نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی لاریجانی از سیاست اقتصادی دولت در سه ماه گذشته انتقاد کرد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از سیاست‌گذاری دولت در سه ماه گذشته انتقاد کرده و گفت: «قیمت ارز باید شناور هدایت شده باشد و سیاست قبلی در خصوص دوره سه ماهه دقیق نبود و باید اصلاح شود.» او گفته «شرایط کنونی اقتصادی کشور یک مقدار مربوط به تصمیمات درونی کشور و مقداری دیگر نیز مربوط به دخالت‌‌‌‌های خارجی است.» بنابر پیشنهاد لاریجانی، بانک مرکزی باید جای بازار را بگیرد و متناسب با عرضه و تقاضای ارز میزان نوسانات قیمت را کنترل کند.

اسحاق_جهانگیری: مشکلات اقتصادی فعلی کوتاه مدت است#

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی گفته «وضعیت جدید پیش روی کشور دائمی نیست و در مقطعی کوتاه مدت خواهد بود». او در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: « اولویت دولت حمایت از زندگی مردم به خصوص اقشار ضعیف در مقابل تحریم است و کالاهای اساسی، دارو و نیازهای ضروری مردم باید با ارز رسمی تأمین شود و به وفور در اختیار جامعه قرار گیرد». او از سازمان برنامه و بودجه خواست تا با کمک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمینه اجرایی شدن بسته پیشنهادی برای کمک به معیشت مردم را فراهم کند. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پاسخ کنونی دولت به بحران‌های اقتصادی، خصوصی‌سازی بیشتر بوده و تا کنون پیشنهاد مشخصی برای حمایت از اقشار کم درآمد ارائه نشده است. به باور جهانگیری، «آمریکا پیش از آنکه تحریم‌ها را اجرایی کند و به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی علیه ملت ایران راه بیاندازد، در صدد تاثیر بر افکار عمومی مردم است». شماری از مقامات دولتی ایران بر این باورند که افت ارزش پول ملی ناشی از بی‌اعتمادی مردم و جنگ روانی آمریکاست.

تمدید قرار بازداشت #نسرین_ستوده

قرار #بازداشت_موقت #نسرین_ستوده، #وکیل_دادگستری و مدافع #حقوق_بشر تمدید شده است. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز دوشنبه ۸ مرداد با اعلام این خبر از قول #رضا_خندان، همسر نسرین ستوده نوشته است: «بعد از اینکه یک ماه بازداشت موقت همسرم تمام شد، با ۱۰ روز تاخیر مجددا بازداشت موقت او تمدید شد.» رضا خندان روز شنبه ۲۶ تیر ماه نیز گفته بود: «هفته گذشته همسرم را برای تفهیم یک اتهام جدید -عضویت در کمپین #لگام (لغو گام به گام اعدام) - به شعبه دوم بازپرسی #دادسرای_اوین احضار کردند. کمپین لگام کمپینی بود که عده‌ای از دوستان در آن فعالیت می‌کردند برای اینکه احکام #اعدام را از قوانین حذف کنند. به همسرم گفتند که شما به صورت غیرقانونی این کمپین را تاسیس کردید و در آن عضو بودید.» او همچنین روز دوم تیر ماه گفته بود برای همسرش قرار #وثیقه ۶۵۰ میلیونی صادر شده اما او چنین وثیقه‌ای را قبول نمی‌کند و فعلا در بازداشت موقت است و در بند عمومی #بازداشتگاه_اوین به سر می‌برد. روز دهم تیر ماه نیز گفته شده بود که پرونده نسرین ستوده هنوز به #دادگاه ارسال نشده و در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین (شهید مقدس) است. آقای خندان روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷ از بازداشت نسرین ستوده به اتهام اجتماع و تبانی و #تبلیغ_علیه_نظام خبر داده بود. نسرین ستوده آبان ماه سال ۹۳ در اعتراض به محرومیت سه‌ساله‌اش از وکالت برای چندین روز مقابل کانون وکلای دادگستری تحصن کرد. این اعتراض که با حمایت و همراهی گروهی از وکلای دادگستری روبه‌رو شد، سرانجام به نتیجه رسید و پروانه وکالت او تمدید شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، این تحصن پس از آزادی این وکیل دادگستری از #زندان انجام شد، اما پس از پایان آن با اتهام جدید و تشکیل پرونده‌ای جدید مواجه شد. او در واکنش به این #پرونده‌سازی گفته بود: «به دلیل آنکه دادسراها و دادگاه‌های انقلاب مستقل و منطبق با موازین قانونی به جرائم سیاسی رسیدگی نمی‌کنند، از حضور در دادسرا خودداری خواهم کرد.» نسرین ستوده شهریور ماه سال ۸۹ بازداشت و در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شد اما دادگاه تجدیدنظر حکم او را به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش داد. خانم ستوده اواخر شهریور ماه ۹۲ پس از گذراندن دو سوم مدت محکومیتش از زندان آزاد شد.

