ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خزانه‌داری آمریکا سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس آن علی اکبر صالحی را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن با انتشار اطلاعیه کوتاهی اعلام کرد سازمان انرژی اتمی ایران و علی اکبر صالحی رئیس آن را در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار داده است. ساعتی قبل از اعلام این تحریم‌ها، خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی ادعا کرد که وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا درباره تمدید معافیت هسته‌ای ایران با یکدیگر اختلاف دارند: «اشتهایی برای تحریم‌های بیشتر وجود دارد اما دیگران درخواست کرده‌اند که این معافیت‌ها برای اطمینان یافتن از عدم اشاعه هسته‌ای حیاتی است.» رویترز در این گزارش می‌گوید قرار بر این شد که سازمان انرژی اتمی و علی اکبر صالحی تحریم شوند، اما معافیت چین و روسیه از همکاری هسته‌ای با ایران با هدف اطمینان یافتن از عدم اشاعه هسته‌ای تمدید شود. دولت آمریکا آخرین بار ۱۰ آبان‌ سال جاری معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را برای یک دوره ۹۰ روزه تمدید و همزمان با آن بخش عمران و ساخت‌و ساز ایران را تحریم کرد.

دادستان کل کشور تلویحاً هشدار داد که انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها ممکن است به همکاری با «اتاق فکر دشمن» تعبیر شود

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور پنجشنبه ۱۰ بهمن در حاشیه برگزاری یک مسابقه قرائت قرآن در تهران در جمع خبرنگاران هشدار داد: «نمایشی جلوه دادن انتخابات و تضعیف شورای نگهبان و دو قطبی کردن جامعه به مصلحت هیچ جریان و جناحی در کشور نیست.» به گفته احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت، «اعتقاد به اسلام، التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی و ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه» ملاک‌هایی است که شورای نگهبان بر اساس آن صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس را تأیید یا رد می‌کند. سختگیری بدان حد است که به گفته پروانه سلحشوری، هنگام ثبت‌نام داوطلبان درباره گرایش سیاسی آن‌ها پرس و جو می‌کردند. دادستان کل کشور در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران گفت: «اتاق فکر دشمن به شدت مشغول کار برای انتخابات پایان سال و ایجاد یاس و ناامیدی بین مردم است.» بیانگر این معنا که اگر انتقادات از عملکرد شورای نگهبان بالا بگیرد، دادستان آن را به عنوان «همکاری با اتاق فکر دشمن» درک می‌کند.

علی مطهری به شورای نگهبان توصیه کرد بیش از حد نگران «نظام» نباشد

علی مطهری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی پنجشنبه ۱۰ بهمن در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی اعلام کرد که شورای نگهبان به دلیل عدم التزام عملی او به «نظام» صلاحیتش را تأیید نکرده است. «نظام» نام مستعار علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هم هست. مطهری گفت شورای نگهبان در جلسه‌‌ای با او که جمعه هفته گذشته برگزار شد مستندات خود را ارائه داد: «مستنداتی که قائل به عدم التزام عملی بنده به نظام بود، خیلی ضعیف بود، بنده در این جلسه پاسخ دادم و گفتم که این استنادات و حرف‌هایی که می‌زنید، وارد نیست، البته فعلا منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستم.» مطهری در ادامه مصاحبه‌اش با رسانه‌های داخلی راه و روشی هم به شورای نگهبان پیشنهاد داد: «باید روند بررسی صلاحیت‌ها این طور باشد که اگر کسی مدرکی دال بر فساد اخلاقی و مالی ندارد و قانون اساسی را هم قبول دارد، او را تأیید کنند، مابقی را به مردم واگذار کنند.شورای نگهبان نباید بیش از حد نگران باشد.» علی جنتی، رئیس شورای نگهبان اما دو ماه قبل راه و روش را تعیین کرده و از اعضای هیات‌های اجرایی در سراسر کشور خواسته بود که در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس از نظر فساد اقتصادی و فساد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت «مسامحه‌ای» نشود.

پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب خواهان بازنگری در احراز صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس شد

پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب پنجشنبه ۱۰ بهمن خواستار بازنگری در احراز صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات شد و گفت: «افزایش تایید صلاحیت‌ها در بالا رفتن (نرخ) مشارکت موثر است و دامنه آن نباید به اصلاح‌طلب و اصولگرا محدود شود بلکه باید مردم تعیین کننده باشند.» سلحشوری اما در همان حال یادآوری کرد که پایین بودن نرخ مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم خسارت بزرگی برای نظام به بار نمی‌آورد و به تعبیر او «حادثه خاصی» اتفاق نمی‌افتد. سلحشوری اعلام کرد که در زمان نام‌نویسی داوطلبان نمایندگی مجلس درباره گرایش سیاسی آن‌ها سئوال شده است. سلحشوری گفت: «به جز عده کمی، بیشتر نمایندگان مجلس کنونی که عضو احزاب اصلاح‌طلب بوده‌اند، صلاحیتشان توسط شورای نگهبان احراز نشده است.»‌ انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میاندوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان ۲ اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

