ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرویز برومند، دروازبان سابق تیم استقلال با قرار وثیقه آزاد شد

به گزارش خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه، پرویز برومند با دستور دادستان تهران با قرار وثیقه آزاد شد. این خبرگزاری هم‌چنین نوشته است: «احمدرضا عابدزاده، کریم باقری و علی فتح‌الله‌زاده با حضور در دفتر دادستان تهران در پیگیری پرونده پرویز برومند دروازه‌بان اسبق تیم استقلال خواهان مساعدت قانونی و بررسی مجدد این پرونده شدند». پرویز برومند، دروازه‌بان پیشین تیم استقلال و تیم ملی ایران سه‌شنبه ۲۴ آبان دستگیر شد و رسانه‌های نزدیک به سپاه اتهام او را «تخریب اموال عمومی» و «لیدری اغتشاشات» خواندند. از ابتدای خیزش انقلابی ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، چندین بازیکن پیشین و فعلی تیم ملی ایران به دلیل حمایت از اعتراض‌ها احضار یا بازداشت شده‌اند.

احمدرضا حلبی ساز، خبرنگار و عکاس به پنج سال زندان محکوم شد

بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمدرضا حلبی ساز، خبرنگار و عکاس ساکن تهران، به ممنوع الکاری و تحمل ۵ سال حبس محکوم شد. احمدرضا اواخر شهریور سال جاری در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و پس از ۲۷ روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. این خبرنگار و عکاس در یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشته که دادگاه او «بدون حضور وکیل» تشکیل شده است. احمدرضا حلبی‌ساز که سابقه عکاسی در افغانستان را دارد، سال گذشته به مدت چهار روز در زندان طالبان بود. پس از خیزش انقلابی مردم ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، جمهوری اسلامی بیش از ۱۷ هزار تن را دستگیر کرده و صدها تن را کشته است.

دو تن دیگر از کارگران پروژه‌ای صنعت نفت آزاد شدند

محمد ململی گلزاری و کیانوش کردپور دو تن از کارگران پروژه‌ای صنعت نفت که در ارتباط با اعتراضات و اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت بازداشت شده بودند، آزاد شدند. خبر آزادی این دو کارگر را اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر کرده است. در جریان اعتصاب کارگران پروژه‌ای که ۱۸ و ۱۹ مهر در همبستگی با اعتراضات سراسری صورت گرفت، بیش از ۲۰۰ تن از کارگران در سایت یک بوشهر، کنگان و فاز ۲ پالایشگاه آبادان بازداشت شدند. بیشتر کارگران بازداشتی به قید وثیقه و با کفالت آزاد شدند اما نهاد‌های امنیتی تعدادی از کارگران از جمله محمد ململی گلزاری، کیانوش کرد پور و فرید کوراوند را در بازداشتگاه‌ها نگه داشتند. فرید کوراوند و کیانوش کردپور جریان اعتصاب کارگران پروژه‌ای در عسلویه دستگیر شده و محمد ململی گلزاری ۷ آبان در پارک بی‌بی‌مریم ایذه توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت شده بود.

سید پوریا نحوی، دانشجوی مریوانی به پنج سال حبس محکوم شد

بنا بر گزارش کولبرنیوز، دوشنبه ٧ آذر ۱۴۰۱، سید پوریا نحوی، دانشجوی مریوانی توسط شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «اخلال در نظم و آسایش و شرکت در تجمعات غیر قانونی» به ۵ سال حبس محکوم شده است. نیروهای امنیتی لباس‌شخصی پوریا نحوی را در تاریخ ۱۶ مهر در جریان اعتراضات سراسری در تهران با ضرب و شتم بازداشت کرده و به به زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل کردند. این شهروند مریوانی در این مدت از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده خود نیز محروم بوده است. بر اساس گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران از آغاز خیزش «ژن ژیان ئازادی» بیش از ۱۴ هزار نفر، از جمله شمار زیادی از دانشجویان در نقاط مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

همبستگی بیش از ۸۰۰ دانشجوی سابق دانشگاه نوشیروانی بابل با دانشجویان زندانی این دانشگاه

