ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین آمار کشته‌شدگان #سیل_سراسری: ۴۲ نفر در سراسر کشور

سازمان #پزشکی_قانونی در گزارشی آمار کشته‌شدگان سیل سراسری در ایران را به تفکیک استان اعلام کرد. بر اساس این آمار در دو مرحله بارندگی در روزهای پایانی سال ۹۷ و آغاز سال ۹۸، در مجموع ۴۲ نفر در استان‌های مختلف جان باخته‌اند. احمد شجاعی، رییس سازمان پزشکی قانونی ضمن اعلام این آمار گفت: «در موج نخست بارندگی‌ها که پیش از سال نو در برخی استان‌ها رخ داد، ۹ نفر در استان‌های شمالی و شمال شرقی جان باختند: پنج نفر در مازندران، دو نفر در گلستان و دو نفر در خراسان شمالی.» شجاعی در ادامه گفته است: «در نوروز و با شدت گرفتن باران و سیل، ۳۳ نفر در استان‌های مختلف کشور جان باختند که استان فارس با ۱۹ فوتی در صدر استان‌های کشور قرار می‌گیرد.» به گفته شجاعی آمار سازمان پزشکی قانونی مربوط به اجسادی است که تا روز شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ به این سازمان ارجاع شده‌اند.

#دیوان_بین‌المللی_دادگستری خواستار اعلام جزییات اقدامات انجام شده از سوی #آمریکا برای لغو تحریم‌های غذا، دارو و خدمات هوایی علیه #ایران شد

دیوان بین‌المللی دادگستری در نامه‌ای به دولت ایالات متحده آمریکا از واشنگتن خواسته تا روز ۲۶ اردیبهشت ماه/ ۱۵ می ۲۰۱۹ جزییات اقدامات انجام شده برای لغو تحریم‌های غذا، دارو و خدمات هوایی علیه ایران را اعلام کند. محسن محبی، نماینده دولت ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت این دیوان روز ۲۹ مارس ۲۰۱۹/ ۹ فروردین ۱۳۹۸ در نامه‌ای از ایالات متحده خواست توضیح دهد که تا به حال شخصاً چه اقداماتی برای اجرای دستور دیوان برای لغو تحریم‌های مربوط به دارو، غذا، تجهیزات و خدمات هوایی انجام داده است. دیوان بین‌المللی کیفری روز سوم اکتبر ۲۰۱۸/ ۱۴ مهر ۹۷ دستوری موقت خطاب به ایالات متحده صادر و کاخ سفید را ملزم کرد مطابق مفاد عهدنامه مودت روابط اقتصادی و کنسولی میان ایران و آمریکا، از اعمال و اجرای تحریم‌های مربوط به امور انسانی مانند دارو، غذا و وسایل، تجهیزات و خدمات مربوط به امنیت هوایی خودداری کند. علاوه بر این، از آمریکا خواسته شد موانع نقل و انتقال وجوه در این حوزه‌ها را نیز بردارد. به گفته محبی اما آمریکا عملا اقدامی در این زمینه انجام نداده و تاکید کرده است مواردی که از سوی دیوان مطرح شده از ابتدا از تحریم‌ها مستثنا بوده‌اند. نماینده دولت ایران در دیوان اما ضمن تاکید بر لازم‌الاجرا بودن دستور موقت دیوان از نظر حقوقی گفت جمهوری اسلامی ایران به طور جدی پیگیر اجرای دستور دیوان است و از کلیه امکانات و ظرفیت‌هایی که از نظر سیاسی و حقوقی در اختیار دارد، به موقع و متناسب با موضوع استفاده می‌کند.

