ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صبریه کفاشیان، از مادران خاوران درگذشت

صبریه کفاشیان، از مادران دادخواه خاوران درگذشت. یکی از فرزندان او به نام بهزاد عبداللهی، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تبریز در کشتار جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ اعدام شد. نام بهزاد عبداللهی در فهرست «یادنامه یاد یاران یاد باد» سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) در فروردین ۱۳۸۱ منتشر شد. صبریه کفاشیان که از چگونگی اعدام فرزندش بی‌خبر بود، سال‌ها به یاد او به گورستان خاوران، محل دفن صدها زندانی سیاسی که در تابستان ۶۷ اعدام شدند می‌رفت و به‌همراه دیگر مادران داغدیده خواهان دادخواهی اعدام‌شدگان می‌شد. دو فرزند دیگر صبریه کفاشیان نیز در سال‌های نخست دهه‌ ۱۳۶۰ اعدام شدند. ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) و از عاملان اصلی کشتار زندانیان در تابستان ۶۷ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران به‌عنوان رئیس جمهوری جدید معرفی شده است.

الکاظمی در دیدار با دبیرکل ناتو خواهان ادامه همکاری عراق و ناتو شد

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق چهارشنبه ۹ تیر / ۳۰ ژوئن در بروکسل با ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار الکاظمی گسترش روابط عراق با ناتو را در راستای منافع ملت عراق و تأمین امنیت منطقه و جهان دانست و خواستار همکاری میان عراق و ناتو در افزایش توانایی‌ نیروهای امنیتی عراق به‌ویژه در چارچوب تأمین امنیت انتخابات پیش از موعد و جلوگیری از حملات تروریستی به مردم و زیرساخت‌های شهری عراق شد. ینس استولتنبرگ نیز در این دیدار تأکید کرد که ناتو به پشتیبانی خود از عراق ادامه می‌دهد و آماده گسترش روابط با عراق است. به‌گفته دبیرکل ناتو نیروهای این پیمان در عراق شامل نیروهای آموزشی و مستشاری غیر رزمی است و هرگونه گسترش فعالیت ناتو در عراق با موافقت دولت این کشور خواهد بود. مصطفی الکاظمی سه‌شنبه شب ۸ تیر / ۲۹ ژوئن وارد بروکسل شد تا با اتحادیه اروپا درباره اجرای برخی توافق‌نامه‌ها گفت‌وگو کند.

اسرائیل و امارات متحده عربی توافق‌نامه‌های تجاری امضا کردند

در جریان سفر دو روزه یائیر لاپید، وزیر خارجه جدید اسرائیل به امارات متحده عربی به دعوت شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه این کشور، توافق‌نامه‌های تجاری بین دو کشور امضا شد. لاپید و شیخ عبدالله بن زاید در بیانیه‌ای اعلام کردند که از جمله توافق‌نامه‌های امضاشده همکاری در زمینه‌های پژوهش و فن‌آوری و امکان مبادلات آزاد کالا است. علاوه بر این قرار است یک کمیته مشترک اقتصادی نیز تشکیل شود. دو کشور همچنین در حال کار بر روی توافق‌نامه‌ای در زمینه تجارت آزاد هستند. این نخستین سفر وزیر خارجه اسرائیل به امارات است. یائیر لاپید در این سفر سفارت اسرائیل در ابوظبی را افتتاح کرد. امارات و بحرین در ماه سپتامبر با امضای توافق‌نامه ابراهیم روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را آغاز کردند. تا آن زمان تنها دو کشور عربی مصر و اردن با اسرائیل روابط دیپلماتیک داشتند.

دادگاه لاهه دو تن از رهبران سابق سازمان امنیت صربستان را به ۱۲ سال زندان محکوم کرد

دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل در لاهه هلند جوویکا استانیچیچ و فرانکو سیماتوویچ دو رئیس سابق سازمان امنیت صربستان را به ۱۲ سال زندان محکوم کرد. این دو نفر به اتهام کمک به قتل، تعقیب و آوارگی در جنگ بوسنی مجرم شناخته شدند. آن‌ها نقش مهمی در توسعه واحدهای شبه‌نظامی که مسئولیت ترور مسلمانان و کروات‌ها را برعهده داشتند ایفا کرده‌اند. با این حال دادگاه همه اتهامات را اثبات شده ندانست. در سال ۲۰۱۳ استانیچیچ و سیماتوویچ در یک حکم کاملاً بحث‌برانگیز تبرئه شده بودند. این آخرین محاکمه در دادگاه سازمان ملل در مورد جنایت‌های مربوط به جنگ بوسنی از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ بود.