#شوش با ۴۸,۸ درجه سانتیگراد #گرم‌ترین شهر #خوزستان

محمد سبزه‌زاری، سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان می‌گوید تا پایان هفته هوای استان خنک‌تر می‌شود، اما با وزش باد احتمالاً گرد و غبار هم به خوزستان بازگردد. به گفته این مقام محلی، در ۲۴ ساعت گذشته شوش با ۴۸,۸ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان ثبت شد. گرمای در استان خوزستان در حالی شدت گرفته که بسیاری از شهرهای این استان با مشکل آب آشامیدنی هم دست به گریبانند. ششم مرداد نیز اهواز با دمای ۵۳ درجه سانتیگراد رکورد گرم‌ترین شهر ایران را ثبت کرد. اوسط تیرماه امسال اعلام شد ایران در گرم‌ترین سال خود از زمان ثبت این آمارها قرار دارد و هفته پیش از آن نیز اهواز رکورد گرم‌ترین شهر جهان را ثبت کرد.

#اعتراضات: #کارگران #راه‌آهن حوزه #آذربایجان شب را در ایستگاه قطار #تبریز سپری کردند

#کارگران_راه‌آهن حوزه آذربایجان‌ برای هفتمین روز پیاپی #اعتصاب کردند. اعتصاب این #کارگران از دوم مرداد آغاز شده است. اعتصاب کنندگان یکشنبه شب تا صبح دوشنبه هشتم مرداد را در ایستگاه مرکزی راه‌آهن تبریز سپری کردند و امروز نیز در محل کار حاضر نشدند. در این اعتصاب کارگران حوزه‌های سلماس، تبریز، صوفیان، عجب‌شیر، مرند و شفاخانه شرکت دارند. آنها می‌گویند که دو ماه دستمزد و مطالبات معوق دارند و تا زمانی که مطالبات معوق خود را دریافت نکنند، به اعتصاب ادامه خواهند داد. شاپور ارصلانی مدیرکل راه‌آهن حوزه آذربایجان گفته که مذاکره و پیگیری مسئولان دولتی برای پرداخت مطالبات معوق کارگران راه‌آهن ادامه دارد. به گفته او« پیمانکار موظف است تمام مطالبات کارگران را پرداخت و برگه تسویه حساب را ارایه کند تا راه‌آهن نیز ضمانت‌نامه وی را عودت کند.» اعتراض کارگران راه‌آهن در ماه‌های گذشته به لغو قرارداد شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با شرکت ایران تراورس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران خطوط ریلی راه‌آهن انجامید. به گفته کارگران این شرکت بخشی از مطالبات مزدی سال‌های گذشته را پرداخت نکرده است.

