نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری تهران و علی صالحی دادستان جدید تهران شدند

محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، علی القاصی مهر را به‌عنوان رئیس کل دادگستری تهران و علی صالحی را به‌عنوان دادستان تهران منصوب کرد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه در هشت آذر ماه علی القاصی مهر پیش از این دادستان تهران بود و علی صالحی نیز ریاست دادگستری استان هرمزگان را بر عهده داشت. القاصی مهر پیش از این در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان رئیس کل دادگستری فارس منصوب شده بود. در زمان انتصابش به دادستانی تهران برخی از فعالان سیاسی ریاست او را بازگشت به دوره سعید مرتضوی دانستند. او پیش‌تر در آبان سال ۱۳۹۰ به‌عنوان دادستان شیراز منصوب شده بود. او در این سمت در صدور احکام قضایی سنگینی همچون مجازات قطع عضو محکومان جرائم حدی نقش مؤثر داشته‌ است. او در زمان اجرای حکم قطع پا و دست دو نفر در زندان عادل آباد شیراز این احکام را «درس عبرتی برای مجرمان سابقه‌دار» دانست و از برخورد شدید با زندانیان متهم به سرقت حمایت کرد. علی صالحی در سال ۱۳۹۸رئیس کل دادگستری استان هرمزگان شده بود. او زاده شهرستان باشت استان كهگيلويه وبويراحمد است و پيش‌تر دادستان شهرستان مسيری، رئيس دادگستری شهرستان اقليد، رئيس حفاظت اطلاعات دادگستری استان فارس و دادستان شیراز بوده است.

سازمان جهانی بهداشت در مورد «خطر بسیار بالا»ی سویه جدید ویروس کرونا هشدار داد

سازمان جهانی بهداشت در ژنو هشدار داد که افزایش شدید شمار مبتلایان به «اُمیکرون»، سویه جهش‌یافته کوویدـ۱۹ می‌تواند پیامدهای جدی داشته باشد. این سازمان در طبقه‌بندی خود به بسیاری از عدم قطعیت‌های باقی‌مانده در مورد قابلیت انتقال و خطر «اُمیکرون» اشاره کرده است. بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی یکشنبه هفتم آذر گفته بود که تا به حال «موردی از واریانت اُمیکرون کوویدـ۱۹ در ایران گزارش نشده است». با این‌حال مسعود یونسیان، دبیر علمی کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کوویدـ۱۹، نسبت به ورود آن به ایران هشدار داده است. در اروپا، آلمان، بریتانیا، هلند، ایتالیا، دانمارک، بلژیک و جمهوری چک موارد ابتلا به «اُمیکرون» تأیید شده است. همزمان سازمان جهانی بهداشت خواستار تسریع در میزان واکسیناسیون شد. ماتشیدیسو موتی، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در آفریقا نیز گفت مقابله با سویه جهش‌یافته کوویدـ۱۹ به همبستگی جهانی نیاز دارد. او ضمن انتقاد از محدودیت‌های سفر به چند کشور آفریقایی به‌دلیل شیوع «اُمیکرون» گفت آفریقای جنوبی به‌عنوان کشوری که گونه جدید کوویدـ۱۹ در آن‌جا کشف شد به‌سرعت و شفاف واکنش نشان داد و در این مورد اطلاع‌رسانی کرد و این به‌جای آن‌که جرم محسوب شود، باید مورد تحسین قرار گیرد.

