ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ایتالیا قرارداد #فروش_اسلحه به #عربستان و #امارات را به صورت دائم لغو کرد

ایتالیا قرار داد فروش هزاران موشک به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به دلیل نقش‌شان در جنگ یمن متوقف کرد و تعلیق موقت ۱۸ ماهه قبلی را به حالت دائم درآورد. لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا روز جمعه ۲۹ ژانویه/ ۱۰ بهمن ماه گفت: «امروز اعلام می‌کنم که دولت ایتالیا مجوزهای صادرات موشک و راکت‌های هوا به زمین به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را لغو کرده است.» وی گفت: «[این] اقدامی است که ما آن را موجه و اصولی می‌دانیم و بیانگر اراده ما به برقراری صلح است. برای ما، احترام به حقوق بشر یک تعهد خدشه‌ناپذیر است.» شبکه صلح و خلع سلاح ایتالیا، که یک یک گروه مدنی مخالف فروش سلاح برای استفاده در منازعات بین‌المللی است، این اقدام را «تاریخی» ارزیابی کرد و تخمین زد که شاهد لغو سفارش بیش از ۱۲,۷۰۰ قبضه مهمات باشیم. این گروه فعال در زمینه خلع سلاح گفت: «قراردادی که لغو شده است بخشی از قرارداد فروش ۲۰ هزار موشک به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون یورو (۴۸۵ میلیون دلار) بود که در سال ۲۰۱۶ و در زمان نخست‌وزیری ماتئو رنزی منعقد شده بود.» این گروه گفت: «یک بار و برای همیشه باید این موضوع مشخص شود که نمی‌توان از سلاح‌های ساخت ایتالیا در بمباران غیرنظامیان استفاده کرد. بمبارانی که سبب کشته شدن مردم عادی می‌شود و فاجعه بشری را شکل می‌دهد.» عربستان سعودی و امارات متحده عربی هنوز به این تصمیم دولت ایتالیا واکنشی نشان نداده‌اند.

#واکسن #اسپوتنیک روز ۱۶ بهمن به ایران می‌رسد

مقام‌های ایران از ورود نخستین محموله واکسن کرونای ساخت روسیه با نام اسپوتنیک وی در هفته جاری خبر دادند. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه به ایرنا گفت که قرارداد خرید و مشارکت در تولید این واکسن روز گذشته (جمعه ۱۰ بهمن‌ماه) در روسیه امضا شده است و قرار است نخستین محموله این واکسن تا روز ۱۶ بهمن به ایران ارسال شود. او همچنین از برنامه ریزی برای ورود دومین و سومین محموله تا دهم اسفندماه خبر داد و گفت روال ورود محموله های این واکسن به ایران به صورت مرتب و با فاصله زمانی هر دو هفته یا یک‌ماه ادامه خواهد یافت. این دیپلمات ایرانی حجم و میزان واکسن در هر محموله را اعلام نکرده است. روز پنج‌شنبه ۹ بهمن ماه، روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک وی برای استفاده اضطراری در ایران تایید شده است. واکسن اسپوتنیک وی نخستین واکسن از مجموع چند برنامه ساخت واکسن ضدکرونای روسیه است که در مرداد ماه امسال از آن رونمایی شد. مقام‌های شرکت دولتی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور اعلام کرده‌اند که این واکسن ۹۲ درصد اثربخشی دارد و کاملا ایمن است. از روز ۵ دسامبر تاکنون ۱ و نیم میلیون دوز از این واکسن در روسیه به کادر درمان و معلمان تزریق شده است. شرکت گامالیا اعلام کرده که با آماده‌سازی چند خط تولید در ماه فوریه ده‌ها میلیون دوز از این واکسن را تولید می‌کند. این واکسن به جز ایران در کشورهای امارات، آذربایجان، ترکیه، کره‌جنوبی و هند نیز تزریق می‌شود.