نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عبدالناصر همتی: ضرورتی نمی‌بینم از ریاست بانک مرکزی استعفاء بدهم

چند ساعت پس از اینکه خبرگزاری‌های ایران از برکناری عبدالناصر همتی از ریاست بانک مرکزی خبر دادند او در گفت‌وگو با شبکه خبر صدا و سیما جمهوری اسلامی گفت که هنوز رئیس‌ کل بانک مرکزی است و ضرورتی برای استعفاء نمی‌بیند. همتی البته تایید کرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران قصد دارد فرد دیگری را جایگزین او کند اما گفت به رئیس‌جمهوری گفته که ضرورتی برای این کار نمی‌بیند چونکه رئیس قوه قضاییه هم بدون اینکه از مقام خودش استعفاء کند در حال فعالیت‌های انتخاباتی است. او در عین حال گفت که همچنان رئیس‌کل بانک مرکزی است اما از تصمیم دولت برای برکناری‌اش استقبال می‌کند. همتی یکی از هفت نامزد تائید صلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری است که عملکرد سه ساله‌اش در بانک مرکزی با انتقاد و حملات دیگر نامزدها روبرو شده است. رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران مخالفت همتی با تزریق ارز یا همان ارزپاشی با هدف کاهش نرخ دلار را از دلایل برکناری او عنوان کرده بودند. همتی اما روز شنبه گفت که رئیس دولت از او نخواسته تا با تزریق ارز نرخ دلار را پایین بیاورد.

پیروزی تاریخی یکتا جمالی، وزنه‌بردار ایرانی: نخستین مدال جهانی برای زنان وزنه‌بردار ایران

یکتا جمالی، نام خود را در تاریخ ورزش ایران، به عنوان نخستین زن جوان وزنه‌بردار صاحب مدال جهانی ثبت کرد. براساس گزارش‌های منتشر شده، یکتا جمالی یکشنبه ۹ خرداد/۳۰ مه در در هفتمین روز مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در تاشکند، در دسته ۸۷ کیلوگرم زنان، در یک ضرب و دوضرب صاحب مدال برنز شد. او رکورد ۹۲ کیلوگرم یک ضرب، ۱۱۶کیلوگرم دوضرب، و مجموع ۲۰۸ کیلوگرم را به ثبت رساند و مقام سوم جوانان جهان را کسب کرد.

صدور قرار مجرمیت برای بنجامین بریر، توریست فرانسوی: اتهام جاسوسی به‌خاطر عکسبرداری از «مناطق ممنوعه» و اتهام تبلیغ علیه نظام به خاطر پرسش درباره حجاب اجباری

سعید دهقان، وکیل دادگستری یکشنبه ۹ خرداد/۳۰ مه از صدور قرار مجرمیت برای بنجامین بریر، توریست فرانسوی بازداشت‌شده در ایران خبر داد. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خرداد ۹۹ این شهروند فرانسوی را دستگیر کردند و او نزدیک به یک سال است که در زندان وکیل‌آباد مشهد در حبس به‌سر می‌برد. سعید دهقان، وکیل بنجامین بریر یکشنبه اعلام کرد دادسرای مشهد قرار مجرمیت او را از بابت اتهامات «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» صادر کرده و در خصوص دو اتهام «فساد فی‌الارض» و «شرب خمر» هم برای او قرار منع تعقیب صادر کرده است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حدود دو ماه پس از آخرین دفاع بریر در اسفند ۹۹، او را به خاطر عکسبرداری با یک «هلی کم» (Helicam) از «مناطق ممنوعه» به جاسوسی و به خاطر طرح سوال درباره حجاب اجباری، در شبکه‌های اجتماعی به «تبلیغ علیه نظام» متهم کرده است. او در یکی از شبکه‌های اجتماعی پرسیده بود: «چرا حجاب در جمهوری اسلامی اجباری ولی در سایر کشورهای اسلامی اختیاری است؟». سعید دهقان پیش از این به ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) از عدم دسترسی بریر به وکیل خبر داده و گفته بود: «با وجود ابهامات و تناقضات در اتهامات او، تاکنون اجازه دسترسی به پرونده وی داده نشده و در کنار نگرانی خانواده از وضعیت او در زندان وکیل آباد مشهد عدم دسترسی به پرونده توسط وکلا یک فاجعه است». خبرگزاری رویترز هم در گزارشی که در مورد وضعیت بنجامین بریر منتشر کرده بود این احتمال را پیش کشید که او احتمالاً جدید‌ترین قربانی پروژه گروگان‌گیری سپاه پاسداران است. حکومت ایران تاکنون بارها از طریق مبادله با زندانیان دوتابعیتی یا خارجی، به آزادسازی افراد وابسته به جمهوری‌اسلامی که در کشورهای دیگر محاکمه و زندانی شده‌اند، دست زده است.