#وزارت_ورزش به فدراسیون‌ها: اردوهای خارجی و دیدارهای دوستانه در خارج از کشور لغو شوند

#وزارت_ورزش در نامه‌ای به فدراسیون‌‌ها خواهان لغو اردوهای خارجی و بازی‌های دوستانه خارج از کشور شده است. به نظر می‌رسد نوسانات ارزی و افزایش قیمت #دلار دلیل این تصمیم‌گیری است. خبرگزاری فارس روز دوشنبه هشت مرداد گزارش کرده است وزارت ورزش و جوانان در نامه‌ای به فدراسیون‌ها از آنها خواسته تا از اعزام‌های غیر‌ضروری به خارج از کشور جلوگیری کنند. این در حالی است که فدراسیون‌های ورزشی این روزها خود را برای حضور در بازی‌های آسیایی اندونزی آماده می‌کنند که از روز ۲۷ مرداد آغاز می‌شود. در این گزارش آمده است: «... وزارت ورزش در نامه‌ای به فدراسیون‌های ورزشی از آنها خواسته تا زمانی که تورنمنتی ۱۰۰درصد نیاز نیست، ورزشکاران به آن مسابقه اعزام نشوند. همچنین اعلام شده است که فدراسیون‌ها اردوهای خارجی و دیدارهای دوستانه در خارج از کشور را لغو کنند. در این نامه از فدراسیون‌ها خواسته شده قرارداد جدیدی هم امضا نشود و کارمندی نیز جذب نکنند.

گاز گرفتگی حین انجام کار جان دو #کارگر چاه‌کن را گرفت

خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گزارش کرد: دو #کارگر چاه‌کن در روستای کدنج استان فارس حین انجام کار کشته شدند. نامجو وصالی معاون عملیات آتش‌نشانی شیراز علت این حادثه را گازگرفتگی و محبوس شدن کارگران در دورن چاه اعلام کرده است. به گفته او کارگران ۲۱ و ۲۵ ساله بودند و در همان لحظات اول جان باختند. نام این دو کارگر اعلام نشده است. این حادثه عصر یکشنبه هفتم مرداد رخ داد.

تاثیر تحریم‌ها بر #کارت_ملی هوشمند: «بر اثر تحریم‌ها هزینه واردات کارت خام بالا رفته»

سخنگوی #سازمان_ثبت‌احوال #تحریم‌ها را از جمله دلایل طولانی شدن روند صدور #کارت_ملی_هوشمند در #ایران دانسته و گفته است: «متأسفانه بر اثر تحریم‌ها دیگر نمی‌توانیم بدنه کارت را وارد کنیم و به همین دلیل اقدامات خود را برای صدور کارت تولید داخل آغاز کرد‌ه‌ایم.» به گزارش خبرگزاری فارس، #سیف‌الله_ابوترابی به نمایندگی از سازمان ثبت احوال بابت این وضعیت از مردم عذرخواهی کرده و گفته است: «اعلام کرده بودیم که حتی در کمتر از ۱۵ روز کارت هوشمند ملی را صادر کنیم اما اکنون تأخیر ناخواسته‌ای به دلیل عدم تأمین بدنه کارت داریم که این برای سازمان هم یک شوک تلقی می‌شود.» به گفته این مقام مسئول، شرکت متولی واردکننده #کارت_ملی تاکنون همکاری خوبی با #ثبت_احوال داشته اما «طبیعی است که بر اثر تحریم‌ها هزینه واردات بالا رفته باشد و ما در این شرایط با عدم ورود کارت خام برخورد کردیم. این در حالی است که ما تعهد داشتیم در فرصت زمان کوتاهی کارت‌ها را تحویل #مردم دهیم.» سازمان ثبت احوال اما به دلیل شرایط پیش آمده به سمت تولید این کارت‌ها در داخل کشور رفته‌ است: «فرایند اولیه به خوبی پیش رفته و در آستانه تولید کارت ملی ایرانی هستیم اما به دلیل اینکه باید فرایندهایی مثل مقاومت و... را طی کند قدری زمان می‌برد اما امیدواریم در آبان ماه بتوانیم کارت‌های ایرانی را وارد چرخه کنیم.» رهبر جمهوری اسلامی سال ۹۷ را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کرده است اما سازمان ثبت احوال وادار شده است به دلیل تحریم‌ها از کالای جایگزین داخلی استفاده کند.

