نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دو زندانی را تحت اتهام «لواط» در زندان مراغه اعدام کرده است

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر ایران از اعدام دو زندانی در زندان مراغه خبر داده است. بر اساس این گزارش مهرداد کریم پور و فرید محمدی که صبح شنبه دهم بهمن در زندان مراغه اعدام شدند، شش سال قبل به اتهام «لواط» بازداشت و محاکمه شده بودند. جزئیات بیشتری از پرونده این دو زندانی اعدام شده منتشر نشده است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی همجنسگرایان را با عنوان «لواط» محاکمه و به اعدام محکوم می‌کند و این احتمال وجود دارد که این دو زندانی اعدام شده نیز همجنسگرا بوده باشند.

سفر رئيس جمهوری اسرائیل به امارات متحده عربی: «اسرائیل نیازهای امنیتی امارات را برآورده می‌کند»

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل در نخستین سفر خود به امارات متحده عربی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد این کشور دیدار کرد و وعده داد تل‌آویو از «نیازهای امنیتی» ابوظبی حمایت می‌کند و به‌دنبال روابط منطقه‌ای محکم‌تر با امارات است. برمبنای اعلام دفتر رئیس جمهوری اسرائیل، اسحاق هرتزوگ در این دیدار که یکشنبه ۳۰ ژانویه/۱۰ بهمن انجام شد به صورت ضمنی اعلام کرد در مقابله با شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران، از «الزامات امنیتی» امارات «حمایت کامل» کرده و «حمله به حاکمیت این کشور از سوی گروه‌های تروریستی» را محکوم می‌کند. او در ادامه این دیدار گفته: «ما اینجا هستیم تا راه‌ها و ابزارهایی را برای ایجاد امنیت کامل برای مردمی که به دنبال صلح در منطقه ما هستند پیدا کنیم.» شیخ محمد بن زاید آل نهیان نیز اعلام کرد که اسرائیل و امارات در مورد تهدیدات ثبات و صلح منطقه‌ای، به ویژه تهدیداتی که توسط شبه نظامیان و نیروهای تروریستی ایجاد می شود، دیدگاه مشترکی دارند. امارات متحده عربی در دو هفته گذشته هدف حملات پهپادی و موشکی حوثی‌های یمن قرار گرفته است که از حمایت حکومت جمهوری اسلامی برخوردارند. بر اساس نامه‌ای که نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه منتشر کرد، مقام‌های اسرائیلی پیشتر در ۱۸ ژانویه نیز به امارات پیشنهاد کمک‌های امنیتی و اطلاعاتی در برابر حملات بیشتر پهپادها داده بودند. روابط امارات و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ و با میانجیگری ایالات متحده تحت توافق موسوم به «پیمان ابراهیم» عادی‌ شد. امضای توافق‌نامه عادی‌سازی رابط، بیش از یک دهه تماس‌های پنهانی میان تل‌آویو و ابوظبی را آشکار ساخت و در ادامه به گسترش روابط دو طرف منجر شد. پیش از هرتزوگ، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در تاریخ ۲۲ آذر / ۱۳ دسامبر با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات در کاخ امارات در ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرد. در آن‌زمان روزنامه یسرائیل هیوم به نقل از برخی منابع سیاسی نوشت نفتالی بنت در سفر به امارات متحده عربی در تلاش است به توسعه روابط اسرائیل با امارات و تشویق این کشور به کاهش سطح روابط خود با ایران بپردازد.

بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر تجمع کردند

بازنشستگان تامین اجتماعی در قزوین، مشهد، کرمانشاه، رشت، خرم‌آباد، اهواز، تبریز و چند شهر دیگر مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند تا به بلاتکلیف ماندن لایحه دائمی‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی اعتراض کنند. در رشت و قزوین بازنشستگان با پهن کردن سفره خالی به صورت نمادین به گسترش فقر و خالی شدن سفره‌ها اعتراض کردند. بازنشستگان تامین اجتماعی که از دی ماه سال قبل به صورت مستمر به خیابان آمده‌اند خواستار افزایش حقوق بازنشستگی بر اساس خط فقر و هزینه معیشت، برخورداری از بیمه درمانی کامل و رایگان، پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و لغو مصوبه الزام تامین اجتماعی به فروش سهام بانک رفاه نیز هستند. بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بالغ بر چهارصد هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. به اذعان نمایندگان مجلس دولت در لایحه بودجه سال آینده هیچ مبلغی برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی منظور نکرده است. لایحه دائمی همسان‌سازی نیز از تابستان امسال به دلیل مخالفت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم در مجلس بلاتکلیف مانده است.

موج جدید شیوع کرونا در ایران: شمار شهرهای قرمز به ۱۵ شهر رسید

بر اساس آخرین رنگ‌بندی شهرهای ایران به لحاظ همه‌گیری کرونا، هشت شهر دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفتند. اراک در استان مرکزی، دماوند و فیروزکوه (تهران)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، زرند (کرمان)، رامسر (مازندران)، جاسک (هرمزگان) و میبد (یزد) هشت شهر دیگری هستند که بنا بر اعلام سامانه «ماسک» در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. در روزهای گذشته وضعیت در قم، کاشان (اصفهان)، خاتم، اردکان، مهریز، ابرکوه (یزد) و فردوس (خراسان شمالی) قرمز اعلام شده بود. شمار شهرهای نارنجی هم از ۴۳ به ۶۱ افزایش یافته است. همچنین ۲۷۴ شهر نیز در وضعیت زرد قرار دارند که در مقایسه با یک روز قبل نزدیک به ۶۰ مورد افزایش را نشان می‌دهد. طی ۴۸ ساعت گذشته مسئولان استانی بهداشت نسبت به افزایش مراجعه به مراکز درمانی و بیماران نیازمند به بستری هشدار داده‌اند. کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت ظهر امروز با اذعان به افزایش شمار بیماران گفت: «دوتا سه هفته سخت را پیش رو داریم». او اما بلافاصله اضافه کرد: «تلاش می‌کنیم محدودیت‌ها برنگردد». بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت و درمان در شبانه‌روز منتهی به دهم آبان ۲۲ هزار بیمار جدید شناسایی شدند و ۴۴ بیمار نیز جان‌شان را از دست دادند. پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری ویروس کرونا شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که آمار واقعی ابتلا به کرونا ۱۵ تا ۲۰ برابر آماری ست که اعلام می‌شود.

«خرید خدمت سربازی» در بودجه ۱۴۰۱: ۲۵۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون تومان

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با خرید «خدمت سربازی» توسط «مشمولان غایب» موافقت کرده است. به گفته رحیم زارع، سخنگوی این کمیسیون مبلغ خرید برای دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی ۲۵۰ میلیون تومان، کارشناسی و کارشناسی ارشد ۴۰۰ میلیون تومان و دکتری ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. رقم تعیین شده در بودجه ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ برابر مبلغی است که در سال‌های قبل برای خرید «خدمت سربازی» تعیین شده بود. دولت جمهوری اسلامی در سال‌های قبل نیز به منظور جبران کسری بودجه و درآمدزایی، فروش خدمت سربازی به مشمولان غایب را امکان‌پذیر کرده بود. به گفته زارع خرید خدمت سربازی به منظور «استحکام خانواده و فرزندآوری»، با اولویت «افراد متاهل بالای ۳۵ سال» که به لحاظ تحلیل جسمانی امکان خدمت سربازی را ندارند، امکان‌پذیر خواهد بود.