منابع آگاه: ایالات متحده دو ناو جنگی ایران را که احتمالاً به ونزوئلا می‌روند تحت نظر گرفته است

رسانه خبری پولیتیکو شنبه ۲۰ مه/۸ خرداد به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرد آژانس‌های امنیت ملی ایالات متحده آمریکا دو ناو جنگی متعلق به ایران را که احتمال می‌رود به سمت ونزوئلا در حرکت باشند، زیر نظر گرفته‌اند. براساس اظهارات این منابع که نام آن‌ها فاش نشده است، یک ناوچه ایرانی و ناو بندر مکران هم‌اکنون در امتداد ساحل شرقی آفریقا به سمت جنوب در حرکت‌اند. به گفته آن‌ها مقام‌های ایالات متحده هنوز به صورت قطعی از مقصد کشتی‌های مذکور و همچنین محموله آن‌ها خبر ندارند اما بر این‌باورند که دو ناو جنگی ایران به سمت ونزوئلا در حرکت‌اند. سابقه مبادلات دریایی میان ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند بر این احتمال قوت بخشیده است. طبق گزارش پولیتیکو، ایالات متحده به مقام‌های ارشد دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا هشدار داده که «استقبال از کشتی های جنگی ایران اشتباه است». اما واکنش مادورو به این هشدار مشخص نیست. مقام‌های نظامی ایالات متحده روز پنج‌شنبه از تغییر مسیر کشتی‌ها خبر داده‌اند اما روز جمعه مشاهده شده که کشتی‌ها دوباره به مسیر پیشین بازگشته‌اند. ناو ۱۲۱ هزارتنی بندر مکران که بزرگترین شناور نظامی ایران خوانده می‌شود، حاصل تغییر کاربردی یک تانکر نفتی‌ست و به یکی از بزرگترین ناوهای بالگردبر ایران تبدیل شده است. ارتش در دی ۹۹ در جریان «رزمایش دریایی اقتدار» اعلام کرد این کشتی به نیروی دریایی ملحق شده و «برای برقراری امنیت دریایی در منطقه رأس الحد، خلیج عدن، دریای سرخ و تنگه باب المندب به این مناطق اعزام خواهد شد». تحلیل‌گران می‌گویند ورود دو کشتی نظامی ایران به ونزوئلا که تنها ۱۵۰۰ مایل با ایالات متحده فاصله دارد و به‌زعم مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده، حیاط خلوت این کشور به‌شمار می‌رود، مذاکرات برجام و بازگشت واشنگتن به این توافق هسته‌ای را پیچیده‌تر خواهد کرد.

