ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییرات اقلیمی: یخسار گرینلند با سرعتی خیره‌کننده ذوب می‌شود

به گزارش موسسه هواشناسی دانمارک، یخسار گرینلند تنها سه‌شنبه این هفته ۲۷ ژوئیه بیش از ۸,۵ میلیارد تن یخ از دست داد. از یکشنبه تا کنون نیز بیش از ۱۸,۴ میلیارد تن یخ گرینلند ذوب شده است. اگرچه میزان ذوب یخ هفته جاری به اندازه ذوب آن در واقعه‌ای مشابه در سال ۲۰۱۹ نبود ــ که رکورددار ذوب شدن یخ‌های گرینلند است ــ مساحت یخ‌های در حال ذوب بیشتر از آن سال شده است. میزان ذوب یخ در روز سه‌شنبه نیز بی‌سابقه بوده است. سازمان جهانی هواشناسی در توئیتی اعلام کرد که این میزان می‌تواند کل ایالت فلوریدای ایالات متحده را دو اینچ ( ۵ سانتیمتر) زیر آب ببرد. تد اسکمبوس، پژوهشگر ارشد مرکز داده ملی یخ و برف ایالات متحده در دانشگاه کلورادو نیز به شبکه خبری سی‌ان‌ان دراین‌باره گفت: «۲۷ ژوئیه شاهد ذوب شدن بیشتر نصف شرقی گرینلند از بالاترین نقطه تا پایین‌ترین نقطه بود که غیرعادی است.» یخسار گرینلند یک میلیون و ۷۱۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و ۷۹ درصد کل مساحت گرینلند را دربرمی‌گیرد. با تشدید تأثیرات ناشی از گرمایش زمین، ذوب یخ نیز سرعت بیشتری گرفته است. به گزارش ژورنال علمی سیرواسفیر، زمین از اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی تا کنون ۲۸ تریلیارد تن یخ از دست داده است و قسمت اعظم این ذوب یخ در شمالگان از جمله یخسار گرینلند رخ داده است. سال ۲۰۱۹ ذوب یخ در گرینلند رکورد زد و به دلیل ذوب ۵۳۲ میلیون تن یخ در آن سال، سطح جهانی آب دریاها ۱,۵ میلیمتر بالاتر رفت. ذوب یخ‌های گرینلند قرار است تا پایان قرن جاری به افزایش ۲ تا ۱۰ سانتیمتری سطح جهانی آب دریاها بینجامد.

نیروهای امنیتی مادران دادخواه معترض را در متروی صادقیه تهران پس از ضرب و شتم بازداشت کردند

نیروهای امنیتی پس از ضرب و شتم مادران دادخواهی که جمعه هشتم مرداد در میدان آزادی تجمع برپا کرده بودند، آنها را بازداشت کردند. بر اساس ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی از لحظه بازداشت آنها منتشرشده، این مادران دادخواه در زیرزمین ایستگاه متروی صادقیه بازداشت شده اند. جمعی از مادران دادخواه که فرزندان آنها در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ کشته شدند، در میدان آزادی تجمع کردند و ضمن پیوستن به اعتراض‌های تابستان ۱۴۰۰، خواستار حمایت از این اعتراض‌ها شدند. مادران با در دست داشتن تصاویر فرزندان کشته‌شده خود در میدان آزادی تجمع کردند. یکی از مادران گفت سجاد رضایی قبل از کشته شدن در همین‌جا (میدان آزادی) عکس گرفته بود. محبوبه رضایی مادر پژمان قلی‌پور، در میان تجمع‌کنندگان گفت: «بسه بردگی بسه، ما نمی‌گیم از ما حمایت کنید از خودتون حمایت کنید.» پژمان قلی‌پور، از جان باخته‌های اعتراض‌های آبان ۹۸ در مارلیک است که با اصابت سه گلوله به سینه، یک گلوله به قلب که از پشتش خارج شد و یک گلوله دیگر که به ابرویش خورد، کشته شد. بر أساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، دو مأمور زن محبوبه رضایی را به شدت کتک زدند. مادران میلاد محققی، ابراهیم کتابدار، فرهاد مجدم، وحید دامور، و رضا معظمی گودرزی، و خواهران ابراهیم کتابدار و حمید رسولی، و خاله سجاد رضایی در میان بازداشت‌شدگان هستند.