۸۱۸ دانشجوی سابق دانشگاه نوشیروانی بابل در نامه‌ای که خطاب به ریاست این دانشگاه دکتر بهرام عزیزالله گنجی نوشته‌اند، حمایت خود را از دانشجویان زیر سرکوب و زندانی این دانشگاه که در پی اعتراضات سراسری ایران دستگیر شده‌اند، اعلام کردند. این دانشجویان نامه را با عنوان به نام «زن، زندگی، آزادی» آغاز کردند و در سطرهای آغازین نامه نوشتند: « طی دو ماه اخیر، روزی نبوده است که اخباری از اعتراضات دانشجویی در نوشیروانی عزیز و برخورد با دانشجویان، از احضار به کمیته انضباطی، ممانعت از ورود به دانشگاه و اخراج از خوابگاه‌های دانشجویی گرفته تا بازداشت‌های کوتاه و بعضاً بلندمدت به گوش نرسد.» این دانشجویان ادامه دادند: «دانشگاهی که دانشجویانش در تمام ادوار گذشته با تکیه بر حفظ کیان و استقلال دانشگاه برآن بودند تا دست هرگونه نهاد خارجی را از دخالت در آن کوتاه بدارند، امروز به جولانگاه نیروهای امنیتی بدل شده است، تا جایی که وقاحت از حد گذرانده‌اند و در صحن دانشگاه، اقدام به شلیک هوایی کرده و در اطراف آن مستقیماً دانشجویان را نشانه می‌گیرند. اما نگران‌کننده‌تر از همه اینها، انفعال حضرتعالی در حفظ امنیت دانشجویان و به رسمیت شناختن حقِّ اعتراض و همچنین رفتارهای دون شأن بخشی از حلقه مدیریتی شماست.» آنها نوشتند: «اگر فکر می‌کنید دانشجو با زور و تهدید عقب‌نشینی می‌کند، بد نیست از مدیران اسبق دانشگاه سوال بفرمایید که سابقه حضورشان در سرکوب‌های دانشجویی در دولت‌های نهم و دهم چه روی سیاهی برایشان به ارمغان آورد. آقای گنجی، فراموش نکنید که شما امروز علاوه بر کسوت استادی، در مقام ریاست دانشگاه نقشی کلیدی و تعیین‌کننده دارید. مطلعیم که از طرف آتش به اختیاران برای تواب‌سازی و نقره داغ کردن دانشجویان تحت فشارید اما راه همان است که اساتید عزیز و سرافرازمان برای ممانعت از برخوردها و حفظ حرمت دانشگاه پیش پای شما نهادند.» این دانشجویان خطاب به رییس دانشگاه نوشتند: «سرمایه شما نه قلدران و چماقداران که همین دانشگاهیان‌اند. با تکیه بر آنها، دانشگاه را از گزند بدخواهان مصون بدارید. اجازه ندهید مهمان‌های ناخوانده‌ای که چند دهه است در دانشگاه جا خوش کرده‌اند، برای اساتید و دانشجویان شریف، آزاده و دغدغه‌مند خط و نشان بکشند و تعیین تکلیف کنند.» دانشجویان در پایان از دکتر گنجی خواستند که برای آزادی دانشجویان زندانی دست به‌کار گردد. از آغاز جنبش اعتراضی اخیر ماموران امنیتی ده‌ها دانشجوی این دانشگاه را دستگیر کرده‌اند. ماموران برخی از آنها را ربوده‌اند و دانشجویان دیگر نیز با سرکوب و ارعاب روبه‌رو هستند.

یکی از امام‌های جمعه‌ اصفهان: خانم‌ها حجاب را جدی بگیرند و از فکر دوچرخه‌سواری و این کار‌ها بیرون بیایند

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، نماینده پیشین مجلس و از امام‌های جمعه‌ اصفهان با بیان این‌که «اگر با خانم‌ها با منطق صحبت کنیم، دیگر برای روسری با نظام معارضه نخواهند کرد»، چنین عنوان کرد که «حکم حجاب برای قرآن است». او با این ادعا که «همه خانم‌ها با حجاب مشکل ندارند» افزود: «به خانم‌ها سفارش می‌کنم، حجاب را جدی بگیرند و از فکر دوچرخه‌سواری و این کار‌ها بیرون بیایند تا حرمت زنانه‌شان حفظ شود.»