رژیم نظامی میانمار اعلام کرد که ۷۰۰ زندانی را در یانگون آزاد کرده است

به‌گزارش رویترز، زاو زاو، مدیر زندان اینسین یانگون اعلام کرد که رژیم نظامی میانمار حدود ۷۰۰ نفر را که در این زندان در حبس به‌سر می‌بردند، روز چهارشنبه آزاد کرد. او از اعلام هویت زندانیان آزادشده خودداری کرد. به گفته گروه حمایت از زندانیان سیاسی میانمار، از زمان کودتای اول فوریه که ارتش دولت آنگ سان سوچی را سرنگون و او را بازداشت کرد، بیش از ۵۰۰۰ نفر از مردم معترض به کودتا زندانی شده‌اند.

شورشیان تیگرای به پیشروی خود در اتیوپی ادامه می‌دهند

به‌رغم اعلام آتش‌بس یک‌جانبه از سوی دولت اتیوپی، درگیری‌ها در منطقه آشفته تیگرای ادامه دارد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده از این منطقه، جبهه آزادی‌بخش مردمی تیگرای (TPLF) مناطق بیشتری را تصرف کرده‌ است. به‌گفته گروه بین‌المللی بحران، سازمان غیردولتی که در زمینه مناقشات خشونت‌بار تحقیق میدانی می‌کند، شورشیان اکنون بیشتر مناطق تیگرای از جمله شهرهای بزرگ را در کنترل خود دارند. یک سخنگوی جبهه آزادی‌بخش مردمی تیگرای به آسوشیتدپرس گفت برای آزادسازی کامل تیگرای همه تلاش‌های خود را خواهند کرد. دولت اتیوپی با اعلام آتش‌بس یک‌جانبه قصد داشت به سازمان‌های بشردوستانه امکان دسترسی به این منطقه را بدهد. در همین حال، طبق گزارش رسانه‌ها ارتش اتیوپی تا حدودی از منطقه درگیری خارج شده است. آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی و برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۹ در پی تشدید اختلاف‌های قدیمی با ایالت تیگرای، چهارم نوامبر / ۱۴ آبان نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی به این منطقه فرستاد. او جبهه آزادی‌بخش تیگرای را به حمله به یک پایگاه نظامی دولت فدرال متهم کرد. خشونت‌ها در تیگرای باعث کشته شدن هزاران نفر و آواره شدن بیش از دو میلیون تن در این منطقه کوهستانی شد که بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد.

تجمع خبرنگاران مقابل سازمان محیط‌زیست با درخواست استعفای عیسی کلانتری

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) جمعی از روزنامه‌نگاران در اعتراض به وقوع حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط‌ زیست در ارومیه و فوت دو خبرنگار و عدم پاسخگویی سازمان محیط زیست در قبال این حادثه، در مقابل این سازمان حاضر و خواستار عذرخواهی و استعفای عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست شدند. همچنین در پایان این تجمع، بیانیه‌ای قرائت شد که در آن بر روشن شدن تمام ابعاد حادثه واژگونی اتوبوس و برخورد قضایی با عاملان این حادثه تأکید شده بود. اتوبوس جمعی از خبرنگاران ایرانی که برای بازدید از تونل «کانی سیب» عازم منطقه بودند، ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۲ تیر، در محور ارومیه- نقده واژگون شد. مهشاد کریمی از خبرگزاری ایسنا و ریحانه یاسینی از خبرگزاری ایرنا در این سانحه جان خود را از دست دادند. ۲۱ تن از خبرنگاران نیز مجروح شدند. مجروحان را به بیمارستانی در نقده منتقل کردند که فاقد امکانات کافی بود. عیسی کلانتری درباره سانحه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست در حوالی شهرستان نقده گفته بود: «این اتفاقی‌ست که افتاده است. چه می‌شود کرد؟» در تصاویری که از دیدار کلانتری با خبرنگاران منتشر شده بود، او صندلی‌ای برای خود می‌گذارد و می‌نشیند. همراهان او هم پشت سر او می‌ایستند.

