ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: امیدوارم برجام احیا شود تا به مسئله دریای خزر برسیم

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه جمعه ۱۰ اردیبهشت / ۳۰ آوریل در نشست با اعضای دائمی شورای امنیت فدراسیون روسیه در مورد وضعیت دریای خزر گفت‌وگو کرد. پوتین در این نشست گفت: «امیدوارم که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) احیا شده و به قالب پیشین خود بازگردد و ما بتوانیم در منطقه دریای خزر با همه کشورهای شرکت‌کننده در باشگاه خزر روابط کامل برقرار و تمام برنامه‌هایی را که در نظر گرفته‌ایم، به‌طور کامل اجرا کنیم.» پوتین افزود: «نیازی نیست که یک بار دیگر درباره اهمیت بالای این موضوع (منطقه دریای خزر) برای روسیه سخن بگویم. این به فعالیت‌های اقتصادی و همکاری با شرکای نزدیک ما هم مربوط می‌شود.» پوتین همچنین تأکید کرد که مسائل تأمین امنیت و منافع روسیه در دریای خزر را هم شامل می‌شود. در سفر فروردین/ آوریل گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به تهران گفته می‌شد که لاوروف پیش از سفرش پیغام درخواست تعیین تکلیف کنوانسیون حقوقی دریای خزر را به ایران داده است. خبرگزاری روسی نیز پیشتر اعلام کرده بود که لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با مختار تیلوبردی، وزیر خارجه قزاقستان از ایران خواسته بود تا کنوانسیون حقوقی دریای خزر را تصویب کند. رئیسان جمهوری و وزیران خارجه ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، پنج کشور حاشیه دریای خزر، پس از ۲۱ سال مذاکره برای تعیین رژیم حقوقی این دریا، ۲۱ مرداد ۹۷ / ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ در آکتائو قزاقستان گرد هم آمدند و به توافق مشترکی در این‌باره رسیدند. ابهام درباره سند مشترک تهیه‌شده و سهم ایران از دریای خزر به بحث‌های گسترده‌ای در محافل سیاسی ایران دامن زد. برخی بر این نظر بودند که سهم ایران هیچ‌گاه در این مذاکرات تعیین نشده و برخی دیگر از کوتاه آمدن داوطلبانه جمهوری اسلامی از سهم ایران سخن گفتند و از توافق آکتائو به‌عنوان «ترکمانچای دوم» یاد کردند.

نماینده آمریکا در امور یمن با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد

در چارچوب تحولات جدید درباره جنگ یمن، تیم لیندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور این کشور، جمعه ۱۰ اردیبهشت / ۳۰ آوریل با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد. در این دیدار معاون وزیر دفاع و سفیر عربستان سعودی در آمریکا، وزیر امور خارجه سعودی و سفیر این کشور در یمن، کاردار سفارت آمریکا در عربستان و سفیر آمریکا در یمن نیز حضور داشتند. در این دیدار تازه‌ترین تحولات یمن و تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی در این کشور مورد بررسی قرار گرفت. این دیدار در حالی برگزار می‌شود که نمایندگان ایران و عربستان سعودی مذاکراتی را در بغداد انجام داده‌اند و جنگ یمن یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث دو طرف بوده است. محمد بن سلمان سه‌شنبه ۷ اردیبهشت / ۲۷ آوریل ضمن استقبال از حل اختلاف‌ها با ایران از حوثی‌های یمن نیز دعوت کرد تا وارد مذاکره شوند. او همچنین بار دیگر تأکید کرد که ایران از حوثی‌ها پشتیبانی می‌کند. ولیعهد یمن از برنامه هسته‌ای ایران، حمایت از «شبه‌نظامیان غیرقانونی در برخی کشورها» و برنامه موشک‌های بالستیک انتقاد کرد و این موارد را از جمله «رفتارهای منفی» ایران دانست. عربستان سعودی پیش از این طرح صلحی را برای حل مسئله یمن پیشنهاد کرد اما حوثی‌ها این طرح را رد کردند. در یمن اکنون جنگ بر سر منطقه استراتژیک مأرب است که همچنان ادامه دارد. دولت جو بایدن در آمریکا نیز خواهان حل بحران یمن شده است.

