ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۲۳ نفر دیگر در اثر کرونا در ایران جان باختند

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی جمعه ۷ آبان در جدیدترین آمار رسمی خود از وضعیت بیماری کرونا در ایران، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته ۱۲۳ نفر دیگر در اثر کرونا جان خود را از دست دادند. براساس این آمار، مجموع جان‌باختگان این بیماری اکنون به ۱۲۵ هزار و ۹۹۸ نفر رسیده است. همچنین از روز گذشته پنج‌شنبه ۶ آبان تا امروز (جمعه)، ۹۸۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۲۸۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ درایران بنا به این آمار رسمی به ۵ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۴۰۲ نفر رسید. همچنین در حال حاضر ۲۲ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۵ شهر در وضعیت زرد و ۸۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

پاپ فرانسیس از رهبران کشورها خواست که در کنفرانس اقلیمی گلاسکو تصمیم‌های اساسی بگیرند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در پیام ویژه‌ای در آستانه اجلاس اقلیمی گلاسکو (Cop26) خواستار «بازنگری در مورد آینده جهان ما» شد و از رهبران جهان خواست تصمیم‌های مؤثری در این اجلاس بگیرند. پاپ گفت، رهبران شرکت‌کننده در کنفرانس گلاسکو باید «امید واقعی را به نسل‌های آینده» ارائه دهند. پاپ فرانسیس به‌رغم پیشنهادهای قبلی برای حضوری کوتاه در این اجلاس به‌منظور تقویت اهمیت این رویداد، در آن شرکت نمی‌کند. او در پیام خود گفت: «تغییرات اقلیمی و همه‌گیری کووید۱۹ آسیب‌پذیری عمیق ما را آشکار کرده و تردیدها و نگرانی‌های زیادی را در مورد نظام‌های اقتصادی ما و نحوه سازماندهی جوامع‌مان ایجاد کرده است.» رهبران کاتولیک‌های جهان تأکید کرد که «ما احساس امنیت خود را از دست داده‌ایم و احساس ناتوانی و از دست دادن کنترل بر زندگی خود را تجربه می‌کنیم.» به‌گفته او بحران‌های متوالی مربوط به مراقبت‌های بهداشتی، محیط ‌زیست، منابع غذایی و اقتصاد «عمیقاً به هم پیوند دارند». او افزود: «این بحران‌ها ما را مجبور به تصمیم‌گیری می‌کند؛ تصمیم‌های رادیکالی که همیشه آسان نیستند. لحظات سخت این‌چنینی، فرصت‌هایی را نیز به همراه دارد، فرصت‌هایی که نباید از دست بدهیم.» او گفت: «هر یک از ما – هرکس و هر کجا که باشیم – می‌توانیم نقش خود را در تغییر واکنش جمعی به تهدید بی‌سابقه تغییرات اقلیمی و تخریب خانه مشترک‌مان ایفا کنیم.» اجلاس اقلیمی سازمان ملل از ۹ آبان / ۳۱ اکتبر تا ۲۱ آبان / ۱۲ نوامبر در گلاسکو اسکاتلند برگزار می‌شود. برخی از کشور‌ها از حاضر نشدن در این اجلاس خبر داده‌اند. چین و روسیه اعلام کرده‌اند که به‌شکل حضوری در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.

فاطمه فروتن، یکی دیگر از مادران خاوران درگذشت

فاطمه فروتن، یکی از مادران مبارزان سیاسی اعدام‌شده در دهه ۶۰ و فعال دادخواهی درگذشت. فاطمه فروتن مادر محمود زکی‌پور، از هواداران فدائیان خلق (اکثریت) بود که شهریور ۱۳۶۶ در زندان اوین اعدام شد و بنا به مستندسازی بنیاد عبدالرحمن برومند، در گورستان خاوران دفن است. وب‌سایت «بیداران» با اعلام درگذشت این مادر خاوران نوشته است: «مادر زکی پور سال‌ها در کنار و همراه سایر مادران خاوران به یاد پسرش به گورستان خاوران می‌رفت و خواهان دادخواهی بود. امید آن‌که مادرزکی پوردر روزهای پایانی عمر خود از دادگاه حمید نوری در استکهلم سوئد مطلع شده باشد تا با بارقه‌ای از ثمربخش بودن تلاش هایش برای دادخواهی، برای روشن شدن حقیقت و عدالت، چشم از جهان فروبسته باشد.» حمید نوری دادیار سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی که تا کنون ۳۴ جلسه از دادگاه او گذشته، با دو اتهام اصلی روبه‌روست: جنایت جنگی (نقض حقوق عمومی بین‌الملل، از نوع سنگین) و قتل. هر دوی این اتهام‌ها به دلیل نقش مستقیم در کشتار بیش از ۱۰۰ تن از مخالفان و زندانیان سیاسی در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق (در دهه ۶۰ و مشخصاً سال ۱۳۶۷) در زندان گوهردشت علیه نوری مطرح شده است.

