ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در حمله به «گردهمایی بزرگ» طالبان و روحانیان افغانستان در کابل دو نفر کشته شدند

آغاز «گردهمایی بزرگ» طالبان و روحانیان افغانستان در روز پنج‌شنبه ۹ تیر / ۳۰ ژوئن تحت‌الشعاع یک حمله قرار گرفت. به گزارش رسانه‌های افغانستان، در این حمله دو مهاجم در کابل کشته شدند. افزون بر این، چندین انفجار نیز رخ داد. مسئولیت این حمله را «جبهه ملی آزادگان» که مخالف طالبان است برعهده گرفت. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت اوضاع تحت کنترل است. چند هزار مرد، از جمله روحانیان، افراد متنفذ و نمایندگان قبیله‌ها از ولایت‌های مختلف در این گردهمایی که در «خیمه لویه جرگه» برگزار می‌شود شرکت کردند. قرار است در این نشست مسائل سیاسی با اهمیت ملی مورد بحث قرار گیرند. نشست روز شنبه آینده با صدور بیانیه‌ای پایان می‌یابد.

وزیر خارجه عراق از آغاز گفت‌وگوهای ایران با مصر و اردن خبر داد

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق پنج‌شنبه ۹ تیر / ۳۰ ژوئن اعلام کرد که گفت‌وگوهای ایران با مصر و اردن در بغداد آغاز شده است. حسین افزود ایران ایده ایجاد کانال‌های ارتباطی با مصری‌ها را مطرح کرده است. او افزود گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی نیز ادامه خواهد داشت و عراق پیشنهاد کرده است که این گفت‌وگوها علنی شود. فواد حسین افزود در سفر مصطفی الکاظمی، رئیس جمهوری عراق به عربستان سعودی حمایت این کشور از مذاکرات ایران و عربستان سعودی را اعلام کرد. او گفت ایران در مورد آتش‌بس در یمن جدی است و عراق نقشی محوری در روابط تهران و واشنگتن ایفا خواهد کرد. وزیر خارجه عراق درباره حملات ایران و ترکیه به اقلیم کردستان، گفت: «هر کس که به اقلیم کردستان حمله می‌کند، قصد دارد بین بغداد و اربیل و در داخل اقلیم کردستان عراق بحران ایجاد کند و بمباران اقلیم کردستان به طور موقت متوقف خواهد شد.»

تعداد کارگران قربانی آتش‌سوزی در کارخانه موادشوینده شهرک شکوهیه قم افزایش یافت

روز سه‌شنبه هفتم تیر کارخانه موادشوینده شهرک شکوهیه قم دچار حریق شد. پنج تن از کارگران در میان شعله‌های آتش سوختند و هفت کارگر با سوختگی بالا به بیمارستان منتقل شدند. امروز پنج‌شنبه ۹ تیر، خبرهایی درباره مرگ شماری از کارگران بستری منتشر شده است. در حالی که خبرگزاری محلی «قم نیوز» تعداد فوت‌شدگان در بیمارستان را پنج نفر اعلام کرده، باشگاه خبرنگاران جوان نزدیک به نهادهای امنیتی نوشته است دو تن از مصدومان که در تهران و اصفهان بستری شده بودند، جان خود را از دست داده‌اند. آتش‌سوزی بعدازظهر هفتم تیرماه در کارخانه رفاه شیمی تولیدکننده مواد شوینده در شهرک صنعتی شکوهیه واقع در ۲۰ کیلومتری شهر قم روی داد. جلیل گودرزی‌فر، معاون اورژانس قم در این‌باره گفت پنج کارگر جان خود را از دست داده‌اند و هفت کارگر دیگر به بیمارستان منتقل شدند. او افزود سوختگی پنج تن از کارگران شدید است، سوختگی یک تن سطحی است و یکی از کارگران نیز بر اثر اضطراب ناشی از شدت حادثه دچار حمله قلبی شده است. سال گذشته نیز در شهرک شکوهیه، یک کارخانه به نام مولدان صنایع شیمی دچار حریق شد. در این حادثه دو تن از آتش‌نشان‌ها با سوختگی شدید به بیمارستان اعزام شدند و به دلیل جاری شدن مواد مشتعل در جوی و خیابان مجاور کارخانه، دو خودرو سنگین آتش‌نشانی به همراه پنج خودرو سواری به‌طور کامل سوختند.