#خودکشی دو دختر نوجوان در مناطق زلزلە زدە #سرپل‌ذهاب

دو دختر نوجوان اهل #سرپل‌ذهاب روز یک‌شنبه هفت مرداد ۹۷ دست به #خودکشی زدند. گزارش شده است که این دو بە دلیل #فشار_زندگی و نبود امکانات در این منطقه بە زندگی خود پایان دادند. کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام، گزارش کرده است که عصر روز یک‌شنبە هفتم مرداد ماه، مریم رستمی، ۱۷ سالە٬ اهل روستای زعفران و نوشین رستمی، ۱۶ سالە٬ اهل روستای قلخانی، با خوردن قرص و در فاصلە کمتر از چند ساعت بە زندگی خود پایان دادەاند. مریم و نوشین در هفتەهای گذشتە بە دلیل مشکلات و فشارهای ناشی از زندگی سخت پس از #زلزلە دچار افسردگی شدە بودند. این در حالی است که ششم دی ماه سال ۹۶ #شهاب_نادری، نماینده #پاوه، #جوانرود، #ثلاث_باباجانی و #روانسر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، از شرایط مناطق زلزله‌زده #کرمانشاه به شدت انتقاد کرده و گفته بود در این مناطق دست‌کم ۲۰ نفر (تا آن تاریخ) اقدام به خودکشی کرده‌اند و چهار کودک به علت سرمازدگی فوت کرده‌اند. او همچنین گفته بود ۳۰ نوزاد به دلیل نبود امکانات و تجهیزات گرمایشی در خطر مرگ هستند. زلزله کرمانشاه شامگاه یک‌شنبه ۲۱ آبان ۹۶ رخ داد و شدت آن هفت و سه دهم ریشتر بود. شمار کشته‌شدگان این زلزله بیش از ۴۰۰ نفر گزارش شد و شمار زخمی‌های آن هم از چهار هزار نفر گذشت.

#همایون_شجریان در همدلی با مشکلات معیشتی مردم: مجوز دهند، کنسرت خیابانی و رایگان می‌گذارم

#همایون_شجریان، خواننده مشهور پاپ ــ سنتی ایران که برای همدردی با شرایط نابه‌سامان اقتصادی، کنسرت ــ نمایش «سی» را لغو کرده بود، اکنون در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام اعلام کرده «اگر مجوز بدهند، بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده» برگزار می‌کند. این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که شماری از طرفداران و کاربران اینترنتی انتقاد کرده بودند که او به جای لغو برنامه در واکنش به فشار اقتصادی بر مردم، می‌توانست کنسرت رایگان برگزار کند. در آن زمان شجریان گفته بود «نمایش سی» با همکاری حسن معجونی و سهراب پورناظری را به سبب مساعد نبودن شرایط اجتماعی به تعویق می‌اندازد تا این نمایش «در روزگاری مهربان‌تر و با نگرانی‌های معیشتی کمتر» اجرا شود. حالا همایون شجریان در ادامه پیام اینستاگرامی خود نوشته: «دوستان مهربانم، در پاسخ به پیگیری شما عزیزان به اطلاع‌تان می‌رسانم از اجرای کنسرت «ایران من» در سال گذشته که نیت کرده بودیم به قسمتی از درد و رنج زلزله‌زدگان کرمانشاه بپردازیم، چنین مقرر شد که با نظارت و همت دوست گرامی جناب متین، مجموعا چهارصد یخچال و کولر تهیه و به خانواده‌های مصیبت دیده اهدا شود.»