طالبان از اتحادیه‌ اروپا خواستند که به‌ جای اعمال فشار، با آن‌ها همکاری کند

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه‌ طالبان اعلام کرد که این گروه از اتحادیه‌ اروپا خواسته است تا به‌ جای اعمال فشار بر طالبان، راه‌های همکاری با آن‌ها را تقویت کند. بلخی در بیانیه‌ای گفت این موضوع را هیأت طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در دیدار با هیأت اتحادیه‌ اروپا به رهبری توماس نیکلسون، نماینده‌ ویژه‌ اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان در قطر مطرح کرده است. به گفته‌ او، هیأت طالبان در این گفت‌وگوی دو روزه همچنین خواستار جدا کردن مسائل بشری از مسائل سیاسی در روابط میان دو طرف شده است. هیأت اتحادیه‌ اروپا نیز در این مذاکرات گفته است که به کمک‌هایش به مردم افغانستان ادامه می‌دهد و به همین منظور دفتر خود را در کابل حفظ خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه‌ طالبان همچنین افزود نشست سه جانبه‌ای نیز میان افغانستان، قطر و اتحادیه‌ اروپا برگزار شد و طرف‌ها در این نشست در مورد ادامه برگزاری این‌گونه نشست‌ها توافق کرده‌اند. اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا جمعه گذشته گفته بود این اتحادیه رژیم طالبان را که از طریق خشونت تحمیل شده است، به‌رسمیت نمی‌شناسد. با این حال او افزوده بود که کشورهای جهان باید راهی برای جلوگیری از فروپاشی نزدیک اقتصادی و اجتماعی در افغانستان پیدا کنند. اتحادیه اروپا ماه گذشته بسته‌ یک میلیارد یورویی شامل ۳۰۰ میلیون یورو کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را اعلام کرد. تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به‌رسمیت نشناخته است اما بیشتر کشورهای جهان برای ارائه‌ کمک به مردم افغانستان با طالبان وارد مذاکره شده‌اند.

وزارت برق عراق می‌گوید صادرات برق ایران به این کشور به صفر رسیده و صادرات گاز نیز به‌شدت کاهش یافته است

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت: «خط صادرات برق ایران به عراق کاملاً قطع شده و برقی که مورد استفاده شهروندان قرار دارد تنها تولید داخلی است.» او گفت: «وزارت برق آماده پرداخت بدهی‌ها به ایران بر اساس توافق هیأت‌هایی است که پیشتر به تهران سفر کردند.» موسی همچنین افزود: «صادرات گاز ایران به عراق نیز که در تداوم فعالیت نیروگاه‌ها نقش دارد، به‌طور مستمر در حال کاهش است.» به‌گفته او صادرات گاز ایران که باید ۵۰ میلیون مترمکعب باشد، اکنون حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب است. عراق برای تأمین نیروگاه‌های خود یک‌سوم انرژی خود را از ایران تأمین می‌کند. آمریکا دست عراق را از واردات برق و گاز از ایران باز گذاشته و به عراق معافیت‌های موقت از تحریم‌ها داده است اما به‌دلیل تحریم بانک‌ها و صنایع نفت و گاز ایران پول آن‌ها هنوز پرداخت نشده است.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به یادداشت مشترک وزیران خارجه بریتانیا و اسرائیل: برخی کشورهای اروپایی جدیت لازم در مذاکرات را ندارند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح دوشنبه ۲۹ نوامبر/۸ آذر در یک نشست خبری در تهران با اشاره به یادداشت مشترک وزیر خارجه بریتانیا با وزیر خارجه اسرائیل گفت: «این اقدام نشان می‌دهد نه تنها برخی از این کشورها در مذاکرات جدی نیستند بلکه به دنبال ایجاد زمینه‌هایی هستند برای این که این گفت‌و‌گوها تکثیر پیدا کند.» لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا و یائیر لاپید، همتای اسرائیلی او روز یکشنبه در روزنامه دیلی تلگراف نوشتند: «ساعت در حال حرکت است. بر لزوم و ضرورت همکاری نزدیک با شرکا و دوستانمان برای خنثی کردن جاه‌طلبی‌های تهران تاکید داریم».خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره یادداشت مشترک وزیر خارجه بریتانیا و وزیر خارجه اسرائل در روزنامه دیلی تلگراف گفت: «این که وزیر امور خارجه انگلیس در شب گفت و گوهای وین با طرفی که از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و برجام از بین برود و امروز هم به‌عنوان مخالف اصلی گفت‌و‌گوها در وین و احیای برجام است، یادداشت مشترک می‌نویسد، وقتی این آرایش را می‌بینید متوجه می‌شوید که حداقل برخی کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند.» یکشنبه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل سفر دو روزه خود به بریتانیا و فرانسه را آغاز کرد. کانال ۱۳ اسرائیل گزارش داد که یکی از مهم‌ترین اهداف لاپید در این سفر این است که در دیدار و گفت‌وگو با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تضمین بگیرد که تحریم بانکی ایران پابرجا بماند. یکی از هدف‌های ایران در مذاکرات وین رفع تحریم‌های بانکی است.

