ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار در #تونل_البرز ــ سه تن از ۱۱ #کارگر محبوس جان باختند

سه تن از کارگرانی که در اثر حادثه ریزش #تونل_البرز دچار سانحه شدند، جان خود را از دست داده‌اند و وضعیت جسمی پنج تن از مجروحان وخیم گزارش شده است. کارگران به صورت پیمانی برای وزارت راه و شهرسازی کار می‌کرده‌اند. ریزش تونل ناشی از انفجار گاز متان بود و صبح سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت حوالی سیاه بیشه، قبل از پل زنگوله، در تونل البرز در آزادراه تهران-شمال روی داده است. حسین شاپور مسئول دفتر مدیرعامل شرکت تالون، پیمانکار آزادراه تهران-شمال به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت که نشت گاز متان علت حادثه بود. به گفته او، انفجار در دهانه شمالی تونل در عمق تقریبا ۱۹۰۰ متری آن و هنگامی رخ داده است که کارگران مشغول کار بوده‌اند. او نقص فنی کپسول گاز متان را رد کرده و افزوده است: «در چنین عمق زیادی، وقتی لایه‌های رسوبی جابجا می‌شوند و در زمین شکاف به وجود می‌آید در آن نقطه گاز متان ایجاد می‌شود. البته این یک امر طبیعی است.» این حادثه در آستانه روز کارگر رخ می‌دهد. یکی از مشکلات نیروی کار در ایران فقدان ایمنی در محل کار است. خیرالله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی نیز گفته است یازده کارگر در تونل محبوس شده بودند که کارگران مصدوم با جراحات ۷۵ تا ۱۰۰ درصد توسط بالگرد به بیمارستان مدنی منتقل شده‌اند. او در ارتباط با قربانیان گفته است هشت کارگر در زمان انفجار در تونل بوده‌اند که ۳ تن در جا جان باخته‌اند و پنج کارگر دیگر به شدت مصدوم شده‌اند. پیش‌تر اعلام شده بود که هنگام انفجار ۱۱ کارگر در محل مشغول کار بوده‌اند.

#قیمت_آب در #تهران ۱۰ درصد افزایش یافت

سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که نرخ آب‌بها در تهران برای مصرف‌کننده‌های بالای ۳۰ متر مکعب به طور متوسط ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در فروردین سال جاری با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرده بود که به خاطر تورم موجود نباید هیچ نرخی افزایش یابد، مگر آنکه دولت و فرمانداری موافق باشند. محسن هاشمی گفت: «بر اساس قانون ما مصوبه خود را به فرمانداری می‌فرستیم و اگر مغایرتی وجود داشته باشد به ما اعلام می‌کند و اگر هر سازمان و نهادی در زمینه افزایش آب بها مخالف باشد ضمن اعلام مخالفت، می‌بایست یارانه مورد نظر را پرداخت کند تا شرکت آبفا و شهر تهران دچار خسارت نشود.» رئیس شهر تهران درباره دلایل افزایش نرخ آب‌بها در تهران گفت: «تهران به ۱۲ تصفیه خانه نیاز دارد. همچنین سیستم لوله‌کشی در پایتخت آنقدر کهنه است که هدر رفت آب ۲۵ درصد است و از طرفی دیگر هنگام زلزله به سیستم آب اضطراری احتیاج داریم و به همین دلایل تعرفه آب بها را افزایش دادیم.» روز گذشته شورای شهر تهران نرخ بلیت استفاده از وسایل نقلیه همگانی را ۲۰ درصد افزایش داد و آب هم از آب تکان نخورد. ظاهراً دولت و شورای شهر تهران با هم هماهنگ‌اند.

عضو شورای عالی کار: حقوق ۱,۵ میلیونی #کارگری تنها کفاف ۱۰ روز معیشت یک خانواده ۳,۵ نفری را می‌دهد

ناصر چمنی عضو شورای عالی کار در ایران حقوق ۱,۵ میلیونی کارگری را برای زندگی و معیشت کارگران نامناسب دانست و گفت: «این حقوق تنها ۱۰ الی ۱۲ روز معیشت یک خانواده ۳,۵ نفری را کفاف می‌دهد». او تعیین حداقل دستمزد سال ۹۸ را برخلاف نظر جامعه کارگری دانست و افزود: «۵۰ درصد افزایش دستمزد جهت جبران کاهش قدرت خرید را توانستیم عملیاتی کنیم، ولی ۵۰ درصد بقیه باقی مانده که باید دولت با بن نقدی و سبد کالایی پرداخت کند.» شورای عالی کار حداقل دستمزد سال ۹۸ را یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تعیین کرد. این در حالی است که در اثر کاهش ارزش ریال دستمزد واقعی کارگران به‌شدت کاهش یافته و تشکل‌های مستقل کارگری و اقتصاددانان مستقل رقم ۷ میلیون تومان را پاسخگوی هزینه‌های یک خانوار کارگری در سال ۹۸ می‌دانند. به‌گفته ناصر چمنی در سال گذشته ۷۵ درصد قدرت خرید جامعه کارگری کاهش یافت.