در اسپانیا تبلیغات شیرینی با مخاطب قرار دادن کودکان ممنوع شد

دولت اسپانیا تبلیغات شیرینی‌جات که کودکان را هدف قرار می‌دهند ممنوع کرد. آلبرتو گارزون، وزیر حمایت از مصرف‌کننده در مادرید گفت: این مقررات شامل شکلات‌ها، شیرینی‌ها و کیک‌ها، بستنی، نوشابه‌ها و سایر نوشیدنی‌های شیرین می‌شود و از ابتدای سال ۲۰۲۲ اجرایی خواهد شد. در اسپانیا از هر سه کودک یک کودک خیلی چاق است. این میزان در سال ۱۹۸۴ فقط سه درصد بود. گارزون تأکید کرد که تبلیغات عاملی در این افزایش است. او گفت خردسالان مصرف‌کنندگان آسیب‌پذیر هستند و وظیفه دولت است که از آن‌ها محافظت کند. اسپانیا در این زمینه مسیر سایر کشورهای اروپایی مانند بریتانیا، نروژ یا پرتغال را دنبال کرده است.

کشف ۴ هزار و ۵۰۰ لیتر مشروب در قم

روابط عمومی سپاه امام علی بن ابی‌طالب اعلام کرد با پیگیری «شبکه اطلاعاتی بسیج و اقدام نیروهای ویژه بسیج و با دستور قضایی» دو مرکز تولید مشروبات الکلی در قم شناسایی و به مراجع قضایی تحویل شد. در این «عملیات» چهار هزار و ۵۰۰ لیتر مشروب و چهار دستگاه تولید مشروبات کشف و تحویل مقام قضایی شده است. همچنین یکی از منازل با دستور قضایی پلمب شد.

رئیس کمیسیون قضائی مجلس: انشاالله دیگر مشکلی در زندان‌ها پیش نمی‌آید

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضائی مجلس درباره تکرار نشدن رویدادهای ناگوار برای زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی گفت: «با مدیریت‌هایی که اکنون وجود دارد کارها به خوبی پیش می‌رود و انشالله که دیگر مشکلی پیش نمی‌آید.» غضنفرآبادی قرار گرفتن سازمان زندان‌ها در زیر مجموعه وزارت دادگستری برای نظارت بیشتر مجلس و دولت را عملی ندانست و گفت: «این موضوع از اختیارات قوه قضائیه و ریاست آن است و کسی نمی‌تواند در آن ورود پیدا کند، اگر هم مجلس بخواهد به آن ورود پیدا کند، مغایرت با قانون اساسی پیدا می‌کند.» به‌گفته او مجموعه پیشگیری و مجازات، حبس و تحمل مجازات در اختیار قوه قضائیه است. در زندان‌های جمهوری اسلامی افزون بر اعدام زندانیان و اعمال شکنجه، همواره خبرهایی از پایمالی حقوق زندانیان، انتقال زندانیان سیاسی به بند بزهکاران، عدم رسیدگی به سلامت و بهداشت آن‌ها و قتل و مرگ مشکوک زندانیان منتشر می‌شود. در مردادماه گذشته یک گروه سایبری به نام «عدالت علی» با هک کردن دوربین‌های مدار بسته زندان اوین، آغاز به انتشار تصاویری از این زندان کردند که در نوع خود بی‌سابقه بود. در این تصاویر نشان داده می‌شد که چگونه زندانیان مورد شکنجه، کتک و آزار و اذیت قرار می‌گیرند. عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: «این فیلم‌های نگران‌کننده نمایی نادر از ظلمی است که مرتباً بر زندانیان در ایران می‌رود.»

بودجه برنامه اصلاحات اجتماعی و اقلیمی بایدن در حد نیمی از تصور آغازین کاهش یافت

در پی مخالفت‌ها در درون حزب دموکرات آمریکا، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، بودجه بسته بزرگ اصلاحات اجتماعی و اقلیمی خود را به نصف کاهش داد. بودجه این اقدامات اکنون ۱,۷۵ تریلیون دلار است. این بودجه در ابتدا ۳,۵ تریلیون دلار برنامه‌ریزی شده بود. بایدن در سخنرانی خود در کاخ سفید از این بودجه دفاع کرد. او از «سرمایه‌گذاری‌های تاریخی» در کشور صحبت کرد و گفت این بسته به‌طور کامل تأمین مالی شده و منجر به بدهی جدید نخواهد شد. در این بسته از جمله برنامه‌هایی برای گسترش مراقبت از کودکان، مراقبت از سالمندان و بیمه درمانی قانونی و همچنین کاهش مالیات برای خانواده‌ها و افراد کم درآمد وجود دارد. ۵۵۵ میلیارد دلار برای حفاظت از آب و هوا در نظر گرفته شده است. تاکنون این اقدامات نه تنها از سوی جمهوری‌خواهان مخالف به‌عنوان برنامه پرهزینه رد شده است، بلکه دو سناتور از دموکرات‌ها نیز با آن مخالفت کرده‌اند. حزب دموکرات آمریکا اکثریت شکننده‌ای در سنا دارد و هر رأی برای این حزب مهم است. افزون بر برنامه اصلاحات اجتماعی و اقلیمی، بایدن همچنین انتظار دارد که کنگره یک بسته زیرساختی به ارزش ۱,۲ تریلیون دلار را هم تصویب کند. این بسته در حال حاضر توسط نمایندگان جناح چپ دموکرات‌ها مسدود شده است.