پلیس به تجمع بازنشستگان صنایع فولاد در اصفهان حمله کرد

بازنشستگان صنایع فولادی یکشنبه ۹ خرداد/۳۰ مه در رودبار، اصفهان و اهواز تجمع کردند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران بازنشستگان صنایع فولادی در استان اصفهان همانند هفته‌های قبل مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند. کانال تلگرامی شورای بازنشستگان هم در پیوند با این موضوع نوشت نیروی انتظامی به تجمع بازنشستگان در اصفهان حمله کرده است. در اهواز هم بازنشستگان صنایع فولادی مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. آنها پلاکاردهایی به همراه داشتند که بر آن نوشته شده بود خواستار پرداخت حق مناطق جنگی به بازنشستگان صنایع فولاد شاغل در استان خوزستان هستند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) هم در پیوند با همین موضوع از تجمع بازنشستگان فولاد البرز غربی در شهرستان رودبار واقع در استان گیلان خبر داد و نوشت برخورداری از مستمری بالاتر از خط فقر، درمان رایگان و اصلاح احکام همسان‌سازی حقوق مهم‌ترین مطالبه بازنشستگان است. مجتبی احمدی، رئیس هئیت مدیره کانون بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان در باره دلایل تجمع اعتراضی بازنشسگان فولاد به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: دولت مصوب کرده صندوق بازنشستگی فولاد و صندوق‌های مشابه آن با بودجه خود و تصویب هیات امنای خود، طرح همسان سازی را اجرا کنند، اما متاسفانه صندوق بازنشستگی فولاد زیر بار اجرای طرح نمی‌رود. به گفته او صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به جای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را «کم‌سان سازی» کرده و هنوز ۲۵ درصد مبلغی که باید به عنوان اضافه حقوق پرداخت شود را به بازنشستگان پرداخت نکرده است. بر اساس اعلام او ۸۶ هزار کارگر بازنشسته صنایع فولادی تحت پوشش صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد هستند که ۶۰ درصد آنان را کارگران ذوب‌آهن تشکیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر: ظرفیت بخش کرونای بیمارستان‌ها تکمیل شده و شرایط در جنوب سیستان و بلوچستان «بحرانی» است

کامران کردی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر یکشنبه ۹ خرداد از افزایش ۱۵۰ درصدی تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در جنوب استان سیستان و بلوچستان در مقایسه با هفته قبل خبر داد و گفت: «وضعیت اپیدمی کرونا در جنوب سیستان و بلوچستان قرمز شده است و در حال حاضر با یک بحران شدید مواجه هستیم.» او وضعیت در دو شهرستان ایرانشهر و چابهار در جنوب استان را «بحرانی‌تر» از دیگر مناطق توصیف کرد و گفت: ظرفیت بخش کرونا بیمارستان‌های این دو شهرستان ۱۰۰ درصد تکمیل شده است. به گفته کردی در سایر شهرستان‌ها هم ظرفیت تخت بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رو به تکمیل است. استان سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان ایران است. سرانه تخت بیمارستانی در این استان کمتر از یک تخت به ازای هر هزار نفر اعلام شده است. این نسبت در چابهار به ۶ دهم تخت هزار نفر تخمین زده می‌شود.

یک مقام مسئول ولایتمدار: ردصلاحیت‌شدگان خودشان بگویند چرا رد صلاحیت شده‌اند

مجتبی شاکری، دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی یکشنبه ۹ خرداد/۳۰ مه در یک همایش استانی پیشنهاد داد نامزدهای رد صلاحیت شده در بستر فضای مجازی در مناظرات حاضر شوند و بطور شفاف بگویند علت رد صلاحیت آنها چه بوده و آنها چه پاسخی به شورای نگهبان داده‌اند. به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس، شاکری در توضیح پیشنهاد خود به رد صلاحیت علی لاریجانی اشاره کرد و گفت: «به عنوان مثال لاریجانی که ادعای اقتدار کرده و مدعی شده در ۲۰ دقیقه توانسته یک امر بین المللی را مدیریت کند و به ثمر برساند، باید پاسخگوی نتیجه این مدیریت باشد و خوب است نامزدهای تایید صلاحیت شده وی را به مناظره غیررسمی در فضای مجازی دعوت کنند.» دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در ادامه از عملکرد شورای نگهبان دفاع کرد و گفت : «انتظاری که در طول ۴۲ سال اخیر از شورای نگهبان داشتیم در این دوره به طور تام محقق شد و رفتار حرفه ای در این سطح از شورای مذکور برای مردم سپاس و تشکر به همراه داشت» اما «فتنه‌های انتخابات ۱۴۰۰ در راه است و ما باید آماده باشیم.»