«کانون فیلم‌سازان مستقل ایران» با حمایت از اعتراضات اعلام موجودیت کرد

گروهی از سینماگران مستقل ایرانی برای حمایت از جنبش «زن، زندگی، آزادی» تشکلی تشکیل دادند با نام «کانون فیلم‌سازان مستقل ایران» و بیانیه‌ای منتشر کردند. بیانیه این تشکل روز دوشنبه ۷ آذر در وب‌سایت و حساب‌های کاربری این کانون در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن چهار هدف این کانون را چنین برشمردند: «۱- تلاش برای جلوگیری از سرکوب و کشتار مردم بی‌گناه و به‌جان‌ آمده‌ی ایران.۲- دادخواهی برای آزادی بی‌قیدوشرط همه‌ زندانیان سیاسی و دگراندیشان از جمله سینماگران، هنرمندان و خبرنگاران.۳- جلب‌ نظر سینماگران و هنرمندان دنیا به اهمیت جهانی این جنبش پیشرو در راستای مقاومت در برابر هرگونه تاریک‌‌اندیشی.۴- افشاگری از سیاست‌های تبلیغاتی رژیم اسلامی، مانند نفوذ کارورزان و کارگزارانِ حکومتی در محافل فرهنگی بین‌المللی و پخش فیلم‌ها، حضور نمایندگان دولتی در فستیوال‌ها و همچنین فشار و تهدید و تطمیع رسانه‌ها». این کانون تاکنون توانسته بیش از ۵۰ سینماگر و فیلم‌ساز ایرانی را به عضویت خود درآورد از جمله «شیرین نشاط، مصطفی عزیزی، عبدالرضا كاهانی، نيما سروستانی، كاوه فرنام و علی عباسی». روز دوشنبه ۷ آذر عادله چراغی، از سخنگویان این کانون، به بی‌بی‌سی فارسی گفت اسامی برخی از اعضای این کانون در داخل و خارج ایران به «علت شرایط امنیتی و سرکوب موجود» در آینده منتشر خواهد شد.

یک کودک سه ساله بلوچ بر اثر غرق‌‌شدن در هوتگ جان خود را از دست داد

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، دوشنبه هفتم آذر ۱۴۰۱، یک کودک سه ساله بلوچ در شهرستان چابهار بر اثر غرق شدگی در هوتگ (گودال آب) جان خود را از دست داد. هویت این کودک بلوچ صهیب مهین دوست، اهل روستای سیدبار از توابع بخش پلان شهرستان چابهار عنوان شده است. به نوشته «کمپین فعالین بلوچ» این کودک در حال عبور از کنار هوتگ بوده که به دلیل لغزنده بودن زمین به داخل آن سقوط کرده است. مناطقی مانند چابهار و دشتیاری در استان سیستان و بلوچستان از شبکه آبرسانی و لوله‌کشی محرومند و مردم با استفاده از آب جمع شده در این هوتگ‌ها آب مصرفی خود را تهیه می‌کنند. «هوتک یا هوتگ» گودال‌های حفرشده برای ذخیره آب است که در سال‌های اخیر با بحران کمبود آب، تبدیل به مکانی برای شرب و مصارف خانگی اهالی این منطقه شده‌اند. مانند بسیاری از موارد دیگر، آمار دقیقی نیز از تعداد قربانیان هوتگ‌ها وجود ندارد. طبق گزارش سالانه «کمپین فعالین بلوچ»، در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۳۷ شهروند بلوچ که ۲۱ تن از آن‌ها کودک بوده‌اند بر اثر غرق شدگی در آب هوتگ، رودخانه، دریا، کانال آب یا ریزش دیواره هوتگ‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

از مسئولان اصلی شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی: «خواص ما ساکت می‌شوند. حرف نمی‌زنند، احتیاط می‌کنند، می‌ترسند»

به گزارش «تابناک» امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در مراسمی در دانشگاه رجایی گفت: «فریب خوردگان اغتشاشات ضدانقلاب نیستند فرزندان ما و جزو مردم ما هستند؛ این نشان می‌دهد که ما خلا داریم. آنها باید توجیه بشوند. باید دشمن را بشناسند. با همه این مشکلاتی که داریم تعجب می‌کنم چرا در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش درسی با عنوان دشمن‌شناسی نباید داشته باشیم.» علی خامنه‌ای هم معترضان را »فریب‌خورده و اغتشاشگر» می‌نامد. حاجی‌زاده در ادامه این سخنان برای نخستین بار آماری از تعداد کشته‌شدگان در جنبش انقلابی «زن، زندگی آزادی» در یازدهمین هفته به دست داد. حاجی‌زاده که مسئولیت انهدام هواپیمای اوکراینی با دو موشک سپاه پاسداران به عهده اوست گفت: «بیش از ۳۰۰ نفر در این دو ماه کشته و شهید شدند چون دشمن را از خودی تشخیص ندادیم.» جمهوری اسلامی در هفته‌‌های گذشته فقط آمار کشتگان نیروهای امنیتی و بسیجی و سپاه را به عنوان «شهدای امنیت» ارائه داده است. بر اساس تازه‌ترین آمار سازمان حقوق بشر ایران که یکم آذر منتشر شد، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری پس از ۱۰ هفته به «دست‌کم ۴۱۶ تن، از جمله ۵۱ کودک» رسیده و تنها طی هفته آخر آبان «بیش از ۷۲ تن در ایران» به‌دست نیروهای امنیتی و انتظامی کشته شده‌اند. ارگان حقوق بشری «هرانا» گزارش داد که در جریان اعتراضات اخیر ایران از ۲۶ شهریور تا ۲ آذرماه، نیروهای انتظامی و امنیتی در تلاش برای سرکوب معترضان «دست‌کم ۵۶ نفر تلفات داشته‌اند.»