واکنش #ایران به رویدادهای #ونزوئلا: آشوب راه حل نیست

در پی رویدادهای جدید در ونزوئلا، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی تحولات ونزوئلا را با دقت دنبال می‌کند. موسوی گفت: «آشوب و هرج‌ومرج به هیچ ‌وجه نمی‌تواند راه ‌حل اختلافات سیاسی در ونزوئلا باشد. بهترین راه، گفت‌وگو و ایجاد سازوکارهای لازم بین همه طرف‌ها برای حل مشکلات مردم توسط نیروهای وفادار به توسعه و رفاه این کشور تحت هدایت دولت قانونی ونزوئلاست.» ایران از حکومت نیکولاس مادورو در ونزوئلا حمایت می‌کند و آمریکا را عامل «توطئه» علیه دولت او می‌داند.

واکنش رئیس جمهوری #بولیوی به رویدادهای #ونزوئلا: #آمریکا از کودتا حمایت می‌کند

اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی، یکی از حامیان اصلی نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، آمریکا را متهم به حمایت از «کودتا» در ونزوئلا کرد. مورالس سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت / ۳۰ آوریل در واکنش به تحولات جدید ونزوئلا در صفحه توئیتر خود کشورهای آمریکای لاتین را فراخواند تا «کودتا در ونزوئلا را محکوم کنند و مانع از خشونت و کشتار بی‌گناهان شوند.» او آمریکا را متهم کرد که در ونزوئلا «تحریک به خشونت و مرگ می‌کند». آمریکا از خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون در ونزوئلا که از نیروهای نظامی و مردم خواسته است تا حکومت مادورو را سرنگون کنند، پشتیبانی می‌کند.

دولت موقت #اسپانیا در واکنش به تحولات #ونزوئلا خواهان گذار مسالمت‌آمیز به انتخابات دموکراتیک ریاست جمهوری در این کشور شد

در پی رویدادهای ساعات اخیر در ونزوئلا، دولت موقت اسپانیا خواستار گذار بدون خون‌ریزی و مسالمت‌آمیز به یک انتخابات دموکراتیک ریاست جمهوری در ونزوئلا شد. ایزابل سِلآ، سخنگوی دولت اسپانیا اعلام کرد که این دولت از نزدیک تحولات کاراکاس را که در آن مخالفان از مردم خواسته‌اند برای سرنگونی حکومت نیکولاس مادورو به خیابان‌ها بیایند، دنبال می‌کند. سخنگوی دولت اسپانیا در یک نشست خبری گفت: «ما با تمام وجود خواهان آن هستیم که خونی به زمین ریخته نشود. ما از روند دموکراتیک و مسالمت‌آمیز در ونزوئلا دفاع می‌کنیم. ما خواهان برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات برای گزینش رئیس جمهوری جدید هستیم.» اسپانیا خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به‌رسمیت شناخته اما روابط خود با حکومت مادورو را حفظ کرده است. بیش از ۱۷۷ هزار اسپانیایی در ونزوئلا زندگی می‌کنند و اسپانیا در سال‌های اخیر به مقصد هزاران ونزوئلایی تبدیل شده است که به‌دلیل بحران سیاسی و اقتصادی مجبور به ترک کشور خود شده‌اند. سخنگوی دولت اسپانیا همچنین تأکید کرد که «گوایدو مشروعیت رهبری انتقال دموکراتیک در ونزوئلا را دارد.»

