نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#دانشگاه_آزاد_اهر قرارداد ۲۰ کارمند خود را به دلیل مشکلات مالی تمدید نکرد

دانشگاه آزاد اهر ۲۰ تن از کارکنان قراردادی خود را که هریک هشت تا ۱۲ سال سابقه کار دارند، از کار بیکار کرد. دانشگاه علت عدم تمدید قرارداد این کارکنان را نبود منابع مالی اعلام کرده است. کارکنان بیکارشده می‌گویند به علت بالارفتن سن یافتن شغلی دیگر برایشان دشوار است. یکی از کارکنان اخراجی دانشگاه‌ آزاد اهر گفته است: «سال‌هاست ما به این بهانه که جزو نیروهای قراردادی هستیم، در دانشگاه آزاد اهر فعالیت می‌کنیم و اگر از نظر کاری منصفانه نگاه کنید فشار کاری ما بیش از نیروهای رسمی است. ولی با لغو قرارداد در دانشگاه اهر نه تنها فرصت شغلی گیرمان نمی‌آید، بلکه احتمال حفظ زندگی خانوادگی‌مان نیز مبهم شده است؛ چراکه خانواده خرج دارد.» یکی دیگر از کارمندان بیکارشده گفته است پس از اخراج تلاش کرده برای تامین زندگی خود و خانواده‌اش به عنوان کارگر فصلی شغلی بیابد اما موفقیتی نداشته است زیرا ساخت و سازی وجود ندارد تا نیاز به کارگر فصلی باشد.

یک #کارگر راه‌آهن و یک کارگر ساختمانی در اثر #حوادث_ناشی_از_کار جان باختند

در ۲۴ ساعت اخیر دست‌کم یک #کارگر در راه‌آهن نکا، و کارگر دیگری در مینودشت در استان گلستان در اثر #حوادث_ناشی_از_کار جان باخته‌اند و یک کارگر راه‌آهن یزد دچار قطع عضو شده است. حادثه راه‌آهن نکا حین جابجایی واگن‌های قطار روی داده است. کارگری که مشغول کار بود از روی واگن سقوط کرد و در دم جان باخت. حادثه راه‌آهن یزد زمانی رخ داد که یک کارگر ۳۹ ساله هنگام عبور قطار بر روی ریل سقوط کرد و در اثر عبور قطار از روی پای او، مچ پای چپ او قطع شد. کارگر ۲۱ ساله مینودشتی نیز در حالی که در یک ساختمان در حال ساخت مشغول به کار بود، در برخورد با دستگاه تهیه بتن دچار برق‌گرفتگی شد و جان خود را از دست داد. حوادث کار در ایران به دلیل نبود شرایط ایمنی در محل کار آمار بالایی دارد. سازمان پزشکی قانونی ایران سه‌شنبه هشتم مرداد / ۳۰ ژوئیه از افزایش ۹,۱۷ درصدی حوادث کار در بهار سال جاری نسبت به بهار گذشته خبر داد.

برگزاری سمینار استاد کمال‌الدین بهزاد در هرات

رسول باوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در حاشیه‌ «سمینار استاد کمال‌الدین بهزاد» در شهر هرات به روزنامه «اطلاعات روز» این کشور گفت که ایران در برخی موارد داشته‌های فرهنگی، هنری و ادبی حوزه‌ زبان فارسی را به ‌نام خود ثبت کرده است. او به‌عنوان نمونه به کمال‌الدین بهزاد، استاد نقاشی مینیاتور اشاره کرد و گفت: «بهزاد در ولایت هرات متولد شده اما در فضای اینترنت هنرمند ایرانی معرفی شده است». محمدتوفیق رحمانی، رئیس دانشکده‌ هنر دانشگاه هرات نیز گفت: «باید جلو سوءاستفاده از نام شخصیت‌ها و مشاهیر افغانستان گرفته شود». آریا رووفیان، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات نیز کمال‌الدین بهزاد را بنیان‌گذار مکتب مینیاتوری هرات دانست که به‌گفته او «بیش‌تر نقاشی‌های مینیاتوری او در ساحات فرهنگی این شهر باستانی به چشم می‌خورد». کمال‌الدین بهزاد هروی، از بزرگترین و مشهورترین نقاشان مینیاتور است که به روایتی در قرن دهم قمری و سال ۸۲۹ شمسی برابر با ۱۴۵۵ میلادی در هرات به دنیا آمد و در سال ۹۲۴ شمسی برابر با ۱۵۳۵ میلادی در تبریز درگذشت. او در دربار پادشاهان تیموری و صفوی صاحب منصب بود و با تحولی که در نگارگری مکتب هرات در دوران زندگی خود ایجاد کرد، توانست به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم سبب خلق آثار ارزشمندی شود که امروز جزو گران‌ترین و ارزشمندترین آثار نگارگری به‌شمار می‌روند.

