نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک پدیده تازه تهران: اتوبوس‌خوابی به دلیل ناتوانی در تامین هزینه مسکن

در تهران بعد از ماشین خوابی، پشت‌بام خوابی، کانکس نشینی و پناه بردن خانوادگی به گرمخانه ها حالا رسانه‌ها از «اتوبوس خوابی» بی خانمان ها خبر داده‌اند. «تجارت نیوز» نوشته است که افرادی که از تأمین هزینه مسکن ناتوان هستند شبها در اتوبوس های شبانه در مسیرهای طولانی می خوابند. هزینه خواب در اتوبوس های شبانه تهران بسته به مسافتی که اتوبوس ها طی می‌کنند متفاوت است. دو خط راه آهن – تجریش و آزادی و تهران پارس به عنوان طولانی‌ترین مسافت های درون شهری «مناسب ترین» خوابگاه برای بی خانمان هایی هستند که به گفته رانندگان اتوبوس «همه آن‌ها معتاد نیستند» و «برخی از صبح تا شب را کار می کنند» و شب‌ها به دلیل اینکه نمی‌توانند اجاره یک خوابگاه را پرداخت کنند به اتوبوس های درون شهری پناه می‌برند. هزینه خواب در اتوبوس ها خط به خط متفاوت است: افرادی که در بی‌آرتی می‌خوابند برای مسیر تجریش-راه‌آهن دست کم باید ۱۵ هزار تومان و حداکثر ۲۴ هزار تومان پرداخت کنند. مسیر آزادی-تهرانپارس که طولانی‌تر است و هزینه آن دست کم ۱۲ هزار تومان و حداکثر ۱۸ هزار تومان است. یعنی هر فرد بی خانمان در ماه باید ۳۶۰ هزار تا ۷۲۰ هزار تومان برای خواب در اتوبوس هزینه کند. پیش از این مدیر یک مؤسسه خیریه در تهران گفته بود که تقاضا خانوادگی برای اقامت در گرمخانه های شهری افزایش یافته است. بانک مرکزی ایران نرخ تورم اجاره بهاء آبان ماه در تهران را ۵۱,۹ درصد گزارش کرده است.

یک کنشگر محیط زیست در خوزستان می‌گوید پرنده‌های کمیاب با مجوز محیط‌زیست به کویت «قاچاق» می‌شوند

شکار و تجارت پرندگان کمیاب و در حال انقراض در شمال و جنوب ایران جریان دارد. یک روز پس از آنکه رسانه‌های داخلی از خرید و فروش غیرقانونی قوهای مهاجر در فریدونکنار خبر دادند، یک فعال محیط زیست در استان خوزستان گفته علاوه بر قاچاق گونه‌های کمیاب پرندگان، «صادرات» این پرندگان با مجوز مسئولان دولتی در جریان است. ناصر عبیات به «جامعه نو» گفت: سندی به دست او رسیده که نشان می‌دهد مجوز صادرات پرندگان در معرض انقراض کشور به کویت توسط اشرفی مدیرکل محیط زیست استان خوزستان امضا شده است. جامعه نو تصویر این سند را که به امضاء اشرفی رسیده، منتشر کرده است. در این سند خطاب به اداره گمرک استان خوزستان نوشته شده خروج ۱۰۰ قطعه بلبل خرما دستی، ۳۰۰ قطعه پرنده از نوع قناری، ۱۰۰ قطعه مرغ مینا پرورشی، ۱۵۰ قطعه فنچ و ۲۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به مقصد کویت بلامانع است. عبیات بلبل خرما را از جمله گونه های نادر و در حال انقراض خوانده و گفته هر یک قطعه آن با ده برابر قیمت در کویت فروخته می شود. به گفته او صادرات پرنده از مباد رسمی به کشورهای همسایه ایران «هفته یک بار و گاهی هر دو هفته یک بار» انجام می شود. عبیات افزوده در این سند مجوز صادرات ۸۵۰ قطعه پرنده مختلف از جمله بلبل خرما به مقصد کویت از طریق یک شرکت به مقصد کویت ارائه شده است. در تصویر نامه منسوب به مدیرکل محیط زیست استان خوزستان از شرکت «اطلس گستر نوین وزیری» به عنوان صادرکننده پرندگان نام برده شده است. عبیات اما گفته که «شرکتی برای صادرات گونه‌های بومی و در حال انقراض وجود ندارد» و «مشخص است که این کار از طریق یک‌سری زد و بند‌هایی انجام گرفته است». به گفته او ماموران فرودگاه اهواز از خروج محموله پرندگان صادراتی ممانعت کردند اما «با هماهنگی مدیرکل اداره محیط زیست خوزستان تعدادی از محیط‌بان‌ها به فرودگاه رفته و عنوان می‌کنند که این محموله مجوز قانونی دارد و در نهایت این پرندگان به کویت ارسال می‌شوند.»

تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت کژال نصری، فعال مدنی اهل سنندج

کژال نصری، فعال مدنی کُرد روز یکشنبه ۲۱ آذر با یورش نیروهای امنیتی به منزل خانوادگی‌اش در شهر سنندج، ضمن تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل شخصی بازداشت شد. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تاکنون علی‌رغم گذشت بیش از دو هفته از زمان دستگیری،کژال نصری کماکان در بازداشت به سر می‌برد و از ضعیت ائو اطلاعی در دست نیست. کژال نصری در مدت بازداشت از تماس تلفنی، ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم بوده‌ است و مراجعه‌های خانواده کژال نصری به نهادهای امنیتی سنندج جهت اطلاع از سرنوشت و محل نگهداری فرزندشان بی‌نتیجه بوده است. کژال نصری ٢۶ ساله، فرزند محمد و اهل روستای “تنگیسر” از توابع سنندج است. تاکنون از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دسترس نیست. بهار سال جاری کژال نصری به اداره اطلاعات سنندج احضار و به مدت چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفته بود. روز ۲۱ آذر علاوه بر کژال نصری، فعال مدنی دیگری به نام فرهنگ عیوضی در سنندج بازداشت شد که تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

عباس واحدیان شاهرودی به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شد

به گزارش خبرگزاری هرانا شعبه ۳ دادگاه انقلاب مشهد، عباس واحدیان شاهرودی را به اتهاماتی مانند «تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «همکاری با گروه‌های مخالف نظام» به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم کرد. واحدیان شاهرودی پیش از این در پرونده‌ای دیگر توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود. ۱۰ شهریور عباس واحدیان شاهرودی، توسط ماموران اداره اطلاعات در شهرستان رضوانشهر بازداشت شد. او دو روز بعد در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده خود، از گشایش پرونده جدیدی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی خبر داده بود. همزمان منزل دختر واحدیان در مشهد توسط نیروهای امنیتی مورد بازرسی قرار گرفت و برخی از وسایل شخصی آنها از جمله مدارک و لوازم الکترونیک ضبط شد. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده واحدیان، تلاش هنگامه واحدیان، جهت بازپس‌گیری لوازم ضبط شده تاکنون بی‌نتیجه مانده است. واحدیان پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او ۲۷ مرداد ۹۸ در خصوص نامه‌ای که با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر ضرورت استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. واحدیان مدتی بعد با پایان مراحل بازجویی به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد. واحدیان سرانجام ۲۹ تیر ۹۹ با تودیع قرار وثیقه به صورت مشروط از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شده بود. «بازگشت چنگیز خان مغول» از جمله آثار منتشر شده عباس واحدیان شاهرودی است که توسط انتشارات خاتم در مشهد منتشر شده است.

سقوط دیواره‌های کانال فاضلاب شهری جان یک کارگر را در دوگنبدان گرفت

ریزش دیواره‌های فاضلاب شهری در دوگنبدان جان یک کارگر را گرفت. براساس اعلام روابط عمومی آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد در روز هفتم دی عده‌ای از کارگران مشغول حفر کانال برای سیستم فاضلاب شهری در دوگنبدان بودند که به یکباره بخشی از دیواره خاکی آن ریزش کرد. این حادثه موجب مرگ یک کارگر به نام وحید عبدی‌پور شد. ایران یکی از حادثه‌خیرترین نقاط برای کارگران به شمار می‌رود. سالانه بالغ بر هزار کارگر بر اثر حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند و هزاران کارگر مصدوم می‌شوند. تنها در سه ماه نخست پاییز امسال ۲۴۸ کارگر بر اثر حوادث کاری جان خود را از دست دادند یا مصدوم شدند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه: پرونده رسیدگی به قتل قاسم سلیمانی تا دو ماه دیگر تکمیل می‌شود

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد پرونده ترور قاسم سلیمانی تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود: «یک پرونده قضایی در عراق به عنوان کشور وقوع جرم تشکیل‌شده و در دادسرای امور بین‌الملل دادستانی عمومی و انقلاب تهران نیز پرونده کیفری دیگری تشکیل ‌شده است و دو کشور نیز کمیته تحقیق مشترکی را برای رسیدگی به این جنایت تشکیل داده‌اند.» معاون امور بین الملل قوه قضاییه از برگزاری دو نشست مشترک حقوقی میان ایران و عراق در بغداد و تهران خبر داد و گفت: «پس از نشست سوم که در بهمن‌ماه برنامه‌ریزی شده در بغداد برگزار شود، کیفرخواست پرونده برای دادگستری تهران ارسال خواهد شد. به تازگی مستندات کیفری ۳۰۰ صفحه‌ای شامل اطلاعات متهمان و مظنونان پرونده که حدود هفتاد نفر بوده‌اند به‌طرف عراقی داده‌ شده است و طرف عراقی هم اطلاعاتی درخصوص متهمان پرونده در اختیار ایران قرار داده است و این تبادل اطلاعات ادامه دارد.» غریب‌‌آبادی در ادامه افزود: «از عراق خواسته‌ایم که مراحل تحقیقات و آغاز رسیدگی کیفری را سرعت بدهد تا احکام لازم صادر شود. بیش از ۱۲۰ متهم شناسایی شدند، برای بیش از ۴۰ متهم حکم جلب صادر شده و به ۹ کشور نیز نیابت قضایی برای پیگیری ارسال شده است.» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در ادامه یادآوری کرد که «برای جلب متهمان، اراده بین‌المللی و همکاری اینترپل نیاز است.»

استفاده از واژه «تنظیم خانواده» هم ممنوع شد

به گزارش خبرآنلاین، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از درمانگاه‌ها خواسته درباره «ممنوعیت تبلیغ وسایل پیشگیری از بارداری، کاربرد واژه تنظیم خانواده و هرگونه موضوع خلاف سیاست‌های جمعیتی و فرزندآوری در فضای مجازی و سایت‌ها» اقدام عاجل کنند. همزمان محمود محمودزاده، معاون وزیر راه با اشاره به قطعی شدن ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۵ سال در طرح «نهضت ملی مسکن» گفت متقاضیان زمان تحویل واحد مسکونی باید متاهل باشند. او افزود: «ما در طرح‌های مسکن به دنبال ایجاد مکانیسمی برای تشکیل خانواده و حل مشکل پیری جمعیت هستیم.»