توافق رئیسی و اردوغان در مبارزه با حزب کردی پ.‌ک‌.ک

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم یکشنبه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر در عشق‌آباد ترکمنستان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. دفتر رئیس جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از موضوعات گفت‌وگوی اردوغان و رئیسی مقابله با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در مرزهای دو کشور بود. بر اساس بیانیه دفتر رئیس جمهوری ترکیه، رئیسی (عضو هیأت مرگ) در این گفت‌وگو از پ.ک.ک به‌عنوان یک گروه «تروریستی» یاد کرد و گفت که این گروه همراه با داعش امنیت خاورمیانه را تهدید می‌کند. دفتر رئیسی نیز اعلام کرد که دو طرف بر «خنثی» کردن این تهدید به توافق رسیدند. پ.ک.ک برای حقوق کردها در ترکیه فعالیت مسلحانه می‌کند. دولت ترکیه پ.ک.ک را جزو گروه‌های تروریستی قرار داده. ایران و ترکیه در ماه‌های گذشته مواضع پ.ک.ک و حزب دمکرات کردستان ایران در مناطق مرزی را بمباران کرده‌اند. رئیسی همچنین بر ضرورت مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) تأکید کرد. شبکه روداو می‌نویسد اردوغان ایالات متحده آمریکا را متهم به حمایت از داعش و پ.ک.ک کرد. یکی از موضوعات دیگر در گفت‌وگوی رئیسی با اردوغان انتخابات پارلمانی عراق بود. گروهای شیعه طرفدار ایران که در این انتخابات شکست سختی را متحمل شدند، نتیجه انتخابات را به چالش کشیدند. حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «دیدار روسای جمهور ترکیه و ج.ا.ایران در عشق‌آباد، در فضایی بسیار دوستانه و صمیمی انجام شد. در مورد توسعه همه‌جانبه مناسبات و رفع برخی موانع گفت‌وگو و توافق شد. رابطه دو کشور تاریخی است و سران بر سر تشکیل نشست کمیسیون عالی در سفر آقای اردوغان به تهران توافق کردند.»

پیش‌بینی تشدید آلودگی هوا در تهران و چند شهر دیگر

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید آلودگی هوای چهار کلانشهر از سه‌شنبه تا چهارشنبه ۹ تا ۱۰ آذر هشدار داد. بر این اساس سه‌شنبه ۹ آذر انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌ها همراه با کاهش کیفیت هوا، برای شهر‌های اصفهان، کرج و تهران و چهارشنبه ۱۰ آذر برای شهر‌های اصفهان، کرج، مشهد و تهران پیش‌بینی شده است. سازمان هواشناسی اعلام کرد در این شرایط جوی افزایش محسوس شاخص کیفیت هوا توأم با رشد پتانسیل غلظت آلاینده‌ها تا شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی در صورت عدم رعایت و کنترل منابع آلاینده دور از انتظار نیست و احتمال برقراری شرایط بسیار ناسالم به‌ویژه در مناطق پر تردد و صنعتی وجود دارد. آلودگی هوا سبب افزایش میزان ابتلا به موارد حاد کوویدـ۱۹ هم می‌شود. سازمان هواشناسی توصیه کرد تردد خودروها کاهش یابد، فعالیت واحدهای صنعتی کنترل شود و تمام گروه‌های سنی از رفت و آمد خود بکاهند و شهروندان نیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

سفر وزیر خارجه اسرائیل به لندن و پاریس برای تضمین تداوم تحریم بانکی ایران همزمان با آغاز مذاکرات احیای برجام در وین

یکشنبه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل سفر دو روزه خود به بریتانیا و فرانسه را آغاز کرد. کانال ۱۳ اسرائیل گزارش داد که یکی از مهم‌ترین اهداف لاپید در این سفر این است که در دیدار و گفت‌وگو با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تضمین بگیرد که تحریم بانکی ایران پابرجا می‌ماند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا ۱۸ اکتبر ۲۰۱۸ تحریم‌های بانکی علیه ایران را مقرر کرد و به بانک‌ها ۴۵ روز فرصت داد به مبادلات خود با ایران پایان دهند. وزارت خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «محور مذاکرات وزیر خارجه اسرائیل با نخست وزیر بریتانیا و رئیس جمهوری فرانسه دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران در وین و تعمیق روابط فی‌مابین است.» لاپید دوشنبه ۲۸ نوامبر/۸ آذر در لندن ابتدا با بوریس جانسون دیدار و گفت‌وگو می‌کند و سپس از لندن عازم پاریس می‌شود.