در اعتراض به عدم پرداخت کارمزد، کامیون‌داران جاده منتهی به شرکت نفت دهلران را مسدود کردند

کامیون‌دارانی که پس از چند ماه کار برای شرکت نفت دهلران هنوز کارمزد خود را دریافت نکرده‌اند، چهارشنبه ۹ تیر جاده بیات منتهی به شرکت نفت دهلران را مسدود کردند. کانال «اتحادیه تشکل‌های کامیون‌داران و رانندگان سراسر ایران» در تلگرام در ارتباط با این حرکت اعتراضی نوشته است کامیون‌داران بارها برای دریافت کارمزد خود به مسئولان پالایشگاه مراجعه کرده‌اند که بی‌نتیجه مانده است. کامیون‌داران خواستار پاسخگویی فرماندار دهلران شده‌اند. کامیون‌داران و رانندگان کامیون علاوه بر تعویق پرداخت کارمزد به گرانی لاستیک و وسایل یدکی، پایین بودن کرایه‌ها، و ناامنی جاده‌ها نیز معترضند و بارها دست به اعتصاب زده‌اند. روز دوشنبه ۷ تیر کامیون‌داران و رانندگان اردکان یزد در همین رابطه مقابل فرمانداری تجمع کردند. خبرهایی هم از اعتصاب کامیون‌داران و رانندگان کامیون در برخی مناطق در همبستگی با اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی صنعت نفت منتشر شده که از ۲۹ خرداد آغاز شده و به بیش از ۷۰ مرکز گسترش یافته است. کانال تلگرامی «اتحادیه تشکل‌های کامیون‌داران و رانندگان» روز دوشنبه ۷ تیر نوشت کامیون‌داران فعال در پالایشگاه نفت اصفهان به اعتصابات سراسری کارگران صنعت نفت، گاز پیوستند.

یک توله پلنگ دو ساله در تربت حیدریه در اثر پیامدهای حیوان‌آزاری تلف شد

تورج همتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی صبح چهارشنبه ۹ تیر اعلام کرد توله پلنگی که در منطقه شکار ممنوع ژرف تربت حیدریه به شدت آسیب دیده بود تلف شد. همتی گفت: «در پی تحلیل علائم حیاتی این توله پلنگ که بر اثر تروما و ضربات وارده بر سر دچار خونریزی مغزی و شکستگی و تورم شدید در نقاط مختلف بدن شده بود صبح امروز، شاهد پایان زندگی کوتاه یکی دیگر از گونه‌های باشکوه و ارزشمند خراسان رضوی بودیم.» دوشنبه گذشته دو جوان روستایی در ارتفاعات روستای نسر منطقه شکار ممنوع ژرف در حوزه استحفاظی شهرستان تربت حیدریه یک قلاده توله پلنگ را مورد حمله قرار داده و با او درگیر شدند و این حیوان را به طرز فجیعی مورد ضرب و جرح قرار دادند. منطقه شکار ممنوع ژرف در قلب خراسان رضوی و در شرق شهرستان تربت حیدریه با شرایط جغرافیایی جلگه‌ای و کوهستانی، مکان مناسبی برای زیستگاه‌های حیوانات وحشی به شمار می‌رود و گونه‌های جانوری قوچ و میش وحشی در آن به وفور مشاهده می‌شود. خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان در اختیار دارد. این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

محکومیت سه فعال دانشجویی به حبس، جزای نقدی و سایر مجازات‌های تکمیلی

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران امیرحسین علی‌بخشی، علی حقیقت‌جوان و ضیاءالدین نبوی، سه فعال دانشجویی را به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم کرد. بر اساس این حکم که به امیر رئیسیان وکیل مدافع این فعالان ابلاغ شده است، ضیاءالدین نبوی، امیرحسین علی بخشی و علی حقیقت جوان از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ترتیب به یک سال حبس تعزیری، چهار ماه حبس و پرداخت جزای نقدی بدل از سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند. ضیاءالدین نبوی همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور، حضور در بهشت زهرا، آسایشگاه جانبازان و کلاس‌های کنترل ‌هیجان در قم محکوم شده است. آن‌ها همچنین از اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» تبرئه شده‌اند. نیروهای امنیتی این سه فعال دانشجویی را اوایل اسفندماه ۹۸ در تهران بازداشت و اواسط اسفند همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد کردند. به‌گفته امیر رئیسیان «این پرونده در پایان سال ۹۸ با شکایت قرارگاه ثارالله تشکیل شد و بخش مهم اتهامات به فعالیت‌های دانشجویی و قانونی موکلین، در ارتباط با تشکل‌های دانشجویی مجوزدار، به‌ویژه "دانشجویان متحد" و همچنین سوگواری‌ در دانشگاه‌ها پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی بود.»