#پوتین با مقامات نظامی و امنیتی #روسیه رویدادهای #ونزوئلا را زیر نظر دارد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با مقامات ارشد نظامی خود درباره تحولات جاری در ونزوئلا گفت‌وگو کرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت / ۳۰ آوریل به خبرگزاری روسیه گفت پوتین تحولات جاری در ونزوئلا را در جلسه برنامه‌ریزی شده خود با شورای امنیت مطرح کرد. به‌گفته پسکوف نشست این شورا «به گزارش‌های خبری مربوط به اقدام کودتا در ونزوئلا توجه ویژه‌ای کرد.» او اطلاعات بیشتری در این‌باره ارائه نکرد. روسیه در ونزوئلا از حکومت نیکولاس مادورو حمایت می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه: هنوز درباره #مهناز_افشار تصمیم نگرفته‌ایم

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت در ارتباط با پست‌های اخیر مهناز افشار در توئیتر گفت: «آنچه که از طریق مرجع قضایی اتخاذ شود ما اعلام می‌کنیم و تا امروز در رابطه با این فرد تصمیم خاصی گرفته نشده است.» روز گذشته نشانه‌هایی از تلاش برای پرونده‌سازی برای این بازیگر ایرانی مشاهده شد: جواد جاویدنیا، معاون دادستان از بررسی توییت مهناز افشار و ارتباطش با قتل روحانی همدانی خبر داده بود. مهناز افشار پیامی در توییتر را بازنشر کرده بود که ادعا می‌‌کرد یک آخوند از زنان ایرانی خواسته است که به صیغه نیروهای حشد شعبی که در استان خوزستان مستقر شده‌اند درآیند. رسانه‌های امنیتی این پیام در توییتر را به قتل روحانی همدانی ربط داده بودند و ادعا کرده بودند که مهناز افشار مسبب این قتل است. ظهر شنبه ۷ اردیبهشت یک روحانی ۴۶ ساله به نام مصطفی قاسمی در محله حاجی همدان با اسلحه کلاشنیکف به‌دست فردی کشته شد. خبرگزاری میزان یک روز بعد به نقل از فرمانده انتظامی استان همدان خبر داد که قاتل پس از تعقیب و گریز با پلیس کشته شده است. مهناز افشار همسر یاسین رامین (فرزند محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی دوران احمدی‌نژاد و مشاور رییس جمهوری وقت) است.

وزارت خارجه #ایران از برگزاری «#لویی_جرگه_صلح» #افغانستان حمایت کرد

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر روند و گفت‌وگویی که به نفع صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان باشد، استقبال و حمایت می‌کند. روز گذشته (دوشنبه ۹ اردیبهشت) لویه‌ جرگه مشورتی صلح با حضور اشرف غنی و بیش از سه هزار نفر از نمایندگان مردم افغانستان که دست‌کم ۳۰ در صد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند، در میان تدابیر شدید امنیتی در کابل، با هدف توافق عمومی بر سر روند مذاکرات صلح آغاز به‌کار کرد. پیش از تشکیل این گردهمایی بزرگ چندین شخصیت و گروه سیاسی با برگزاری آن مخالفت کرده بودند.

رهبر جمهوری اسلامی، سمت‌های موسوی جزایری نماینده خود در استان #خوزستان و امام ‌جمعه #اهواز را تغییر داد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام عبدالنبی موسوی‌فرد را به نمایندگی خود (ولی‌فقیه) در استان خوزستان و امام جمعه اهواز منصوب کرد. حجت‌الاسلام محمدعلی موسوی جزایری که پیش از این نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه اهواز بود از سوی خامنه‌ای به‌عنوان رئیس حوزه علمیه اهواز منصوب شد. رهبر جمهوری اسلامی در حکم خود گفته است که موسوی جزایری از مسئولیت خود «انصراف» داده‌ است. زمستان سال گذشته پس از انتشار خبرهایی مبنی بر درگذشت موسوی جزایری، رسانه‌های ایران از حضور او در بریتانیا خبر دادند. مسئول امور رسانه‌ای امام جمعه اهواز مدعی شد که او به منظور «تبیین آرمان‌های انقلاب برای خار‌ج‌نشینان» به بریتانیا سفر کرده است. اما موسوی جزایری بعد گفت در آن‌جا پرونده پزشکی او را بررسی کرده و به او گفته‌اند «ضعف و بی‌حسی که در پا‌های من پیدا شده، درمان ندارد.» موسوی جزایری ۲۷ بهمن در خطبه‌های نماز جمعه اهواز گفته بود: «شاید نتوانیم به‌عنوان امام جمعه از عهده مسئولیت بر بیاییم؛ چون نیم ساعت باید خطبه بخوانیم و دیگر توان این کار را نداریم.»