نسرین جوادی، کارگر بازنشسته برای اجرای حکم پنج سال زندان احضار شد

اداره اجرای احکام اوین نسرین جوادی، کارگر بازنشسته و عضو اتحادیه آزاد کارگران را برای اجرای حکم پنج سال زندان احضار کرده است. این فعال کارگری به دلیل زیر فشارگذاشتن وثیقه‌گذار از سوی اجرای احکام، همراه وثیقه‌گذار خود به شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای اوین مراجعه کرد و با اخذ فرصت چند روزه قرار است ۱۱ تیر راهی زندان شود. دستگاه قضایی در حالی تصمیم به زندانی کردن این فعال کارگری گرفته است که وکیل او معتقد است نسرین جوادی به دلیل کهولت سن، ابتلا به بیماری‌های مختلف و نیاز به استفاده از دارو، توانایی تحمل حبس ندارد و از قوه قضاییه درخواست کرده است او را از اجرای حکم زندان معاف کند. نسرین جوادی ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در تجمع اعتراضی مقابل مجلس بازداشت شد و یک ماه بعد با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیونی به طور موقت از زندان قرچک آزاد شد. او چندی بعد در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به دلیل شرکت در تجمع روز جهانی کارگر، به اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور، اخلال در نظم و آسایش عمومی و ‌تبلیغ علیه نظام متهم و به ۷ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. حکم او در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور هم عیناً تأیید شد و ۵ سال از حکم قابل اجراست. اتحادیه آزاد کارگران ایران درباره تلاش اداره اجرای احکام برای زندانی کردن این کارگر بازشسته نوشته است: «بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ و پس از احضار برای اجرای حکم و فشار قوه قضائیه بر وثیقه‌گذار وی، نسرین که به بیماری کرونا مبتلا شده بود و از بیماری‌های متعدد دیگری نیز رنج میبرد درخواست عدم تحمل حبس نموده بود. این درخواست پس از چندین نوبت آزمایشات و عکسبرداری توسط بیمارستان بررسی شده و پزشکان تأیید کردند که وی توانایی تحمل حبس ندارد. اما این نظر پزشکان بیمارستان مورد کارشکنی شعبه اجرای احکام قرار گرفت و منوط به تأیید عدم تحمل حبس از سوی پزشکی قانونی شد که نهایتاً روز گذشته جوابیه‌ی پزشکی قانونی به شعبه اجرای احکام اعلام شده بود و با نقض نظر پزشکان متخصص بیمارستان دولتی، نظر به تحمل حبس برای نسرین جوادی داده بود.» اتحادیه آزاد کارگران ایران تصمیم قوه قضاییه برای زندانی کردن نسرین جوادی را محکوم کرده و افزوده است در برابر اجرای حکم سکوت نخواهد کرد.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر: موتورسواری زنان و سگ‌گردانی می‌توانند آسیب‌های بسیار خطرناکی داشته باشند

حجت‌الاسلام سیدعلی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: «در مورد موتورسواری زنان قوانین به‌درستی در کشور مشخص نیست و خود همین موتورسواری زنان اگر به‌درستی مدیریت نشود می‌تواند آسیب‌های بسیار خطرناکی برای کشور به‌همراه داشته باشد.» خان‌محمدی از این «آسیب‌ها» چیزی نگفت. او همچنین از «نواقص قانونی در مورد آسیب‌های اجتماعی مانند سگ‌گردانی» هم حرف زد و گفت: «الان در کشور در مورد سگ‌گرانی نواقص جدی وجود دارد (...) سگ‌گردانی فرهنگی است که از غرب وارد کشور ما شده و بی‌توجهی به آن می‌تواند تبعات زیادی برای جامعه دینی و اسلامی ما به همراه داشته باشد.» او افزود: «امروز حتی در کشورهای توسعه‌یافته قوانینی در مورد سگ‌گردانی داریم و اجازه نمی‌دهند سگ وارد بوستان‌ها شوند، اما در کشور ما سگ‌ها در همه جا حتی درخانه، پارک‌ها و بوستان‌ها حضوری فعال دارند و این امر سبب نارضایتی مردم و مطالبه‌گری آن‌ها از مسئولین و سه قوه شده است.» او البته در مورد این‌که در کدام کشور توسعه‌یافته‌ای «اجازه نمی‌دهند سگ وارد بوستان‌ها شوند» چیزی نگفت.