کرونا جان ۴۰۰ راننده تاکسی در تهران را گرفت

شهردار تهران، رئیس اتحادیه تاکسیرانی کشور و معاون حمل و نقل شهرداری تهران در نامه‌های جداگانه به مسئولان وزارت بهداشت و درمان و ستاد کرونا خواستار واکسیناسیون رانندگان تاکسی شده‌اند. محمد روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران اما یکشنبه ۸ خرداد به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: تا به حال «توجهی به این نامه‌ها نشده است». به گفته او از آغاز همه‌گیری کرونا تا به حال کووید-۱۹ جان ۴۰۰ راننده تاکسی در تهران را گرفته است که ۲۵۰ نفر آنان دارای پروانه بهره‌برداری بودند و پروانه بهره‌برداری ۱۵۰ تن دیگر از ۲ تا ۶ ماه پیش بی‌اعتبار شده بود. روشنی گفت: «به مسئولان التماس می‌کنیم به قشر رانندگان تاکسی نیز توجه شود، چرا که هیچ قشری به اندازه رانندگان تاکسی تلفات نداده است و [رانندگان تاکسی] مظلوم واقع شده‌اند.»

وزیر نیرو «گرمای زودرس» و «رمز‌ارزها» را دلیل قطع برق اعلام کرد

رضا اردکانیان، وزیر نیرو که برای توضیح در باره قطعی برق به مجلس فرا خوانده شده بود، میزان مصرف برق رمز ارزهای غیرمجاز را ۲ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: ۱۰ درصد از انرژی مصرف تولیدی رمزارزهای کل جهان در ایران بوده و این میزان به معنای صرف دو هزار مگاوات انرژی برق است، در حالی که واحدهای دارای مجوز استخراج رمزارزها تنها ۳۲۰مگاوات مصرف دارد. به گفته او از تیر ماه سال ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰، دو هزار و ۶۶۱ مرکز استخراج رمز ارز و ۱۷۵ هزار دستگاه کشف شده است اما مراکز غیرمجاز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اردکانیان گفت: زمانی که تولید رمزارز به صورت پنهان صورت می گیرد مصرف انرژی بیشتر می‌شود زیرا باید دستگاه‌های استخراج را در محلی پنهانی قرار دهند و برای خنک کردن آنها به مصرف انرژی بیشتری نیاز است. جمهوری اسلامی ایران برای بخشی از استخراج‌کنندگان رمز ارز مجوز صادر کرده است. وزیر نیرو هم این گروه از استخراج‌کنندگان رمزارز را «صادر کننده انرژی» نامید. او اما آمار دقیقی از مراکز دارای مجوز ارائه نکرد و تنها گفت: برای هر بیت‌کوین باید ۳۰۰ مگاوات ساعت انرژی مصرف شود یعنی برق شبانه روز ۳۰ هزار مسکن باید قطع شود که یک بیت‌کوین تولید شود. اردکانیان کاهش بارندگی در سال آبی جاری را یکی دیگر از عوامل قطع برق برشمرد و گفت: سال آبی جاری یکی از بدترین خشکسالی‌های اخیر است. حجم مفید مخازن سدها به نصف سال گذشته کاهش یافته است و همین امر موجب کاهش ظرفیت تولید برق به میزان ۳۵۰۰ مگاوات شده است. به گفته او «گرمای زودرس» هم که مصرف برق را در مقایسه با سال قبل ۲۲,۵ درصد افزایش داده، دیگر عامل قطع برق است.