#اعتصاب_کارگران پخش فرآورده‌های نفتی #ماهشهر در حمایت از #کارگران_بومی

گروهی از #کارگران شرکت نوربخش مسئول پخش فرآورده‌های نفتی #ماهشهر، دوشنبه هفتم مرداد برای جلوگیری از اخراج کارگران بومی و با خواست استخدام آن‌ها دست از کار کشیدند و مقابل فرمانداری ماهشهر تجمع کردند. همکاران بومی آن‌ها که اکنون شرکت قصد کنارگذاشتن آن‌ها را دارد، بیش از چهار سال در بخش انبار فرآورده‌های نفتی سابقه کار دارند. کارگران گفته‌اند مدیران شرکت اصل الویت داشتن نیروهای بومی در استخدام را نادیده گرفته‌اند. انبار نوربخش تامین‌کننده سوخت تعدادی از نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه‌های سنندج، کرمانشاه، BOT شیراز، و حافظ شیراز است.

کارکنان #شرکت_کویر_واگن طی نامه‌ای خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند

کارگران #شرکت_کویر_واگن به شرایط کاری خود معترضند. آن‌ها طی نامه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شده‌اند. مطالبات کارکنان عبارتند از بهره‌مندی از مزایای سایر کارکنان راه‌آهن، عملی ساختن طرح طبقه‌بندی مشاغل که اجرای آن در تمام شرکت‌ها با بیش از ۵۰ کارکن الزامی است، افزایش تعداد پرسنل متناسب با افزایش قطارها، و پرداخت به موقع حقوق. شرکت کویر واگن سال ۱۳۸۳ تاسیس شده و متخصص شناخت زیرساخت‌های نگهداری و تعمیرات شبکه راه‌آهن است.

#احمد خاتمی: نگفتم #نماز_جمعه‌ خلوت شده است

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه گذشته گفته بود «رسانه‌ها خوشحال نباشند که نماز جمعه خلوت شده است». او اکنون این حرف خود را پس گرفته و گفته است: «این‌که به‌طور کلی بگوییم نماز جمعه خلوت شده است، قضاوتی واقع‌بینانه نیست و این‌که به‌شکلی کلی مطرح کنیم که نماز جمعه‌ها خلوت نشده است هم واقع‌بینانه به نظر نمی‌آید. (...) من در خطبه‌هایم نگفتم که نماز جمعه خلوت شده است. من گفتم رسانه‌ها از خلوت‌شدن نماز جمعه خوشحال نباشد. این دو مفهوم است. (...) آن‌چه گفتم بیان این نکته بود که بر فرض اگر نماز جمعه‌ها خلوت شده باشند، این موضوع نباید خوشحالی برخی رسانه‌ها را فراهم آورد». احمد خاتمی گفت برای تنظیم دو خطبه نماز جمعه، «۲۰ ساعت وقت می‌گذارد و با چندین کارشناس برجسته مشورت می‌کند».

#ظریف درباره نامه‌نگاری به #خامنه‌ای در مورد سریال #گاندو: وامدار محبت ایشان هستم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره محتوای پاسخ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به نامه انتقادی خود در مورد سریال گاندو گفت: «رهبری همیشه به من محبت داشتند و من وامدار محبت ایشان هستم، این محبت همچنان ادامه دارد و اگر محبت‌های ایشان نبود، برخی اتفاقاتی که در بعضی جاها می‌افتد، امکان تحمل را از بین می‌برد». مجموعه تلویزیونی گاندو به اختلافات دولت با سپاه پاسداران دامن زد. در این سریال وزارت خارجه ایران به عنوان یک مجموعه نفوذپذیر و غرب‌زده نشان داده شد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته دوشنبه ۷ مرداد ارسال نامه گلایه‌آمیز ظریف به رهبر جمهوری اسلامی درباره چهره‌ای که از او در سریال گاندو ارائه می‌شود را تأیید کرد و گفت خامنه‌ای هم پاسخ داده است که «مطلقاً راضی نیست به وزارت خارجه و ظریف اهانت شود». محمدجواد ظریف همچنین گفت مشکلی با انتقاد ندارد اما «انتقاد با تخریب، توهین و افترا فرق بسیار دارد».