سازمان ملل هشدار داد داعش در حال بازسازی خود در سوریه و عراق است

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، سازمان ملل متحد در گزارشی که بر اساس مستندات کشورهای عضو تهیه کرده، به شورای امنیت اطلاع داد که گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه مجدداً در حال قدرت گرفتن است. بر این اساس داعش در عراق و در سوریه دست به حملاتی زده، خواهان آزادی ستیزه‌جویان از زندان‌ها شده و با استفاده از نقاط ضعف مأموران امنیتی محلی برای رسیدن به این اهداف تلاش‌هایی هم کرده است. گزارش سازمان ملل از فعالیت‌های اخیر داعش نمایانگر سازمانی است که شکست‌های سختی را تحمل کرده، اما مصمم و از نظر مالی تأمین است و مانند گذشته یک خطر جدی منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌آید.

در سه حادثه جداگانه، یک #کارگر کشته و ۲۳ کارگر مصدوم شدند

حوادث کار طی ۲۴ ساعت به مرگ یک #کارگر و مصدومیت ۲۳ کارگر دیگر انجامید. در سه حادثه جداگانه کار که چهارشنبه ۹ و پنجشنبه ۱۰ بهمن در مشهد، محمود آباد استان مازندران و شهر همدان روی داد یک کارگر جان خود را از دست داد و ۲۳ کارگر مصدوم شدند. حال دو تن از #کارگران مصدوم وخیم اعلام شده است. روز پنجشنبه ۱۰ بهمن در مشهد مینی‌بوس حامل کارگرانی که به سر کار می‌رفتند در اثر برخورد با یک دستگاه خودرو سرنگون شد و ۱۰ تن از کارگران مصدوم شدند. محمدجواد سبحانی، معاون عملیات ‌آتش‌نشانی مشهد گفت حادثه در نزدیکی میدان حسین فهمیده روی داده و کارگرانی که زیر لاشه مینی‌بوس گرفتار شده بودند رهاسازی و به بیمارستان منتقل شده‌اند. روز چهارشنبه ۹ بهمن در همدان کانکس کارگرانی که در حال استراحت بودند بر اثر انفجار کپسول گاز آتش گرفت. ۱۳ کارگر مصدوم شده و به بیمارستان انتقال یافتند. حبیب الله معصومی، مدیر اورژانس بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی همدان که کارگران مصدوم به آن انتقال یافته‌اند گفت حال دو تن از مصدومان وخیم است. چهارشنبه ۹ بهمن حادثه دیگری در محمودآباد استان مازندران به مرگ یک کارگر آرماتور بند انجامید. به نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) سینا کارگر قربانی ۲۰ ساله بوده و حین اسکلت‌بندی ساختمانی در ابتدای کمربندی شرقی محمودآباد استان مازندران به دلیل نداشتن کمربند ایمنی از طبقه یازدهم سقوط کرده و جان باخته است. در ایران آمار حوادث کاری منجر به فوت به دلیل آنکه کارفرمایان شرایط ایمنی محل کار را فراهم نمی‌آورند و بر آنها نظارتی نیست، بسیار بالاست. به گزارش پزشکی قانونی، شمار قربانیان حوادث کاری منجر به مرگ در شش ماه نخست سال جاری به ۸۹۸ تن رسیده است. شمار این قربانیان در مدت مشابه سال پیش ۸۳۶ تن بود. این یعنی حوادث کار منجر به مرگ نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت و نیم درصد افزایش یافته است.

دو تبعه چینی که مشکوک به ابتلا به #ویروس_کرونا بودند، در تبریز قرنطینه شدند ــ تکذیب شد