اوکراین روابط خود را با سوریه قطع کرد

در پی به‌رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک از سوی دمشق، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که روابط کشورش با سوریه قطع می‌شود. زلنسکی همچنین افزود فشار تحریم‌ها بر سوریه تشدید خواهد شد. با این حال او تصمیم سوریه را مسئله‌ای پیش پا افتاده دانست و گفت ترجیح می‌دهد بر مسائل دیگر تمرکز کند. روز گذشته چهارشنبه ۸ تیر / ۲۹ ژوئن خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به‌نقل از یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه این کشور نوشت دمشق تصمیم گرفته است استقلال و حاکمیت جمهوری خلق لوهانسک و دونتسک را به‌رسمیت بشناسد. این منبع افزود: «با هر یک از این دو کشور به‌منظور توافق بر سر چارچوب تقویت روابط از جمله برقراری روابط دیپلماتیک طبق قوانین تعیین‌شده ارتباط برقرار خواهد شد.» پیش از آن نیز بشار اسد رهبر سوریه اعلام کرده بود که روند به‌رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را آغاز کرده و روسیه هم از این گام سوریه استقبال کرد. به‌جز سوریه، ونزوئلا، کوبا و جمهوری چچن نیز استقلال دونتسک و لوهانسک را به‌رسمیت شناخته‌اند.

ادامه موج سرکوب و محدودیت‌ها در شیراز: دست‌کم ۲۰ کافه پلمب و آرایشگاه‌‌‌های زنانه نیز تهدید شدند

در پی گردهمایی اخیر شماری از نوجوانان شیراز، دست‌کم ۲۰ کافه محل دیدار نوجوانان و جوانان به دستور اداره اماکن این شهر پلمب شدند. به گزارش خبرگزاری رکنا، کافه آبی، کافه ۴۰۴، رستوران بن‌کتو، کافه جنیوس و بوک‌لند شیراز از جمله معروف‌ترین کافه‌هایی هستند که پلمب شده‌اند. بنا به این گزارش پس از گردهمایی اخیر نوجوانان شیراز، برخورد نیروی انتظامی با جوانان و نوجوانان در این شهر افزایش یافته و حضور مأموران در اکثر ساعات در سطح شهر کاملاً مشهود است. موج نگرانی‌ها به آرایشگاه‌های زنانه شیراز نیز رسیده و این آرایشگاه‌ها زیر فشارند تا حجاب اسلامی را رعایت کنند. دستگیری‌ها و پیامک‌های توقیف خودرو به دلیل «کشف حجاب» نیز افزایش یافته است. کانال تلگرام سرخط هم نوشته است که شمار زیادی از کارگران کافه‌های پلمب‌شده اغلب دانشجویانی بوده‌اند که برای تأمین هزینه‌ی تحصیل و زندگی در حین تحصیل در این کافه‌ها کار می‌کردند و اکنون کار خود را از دست داده‌اند؛ کارفرمایان با توجه به نقش حکومت در تعطیلی این اماکن هیچ تعهدی را در قبال این نیروی کار نمی‌پذیرد. همچنین محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی روز گذشته خواستار برخورد با نوجوانان شرکت‌کننده در تجمع چند روز پیش شیراز شد و گفت: «هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ شرعی، در این‌باره قانون صریح داریم و توجیهاتی از این‌دست که این تجمعات، مجوز داشته است، منکر برخورد نمی‌شود.» او همچنین در پاسخ به این‌که آیا دستگیری نوجوانان اشکالی ندارد؟ گفته است که «کاملاً بلااشکال است. اگر بخواهیم برای هر اقدام قانونی و حفظ و حراست از کیان و ناموس و حیا و عفاف جامعه، نگا‌ه‌مان به نظر اجانب، ضدانقلاب و رسانه‌های خارجی باشد، باید از چهارچوب‌های انقلاب اسلامی عقب‌نشینی کنیم.» ۲ تیرماه جاری ده‌ها نوجوان دختر و پسر ۱۵، ۱۶ ساله در بلوار چمران شیراز به‌مناسبت «روز جهانی اسکیت‌بورد» گرد هم آمدند. نوجوان‌های دختر در این گردهمایی بدون حجاب ظاهر شدند. این موضوع موجب شد تا مسئولان شهر ۱۰ نفر از برگزارکنندگان این گردهمایی را بازداشت کنند. آن‌ها طبق روال همیشگی «درخواست‌های مردم برای برخورد با هنجارشکنی‌ها» را بهانه‌ای برای سرکوب جوانان و نوجوانان قرار داده و محدودیت‌ها در شیراز را بیشتر کرده‌اند.