انتقاد تند احمد علم‌الهدی، پدرزن عضو هیئت مرگ از سهم‌خواهی نیروی‌های ولایی از دولت رئیسی

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی که پدرزن ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) هم هست، بخشی از خطبه‌های نماز جمعه مشهد را به سهم‌خواهی نیروهای ولایی از دامادش اختصاص داد. علم‌الهدی گفت رئیس دولت سیزدهم در میان انواع مطالبات محاصره شده است: «طبیعی است که در این محاصره مطالبات، فشارها سنگین است. از طرفی زبان‌های نقد گشوده است و از طرف دیگر تخریب‌ها و اغراض فاسد افراد جانی آرام نمی‌گیرد.» امام جمعه مشهد در ادامه افزود: «در همین جریان ولایی نیز برخی از افراد با سودای رسیدن به منصب وارد شدند و به فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغ برای رئیس جمهور منتخب پرداختند، به امید اینکه در این حکومت سهمی داشته باشند. همه این افراد که نمی‌توانند به منصب برسند و برخی از افرادی که به منصب نمی‌رسند، شروع به تخریب و خرده گرفتن به مسئولین دولتی و مطالبه و انتقاد از آنان می‌کنند تا بگویند اگر ما بر سر کار می‌آمدیم، بهتر از این افراد بود.»

کرونا در ایران: ۳۴ هزار و ۴۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در یک شبانه‌روز، ۷۰ نفر فقط در مشهد جان باختند

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت جمعه ۸ مرداد اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴ هزار و ۴۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شدند که سه هزار و ۵۰۶ نفر از آنها به سبب ابتلا به موارد حاد بیماری می‌بایست در بیمارستان‌ها بستری شوند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به سه میلیون و ۸۲۶ هزار و ۴۴۷ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۰ هزار و ۷۴ نفر رسید. در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. همزمان سازمان نظام پزشکی مشهد اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته تنها ۷۰ نفر در این شهر جانشان را در اثر ابتلا به کووید۱۹ از دست داده‌اند. سازمان نظام پزشکی مشهد نوشته است: «حال شهر مشهد وخیم است و باید تا از دست نرفته است، کاری کنید، آقایان مسوول باور کنید فاجعه‌ای وحشتناک در مشهد در حال وقوع است.»

سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی: ۳۰۰ هزار فروشنده ایرانی در اینستاگرام فعال‌‌اند. تکلیف آن‌ها چیست؟

رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یادآوری کرد که بیش از ۴۰ میلیون کاربر اینستاگرام در ایران وجود دارد. الفت‌نسب گفت: «تکلیف مردمی که در این شرایط اقتصادی به اینستاگرام پناه آورده‌اند چیست؟ بسیاری از مردم در حال حاضر راه دیگری برای معاش ندارد و مسئولان باید پاسخ دهند که می‌خواهند برای این افراد چه کنند و این افراد بعد از قطع شدن اینستاگرام باید به کجا بروند؟» چهارشنبه ۶ مرداد مجلس شورای اسلامی رای داد که طرح موسم به «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» طبق اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود. بر اساس تبصره۲ ماده ۲۸ این طرح، پلتفرم‌های خارجی چهار ماه فرصت دارند که شرایط ایران را بپذیرند. اگر نپذیرند، ابتدا فیلترینگ آنها تا زمان تأمین جایگزین مناسب داخلی یا خارجی (با تشخیص کمیسیون)، تا یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، ضروری اعلام نشده. اما همزمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف مدت هشت ماه نسبت به ایجاد خدمات پایه کاربردی جایگزین برای سرویس نقض کننده این قانون اقدام کند. در نتیجه بر اساس متن صریح طرح، همه پلتفرم‌های خارجی که شرایط ایران را نپذیرند یا نتوانند بپذیرند، بین چهار ماه تا یک سال بعد از اجرای طرح مسدود خواهند شد. سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت: «قبل از شیوع ویروس کرونا ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار فروشنده در اینستاگرام فعال بودند، اما بعد از کرونا این رقم به بیش از ۳۰۰ هزار نفر رسیده و حتی رقم یک میلیون نفر هم مطرح شده است. باید به این نکته توجه شود که این صفحات معمولاً چند نفری فعالیت می‌کنند و خانواده هم دارند؛ بنابراین جمعیت قابل توجهی هستند.» سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی در ادامه افزود: «مسئولان مدام چین، ترکیه، هند و کشورهای مشابه را مثال می‌زنند. باید به این نکته توجه شود که این کشورها با سایر کشورهای جهان مراوده دارند، اما ما حتی نمی‌توانیم در کشور عراق که کشور دوست و همسایه است برای توسعه کسب و کار خود حساب بانکی باز کنیم.»