مایک #پمپئو، وزیر خارجه #آمریکا از فراخوان #گوایدو حمایت کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت ترامپ از فراخوان خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا حمایت می‌کند. گوایدو در یک پیام ویدیویی از نیروهای مسلح ونزوئلا خواسته است که دولت مادورو را ساقط کنند. وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا برای رسیدن به آزادی و دموکراسی ایستاده است. هنوز نشانه‌ای از حمایت گسترده نظامیان از گوایدو در دست نیست.

طرفداران #مادورو برای مقابله با #کودتا و حفاظت از او مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که صدها تن از طرفداران نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا مقابل کاخ ریاست جمهوری در کاراکاس تجمع کرده‌اند. نیروهای امنیتی حفاظت از کاخ میرافلورس را به عهده گرفته‌اند. طرفداران مادورو شعارهایی در حمایت از او سر داده‌اند. رئیس حزب سوسیالیست ونزوئلا و یکی از طرفداران سرسخت مادورو با انتشار بیانیه‌ای از مردم خواست که برای حفاظت از کاخ ریاست جمهوری در اطراف این محل تجمع کنند. خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا از نیروهای مسلح این کشور خواسته است که دولت مادورو را ساقط کنند. گوایدو اعلام کرده که سومین مرحله از برنامه او برای براندازی دولت آغاز شده.

نیکلاس #مادورو، رئیس جمهوری #ونزوئلا از طرفدارانش خواست برای «پیروزی صلح» بسیج شوند

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که همچنان از حمایت نیروهای مسلح این کشور برخوردار است و خللی در وظیفه‌شناسی نظامیان به وجود نیامده. مادورو از طرفدارانش خواست که برای «پیروزی صلح» بسیج شوند. در همان حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس خوان گوایدو همراه باگروهی از نظامیان در خیابان‌های کاراکاس مشاهده شده. هنوز نشانه‌ای از حمایت گسترده نظامیان از گوایدو در دست نیست. خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا از نیروهای مسلح این کشور خواسته است که دولت مادورو را ساقط کنند. گوایدو اعلام کرده که سومین مرحله از برنامه او برای براندازی دولت آغاز شده. در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، صدای تیراندازی‌های پراکنده‌ای در کاراکس به گوش می‌رسد.

درخواست یک نماینده اصولگرای مجلس برای نظارت بر چگونگی #افزایش_حقوق_کارمندان و بازنشستگان

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در نامه‌ای خطاب به رؤسای مجلس، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات خواستار اعمال نظارت در اجرای مصوبه مجلس درباره افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان شد. او در این نامه نوشته است: «متأسفانه گزارش‌های ضدونقیضی حاکی از عدم رعایت قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و این موضوع میلیون‌ها نفر از کارکنان شاغل و بازنشسته را نگران نموده است.» افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارکنان و بازنشستگان براساس بودجه ۹۸ اعمال می‌شود که در مجلس تصویب شد. در پی واریز نکردن ۴۰۰ هزار تومان افزایش حقوق فروردین‌ماه کارمندان دولت در برخی دستگاه‌ها، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با بخشنامه‌ای دستور پرداخت این مبلغ را داده بود. حاجی بابایی در نامه خود افزوده است: «عدم اجرای قانون و یا دور زدن آن نادیده گرفتن شأن مجلس شورای اسلامی و از طرفی نارضایتی عمومی کشور را در این موقعیت حساس به دنبال دارد. قطعأ عواقب چنین رفتاری در صورت صحت به عهده کسانی است که دانسته یا نادانسته فضای عمومی جامعه را ملتهب می‌نمایند.»

اعلام آمادگی #عربستان_سعودی برای پر کردن جای خالی #نفت_ایران در بازار جهانی

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت / ۳۰ آوریل اعلام کرد که کشورش آماده است پس از پایان معافیت‌های اعطاء شده به خریداران نفت ایران، نفت مورد نیاز این کشورها را تأمین کند. الفالح گفت که توافق درباره هماهنگی سطح تولید نفت در جهان پس از ماه ژوئن تمدید می‌شود. به‌گفته او عربستان سعودی بر اساس سطح ذخایر نفتی جهان تولید نفت خود را تنظیم خواهد کرد. پس از آن‌که آمریکا معافیت هشت کشور برای خرید نفت ایران را لغو کرد، قیمت نفت خام به بالاترین سطح خود از ماه نوامبر گذشته تاکنون رسید. لغو معافیت‌‎ها، کشورهای خریدار نفت ایران را برای پایان دادن به واردات نفت از این کشور تحت فشار قرار می‌دهد.

