شامگاه چهارشنبه ۳۰ شهریور با یورش به خانه نیلوفر حامدی او را بازداشت کردند. از محل نگهداری او فعلاً اطلاعی در دست نیست. حامدی خبرهای مربوط به مهسا امینی و خانواده او را از بیمارستان کسری در تهران منتشر کرده بود.