#آلمان ۱۱ مظنون تروریستی بازداشت شده را آزاد کرد

آلمان ۱۱ مردی را که دیروز و امروز (۲۹ و ۳۰ مارس/ ۹ و ۱۰ فروردین) به ظن «برنامه‌ریزی برای حملات گسترده در دوسلدورف» دستگیر شده بودند، آزاد کرد. دلیل آزادی آنها این بود که پلیس نتوانست مدرکی دال بر دسترسی این افراد به اسلحه یا مواد منفجره پیدا کند. مظنونان که بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن داشتند و اسلام‌گرا معرفی شده‌ بودند، پس از یورش واحدهای ویژه پلیس در روزهای جمعه و شنبه به مناطقی در ایالت‌های نوردراین-وستفالن و بادن‌ـ‌ووتمبرگ در غرب آلمان بازداشت شدند. اتهام آنها برنامه‌ریزی برای ارتکاب «جنایت مخاطره‌آمیز علیه دولت» بود. پلیس پیشتر گفته بود در عملیات دستگیری این افراد چندین مورد وسیله برای تهیه مواد منفجره را کشف و ضبط کرده است. از این رو سخنگوی دادستانی اظهار امیدواری کرده بود تا پایان تحقیقات مقامات قضایی این افراد در بازداشت بمانند. با این حال مدتی بعد سخنگوی دادستانی خبر داد که این مردان که بیشترشان تاجیک بوده‌اند، به دلیل پیدا نشدن موارد مورد ظنِ دادستانی، آزاد شدند. آلمان صحنه چند حمله گروه اسلامی داعش بوده است، از جمله حمله به بازار کریسمس برلین در سال ۲۰۱۶ که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر شد. از طرف دیگر مقامات کشورهای اروپایی بعد از حمله به مساجد نیوزلند و کشته شدن ۵۰ نمازگزار، برای مقابله احتمالی با راست‌گرایان افراطی در حال آماده‌باش هستند.

احتمال زیر آب رفتن هشت روستا در #استان_لرستان

استاندار #لرستان در ستاد مدیریت بحران این استان گفته است با تصمیم #وزرات_نیرو بناست از سد سیمره به عنوان سیل‌بند استفاده شده و خروجی آن بسته شود. به همین دلیل هشت روستای پایین دست این سد یعنی چنا سبز، نذله بان، محمد مراد، چم لتور، چم میربگ، گنداب علیا و سفلی زیر آب می‌روند و باید تخلیه شوند. موسی خادمی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد ظرفیت سد مروئک در بالا دست رودخانه تیره پر شده و شنبه هم بر مقدار بارش‌ها افزود می‌شود، گفته است ۱۰ هزار شهروند ساکن در روستاهای پایین دست سد مروئک و نیز ۱۸ هزار شهروند ساکن شهر دورود باید خانه‌های خود را تخلیه کنند. به گفته خادمی برای جلوگیری از خطرات احتمالی، جاده خرم‌آباد-پل‌دختر بسته شده است: «ساکنان ۱۲ کوچه شهر پلدختر واقع در مسیر پیچ رودخانه کشکان در معرض سیل قرار دارند و باید اقدامات حفاظتی برای ورود سیل به این کوچه انجام شود.» از مردم شهرهای دورود، پلدختر و معمولان خواسته شده آب آشامیدنی ذخیره کنند، چون بر اثر وقوع سیل، احتمال قطع آب شرب این شهرها وجود دارد. به گفته استاندار لرستان راه ارتباطی روستاهای بخش ززو ماهرو الیگودرز مسدود است و ماشین آلات جهاد نصر در اختیار فرمانداری الیگودرز قرار دارد. آموزش و پرورش لرستان مسئول اسکان حادثه‌دیدگان سیل احتمالی خواهد بود.

#قطع_برق در مناطق حاشیه #رودخانه_الوند برای پیشگیری از حوادث احتمالی

فرماندار #سرپل‌ذهاب با اشاره به هشدارهای وقوع #سیلاب در این شهرستان گفته است برای ایمن‌سازی مناطق پرخطر برق تمام حاشیه‌نشین‌های رودخانه الوند قطع شده است. محبت جمالی‌نیا به خبرگزاری مهر گفته است: «بر اساس هشدارهای هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از سیل احتمالی تمام تمهیدات لازم را در شهرستان سرپل ذهاب به کار گرفته‌ایم.» به گفته فرماندار سرپل ذهاب، همه دستگاه‌های لجستیک و ماشین‌آلات لازم و ضروری و نیروی انسانی از مدیران و نیروهای نظامی و انتظامی، ارتش، سپاه و … در حال آماده باش کامل هستند: «به تمام روستاها و اماکنی که در معرض خطر هستند تذکرات کتبی داده شده و در روستاها در محوطه حیاط مدارس اسکان‌های اضطراری برقرار کردیم.» این مقام محلی تاکید کرده است که به ساکنان حوزه رودخانه‌ها با نصب بنر و تراکت اطلاع و اخطار داده شده است تا واحدهای سکونتی از جمله کانکس‌هایی که در حاشیه و بستر رودخانه هستند مکان را تخلیه و کانکس‌ها را جابه‌جا کنند تا در مسیر رودخانه‌ها نباشند و سبب انسداد پل‌ها و خطر آفرینی نشوند. به عشایر نیز اعلام شده است در این دو روز از بردن احشام برای چرای دام خودداری کنند و دام‌ها را در اصطبل‌هایشان نگهداری و تغذیه کنند.

