ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات #دی‌_۹۸: دو دانشجوی #دانشگاه_تهران به #حبس و #شلاق محکوم شدند

شعبه ۲۶ #دادگاه_انقلاب تهران به ریاست #ایمان_افشاری، #مصطفی_هاشمی‌زاده دانشجوی رشته مهندسی عمران #دانشگاه_تهران را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به تحمل پنج سال #حبس_تعزیری و به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به تحمل ۷۴ ضربه #شلاق و همچنین به‌عنوان مجازات تکمیلی به سه ماه #کار_اجباری در بیمارستان نیایش و دو سال محرومیت از #خوابگاه_دانشجویی محکوم کرد. از سوی دیگر، #امیرمحمد_شریفی دانشجوی رشته مهندسی نقشه‌برداری دانشگاه تهران نیز توسط دادگاه انقلاب به سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است. هر دوی این دانشجویان به‌ دلیل شرکت در تجمعات سراسری دی‌ ماه ۹۸ که در اعتراض به ساقط شدن #هواپیمای_اوکراینی توسط #سپاه_پاسداران شکل گرفت، در ابتدا بازداشت و سپس در دادگاه به حبس و شلاق محکوم شدند. #اسماعیل_سلیمانی رئیس #حراست دانشگاه تهران روز ۲۳ بهمن ‌ماه ۹۸ درباره جزییات بازداشت شماری از دانشجویان این دانشگاه در جریان اعتراضات دی ‌ماه گفته بود: «این دانشجویان به علت حضور در تجمعات اخیر و شعارهای تند و ساختارشکنانه‌ای که سر داده‌اند، بازداشت شده‌اند. ما اطلاعات دقیقی نداریم و اطلاعات در اختیار #پلیس است اما زمانی که دستگاه قضایی حکمی را صادر می‌کند، براساس اتهاماتی است که عنوان مجرمانه دارند.» امیرمحمد شریفی به‌همراه یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران به‌نام #معین_زارعیان، اواسط بهمن ماه از مقابل خوابگاه دانشجویی این دانشگاه توسط #نیروهای_امنیتی بازداشت شدند. سلیمانی اما درباره بازداشت این دو دانشجو گفته بود: «این دو شخص بیرون محیط دانشگاه بازداشت شده‌اند.» او همچنین با اذعان به ارتباط پنهانی حراست دانشگاه با نهادهای امنیتی و قضایی گفته بود: «از اینکه امیرمحمد شریفی ابلاغ قضایی داشته، مطلع بودیم اما او به #دادسرا مراجعه نکرد و حکم دستگیری او آمد و بازداشت شد.»

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۶۰۲۸ نفر، مبتلایان ۹۴۶۴۰ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۶۰۲۸ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (چهار‌شنبه) تا ظهر امروز (پنج‌شنبه)، ۹۸۳ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۹۴۶۴۰ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۷۵۱۰۳ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۲۹۷۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

استقبال وزیر خارجه #اسرائیل از تصمیم آلمان در تروریستی خواندن #حزب‌الله_لبنان

اسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه اسرائیل پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت / ۳۰ آوریل از تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان در آلمان استقبال کرد. کاتص در صفحه توئیتر خود نوشت: «از تصمیم دولت آلمان برای تروریستی شناختن حزب‌الله تقدیر می‌کنم. در مکالمه با هایکو ماس (وزیر خارجه آلمان)، او به من قول کمک داد و سپاسگزارم. از دیگر کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا می‌خواهم به [آلمان] پیوسته و همین سیاست را اتخاذ کنند. حزب‌الله چه شاخه سیاسی و چه شاخه نظامی آن، سازمانی تروریستی است و باید با این عنوان با آن برخورد شود.» وزارت کشور آلمان روز پنج‌شنبه کلیه فعالیت‌های حزب‌الله در خاک این کشور را ممنوع کرد و آن را یک «سازمان تروریستی» شناخت. وزارت کشور آلمان دلیل این ممنوعیت را «ترویج مبارزه مسلحانه با ابزارهای تروریستی» اعلام کرده و گفته است حزب‌الله لبنان به‌عنوان یک گروه اسلام‌گرای شیعه موجودیت اسرائیل را نه تنها به رسمیت نمی‌شناسد بلکه خواهان نابودی خشونت‌آمیز حکومت آن کشور است.

افزایش آمار ابتلا به #کرونا در مشهد

سیدمحمدحسین بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد که آمار ابتلا به ویروس جدید کرونا در مشهد افزایش داشته است. بحرینی گفت: «هنوز وضعیت مشهد سفید نشده است و در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یافته‌اند که باید بررسی شود علتش چیست و آیا تداوم دارد و یا اینکه صرفاً یک جهش یک‌روزه بوده و متوقف شده است.» این در حالی است که در هفته‌های اخیر رسانه‌های ایران گفته بودند که آمار ابتلا به کرونا در مشهد و خراسان رضوی روندی کاهشی داشته است. مسئولان علوم پزشکی مشهد و همچنین مقامات استانی اظهار امیدواری کرده‌اند که افزایش فعلی ابتلا به ویروس کوویدـ۱۹ مقطعی بوده و ربطی به موج دوم کرونا نداشته باشد. علیرضا رزم‌حسینی؛ استاندار خراسان رضوی نیز گفته است این استان «همچنان در شرایط نامساعدی در خصوص ویروس کرونا به‌سر می‌برد، آمار ما تا روز ششم اردیبهشت‌ماه تقریباً یک حالت تأخیری داشته ولی از امروز شاهد تغییراتی هستیم و امیدواریم وارد پیک دوم نشده باشیم، اگر تا فردا این تغییرات ادامه داشته باشد و آمار افزایشی باشد، این امر نشان‌دهنده این است که وارد پیک دوم شده‌ایم.» احتمال می‌رود با آغاز رفع محدودیت‌ها شمار ابتلا به ویروس کوویدـ۱۹ هم بیشتر شده باشد. پیش از این نیز برخی از استان‌ها مانند فارس و سیستان و بلوچستان از افزایش آمار مبتلایان به این ویروس خبر داده بودند.