ترکیه مجوز استفاده فوری از واکسن کرونای اسپوتنیک‌وی را صادر کرد

وزارت بهداشت ترکیه جمعه ۱۰ اردیبهشت / ۳۰ آوریل از تأیید واکسن کرونای اسپوتنیک‌وی ساخت روسیه خبر داد. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه در توئیتر نوشت: «سازمان دارو و نظام بهداشتی کشور پس از بررسی‌های لازم، مجوز استفاده فوری از واکسن کرونای اسپوتنیک‌وی، ساخت روسیه را صادر کرد.» کوجا افزود: «بدین ترتیب ازاسپوتنیک‌وی به‌عنوان سومین نوع واکسن کرونا در کشور استفاده خواهد شد.» آنکارا روز چهارشنبه از امضای قرارداد تأمین ۵۰ میلیون دوز واکسن روسی در مدت شش ماه خبر داد. ارسال اولین محموله برای ماه آینده پیش‌بینی می‌شود. تاکنون دو واکسن کرونای آمریکایی ـ آلمانی فایزرـ بیون‌تک و سینوواک چین در ترکیه مجاز بوده‌اند. در ترکیه تاکنون حدود ۴ میلیون و ۷۸۹ هزار نفر به کوویدـ۱۹ مبتلا شده و نزدیک به ۳۹ هزار ۷۴۰ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. در این کشور به‌تازگی بار دیگر محدودیت‌های کرونایی اعمال شده است.

سالانه ۴۰ هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند

محمدصادق حسنوند رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد که سالانه ۴۰ هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند. به‌گفته حسنوند میانگین سالانه غلظت مهم‌ترین آلاینده هوا (PM2,5) در ایران تقریباً سه برابر مقادیر استاندارد و رهنمود (گایدلاین) موجود و شش برابر حدود رهنمود جدید سازمان جهانی بهداشت است که در تابستان ۲۰۲۱ منتشر می‌شود. او مشکل اساسی در ایران را رویکرد غیرعلمی و غیرمنطقی دانست و گفت: «همه‌ کشورهای دنیا هر چند سال یک بار حدود استاندارد کیفیت هوا را مورد بازبینی قرار می‌دهند و این مقادیر را کاهش می‌دهند» اما «در طی یک دهه اخیر شاید به جرأت بتوان گفت که ما تنها کشوری در دنیا هستیم که با گذشت زمان نه تنها مقادیر استاندارد ملی کیفیت هوا را کاهش ندادیم بلکه با توجه به عدم دستیابی به کیفیت هوای مطلوب، حتی مقادیر استاندارد را افزایش داده‌ایم تا به نحوی مسئله را پاک کنیم.» حسنوند میانگین سالانه‌ آلاینده‌ها در ایران را «در حد متوسط جهانی» خواند اما افزود «نکته‌ نگران‌کننده این است که ما روند کاهشی در مورد آلاینده‌ها در پیش نگرفتیم و این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا گرچه وضعیت بدتری دارند اما روند کاهشی غلظت آلاینده‌های هوا در آن‌ها بسیار مشهود و معنادارست.» او تأکید کرد که میانگین غلظت دی‌اکسید گوگرد در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در تهران افزایش یافته و این افزایش نسبت به سال ۹۸ «چشمگیر» بوده است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا: مرحله سوم تست واکسن ایرانی با جمعیت ۲۰ هزار نفری در شش شهر آغاز شده است