#انتخابات ریاست‌جمهوری #تونس یک هفته به تعویق افتاد

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، تونس اولین دور انتخابات ریاست‌جمهوری را به مدت یک هفته به تاخیر انداخت. به گفته سخنگوی دولت تونس انتخابات ۱۷ نوامبر/ ۲۶ آبان برگزار خواهد شد. ابتدا تاریخ انتخابات ۱۰ نوامبر/ ۱۹ آبان اعلام شده بود که با سالروز میلاد پیامبر مسلمانان و روز تعطیل رسمی در تونس تداخل داشت. رئیس‌جمهوری در تونس با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. همزمان انتظار می‌رود در انتخابات پارلمانی رقابت تنگاتنگی میان حزب اسلام‌گرای معتدلِ «نهضت»، حزب سکولار «تحیا تونس» به رهبری یوسف شاهد، نخست وزیر فعلی و حزب «ندا تونس» به رهبری حافظ سعید سبسی، فرزند رئیس‌جمهوری، رخ دهد. این احزاب تونس را به طور مشترک اداره می‌کنند اما ائتلاف آنها به خاطر درگیری‌های درونی با بحران مواجه شده و اصلاحات اقتصادی تونس را که تحت فشار وام‌دهندگان بین‌المللی برنامه‌ریزی شده بود با مشکل مواجه کرده است. یکی از دلایل اختلافات درونی نارضایتی‌های مردمی است که در پی اعمال اصلاحات اقتصادی مورد تقاضای نهادهای مالی بین‌المللی بروز کرده است. دولت تونس با وام‌هایی که از صندوق بین‌المللی پول برای کاهش فشارهای اقتصادی و کمبود بودجه دریافت کرده، تحت فشار قرار دارد و برای رسیدن به اهداف تعیین شده از سوی این نهاد بین‌المللی افزایش دستمزدها را تعلیق کرده است. تونس از آغاز سال ۲۰۱۸ شاهد اعتراض‌های گسترده به وضعیت اقتصادی و نابرابری بوده است.

با پایان دوره #معافیت_از_تحریم‌های_آمریکا علیه ایران، شرکت‌های ژاپنی خرید #نفت از #ایران را متوقف کرده‌اند

خبرگزاری رویترز نوشته شرکت‌های ژاپنی با پایان دوره معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند. سخنگوی شرکت نفتی فوجی گفته به نظر می‌رسد خرید نفت از ایران دشوار شود. قرار است آخرین محموله نفت ایران روز ۹ آوریل به ژاپن برسد. شرکت‌های ژاپنی قبلا چند ماه از ایران نفت نخریدند. ژاپن، پس از معافیت‌های آمریکا و تضمین دولت این کشور به بانک‌ها در سه ماه اخیر خرید نفت از ایران را از سر گرفت. میزان خرید ژاپن ۱۵.۳ میلیون بشکه نفت بوده است. اس اند پی، موسسه اعتبارسنجی مالی گزارش کرده که معافیت هند، چین، کره جنوبی و ترکیه از تحریم‌ها علیه ایران تمدید خواهد شد. تضمین‌های بیمه‌ای دولت ژاپن برای خرید نفت از ایران هم یک سال دیگر تمدید شده است.