برای نخستین بار دو مورد مرگ بر اثر ویروس #کرونا در #یمن ثبت شد

وزارت بهداشت یمن در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که یمن دو مورد از نخستین مرگ‌ومیرها بر اثر ویروس جدید کرونا را ثبت کرد. چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت / ۲۹ آوریل، مقامات یمنی نیز اعلام کردند که افزون بر تنها ابتلای ثبت‌شده به ویروس کوویدـ۱۹ در این کشور، پنج مورد دیگر در عدن تأیید شده است. سازمان ملل پیش از این نسبت به احتمال شیوع گسترده این ویروس در کشور جنگ‌زده یمن هشدار داده و خواهان برقراری آتش‌بس شده بود. یمن بر اثر جنگ فاقد زیرساخت‌های بهداشتی و پزشکی است و چندین میلیون نفر از جمعیت آن در معرض خطر گرسنگی قرار دارند. در هفته‌های اخیر آتش‌بسی از سوی ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی اعلام شد تا بتوان بر مقابله با ویروس کوویدـ۱۹ متمرکز شد. سازمان ملل نیز از این آتش‌بس استقبال کرد اما با تعیین شروط شیعیان حوثی، آتش‌بس دوام نیاورد و جنگ از سر گرفته شد.

نماینده روسیه در سازمان ملل: نشست #آستانه هنوز زنده است

قرار بود اجلاس آستانه هفته گذشته در تهران برگزار شود اما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا این اجلاس به شکل یک ویدیو کنفرانس برگزار شد و چندان هم خبرساز نبود. در شورای امنیت سازمان ملل این گمان به وجود آمد که اجلاس آستانه در روند صلح سوریه دیگر نقش مهمی ایفا نمی‌کند و به یک معنا مرده است. به گزارش تاس، واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل شامگاه چهارشنبه ۲۹ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت گفت: «گزارش‌ها درباره مرگ آستانه، که ماه قبل برخی از همکاران ما در شورای امنیت مطرح کردند، نادرست از کار درآمد.» نبنزیا با اشاره به ویدیو کنفرانس وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه در ۲۲ آوریل گفت: «آنها در آن نشست بر نقش مهم قالب آستانه در روند آشتی سوریه تاکید کردند.» به گفته نبنزیا در این اجلاس بازگشت آوارگان و همینطور گفت‌وگوهای قانون اساسی سوریه به بحث گذاشته شد. قبل از برگزاری این اجلاس، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با وجود شیوع کرونا ویروس برای دیدار با بشار اسد به سوریه سفر کرده بود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم به اسد هشدار داده بود که از حمله مجدد به استان ادلب خودداری کند وگرنه ترکیه وارد عمل می‌شود.

علائم ویژه‌ای مشابه #سندروم_کاوازاکی در کودکان #بریتانیا و #فرانسه ظاهر شده که ممکن است نمایانگر ابتلا به #کرونا باشد

برخی از کودکان در بریتانیا و فرانسه از علائمی رنج می‌برند که ممکن است به بیماری کووید ۱۹ ربط داشته باشد. مت هانکوک، وزیر بهداشت بریتانیا گفت این علائم که یادآور سندروم کاوازاکی است در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن کودکان آشکار شده است. کودکان مبتلا در این کشورها از علائمی مانند تب، اسهال و التهاب عروق که ممکن است باعث نارسایی قلب شوند رنج می‌برند. به گزارش گاردین مقامات بهداشتی بریتانیا از پزشکان خواسته‌اند که کودکان دارای این علائم را به بیمارستان‌ها ارجاع دهند. برخی از این کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های بریتانیا بستری شدند. وزیر بهداشت فرانسه هم از پزشکان خواسته است که به این موارد توجه ویژه کنند و اطلاعات لازم را گرد بیاورند. در بریتانیا تاکنون بیش از ۱۶۶ هزار مورد ابتلا به کووید ۱۹ شناسایی شده است. روز گذشته دولت جانسون مجبور شد آمار جان‌باختگان کرونا را تصحیح کند. دولت سالمندانی را که در خانه‌های سالمندان در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده بودند در آمار لحاظ نکرده بود.

وزیر خارجه آمریکا: کشورها حریم هوایی خود را به روی پروازهای هواپیمایی #ماهان‌ به ونزوئلا ببندند

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری در واشنگتن از کشورهای جهان خواست حریم هوایی خود را به روی پروازهای هواپیمایی ماهان یه ونزوئلا مسدود کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز پمپئو گفت: «در چند روز اخیر چند هواپیمای متعلق به ماهان‌ایر محموله‌هایی نامعلومی را برای حمایت از حکومت مادورو (به ونزوئلا) منتقل کرده‌اند. این همان شرکت هواپیمایی تروریستی است که ایران از آن برای جابه جایی نیرو و سلاح استفاده می‌کند. این پروازها با متوقف شوند و کشورها نباید به هواپیماهای ماهان اجازه عبور از حریم هوایی خود را بدهند ، همانطور که بسیاری از کشورها اجازه فرود به این شرکت هواپیمایی را لغو کرده‌اند.» با همه‌گیری کرونا ویروس در جهان حکومت ونزوئلا که تحت تحریم آمریکا قرار دارد در مضیقه قرار گرفته است، به ویژه از نظر تأمین سوخت و انرژی که بر اقلام غذایی نیز اثر گذاشته است.