ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهارمین #اعتصاب_اقلیمی_جهانی آغاز شد

دانش‌آموزان، شهروندان و فعالان محیط زیست چهارمین #اعتصاب_اقلیمی_جهانی از سپتامبر سال جاری را جمعه ۲۹ نوامبر / ۸ آذر در اعتراض به بی‌توجهی دولت‌ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی آغاز کردند. «جمعه‌های برای آینده»، یک شبکه بین‌المللی از فعالان دانش‌آموز محیط زیست که ملهم از کنش‌گری گرتا تونبرگ، فعال ۱۶ ساله محیط زیست هستند، فراخوان این اعتصاب را صادر کرده بود. پیش‌بینی می‌شود که ۱۱ میلیون تن در رویدادهای مرتبط با این اقدام هماهنگ بین‌المللی شرکت کنند. این اعتصاب یک‌روز پس از اعلام نمادین وضعیت اضطراری اقلیمی در پارلمان اروپا و در آستانه نشست سالانه اقلیمی سازمان ملل در مادرید اسپانیا در (۲ تا ۱۳ دسامبر) برگزار می‌شود. قطعنامه اروپا برای اعلام وضعیت اضطراری اقلیمی دو روز پس از انتشار گزارش هشداردهنده سازمان ملل درباره بی‌توجهی دولت‌های جهان به مبارزه با گرمایش زمین به تصویب رسید. یافته‌های گزارش سازمان ملل به این معناست که برای مقابله با بحران اقلیمی، دولت‌ها باید تعهدات‌شان بر اساس توافق پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای را «پنج برابر» افزایش دهند. در غیر این صورت، پیش از ۲۰۳۰، امیدها برای محدودکردن افزایش دمای زمین تا ۱,۵ درجه سلسیوس نسبت به دوران پیشاصنعتی بر باد خواهد رفت. گزارش سازمان ملل در عین هشدارآمیزبودن، کماکان تأکید می‌کند که هنوز راهی برای محدودکردن افزایش دمای زمین به زیر ۱,۵ درجه سلسیوس وجود دارد. این کار اما منوط به کاهش سالانه ۷,۶ درصد از انتشار گازهای کربنی از ۲۰۲۰ به آن سو است. رهبران جهان ۲۰۱۵ در پاریس با امضای توافقی اقلیمی متعهد شدند که افزایش دمای هوای سیاره نسبت به دوران پیشاصنعتی را «تا حد خوبی زیر دو درجه سلسیوس» نگه دارند. کارشناسان و فعالان محیط زیست و متخصصان پنل اقلیمی سازمان ملل نسبت به نابسنده‌بودن توافق پاریس هشدار داده‌اند و می‌گویند که افزایش دمایی بیش از ۱,۵ درجه تمام تأثیرات ویرانگر تغییرات اقلیمی را به همراه خواهد آورد.

#اینترنت_تلفن‌های همراه ۴ استان و شهرهای غربی استان تهران وصل می‌شود

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی اپراتورها اعلام کردند که جمعه ۸ آذر اینترنت موبایل در چهار استان کرمانشاه، اصفهان، البرز، فارس و شهرهای غربی استان تهران متصل خواهد شد. روز گذشته اینترنت سیم‌کارت‌های شاتل موبایل در استان‌های آذربایجان غربی، خراسان رضوی‬، لرستان‬، مازندران‬، گیلان‬، کرمان‬ و کردستان وصل شد. اینترنت استان سیستان و بلوچستان اما همچنان به دلایل امنیتی قطع است. در پی اعتراضات سراسری اخیر در ایران، اتصال کشور به شبکه جهانی اینترنت از شنبه شب ۲۵ آبان قطع شد. با قطع اینترنت سرکوب اعتراضات در دستور کار نیروهای امنیتی قرار گرفت و نهادهای مدافع حقوق بشر ضمن محکوم کردن این اقدام نسبت به وضعیت معترضان هشدار دادند. سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود تعداد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در ایران را دست‌کم ۱۴۳ نفر اعلام کرده است. سیدحسین نقوی ‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز شمار بازداشتی‌ها را حدود ۷ هزار نفر تخمین زده است.