محمد حسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پنج‌شنبه ۱۰ بهمن در گفت‌وگو با وب‌سایت دیده‌بان ایران تأیید کرده بود دو زن تبعه چینی که مشکوک به ویروس کرونا هستند، در تبریز قرنطینه شدند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اما در توئیتی این موضوع را تکذیب کرد و نوشت: «ابتلای دو نفر گردشگر / کارگر چینی تحت مراقبت بهداشتی خاص در تبریز به کروناویروس بر اساس آزمایشات منتفی است». محمدحسین صومی پیش از آن گفته بود: «این دو زن چینی ۳۶ و۳۷ ساله پنج روز قبل از چین وارد جمهوری آذربایجان شده و دیروز از مرز آستارا وارد کشورمان شده‌اند.» به گفته صومی، این دو زن با علائم تب و شبه آنفوالانزا به یکی از بیمارستان‌های تبریز مراجعه کرده بودند و پس از انجام معاینه‌های لازم و نمونه‌برداری طبق پروتکل کشوری، در مکانی که برای ارائه خدمت به بیماران مشکوک به بیماری‌های حاد ویروسی در نظر گرفته شده، بستری شده‌اند. صومی تأکید کرده بود در حال حاضر این دو تبعه چینی با وضع پایدار، تحت مراقبت پزشکی قرار دارند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شهروندان خواست بدون نگرانی فقط به توصیه‌های عام جلوگیری از انتشار عفونت ویروسی عمل کنند. ویروس کرونا اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» در مرکز چین شیوع پیدا کرد و به سرعت گسترش یافت. تاکنون ۱۷۰ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری در چین جان خود را از دست داده‌اند. سه‌شنبه ۸ بهمن کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که ویروس کرونا هنوز به ایران نرسیده است: «تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور گزارش نشده و سیستم بهداشتی و درمانی برای مواجهه با این بیماری آمادگی لازم را دارد.» تاکنون در کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، فرانسه و آلمان موارد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. مهم‌ترین توصیه پزشکان برای پیشگیری از ابتلا به ابولا رعایت بهداشت شخصی، به ویژه شست‌و‌شوی دستان است.

یونان می‌خواهد در دریای اژه برای مقابله با ورود #پناهجویان مانع شناور بکشد

دولت یونان می‌خواهد با کشیدن مانع شناور طولانی در دریای اژه از عبور پناهجویان از ترکیه به جزایر خود جلوگیری کند. وزارت دفاع یونان از چهار شرکت یونانی خواسته است تا پیشنهادی را برای مناقصه عمومی ارائه دهند. شرکتی که این پروژه را دریافت می‌کند باید ظرف سه ماه پس از امضای قرارداد آن را به انجام رساند. در این مناقصه، ایجاد سد به‌عنوان «نیاز فوری برای مهار ورود فزاینده پناهجویان» توصیف شده است. گفته می‌شود این مانع ۲,۷ کیلومتر طول دارد. در حال حاضر حدود ۴۲ هزار پناهجو در اردوگاه‌های پرجمعیت لسبوس و دیگر جزایر یونان در کرانه شرقی اژه در شرایطی غیرانسانی به‌سر می‌برند. سال گذشته حدود ۶۰ هزار پناهجو از طریق دریا به یونان آمدند. یونان نگران است که بهار و تابستان آینده شمار زیادی پناهجو از دریا وارد این کشور شوند. براساس اطلاعات مجله اشپیگل آلمان مانع برنامه‌ریزی شده توسط نیروهای مسلح یونان نصب خواهد شد که اخیراً در برخورد با پناهندگان فعال‌تر شده‌اند. گفته می‌شود مانع مورد نظر به‌شکل شبکه‌ای خواهد بود که یک متر بالای سطح آب و نیم متر در عمق آب قرار خواهد داشت. قایق‌ها نیز باید با علائم رنگی مانند نارنجی یا زرد و نصب چراغ‌های چشمک‌زن مشخص شوند. این مانع ۵۰۰ هزار یورو هزینه خواهد داشت و چهار سال نگهداری از آن ادامه خواهد یافت. هزینه آموزش پرسنل لازم در این باره نیز در هزینه کل محاسبه شده است.

مشکل تخصیص ارز: تجار برنج‌های مانده در گمرک را به کشورهای دیگر می‌فروشند

مسیح کشاورز، دبیر اجرایی انجمن واردکنندگان برنج ایران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد که بانک مرکزی تخصیص ارز به واردات برنج را متوقف کرده است. ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن برنج پشت گمرک مانده‌اند و علاوه بر آن به محموله‌های برنج که در آذر سال جاری خریداری شده‌اند نیز ارز تعلق نگرفته است. به گفته کشاورز، طرف‌های هندی به دنبال دریافت بهای کالای خود هستند و در این شرایط تجار تصمیم گرفته‌اند اگر ارز تخصیص نگیرد برنج‌های وارداتی را مرجوع یا به کشور دیگر صادر کنند. کشاورز گفت: «هر چند این اتفاق نیز به زیان تجار است، اما هر روز هزینه دموراژ و انبار به تجار تحمیل می‌شود که ممکن است زیان آن‌ها را بیشتر کند.» محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مرداد سال جاری طی نامه‌ای به وزیر اقتصاد و دارایی دستور هیات وزیران مبنی بر ممنوعیت واردات برنج را ابلاغ کرد اما علی وکیلی، مدیرکل مرکز واردات و و امور مناطق آزاد با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که ممنوعیت واردات برنج به طور فصلی لغو می‌شود.