ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هویت چهار تن از بازداشت‌شدگان مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند مشخص شد: نسرین ستوده با ضرب‌و‌شتم بازداشت شد

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق‌ بشر امروز ۷ آبان در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند بازداشت شده است. مهراوه خندان، دختر این فعال حقوق‌ بشر بعد از ظهر امروز در پستی در اینستاگرام خبر بازداشت مادرش را تایید کرد. مهراه نوشت: «مامان صبح امروز در مراسم تشییع پیکر آرمیتا گراوند بازداشت شد.» همچنین همسر نسرین ستوده، رضا خندان در گفت‌وگوی صوتی با بی بی سی فارسی از انتقال همسرش به بازداشتگاهی «در شهر ری» خبر داد. صبح هفتم آبان مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند دانش‌آموز ۱۷ ساله که ۲۸ روز در حالت «بیهوشی» یا کما در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فجر تهران بستری بود، در میان تدابیر شدید امنیتی در «بهشت‌ زهرا» تهران برگزار شد. پزشکان بیمارستان شنبه ۶ آبان از مرگ او خبر دادند. تعدادی از زنانی که با عکس‌های نیکا شاکرمی و ژینا امینی برای شرکت در مراسم به محل رفته بودند، با خشونت دستگیر شدند. ۱۲ تا ۱۵ تن از کسانی که قصد شرکت در مراسم را داشتند پس از ضرب و شتم شدید توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که هنوز اسامی همه‌ی آن‌ها مشخص نیست. در میان بازداشت‌شدگان تا کنون هویت دو معلم مشخص شده است. یکی دیگر از بازداشت‌شدگان به نوشته‌ی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، یک معلم اخراجی به نام محمد گراوند است. معلم دیگری که بازداشت شده مسعود دانیال‌زاده است. یکی دیگر از بازداشت‌شدگان منظر ضرابی مادر سهند صادقی و از خانواده‌های دادخواه سقوط هواپیمای اوکراینی است. البرز صادقی، فرزند خانم ضرابی در شبکه ایکس نوشت که مادر او نیز «با وَن به بازداشتگاهی در شهر ری» منتقل شده است.