#عراقچی: در چشم‌انداز هیچ فرصت بزرگی برای اقدامات #مکرون برای حفظ #برجام نمی‌بینم

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با «ان آر.سی» هلند درباره تلاش‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای حفظ برجام گفت: «ما از تلاش‌های او قدردانی می‌کنیم. اما سوال بزرگتر اینجاست که آیا آمریکا هم قدر آن را می‌داند. راستش را بخواهید، من فعلا هیچ فرصت بزرگی (برای اقدامات ماکرون) نمی‌بینم.» ایران با گازدهی به سانتریفیوژهای تأسیسات فردو در چهارمین گام، تعهدات هسته‌ای خود در برجام را کاهش داده است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پیش‌بینی کرده که در جلسه آتی کمیسیون مشترک برجام که در سطح معاونان وزیران خارجه در ۶ دسامبر /۱۵ آذر در وین برگزار می‌شود «رایزنی‌های دشواری» در انتظار طرف‌های توافق هسته‌ای باشد. عراقچی در ادامه مصاحبه با «ان. آر.سی» هلند مذاکره مجدد درباره برجام و مکمل‌های آن را رد کرد: «ما نمی‌خواهیم دوباره بر سر برجام مذاکره کنیم. همچنین ما بر سر برنامه موشکی خود به هیچ‌وجه مذاکره نمی‌کنیم. موشک‌ها برای امنیت ما ضروری است.» ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه ایران را تهدید کرد که اروپا مکانیسم ماشه را فعال می‌کند. وزارت خارجه ایران اما اعلام کرده که تا زمانی که ایران برجام را نقض نکرده باشد، فرانسه نمی‌تواند مکانیسم حل اختلاف در توافق را اجرا کند.

یک روز بعد از سفر اعلام‌نشده #ترامپ به #افغانستان، #طالبان برای از سرگیری مذاکرات صلح #دوحه اعلام آمادگی کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، #ذبیح‌الله_مجاهد، سخنگوی #طالبان جمعه ۲۹ نوامبر/ ۸ آذر اعلام کرد که طالبان برای از سرگیری مذاکرات صلح دوحه با آمریکا آمادگی دارند. پس از حمله‌ طالبان به کابل و کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ نفر دیگر در ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر مذاکرات بین طالبان و آمریکا با هدف پایان دادن به جنگ متوقف شد. در آن زمان پیش‌نویس توافق صلح با طالبان آماده شده بود. ذبیح الله مجاهد به رویترز گفت: «موضع ما مشخص است. مذاکرات صلح از جایی آغاز می‌شود که نیمه‌تمام ماند.» شامگاه گذشته به مناسبت عید شکرگذاری ترامپ برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری‌اش وارد پایگاه نظامی بگرام در افغانستان شد. رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مذاکرات با طالبان از سر گرفته می‌شود. طالبان دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد.

هوای #تهران همچنان آلوده و برای گروه‌های حساس ناسالم است

جمعه ۸ آذر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص آلودگی هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته را ۱۵۸ اعلام کرد. بر همین اساس شاخص آلودگی هوای تهران صبح جمعه بر روی عدد ۱۴۱ است و هوای تهران برای گرو‌های حساس ناسالم گزارش شده است. جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران با حضور استاندار تا غروب روز جاری درباره تعطیلی مدارس استان تهران در روز شنبه تصمیم‌گیری می‌کند. آلودگی هوای تهران همزمان شده با شیوع بیماری آنفولانزا. مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند فراگیری آنفولانزا در ایران در حدی است که می‌توان از بروز یک اپیدمی صحبت کرد. استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را داشته‌اند.

#رها_عسکری‌زاده، روزنامه‌نگار،‌ عکاس و فعال #حقوق_زنان بازداشت شد

رها (راحله) #عسکری‌زاده پنج‌شنبه ۷ آذر بازداشت شد. این روزنامه‌نگار، عکاس و فعال حقوق زنان در تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته که در زندان اوین به سر می‌برد و قرار است جمعه ۸ آذر تفهیم اتهام شود. بنا به گزارش‌های منتشرشده، مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی رها عسکری‌زاده را در فرودگاه «امام خمینی» تهران هنگام خروج از کشور بازداشت کردند. مأموران امنیتی همچنین منزل شخصی و خانوادگی این فعال زنان را تفتیش، و شماری از وسایل شخصی او و خواهرش را ضبط کرده‌اند.