دفتر رئيس جمهوری فرانسه: امانوئل مکرون در تماس با ابراهیم رئيسی خواستار تسریع مذاکرات وین و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود شده است

دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه یکشنبه ۳۰ ژانویه/۱۰ بهمن اعلام کرد امانوئل مکرون در گفت‌وگو با ابراهیم رئيسی، رئيس جمهوری اسلامی به او گفته که «لغو تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی هنوز امکان‌پذیر است، اما مذاکرات باید تسریع شود». کاخ الیزه روز شنبه پس از تماس تلفنی مکرون با رئیسی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهوری بر اعتقاد خود مبنی بر امکان‌پذیری و ضروریت راه‌حل دیپلماتیک، و لزوم تسریع مذاکرات برای دستیابی به پیشرفت ملموس تأکید و تصریح کرد که هرگونه توافق مستلزم تعهدات روشن و کافی از سوی همه طرف‌ها است». در این بیانیه آمده است مکرون همچنین تاکید کرده که ایران باید رویکرد سازنده ای از خود نشان بدهد و به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای‌اش برگردد. برمبنای این بیانیه رئيس جمهوری فرانسه در تماس با ابراهیم رئیسی خواهان آزادی فوری فریبا عادلخواه، پژوهشگر دوتابعیتی و بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی شده که سه‌شنبه هفته گذشته به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شد. روز شنبه خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی از این تماس تلفنی نوشت: «رئیس جمهوری فرانسه در این گفت‌وگو تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران حق دارد که به آمریکا بی‌اعتماد باشد چرا که این ایالات متحده بوده که باعث ایجاد بحران شده است.» برمبنای این گزارش رئيسی به مکرون گفته: «جمهوری اسلامی در فرآیند مذاکرات، اراده و جدیت خود را برای حصول توافق اثبات کرده است و هر تلاشی از طرف مقابل، در این رابطه باید شامل لغو تحریم ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر باشد.» فارس همچنین از گفت‌وگوی رئيسی و مکرون درباره وضعیت لبنان و یمن خبر داد و مدعی شد که رئيس جمهوری فرانسه «تجاوز نظامی به مردم یمن» را محکوم کرده است. نمایندگان کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند دور هشتم مذاکرات «احیای برجام» در وین که از ۲۷ دسامبر آغاز شده بسیار کند، اما به سمت مراحل نهایی پیش می‌رود و از این پس به «مشارکت سیاسی» نیاز است . ایران تعیین هرگونه ضرب‌الاجل برای رسیدن به توافق را رد کرده است.

نماینده سراوان در مجلس: اگر به این منطقه آبرسانی نشود ۲۰۰ هزار نفر مجبور به مهاجرت خواهند شد

ملک فاضلی، نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر نیرو گفت: اگر به این‌ منطقه آبرسانی نشود، ۲۰۰ هزار نفر مجبور به مهاجرت خواهند شد. سراوان در استان سیستان و بلوچستان از جمله مناطقی است که با بحران بی آبی روبرو است. بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ۲۸۲ شهر ایران از نظر تأمین آب شرب در وضعیت بحرانی و ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

سرجو ماتارلا دوباره رئیس جمهوری ایتالیا شد

سرجو ماتارلا برای یک دوره هفت ساله دیگر در مقام رئیس جمهوری ایتالیا باقی می‌ماند. او روز شنبه ۲۹ ژانویه اعلام کرد که با درخواست احزاب برای باقی ماندن در مقام خود موافقت کرده است. پارلمان ایتالیا طی یک هفته گذشته در تلاش بود جایگزین ماتارلا را انتخاب کند اما به نتیجه نرسید. دوره مسئولیت مارتالا هشتاد ساله، در هفته جاری، سوم فوریه، به پایان می‌رسید و او پیش از این گفته بود که تمایل دارد مسئولیت خود را واگذار کند. نخست وزیر و سران احزاب ایتالیا اما از او خواستند برای «حفظ ثبات»، «ایثار کند» و در مقام خود باقی بماند. ریاست جمهوری در ایتالیا یک مقام تشریفاتی است که هر هفت سال یک‌بار با توافق نمایندگان انتخاب می‌شود.