شهرام الیاسی، زندانی سابق پس از حدود ۱۰سال در ترکیه با خطر دیپورت شدن روبه‌روست

رحیم الیاسی (شهرام الیاسی) پناهجوی سیاسی که سال‌ها پیش به ترکیه پناه برده با خطر دیپورت شدن به ایران مواجه شده است. شهرام الیاسی که از فعالان سیاسی سابق است، با اعلام این خبر از نهادهای بین‌المللی همچون دیده‌بان و گزارشگر حقوق بشر درخواست کرده که برای جلوگیری از اخراج و دیپورت از ترکیه از او و خانواده‌اش حمایت کنند. الیاسی حدود ۱۰ سال است که در ترکیه سکونت دارد. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران، شهرام الیاسی، در پی تماسی که ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ /۱ آبان از سوی اداره مهاجرت ترکیه (Göç İdaresi Başkanlığı) دریافت کرد به دفتر این اداره در شهر آنکارا مراجعه کرد. در دفتر مهاجرت به او اطلاع دادند که پاسخ این اداره در رابطه با مصاحبه پذیرش پناهندگی او منفی است. شهرام الیاسی در این باره در شبکه اجتماعی ایکس خود نوشته است: من شهرام الیاسی، زندانی سیاسی سابق پس از محکومیت ۱۱ سال زندان و تحمل ۲۱۹۰ روز در زندان‌های رجایی شهر کرج و زندان اوین، در سال ۲۰۱۴ به ترکیه پناهنده شدم و بعد از ۱۰ سال انتظار در شرایط سخت و طاقت‌فرسا، در شرف دیپورت به ایران قرار گرفته‌ام. لطفا صدای من و خانواده‌ام باشید. به گفته الیاسی این پاسخ منفی بدون هیچ دلیل منطقی و قانونی، به آنها ابلاغ شده است و از تاریخ ابلاغ، ۱۰ روز فرصت اعتراض قانونی به آنها داده‌اند. این پناهنده سیاسی حدود ۱۰ سال است که همراه همسر و دو دختر خردسالش در ترکیه در انتظار انتقال به کشور سوم است. خانواده الیاسی در سال ۲۰۱۵ در مصاحبه اصلی یو.ان.اچ.سی.آر (کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، دفتر آنکارا) به‌عنوان پناهنده پذیرفته شده‌ بودند. بر اساس گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران، الیاسی نگرانی خود را از دیپورت شدن اظهار کرد و گفت: «پرونده پناهندگی ما را به دفتر اداره مهاجرت ترکیه (Göç İdaresi Başkanlığı) واگذار کرده‌اند و پس از گذشت چندین سال، و حضور در نزدیک به شش بار مصاحبه با این اداره دولتی، با توجه به این که دفتر سازمان ملل متحد به شکل کامل در جریان خطرات و مشکلات پیش روی ما در اینجا و شرایط خطرناک پس از اخراج و دیپورت قریب‌الوقوع به ایران است، انتظار دارم که سازمان ملل مسئولیت حفاظت و انتقال من و خانواده‌ام را به کشور امن سوم بپذیرد.» این مدافع حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق، با اعلام درخواست کمک فوری برای جلوگیری از اخراج و دیپورت از ترکیه، گفت: «از نهادهای بین‌المللی دیدبان و گزارشگر حقوق بشر، مدافعان حقوق بشر، سازمان‌های غیرانتفاعی پشتیبان پناهندگان و پناهجویان، شخصیت‌ها و چهره‌های سرشناس، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مستقل، فعالان مدنی و سیاسی و فعالان رسانه‌ای پرمخاطب تقاضا دارم که هرچه در توان دارند برای اطلاع‌رسانی، امدادرسانی، از انتقال من و خانواده‌ام به کشور امن سوم و در نهایت نجات ما از این وضعیت پیچیده و دشوار انجام دهند.» شهرام الیاسی در ۱۷ مهر ۱۳۸۷، در ملارد شهریار به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت و پس از گذشت ۶۰ روز در بند انفرادی سپاه در زندان رجایی‌شهر به اتهام‌ «اقدام علیه امنیت ملی» از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به ۱۱ سال حبس محکوم شد. او پس از گذراندن ۶ سال حبس در زندان‌ رجایی‌شهر، بند ۳۵۰ اوین و زندان مریوان، با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان رجایی‌شهر کرج به مرخصی ۱۵ روزه اعزام شد و به دنبال آن از کشور خارج شد. او در دوران محکومیت خود با زانیار مرادی و لقمان مرادی همبند بود.

سپیده رشنو را در پرونده دوم به شش ماه حبس و مجازات تکمیلی محکوم کردند

سپیده رشنو، دانشجوی هنر، نویسنده و مخالف حجاب اجباری در یک پست اینستاگرامی از صدور حکم اولیه برای پرونده دوم خود که دادگاه آن دهم مهرماه امسال برگزار شده بود، خبر داد. او هم‌چنین در پست اینستاگرام خود اعلام کرده که به شش ماه حبس تعزیری، ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی، ممنوعیت از حضور اینستاگرام به مدت یک سال و امحا و حذف دائمی صفحه اینستاگرام فعلی، محکوم شده است. این فعال مدنی پیش از حضور در دادگاه پرونده دوم خود، یک پست در اینستاگرام با عکسی از خود مقابل یکی از مجتمع‌های قضایی دادگستری در تهران که پوشش اختیاری داشت منتشر کرد و نوشت: «امروز؛ دهم مهرماه ۱۴۰۲، با همین پوشش، همراه با وکیلم آقای پناهی‌پور در دادگاهی حاضر خواهم شد.» رشنو پیش‌تر توسط کمیته انضباطی دانشگاه «الزهرا» از بابت اتهام «عدم رعایت پوشش اسلامی در محیط های دانشگاهی» به مدت دو ترم از تحصیل در این دانشگاه منع شده بود.