مینو محرز، مسئول نظارت بر مطالعات بالینی واکسن «کوو ایران برکت» در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت تمام دستگاه‌‌های کارخانه صنعتی‌ای که قرار است میلیون‌ها دوز «واکسن کوو ایران برکت» را تولید کند وجود دارد و دست‌اندرکاران در تلاش برای راه‌اندازی کارخانه هستند. محرز در ادامه اظهار امیدواری کرد که چنانچه «این روند ادامه پیدا کند، واکسیناسیون در خرداد ماه با کوو ایران برکت انجام خواهد شد.» محرز به آغاز مرحله سوم تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا از پنجم اردیبهشت اشاره کرد و گفت: «مرحله سوم تست این واکسن ایرانی با جمعیت ۲۰ هزار نفری در شش شهر آغاز شده است.» مسئول نظارت بر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت در ادامه افزود: «مرحله سوم تست انسانی وسیع‌تر از مراحل قبلی است و در این مرحله داوطلبان فراوانی واکسینه می‌شوند تا اثرات و عوارض احتمالی واکسن مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.» به گفته محرز ایمنی‌زایی واکسن «کوو ایران برکت» در مرحله دوم کارآزمایی بالینی به طور دقیق مشخص نشده اما نتایج اولیه تزریق بر روی داوطلبانی که واکسن را دریافت کرده‌اند، رضایت‌بخش بوده است.

محدودیت‌های کرونایی شهرهای قرمز و نارنجی یک هفته دیگر تمدید شد

دبیر کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا از تمدید یک هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی شهرهای قرمز و نارنجی خبر داد. حسین قاسمی جمعه ۱۰ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره تمدید محدودیت‌های کرونایی گفت: «به پیشنهاد کمیته بهداشت و درمان با توجه به اینکه هنوز به مرحله قابل اطمینانی در مورد کنترل موج چهارم کرونا نرسیده‌ایم، محدودیت‌های مربوط به شهرهای قرمز و نارنجی یک هفته دیگر تمدید شد.» قاسمی در ادامه این مصاحبه گفت: «به این ترتیب محدودیت‌های مربوط به شهرهای قرمز و نارنجی تا پایان هفته آینده (۱۷ اردیبهشت) اعمال خواهد شد.»

دادستان تهران اعلام کرد: کسی در ارتباط با پرونده ظریف دستگیر نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر علی القاصی، دادستان تهران درباره پرونده رسیدگی به صوت افشا شده محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت: «در ارتباط با این موضوع در دادسرای امنیت تهران پرونده‌ای تشکیل شده است. دستور داده شده است تا با مرتکبین و افرادی که این فایل را در اختیار افراد غیر صلاحیت‌دار گذاشته‌اند برخورد شود. همچنین بازپرس ویژه‌ای را برای رسیدگی به تمام ابعاد این قضیه اختصاص دادیم.» فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای ظریف یکشنبه ۴ اردیبهشت منتشر شد. آن‌چه ظریف در این فایل گفت این بود که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ و به تعبیر روشن‌تر سپاه پاسداران بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. علی القاصی در ادامه مصاحبه با مهر گفت: «این پرونده در حال بررسی است و هنوز فردی بازداشت نشده است.» روز گذشته در پی دستور روحانی به وزارت اطلاعات برای پیگیری این پرونده، قوه قضائیه ۱۵ نفر از عوامل مرتبط با انتشار صوت ظریف را ممنوع الخروج کرد. حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری که گفته می‌شود از برگزارکنندگان نشست فاش‌شده با ظریف بوده استعفا داد و در پی آن حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، علی ربیعی، سخنگوی دولت را جایگزین او کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین برگزاری انتخابات پارلمانی را به تعویق انداخت، حماس این اقدام را به عنوان «کودتا» درک کرد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بامداد جمعه ۳۰ آوریل / ۱۰ اردیبهشت، رسماً اعلام کرد انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های فلسطین به تعویق افتاده است. عباس اعلام کرد شرایط امنیتی در بیت‌المقدس (اورشلیم)، در کرانه باختری و غزه ممکن است برگزاری انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد. انتخابات پارلمانی فلسطین قرار بود پس از ۱۵ سال وقفه، ۲۲ مه / یکم خرداد سال جاری و انتخابات ریاستی در تاریخ ۳۱ ژوئیه / ۹ مرداد و همچنین انتخابات شورای ملی ۳۱ اوت / ۹ شهریور در فلسطین برگزار شود. مهم‌ترین رقیب عباس، حماس در سال ۲۰۰۶ کارزار انتخاباتی سازمان‌دهی شده و موفقی به راه انداخته بود. اسرائیل در دوره‌های پیشین امنیت انتخابات فلسطین را تضمین کرده بود اما در سال جاری اسرائیلی‌ها اعلام کرده‌اند که دولت هنوز مستقر نشده و لذا نمی‌توانند مانند سال‌های گذشته امنیت انتخابات فلسطین را تضمین کنند. حماس بامداد جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جنبش فتح و تشکیلات خودگردان فلسطین مسئول تعویق انتخابات و پیامدهای آن است. حماس ادعا کرد که تعویق انتخابات «به منزله کودتایی در مسیر مشارکت و توافقات ملی» است.»