اکبر کیمجانی رسماً رئیس کل بانک مرکزی شد

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۹ تیر در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که روحانی با مصوبه‌ای اکبر کمیجانی را به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب کرد. طبق مصوبه بانک مرکزی پس از یک ماه باید رئیس جدید بانک مرکزی معرفی شود. واعظی گفت: «معاونت حقوقی گفته است بر اساس قانون بانک مرکزی عملاً باید رئیس جدید منصوب شود و این به معنای آن نیست که با انتخاب شخص جدید قرار است برای دولت جدید تعیین تکلیف شود.» پس از اعلام کاندیداتوری عبدالناصر همتی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، روحانی او را مجبور به استعفا از ریاست بانک مرکزی کرد.

مدیر یک دبیرستان در مقابل ساختمان دادگستری اصفهان خودسوزی کرد

خبرگزاری دانسجویان ایران (ایسنا) از خودسوزی یک معلم و مدیر دبیرستان در اصفهان خبر داد. براساس این گزارش امین کیانپور، مدیر دبیرستان نجفی یک در ناحیه پنج آموزش و پرورش اصفهان، یکشنبه شش تیر، در مقابل ساختمان دادگستری کل استان اصفهان در خیابان نیکبخت، ظرف بنزینی روی سر خود خالی کرد و خود را به آتش کشید. تلاش رهگذران برای خاموش کردن آتش نیز به جایی نرسید. یکی از همکاران امین کیانپور که نخواست نامش فاش شود درباره علت این خودسوزی به ایسنا گفت کیانپور «چند سال قبل با همه دارایی خود، آپارتمانی را در خیابان رباط سوم خریده بود و بعداً متوجه شدیم مالک این آپارتمان آن را به دو نفر فروخته است. آقای کیانپور مدت‌ها پیگیر حل‌وفصل این مشکل بود تا این‌که قاضی رأی داد ملک متعلق به خریدار اول است و برای او حکم تخلیه صادر کرد. شنیدم که روز قبل از حادثه همکارم به نمازخانه دادگستری رفته و به قاضی گفته اگر این خانه را از من بگیرید خودم را جلوی دادگاه به آتش می‌کشم. همه ما از این‌که او چنین کاری را انجام داده در بهت و حیرتیم و آن را باور نکرده‌ایم. از دست دادن حاصل ۲۰ سال کار و تلاش معلمی برای این فرد زحمتکش که تمام وقتش را با کار و تدریس پر کرده بود قابل تحمل نبوده است.» به‌گفته این همکار معلم ، امین کیانپور سابقه برخورد عصبی و رفتار غیرمعمول و پیش‌بینی نشده نداشته و «بسیار آرام و فهمیده» بوده است. او گفت توانایی کیانپور در تدریس درس ریاضی تا حدی بوده که همه مدارس درخواست همکاری با او را داشتند.

مشارکت در انتخابات شوراها ۱۰ تا ۲۰ درصد بود، ۲۵ درصد آرای تهران باطله بود

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی نوشت که در تهران از هر چهار رأی درون صندوق یکی رأی باطله بوده است: «در انتخابات شورای شهر تهران از یک میلیون و ۵۶۵ هزار و ۳۷۰ رأی مأخوذه، یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۴۵۰ رأی صحیح و ۴۱۳ هزار و ۹۲۰ رأی باطل وجود دارد.» براساس آماری که وزارت کشور اعلام کرده است در تهران به جز مهدی چمران، آرای ۲۰ عضو دیگر شورای شهر از میزان آرای باطله کمتر بوده است. آرای مهدی چمران هم اندکی از میزان آرای باطله بیشتر بود. همچنین آمار مشارکت در انتخابات شوراهای شهر و روستا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد واجدین شرایط رأی دادن بوده است. روزنانه جمهوری اسلامی نوشته که این «واقعیتی تلخ» است که «۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که در شرایط رأی دادن هستند به انتخابات شوراها بی‌اعتنائی کردند و در نتیجه، منتخبین فقط با پشتوانه حداقلی بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی به جایگاه عضویت شوراها رسیده‌اند.» اما آمار مشارکت پایین تنها دغدغه این روزنامه وابسته به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نبود. روزنامه جمهوری اسلامی از نحوه تبلیغات انتخاباتی داوطلبان زن هم انتقاد کرد و نوشت: «آرایش‌های غلیظ زنانه و پرداخت هزینه‌های سنگین چاپ و توزیع اوراق و پوسترهای تبلیغاتی، از دیگر ابزارهای به‌کار گرفته شده توسط بعضی از زنان داوطلب عضویت در شوراها بود. کما اینکه برپائی محافل رقص و پایکوبی، شام دادن و نقض مقررات و ضوابط بهداشتی مرتبط با کرونا نیز از جمله اقدامات تبلیغاتی تعدادی از داوطلبان عضویت در شوراها در بعضی از شهرها و بخش‌ها بودند.»

