ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شدت‌گرفتن #آلودگی_هوا در تهران و چهار شهر دیگر

آلودگی هوا در تهران، کرج، اصفهان، اراک و تبریز که از چند روز پیش رو به وخامت می‌رود، سه‌شنبه ۹ دی به سطح بسیار خطرناکی رسیده است. سازمان هواشناسی ایران در اطلاعیه‌ای به تمام گروه‌های سنی در این شهرها توصیه کرده که از تردد غیرضروری خودداری کنند. سازمان هواشناسی هشدار «نارنجی‌رنگ» صادر کرده و گفته که از امروز ۹ دی تا یکشنبه آینده ۱۴ دی آلودگی هوا رو به افزایش خواهد رفت، غلظت آلاینده‌های خطرناک بالا خواهد رفت و کیفیت هوا در مناطقی «بسیار ناسالم» خواهد شد یا همین حالا بسیار ناسالم است. بسیار ناسالم یعنی شاخص ذرات آلاینده هوا بیش از ۲۰۰ AQI است. کیفیت هوا به میزان ذرات آلاینده و سمی در هوا اشاره دارد: زیر ۵۰ AQI یعنی هوای پاک، بین ۵۰ تا ۱۰۰ یعنی هوای سالم، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ یعنی هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (کودکان، بیماران قلبی و تنفسی، سالخوردگان)، و بالاتر از ۱۵۰ یعنی هوای ناسالم برای همه. از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است. سازمان هواشناسی به تمام افراد همه گروه‌های سنی توصیه کرده که از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز خودداری کنند و با کاهش تردد غیرضروری، هم در معرض هوای بسیار ناسالم قرار نگیرند و هم از میزان تردد خودروها و در نتیجه آلودگی هوا کاسته شود.

اسپانیا اعلام کرد نام کسانی را که از دریافت #واکسن_کرونا خودداری کنند ثبت کرده و با سایر دولت‌های اروپا به اشتراک می‌گذارد

سالوادور ایا، وزیر بهداشت اسپانیا سه‌شنبه ۲۹ دسامبر/۹ دی اعلام کرد این کشور اسامی شهروندانی را که از دریافت واکسن کووید-۱۹ خودداری کنند ثبت کرده و آن‌را با سایر دولت‌های اروپایی به اشتراک خواهد گذاشت. به گفته او فهرست مذکور اما در دسترس کارکنان مراکز بهداشتی و عموم مردم قرار نمی‌گیرد. وزیر بهداشت اسپانیا گفت: «تنها راه شکست ویروس این است که همه ما واکسینه شویم، هر چه بیشتر، بهتر. واکسن کرونا اجباری نیست و شهروندان حق تصمیم‌گیری دارند اما اسامی آن‌ها ثبت می‌شود.» اسپانیا که با مرگ بیش از ۵۰ هزار بیمار کووید-۱۹، درگیر یکی از بدترین موج‌های همه‌گیری کرونا در اروپا بوده، واکسیناسیون عمومی با واکسن ساخت شرکت‌های فایزر-بیونتک را آغاز کرده است. براساس نظرسنجی‌ها ۲۸ درصد جمعیت اسپانیا گفته‌اند که مایل به دریافت واکسن کووید-۱۹ نیستند. این رقم از ۴۷ درصد در ماه نوامبر به درصد کنونی کاهش پیدا کرده است.

دادگاه قانون اساسی ترکیه بازداشت #عثمان_کاوالا، فعال فرهنگی را قانونی دانست

دادگاه قانون اساسی ترکیه سه‌شنبه ۲۹ دسامبر / ۹ دی از آزادی عثمان کاوالا، فعال فرهنگی و حقوق بشری این کشور خودداری کرد. کاوالا سه سال است در زندان به‌سر می‌برد. به‌گزارش خبرگزاری آناتولی دادگاه اعلام کرد که حق او برای آزادی و امنیت با بازداشت موقت نقض نشده است. دستگاه قضایی ترکیه کاوالا را متهم می‌کند که در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ نقش داشته است. وکیل او می‌گوید مدرکی در این‌باره وجود ندارد. افزون بر این او به جاسوسی سیاسی و نظامی نیز متهم شده است. به‌گفته سازمان عفو بین‌الملل بازداشت عثمان کاوالا نشان‌دهنده آن است که دولت ترکیه از دستگاه قضایی برای به سکوت کشاندن جامعه مدنی استفاده می‌کند. کاوالا پیش از این در ارتباط با اعتراضات ضددولتی سال ۲۰۱۳ پارک گزی در ترکیه بازداشت شده بود. او پس از دو سال بازداشت شامگاه ۲۹ بهمن سال گذشته / ۱۸ فوریه تبرئه شد اما به اتهام جدید دخالت در کودتا بازداشت او ادامه یافت. عثمان کاوالا رئیس نهاد فرهنگی «آنادلوکالچر» است و سال‌ها با نهادهای بین‌المللی از جمله مؤسسه گوته آلمان همکاری نزدیک داشته است. پیش از این، دادگاه حقوق بشر اروپا نیز به ادامه بازداشت کاوالا اعتراض کرده بود.