سیل در شرق افغانستان: افزایش شمار جان‌باختگان؛ ده‌ها تن همچنان ناپدید هستند

احمد تمیم عظیمی، سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور حوادث طبیعی اعلام کرد در اثر جاری شدن سیل در قریه «کامدیش» ولایت نورستان حدود ۸۰ منزل مسکونی به طور کامل ویران شد. کامدیش در کنترل طالبان است. سیصد واحد مسکونی نیز آسیب دیده اند و صدها تن آواره شده اند. در این حادثه دست‌کم ۱۰۰ نفر جان باختند. احمد تمیم عظیمی گفت: «اجساد شماری از قربانیان این حادثه از رودخانه کنر در ولسوالی‌های ناری، اسمار و سرکانو در ولایت کنر پیدا شده و تلاش برای یافتن افراد ناپدید شده نیز ادامه دارد.» حافظ عبدالقیوم، والی نورستان نیز اعلام کرد سیل صدها هکتار زمین کشاورزی را از بین برده و ده‌ها نفر همچنان ناپدید هستند. والی نورستان گفت مقامات محلی از طالبان خواسته‌اند در مناطق تحت کنترل این گروه برای امدادرسانی به مردم آسیب دیده مانعی ایجاد نکنند. او به بی بی سی فارسی نیز گفت که شمار جان باختگان و ناپدیدشدگان دست کم ۱۸۰ تن است. روز گذشته این آمار ۱۵۰ تن اعلام شده بود. وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کرد که نزدیک به یک هزار خانواده سیل‌زده در ولسوالی جوند ولایت بادغیس کمک های غذایی دریافت کردند. وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث یادآوری کرد که در شماری از ولایت‌های افغانستان در مناطق شمال شرقی، شرقی، جنوب شرقی و بعضی مناطق مرکزی شاهد بارش باران خواهند بود. ولایت‌های نورستان، کنر، ننگرهار، لغمان، لوگر، پکتیا، خوست، پکتیکا، کابل و کاپیسا از جمله ولایت‌هایی‌اند که احتمال بارندگی در آنها وجود دارد.

طب سنتی: درگذشت سید محمد موسوی مدعی درمان قطعی کرونا بر اثر ابتلا به کرونا

سخنگوی سازمان غذا و دارو از درگذشت سید محمد موسوی مؤسس «پیک شفا» و مدعی درمان قطعی کووید۱۹ با روش‌های ابداعی اصطلاحاً طب سنتی خبر داد. موسوی به کووید ۱۹ مبتلا شده بود. کیانوش جهانپور در توییتر خود نوشت: «سید محمد موسوی مؤسس پیک شفا و مدعی درمان قطعی کرونا با روش‌های ابداعی اصطلاحاً طب سنتی‬ به دنبال ابتلا به کرونا درگذشت! خداوند وی را مورد رحمت و مغفرت خود قرار دهد و از سر تقصیرات همه ما بگذرد. مسیر کار علمی در طب، مشخص است و داعیه و ادعا بدون ابتنا به شواهد و مدارک، بیراهه است.» سید محمد موسوی در کانال تلگرامی خود برای انواع بیماری‌ها نسخه می‌پیچید. نسخه او برای درمان قطعی ابتلا به کووید-۱۹: آویشن، مرزنجوش، نیلوفر، چای کوهی، اسطوخودوس، گل ختمی، تخم گشنیز، پنیرک، قدومه و سه پستان.