کرونا در ایران: روند صعودی مبتلایان به کووید-۱۹ در استان مازندران

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان مازندران اعلام کرد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در استان و تعداد بستری‌ها رو به افزایش است. یک شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و پنج شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) سید عباس موسوی گفت: «در حال حاضر ۴۷۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران بستری هستند که ۱۳۲ نفر از این تعداد جدید و مربوط به ۲۴ ساعت گذشته است.» دبیر ستاد مقابله با کرونا استان مازندران در ادامه این مصاحبه افزود: «حال جسمانی ۸۸ نفر وخیم گزارش شده است و با علائم تنفسی حاد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.» بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شهرستان آمل از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز و نکا، محمودآباد و چالوس از وضعیت زرد به وضعیت نارنجی تغییر یافتند. بابل، بابلسر، فریدونکنار، سیمرغ، سوادکوه، سوادکوه‌شمالی، ساری، جویبار، میاندورود، نوشهر، بهشهر، گلوگاه، کلاردشت، عباس‌آباد، تنکابن و رامسر در وضعیت زرد، قائم‌شهر، محمودآباد، نور، نکا و چالوس وضعیت نارنجی و آمل در شرایط قرمز قرار دارند.

آخرین سربازهای آلمانی هم خاک افغانستان را ترک کردند

آلمان دیگر در خاک افغانستان سرباز ندارد. ۵۷۰ سرباز ارتش این کشور نیز با چند هواپیمای ترابری نظامی اردوگاه نیروهای ناتو در مزار شریف را ترک کردند. خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان از اوایل ماه مه رسما آغاز شد. کرامپ کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان در مورد خروج کامل نیروهای نظامی آلمان از افغانستان گفت که یک فصل تاریخی مهم و پرچالش برای وزارت دفاع آلمان به پایان رسیده است. در دوره حضور سربازهای آلمانی در افغانستان، ۵۹ نفر از این نیروها کشته‌شدند. وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که یاد کشته‌شده‌هایش در افغانستان را فراموش نخواهد کرد و آماده است تا یک بازبینی دقیق از عملکرد ارتش این کشور در دوران جنگ در افغانستان صورت بگیرد. حضور سربازهای آلمانی در افغانستان در دسامبر سال ۲۰۰۱ و به درخواست گرهارد شرودر، صدراعظم وقت و تایید مجلس فدرال آلمان انجام شد. در ۲۰ سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار سرباز آلمانی در افغانستان حضور داشته‌اند. دوره ماموریت این سربازان بین چهار تا شش ماه بود. وزارت خارجه آلمان می‌گوید هزینه این حضور نظامی فقط تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۲ میلیارد یورو بوده است. آلمان بعد از آمریكا دومین نیروی نظامی بزرگ در افغانستان را داشت.

در نظرسنجی‌های رسمی نیز به دین‌گریزی مردم اعتراف می‌شود: طبق نظرسنجی ایسپا بیش از نیمی از مردم روزه نمی‌گیرند

بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی (ایسپا) فقط ۴۵ درصد مردم ایران در تمام ماه رمضان یا در برخی از روزهای ماه رمضان روزه می‌گیرند. این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با جامعه آماری ساکنین مناطق شهری و روستایی کل کشور با تعداد نمونه هزار و ۵۴۶ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی به انجام رسیده است. ۵۰,۴ درصد پاسخگویان این پژوهش را مردان و ۴۹,۶ درصد را زنان تشکیل داده‌اند. ۲۵,۵ درصد پاسخگویان در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۸,۴ درصد در رده سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۲۶,۱ درصد در رده سنی بالای ۵۰ سال بوده­‌اند. ۲۳,۴ درصد پاسخگویان مجرد و ۷۲,۴ درصد در حال حاضر متأهل هستند. ۶۵,۵ درصد پاسخگویان نیز دیپلم و زیر دیپلم و ۳۴,۵ درصد نیز تحصیلات دانشگاهی دارند.