کشته شدن پنج جنگجوی #طالبان و سه سرباز پلیس به دنبال درگیری در ولایت #قندهار

منابع محلی در #افغانستان خبر داده‌اند در نتیجه درگیری جنگجویان #طالبان با پلیس #قندهار در این ولایت، دست کم پنج طالب مسلح و سه سرباز پلیس کشته شده‌اند. تادین ‌خان، فرمانده پلیس قندهار با اعلام این خبر گفته است این درگیری در منطقه بند تیموز هنگامی رخ داده است که جنگجویان طالبان به نیروهای پلیس حمله کرده‌اند. به گفته او در این درگیری سه سرباز پلیس نیز جان باخته‌اند و یک پلیس دیگر هم زخمی شده است. فرمانده پلیس قندهار همچنین گفته است در این درگیری سه شورشی دیگر هم زخم شده‌اند.

هشدار درباره احتمال آمدن #سیل در #ابهر: مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند

مدیر ستاد بحران شهرستان #ابهر درباره خطر وقوع #سیلاب در این شهر هشدار داد و از مردم خواست از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید خلجی ضمن اعلام آماده‌باش به همه دستگاه‌های اجرایی، امدادی و خدماتی در «اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم و پیشگیرانه با توجه به وزش باد شدید و پیش‌بینی وقوع کولاک»، از شهروندان درخواست کرد در صورت تردد در راه‌های کوهستانی و روستایی، زنجیر چرخ همراه داشته باشند. بر اساس این گزارش، سامانه بارشی جدیدی از اوایل ظهر روز شنبه ۱۰ فروردین وارد شهرستان ابهر می‌شود و از عصر روز یک‌شنبه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. با فعالیت این سامانه تا پایان روز دوشنبه هفته جاری، #استان_زنجان شاهد بارش چشمگیر خواهد بود. به گفته خلجی با توجه به میزان بارش‌ها امکان آبگرفتگی معابر و احتمال سیلابی شدن و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها وجود دارد: «لذا به دامداران توصیه می‌شود از چرای دام در دره‌های عمیق، حاشیه رودخانه‌ها و ورود به کوهستان‌ها در این سه روز اجتناب کنند.» از همه شهروندان نیز درخواست شده است از ماندن و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کرده و حتی‌الامکان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

موج دوم #بارندگی و اعلام آماده‌باش کامل در استان‌های #لرستان و #مرکزی

استاندار لرستان از آماده‌باش کامل در این استان برای بارندگی‌های جدید خبر داد و ابراز امیدواری کرد این بارندگی‌ها به سیل تبدیل نشود، «چرا که بنا بر پیش‌بینی‌های هواشناسی حجم و شدت بارش‌ها خیلی بالاست و ما همچنان در معرض خطر هستیم.» موسی خادمی همچنین از وجود تعداد زیادی روستا و شهر در ۱۲۰ کیلومتر از حاشیه رودخانه‌های استان خبر داد که در معرض تهدید هستند. او با اشاره به حجم بالای خسارت‌ها گفت: «متأسفانه تأسیسات دولتی و زیربناها مانند جاده‌ها، ابنیه فنی و تجهیزات آب و برق روستاها در این حادثه آسیب دیده‌اند که بخشی از آنها در این چند روز که فرصتی به دست آمده ترمیم شد اما قسمت عمده‌ای نیازمند تأمین منابع مالی و زمان است تا کار را به صورت اساسی انجام دهیم.» خادمی از مردم خواست از رفتن به حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند: «کسانی که منازل آنها در این مناطق قرار دارد حتی‌الامکان خانه‌های خود را ترک کنند.» استاندار استان مرکزی هم از اعلام آماده‌باش کامل در این استان با آغاز موج دوم بارش‌ها خبر داد. علی آقازاده گفت بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری شاهد وقوع رگبارهای پراکنده‌ای در نقاط مختلف استان خواهیم بود اما شدت بارش‌ها بر اساس پیش‌بینی‌ها در موج دوم کمتر از بارش‌های صورت گرفته در موج اول خواهد بود. آقازاده از مردم خواست مانند همیشه با ستاد مدیریت بحران همکاری کنند و توصیه‌ها را جدی بگیرند: «از شهروندان و مسافران نوروزی می‌خواهیم تا در مسیل و حاشیه رودخانه‌های استان توقف نکنند و در هنگام تردد از محورهای استان به ویژه نقاط سرد و کوهستانی نسبت به تجهیز کامل خودروی خود اقدام کنند.»