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران: به رغم کمبود بارش باران کمبود سطح آب سدها هنوز به میزان نگران‌کننده نرسیده است

منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران جمعه ۱۰ اردیبهشت اعلام کرد به رغم کمبود بارش باران کمبود سطح آب سدها هنوز به میزان نگران‌کننده نرسیده است. درجاتی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «آنچه که مسلم است در سال جاری با توجه به ۱۶ درصد کاهش ریزش جوی فروردین سال جاری نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته، میزان نزولات جوی با میزان آن در سال گذشته قابل مقایسه نخواهد بود. در حقیقت میزان بارشی که تاکنون داشتیم با سال قبل تفاوت بسیار داشته و در سال ۹۹ نیز بارش کمتری نسبت به سال ۱۳۹۸ داشتیم. بر همین اساس شایعاتی مطرح شده بود که سدها به میزان زیادی خالی هستند در حالی که این موضوع از اساس صحت ندارد و وضعیت سدها چندان نامناسب نیست. در واقع میزان موجودی دریاچه‌های ذخیره پشت دیواره پنج سد تأمین‌کننده آب شرب تهران تا هفته گذشته خوب بوده است.» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در ادامه این مصاحبه افزود: »کمبود بارش داریم، ولی در سدها به میزانی که ذخیره حوضچه آنها کم شود، می‌توان با افزایش ورودی به سد و کاهش خروجی میزان ذخیره را حفظ کرد، لذا در صورت بارش کافی، سد با تقویت بهتری به کار خود ادامه می‌دهد.» به گفته این مقام مسئول بر اساس اعلام سازمان هواشناسی تاکنون شرایط مناسبی در بارش‌ها به وجود نیامده و برآورد کارشناسان مربوطه این است که در سال جاری به شکل چشم‌گیری ریزش‌های جوی کاهش می‌یابد.

یک شرکت آلمانی تولیدکننده نرم‌افزار به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران هشت میلیون دلار جریمه شد

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت SAP SE با پرداخت هشت میلیون دلار برای حل و فصل اتهامات مطرح‌شده مبنی بر نقض قوانین فدرال آمریکا با صادر کردن محصولاتش به ایران موافقت کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز طبق توافق حاصل‌شده میان شرکت SAP SE با وزارت‌خانه‌های دادگستری، خزانه‌داری و بازرگانی، دادستان‌های فدرال هم موافقت کرده‌اند اتهامات کیفری مطرح‌شده علیه این شرکت را پیگیری نکنند. محصولات این شرکت صنایع مختلف از بانکداری و بخش سلامت و بهداشت گرفته تا صنایع دفاعی و نفت و گاز را پوشش می‌دهد. روز گذشته یک شرکت مستقر در ایالت «اوکلاهاما» آمریکا و چند روز قبل از آن هم یک شرکت مستقر در ایالت اوهایو را به دلیل قصور در جلوگیری از بازصادرات محصولاتشان به ایران جریمه شدند.