آریانا لشکری ۱۶ ساله، به دست پدرش در نورآباد ممسنی به قتل رسید

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که روز دوشنبه شش تیرماه، یک دختر ۱۶ ساله که از خانه قهر کرده و به منزل مادربزرگش رفته بود به دست پدرش به قتل رسید. پدرش به قلب او با تفنگ شلیک کرده بود. قتل این دختر نوجوان که آریانا لشکری نام دارد، در شهرستان ممسنی نورآباد فارس روی داده است. طبق گزارش‌ها، پدر آریانا با اطلاع از اینکه دخترش از خانه خارج شده و با برداشتن اسلحه شکاری به خانه مادرش رفته و پس از بحث و جدل با دخترش، در نهایت او را با شلیک یک گلوله به قفسه سینه‌اش به قتل رسانده است. پس از بازداشت این مرد ۴۳ ساله، او ضمن اعتراف به جرم خود گفته است: «من قصد کشتن دخترم را نداشتم؛ آریانا فرزند بزرگ من بود و یک دختر ۱۲ ساله دیگر هم داریم اما مدتی بود که با دختر بزرگم بر سر موضوعی اختلاف پیدا کرده بودیم. آن روز بر سر همین اختلافات آریانا به خانه مادرم رفت و من هم به یکباره نتوانستم عصبانیتم را کنترل کنم و با اسلحه شکاری خودم به آنجا رفتم تا او را بترسانم. واقعاً قصدم کشتن دخترم نبود اما بی اختیار شلیک کردم و مرتکب قتل دخترم شدم.» طبق برخی از گزارش ها صبح دوشنبه محمدکاظم لشکری، پدر آریانا او را در پارک با جوانی دیده و شب از سر عصبانیت و خشم او را با شلیک گلوله کشته است. تحقیقات در این باره ادامه دارد. ایران یکی از کشورهایی‌ست که در آن آمار قتل‌ زنان که تحت عناوین «قتل‌خانوادگی» یا «قتل ناموسی» به آ‌ن‌ها اشاره می‌شود، درصد بالایی از آمارهای رسمی را به خود اختصاص داده است. این قتل‌ها به‌دلایل مختلف از سوی مسئولان، قانون‌گذاران، رسانه‌ها و افکار عمومی نادیده گرفته شده یا به شکلی روایت شده‌اند که توجه‌ را از مساله مهم جنسیت در بروز این قتل‌ها منحرف کنند. همزمان مساله زن‌کشی و به صورت کلی خشونت جنسیتی در ایران جرم‌انگاری نشده است و قوانین جمهوری اسلامی برای مردانی که جان دختر، زن، یا خواهر خود را می‌گیرند، تخفیف مجازات را پیش‌بینی کرده‌اند.