دستور #روحانی به چهار وزیر کابینه برای نظارت بر عرضه و توزیع کالا‌ها و مقابله با گران‌فروشان

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت به وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و کشور دستور داد اقدامات لازم برای کنترل و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات را انجام دهند به شکلی که کالاها با قیمت مناسب‌تری عرضه شود. روحانی همچنین به وزیر دادگستری دستور داد تا سازمان تعزیرات حکومتی با گران‌فروشان مطابق با قوانین و مقررات برخورد کند. روز گذشته جهاد أزعور، رئیس لبنانی‌تبار بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی صندوق بین‌المللی پول در یک نشست خبری در ابوظبی اعلام کرد که در اثر تحریم نفت ایران ممکن است نرخ تورم در این کشور از ۳۷ درصد به ۵۰ درصد افزایش یابد.

در پی تغییر دادستان تهران وکیل باقر و #سیامک_نمازی درخواست آزادی مشروط آن‌ها را داد

وکیل مدافع سیامک و باقر نمازی شهروندان ایرانی - آمریکایی که به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا به ۱۰ سال حبس محکوم شدند، از طرح درخواست آزادی مشروط موکلانش به دنبال تغییر دادستان تهران خبر داد. مهرداد قربانی به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت با توجه به اینکه سیامک نمازی چهار سال از دوران حبس خود را گذرانده، قصد دارد تقاضای آزادی مشروط او را بدهد. روز گذشته عباس جعفری دولت‌آبادی که ۱۰ سال دادستان تهران بود با حکم ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه جای خود را به علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان فارس داد. جعفری دولت‌آبادی با آزادی مشروط سیامک نمازی مخالفت کرده بود. مهرداد قربانی درباره وضعیت باقر نمازی گفت موکل او با نظر کمیسیون پزشکی در خارج از زندان تحت درمان قرار دارد.

«زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش» #افسانه_نجم‌آبادی مجوز فروش در #نمایشگاه_کتاب_تهران را دریافت نکرد

کتاب «زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش» (نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی) نوشته افسانه نجم‌آبادی (به ترجمه آتنا کامل و ایمان واقفی) مجوز فروش در نمایشگاه کتاب تهران را دریافت نکرده است. افسانه نجم‌آبادی، نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه هاروارد در رشته مطالعات زنان، جنسیت و تاریخ (به ویژه مطالعات تاریخی در قرن نوزدهم میلادی در ایران) است. او این اثر پژوهشی درباره زیبایی کمال مطلوب در فرهنگ ایرانی را به زبان انگلیسی منتشر کرده. ترجمه فارسی این کتاب را انتشارات تیسا در سال ۹۶ منتشر کرده است. مباحث اصلی کتاب آن‌طور که نجم‌آبادی آن‌ها را تقسیم‌بندی کرده در سه فصل بر متون تصویری استوارند. به نوشته این استاد دانشگاه هاروارد: «تصور از زیبایی در اوایل دوره قاجاریه در ایران عمدتاً فارغ از وجوه جنسیتی بود؛ به عبارت دیگر، زنان و مردان زیبا، با ویژگی‌های بسیار مشابهی از نظر بدنی و چهره به تصویر درمی‌آمدند. گاهی تنها وجه تمایز مرد از زن در بازنمایی‌های تصویری، شیوه پوشش در سر آن‌ها است.» در مقابل چهره‌های سلطنتی مردم عادی هم قرار داشتند. نویسنده مثالی می‌آورد - مرتضی علی، پسر ۱۶ ساله امام جماعت: «شانزده ساله و برای طلعت چون ماه شب چهارده. هر روز هزار کشته از سر گذشته پریشان، مانند زلف و کاکل خود پیش‌ رو و دنبال داشت. شیعیان از محبت مرتضی علی سنی شدند.» نویسنده به همین سیاق ادامه می‌دهد و ضمن شرح زیبایی بی‌رحمانه مرتضی علی، غم اندوه عشاقش را هنگامی که وی در سال ۱۱۷۱ قمری به قتل رسید توصیف می‌کند.