ترامپ سخن بولتون را تکرار کرد: ایرانی‌ها در هیچ جنگی پیروز نشدند اما در هیچ مذاکره‌ای هم شکست نخوردند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پیامی دوپهلو در توییتر نوشت: «فقط به خاطر داشته باشید، ایرانی‌ها هرگز در جنگی پیروز نشده‌اند اما هرگز در مذاکره‌ای هم شکست نخورده‌اند.» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفرش به نیویورک، در جمع خبرنگاران گفته بود: «به دولت آمریکا پیشنهاد می‌کنیم در قبال تصویب دائمی پروتکل الحاقی در ایران، آمریکا تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند.» سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اما اعلام کرد که دولت ترامپ با این پیشنهاد مخالفت کرده است: «حرف‌هایی که آمریکایی‌ها در مورد مذاکره می‌زنند بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و آنها در پیشنهادهای خود جدی نیستند. برای شکستن این فضا آقای ظریف در گفت‌وگو با رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی این کشور این موضوع را مطرح کردند که اگر آمریکایی‌ها واقعاً می‌خواهند توافق کنند و گامی بردارند ما حاضریم پروتکل الحاقی را به جای اینکه در سال ۲۰۲۳ امضا کنیم آن را در سال ۲۰۱۹ اجرایی کنیم. در مقابل اینکه آمریکایی‌ها کلیه تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران را لغو کند. همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم این طرح با مخالفت آمریکایی‌ها روبرو شد.» مضمون پیام اخیر توییتری ترامپ را پیش از این جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در مقاله‌ای به کار برده بود. سپتامبر سال ۲۰۱۷ جان بولتون در مقاله‌ای برای نشریه هیل با عنوان :«دوستداران توافق ایران به عبث می‌کوشند یک کشتی در حال غرق شدن را نجات دهند» از این مضمون استفاده کرده و نوشته بود: «ایران هرگز جنگی را برنده نشده است، و هرگز مذاکره ای را نباخته است.» دولت ترامپ خواهان تحدید نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی، توقف غنی‌سازی اورانیوم و نظارت بر برنامه موشکی سپاه در قالب یک توافق تازه است.

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه: سفر #مکرون به ایران لغو نشده، فقط به تأخیر افتاده است

علی اکبر رنجبرزاده عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه اعلام کرد سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به ایران به تعویق افتاده اما لغو نشده است. رنجبرزاده به رسانه‌های داخلی گفت: «ماه گذشته دولت فرانسه اعلام کرد که قرار است مکرون اواخر تیر به ایران سفر کند. به نظر می‌رسد سفر او به دلیل مشکلات داخلی فرانسه به تأخیر افتاده است.» عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه گفت: «پیش‌بینی می‌شود که در مرداد سال جاری رئیس جمهور فرانسه به ایران سفر کند، اما تاریخ آن به صورت دقیق مشخص نشده است.» پیش از سفر امانوئل مکرون به تهران، اطلاعات سپاه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ فریبا عادلخواه، پژوهشگر موسسه مطالعات سیاسی پاریس (سیانس پو) را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد. علی اکبر رنجبرزاده عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه گفت: «ممکن است مکرون به دنبال مأموریت خاصی برای برجام و حل مشکلات میان ایران و آمریکا باشد، اما بهتر است در قالب چارچوب‌های بین‌المللی در پذیرش جایگاه ایران عمل کند تا دست خالی برنگردد.»

دومین کشتی تجاری ایران هم بعد از سوخت‌رسانی #برزیل را ترک کرد

کشتی باوند ایران که به مدت بیش از ۵۰ روز در بنادر برزیل متوقف شده بود بندر پاراناگوئه را ترک کرد. کشتی دوم ایرانی به نام ترمه که دو روز پیش بندر پاراناگوئه را ترک کرده بود عازم بندر جنوبی ایمبیتوبا (Imbituba) برزیل شد تا قبل از عزیمت به ایران در آنجا محموله ذرت بارگیری کند. در پی تحریم‌های آمریکا، شرکت دولتی پتروشیمی برزیل از ارائه سوخت به دو فروند کشتی باری ایرانی خودداری کرده بود و این کشتی‌ها نزدیک به دو ماه در بنادر برزیل بلاتکلیف بودند. دیوان عالی فدرال برزیل اما حکمی صادر کرد که به موجب به این دو کشتی سوخت‌رسانی شد. ارنستو آرائوجو، وزیر خارجه برزیل گفت: «بر این نکته تاکید داشتیم که شرکت پتروبراس (شرکت نفت دولتی برزیل) ممکن است در فعالیت‌های خود در آمریکا خسارت ببیند و این احتمال هنوز هم وجود دارد. اما این شرکت بر اساس حکم دادگاه عمل خواهد کرد.»