سه مدیر بهداشت آمل به دلیل تقدیر از پزشکی که حجاب اجباری نداشت عزل شدند

بنا بر گزارش خبرکزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، سه تن از مدیران بهداشت و درمان و دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی آمل به دلیل تقدیر از «جراح نمونه» که بدون حجاب اجباری در مراسم روز پزشک آمل حضور یافته بود، برکنار شدند. فارس نوشته است که این افراد به این دلیل که واکنش اعتراضی نسبت به پزشک قانون‌شکن نداشته‌اند از سمت خود برکنار شدند. رسانه‌های حکومتی در ایران از «حضار فاطمه رجایی‌راد ، پزشک جراح به دادستانی آمل خبر داده بودند. او به هنگام دریافت لوح تقدیر به عنوان «جراح نمونه»، بدون حجاب اجباری در مراسم روز پزشک آمل حضور یافته بود. خبرگزاری امنیتی فارس هم‌چنین ویدیویی منتشر کرد که در آن این «جراح نمونه» از «همه کسانی که با عدم رعایت حجاب کامل باعث کدورت خاطر و توهین به مقدسات‌شان» شده، «عذرخواهی» کرد.

سیامک صادقی چهرازی، فعال صنفی معلمان به دادگاه انقلاب احضار شد

در ادامه اذیت و آزار و فشارهای دستگاه امنیتی علیه معلمان و فعالان صنفی، سیامک صادقی چهرازی، فعال صنفی معلمان خوزستان طی ابلاغیه‌ای به شعبه ۱۳ دادسرای عمومی و انقلاب اهواز احضار شد. در ابلاغیه این فعال صنفی معلمان، بدون ذکر اتهام انتسابی از او خواسته شده جهت اخذ آخرین دفاع به شعبه مربوطه مراجعه کند. معلمان به عنوان سازمان‌یافته‌ترین گروه صنفی در ایران طی سال‌های اخیر بارها با هجوم نیروهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند. طی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ معلم به دست نیروهای امنیتی بازداشت و صدها معلم به نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی احضار شدند. وزارت آموزش و پرورش قبل از آغاز سال تحصیلی جدید ده‌ها معلم را با عنوان تخلف انضباطی به‌صورت موقت یا دائم تعلیق و اخراج کرده بود.

در پی شلیک نیروهای هنگ مرزی ۱۶ کولبر زخمی شدند

در ادامه اذیت و آزار و تیراندازی نیروهای هنگ مرزی به سمت کولبران، «کولبرنیوز» خبر داده روز شنبه ششم آبان‌ماه ۱۴۰۲، نیروهای هنگ‌ مرزی مقدار زیادی از کولە و اجناس کولبران را در ارتفاعات مرزی «تەتە» هورامان آتش زدە‌اند. به یک کولبر نیز شلیک کردند که او بە شدت زخمی شد. هویت این کولبر، آرمان سلیمی، ۲۵ ساله و اهل مریوان اعلام شده است. هم‌چنین در گزارشی دیگر «کولبرنیوز» از زخمی شدن ۱۵ کولبر در منطقه مرزی نوسود در روز شنبه خبر داده است. در این گزارش اشاره‌ای به هویت این کولبران نشده اما آن‌ها از اهالی دو شهر ثلاث‌باباجانی و جوانرود بوده‌اند. بر بنیاد این گزارش، نیروهای هنگ مرزی ۷۰ کوله از اجناس این کولبران را ضبط کرده‌اند. مرگ روزانه کولبران مرزی در حالی ادامه دارد که حکومت جمهوری اسلامی با تحمیل محرومیت و فقر بر مردمان استان‌های کردستان، کرمانشاه که بالاترین نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ را داشتند و بخشی از آذربایجان غربی، کولبری را به یک انتخاب اجباری تبدیل کرده است. در شش ماە نخست سال ١۴٠۲، جمعاً ۸۵ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد جمعاً ۱۳ کولبر معادل (۱۵ درصد) کشته و ۷۲ کولبر معادل (۸۵ درصد) نیز زخمی شده‌اند. از مجموع ۸۵ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند ۷۷ مورد معادل (۹۱ درصد) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است.