سازمان سینمایی دستورالعمل #درجه‌بندی_سنی فیلم‌های سینمایی را ابلاغ کرد

سازمان سینمایی دستورالعمل درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را ابلاغ کرد. بر اساس این آیین‌نامه هنگام نمایش فیلم‌هایی با درجه‌بندی ۱۸+ مدیران سینما مکلف به جلوگیری از ورود افراد زیر ۱۸ سال به سالن هستند. درجه‌بندی فیلم‌ها به شرح زیر است: ۱. گروه ۹+ : این فیلم دارای الفاظ یا صحنه‌های نامناسب برای کودکان است و تماشای آن برای کودکان زیر ۹ سال توصیه نمی‌شود. ۲. گروه ۱۲+ : این فیلم دارای صحنه‌های نسبتا خشونت‌آمیز یا دلهره‌آور یا استعمال دخانیات و یا الفاظ نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود. ۳. گروه ۱۵+ : این فیلم دارای صحنه‌های خشونت‌آمیز، ترسناک یا استعمال مواد مخدر یا روابط خلاف عرف جامعه و یا زبان تند و نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۵ سال توصیه نمی‌شود. ۴. گروه ۱۸+ : این فیلم دارای صحنه‌های افراطی از خشونت یا صحنه‌های استعمال مواد مخدر یا صحنه‌هایی تداعی‌کننده روابط زناشویی و یا الفاط و حرکات نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

#تونل_کندوان فروریخت، در اثر انفجار چندین نفر دچار سوختگی‌های شدید شدند

به گزارش رسانه‌های داخلی، سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت در کیلومتر ۷۲ در جاده کندوان تونل ریزش کرد. انفجار در داخل تونل کندوان سبب سوختگی شدید سه نفر و محبوس شدن پنج نفر در داخل تونل شد. پنج تیم امدادی به همراه چهار دستگاه آمبولانس و یک دستگاه ست نجات به محل حادثه اعزام شدند. در این حادثه در مجموع ۱۳ نفر مجروح شدند.

هیأت دیپلماتیک #کره_شمالی در راه #ایران

یک هیأت دیپلماتیک به ریاست پاک میونگ گوک، معاون وزیر خارجه کره شمالی فرودگاه پکن را ترک کرده و راهی کشورهای منطقه از جمله ایران و سوریه به منظور انجام مأموریت دیپلماتیک خود شده است. پیش‌بینی می‌شود که این هیأت علاوه بر ایران و سوریه به کشورهای آذربایجان و مغولستان به عنوان کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها سفر کند. کره شمالی پس از شکست مذاکرات خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره با آمریکا در هانوی همچنان به دنبال تقویت روابط با دوستان خود و افزایش تجارت با این کشورها است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از #سهمیه‌بندی و احتمال گران شدن #بنزین خبر داد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برنامه دولت برای انجام سهمیه‌بندی بنزین گفت: با توجه به هدررفت منابع ملی از طریق دادن یارانه به انرژی، در آستانه نهایی‌سازی لایحه سهمیه‌بندی بنزین هستیم. فرهاد دژپسند گفت که از مجموع ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تنها ۱۰ میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است. بیان این معنا که برای جبران این کسری بودجه چاره‌ای جز افزایش قیمت بنزین باقی نمانده. افزایش قیمت حامل‌های انرژی اثر مستقیمی بر افزایش قیمت اقلام خوراکی و وضع معیشت مردم دارد.

#مجید_تخت_روانچی، نماینده دائم ایران در #سازمان_ملل: اصل حاکم بر سیاست خارجی آمریکا «اول اسرائیل» است

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در اولین سخنرانی خود در شورای امنیت که برای بررسی بحران فلسطین برگزار شد گفت در مسائل مرتبط با اسرائیل، اصل حاکم بر سیاست خارجی آمریکا، به ویژه در دولت کنونی این کشور، «اول آمریکا» (شعار انتخاباتی ترامپ) نیست، بلکه «اول اسرائیل» است و آمریکا حاضر است حتی با نقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و قواعد آمره نیز به آن پایبند بماند. روانچی با اشاره به طرح موسوم به «معامله قرن» دولت ترامپ گفت: «سیاست هفتاد سال گذشته آمریکا در مورد فلسطین ثابت می‌کند که به هیچ وجه نباید به پیشنهادهای آمریکا، از جمله در ارتباط با به اصطلاح «معامله قرن» اعتماد کرد.» جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید در سخنانی که دو هفته قبل در جمع ۱۰۰ سفیر خارجی ایراد کرد، از جامعه بین‌المللی خواست که در برابر طرح صلح خاورمیانه کاخ سفید مقاومت نکنند. او همچنین اعلام کرد از طرح کاخ سفید برای صلح در خاورمیانه پس از تشکیل کابینه نتانیاهو و بعد از ماه رمضان در اواسط ژوئن / خرداد سال جاری رونمایی می‌شود.